Stotteren, Probleem verholpen, 2 foto's van lichte schade p3

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Hallo hier,

Ik heb even lopen zoeken maar eigenlijk niets kunnen vinden wat hier op leek.
Ik heb een probleem met mijn GTT.

Nadat ik met mijn broer samen naar huis ben gereden toen we de auto gekocht hebben en zonder problemen thuis zijn gekomen.
De terug rit hebben we ons netjes gedragen dus niet vol op het gas of iets dergelijks.

Nadat hij een klein weekje stil had gestaan ben ik even gaan rijden met iemand en na de motor goed warm te laten draaien toch eens even een stukje gereden tot max 5000 toeren en daarna doorschakelen. Dit ging goed in zijn 1 en 2 en vervolgens in zijn 3de versnelling hield hij helemaal op qua vermogen, hij ging stottere en inhouden en raar doen dit ging verder naar zijn 4 en 5. dus meteen gas los gelaten en rechtsomkeerd gegaan.

Daarna ben ik weer even met mijn broer gaan kijken want we dachten dat het misschien te maken had met het oude brandstoffilter, dus deze is vervangen. Want het werd echt steeds erger!
Kan nu vaak al niet eens meer fatsoenlijk optrekken en zodra ik op snelheid ben en een bocht maak en terug ga naar de 2 of 3de versnelling gaat dit goed tot ik gas geef.

Ik heb in de auto een metertje waarop ik kan zien of het mengsel rijk normaal of arm is, en in eerste instantie gaat het goed en zie je de lampjes tussen Rijk en normaal in hangen, dit lijkt mij dus goed!?!. En zodra hij begint te stotteren slaat hij terug naar het onderste lampje bij arm! En dit word niet beter, dan rijd hij in eerste instantie echt verrot, en dan zie je ineens de lampjes weer wat meer naar normaal gaan, en loopt hij wat beter. Totdat je weer gas geeft en dan gaat hij weer stottere en loopt hij weer te arm!



Wat misschien van toepassing is, er zit een front intercooler op,en ik heb een bleedvalve en deze begint bij 0.8 ongeveer en tot hoever hij doorloopt heb ik nog niet geprobeerd, en de carburateur is gereviseerd!

Ik zou graag even horen of jullie een idee hebben want ik snap het niet meer!

Groeten peter
Laatst gewijzigd door Okkie op vr 18 jun 2010 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Volgens mij geef je het antwoord zelf al. Hij krijgt niet genoeg benzine. Ik zou eerst een andere carberateur proberen. Het makkelijkste is er even eentje van een goed rijdende gtt omwisselen,je weet tenminste dat tie het doet en is maar een paar minuutjes werk.

Het kan ook de drukregelaar zijn of je filter(misschien zowiezo even een nieuwe erop als tie lang stil heeft gestaan). Benzinepomp kan ook maar dat hoor je meestal wel als tie versleten is.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Vervuilde brandstof? Water in je tank?

Het zijn maar een paar ideetjes die me zo te binnen schieten.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

CO schroef er uit geknikkerd? Of carb is nog niet goed afgesteld ná revisie?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Twee mogelijkheden: water in je carburateur. Carburateur vervuilt. Demonteren, schoonmaken en doorblazen met lucht. Zeker de kleine gaatjes van de CO2 schroef, de stationairsproeier etc. Moderne benzine vergomt en als je auto of motor een tijdje stilstaat gaan de kleinste gaatjes het eerst dichtslibben. Mooiste oplossing: stop de gedemonteerde carb in een Ultrasoonreininger. Succes
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

frontmount ism arm mengsel door verstopping oid kan ook bevroren carb zijn.
als je hem even10min stationair laat draaien en dan ineens weg sprint en het is dan wel even goed dan bevriest je carb dus.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou, gezien het bij belasting gebeurt zeg ik een slechte ontsteking. Doordat hij niet verbrand gooi je een hoop zuurstof mee door je uitlaat en dat zie je op je meter als 'arm'.

Dus het standaard riedeltje: bougies, bougiekabels, rotor, verdeelkap. Succes!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Hallo,

Bedankt voor alle reactie's in elk geval.

De carburateur die leek mij brandstof te lekken en hier heb ik dus ook de pakking nog van vervangen.
Ik zie niks verder in de carburateur waardoor hij slecht zou zijn, ik heb wel eens mensen met slechtere carb's zien rijden...

Wat betreft de brandstof het kan allicht vervuild zijn, maar is het niet dat er pas water in een tank ontstaat bij een koudere temperatuur buiten?
En wat ik zei, het brandstoffilter is vervangen en de oude was niet echt schoon te noemen van binnen! maar dit heeft geen veranderingen mee gebracht!

Wat ik ook meldde is dat ik een bleedvalve heb in de auto, 1 van de 3 slangen die is loos, die blaast alleen de overtollige lucht uit het systeem, en zodra hij stotterd ruik je nog steeds HEEL duidelijk de brandstof.

Dus ik ben er eigenlijk zelf toch nu van overtuigd geraakt dat het niet het brandstof systeem is, maar of de ontsteking of de fmic!

Ik heb gister wel meteen nieuwe Bouggie's en bouggie kabels besteld, deze ga ik in elk geval vervangen, maar ben vergeten de verdeelkap en rotor te bestellen dus deze ga ik maandag nog even bestellen, en dan hopen dat ik dinsdag dit allemaal binnen heb en woensdag weer normaal kan rijden!


Wat betreft het bevriezen van de carb heb ik geen idee, ik moet dus ook echt kijken of dit het is. maar ik denk dat ik in elk geval nog even een keer een andere carb ga pakken en dan even kijken wat hij doet.... Mocht hij dan het zelfde probleem geven kan ik er toch van uit gaan dat het in de ontsteking zit?

Groetjes peter
Laatst gewijzigd door Okkie op zo 13 jun 2010 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja.

Hoeveel druk draai je eigenlijk? Omdat je de 1 en de 2 wel red, vlieg je in de 3de niet in je drukbegrenzing? Doet hij het op minder druk wél goed?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Riël schreef:Ja.

Hoeveel druk draai je eigenlijk? Omdat je de 1 en de 2 wel red, vlieg je in de 3de niet in je drukbegrenzing? Doet hij het op minder druk wél goed?
Ik rijd op ongeveer 1.0 bar en ik had hem al terug gezet naar 0.8 bar maar dit maakt geen verschil.
Je hoort de turbo namelijk gewoon mee draaien, en het lijkt net iedere keer als hij een stotter geeft dat hij doormiddel van de dumpvalve afblaast, en weer de druk op bouwt, en weet weg laat gaan.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

knalt ie ook uit de uitlaat?

je zegt je pakking te hebben vervangen van de carb? liep ie daarna meteen slecht of?

als ie inhoudt knal je dan met je kop op het stuur zowat of?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik zou niet je carb gaan wisselen
beter effe een stukkie karton voor de fmic plakken en weer testen.

ook verdenk ik je brandstofdruk regelaar.
het lijkt ook erg op het leegtrekken van je carb.

omdat ie in 1 en 2 wel ok is???
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Ik heb weer het een en ander getest.

Zo hebben we nu de Carb verwisseld met een ander van een goed rijdende 5, en gaf geen verschil, en daarna nog een 3de getest maar nogsteeds het zelfde resultaat!

Kopsensor hebben we verwisseld en gaf ook geen verschil.
De bdp sensor ben ik niet aan toe gekomen, maar het lijkt mij als de bdp sensor stuk is dat of de auto helemaal niet meer start, of dat hij constant de problemen moet geven?

De ontsteking is na verwisselen ook uigesloten van eventuele mogelijkheid!

Bouggie's, Verdeelkap, en Rotor zijn kort geleden vervangen, alleen de bouggie kabels niet, deze komen woensdag binnen dus ik ga dan nog maar eens kijken of dat het dan is maar ook dit lijkt me stug want dan zou hij het probleem toch ook constant moeten geven?

De ideeen van hier boven ga ik of vanavond uitproberen of het word pas weer woensdag!

Groetjes peter
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

ik zou niet je carb gaan wisselen
beter effe een stukkie karton voor de fmic plakken en weer testen.
Ik was helaas te laat met dit te lezen denk dit vanavond nog even te doen!
ook verdenk ik je brandstofdruk regelaar.
het lijkt ook erg op het leegtrekken van je carb.
omdat ie in 1 en 2 wel ok is???
Hoe kan ik de brandstofdruk regelaar testen? En waar eventueel een nieuwe aan te schaffen?
Hij deed het in eerste instantie niet in z'n 2 maar helaas doet hij het nu ook in zijn 2! Het is dus zo dat in zn 1 trek ik hem niet vol open en doet hij het goed, en vervolgens 2/3/4/5 trekt hij het niet.

Maar als je heel netjes gas geeft, trekt hij wel op in alle versnellingen maar het lijkt zodra de turbo op vol druk zit dat hij moeilijk gaat doen.
[/quote]
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Dan lijkt het me wat Mark5t zegt, op een of andere manier trekt hij de carburateur leeg.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Wat dacht je van een bezine relais of pomp die aan het overlijden is
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Jochem de Haas schreef:Wat dacht je van een bezine relais of pomp die aan het overlijden is
Waar zit dit relais, dan kan ik deze gaan vervangen mits ik er nog 1 tevoorschijn kan toveren!, ik heb ook nog een pomp liggen alleen geen idee of deze goed/beter is!
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Volgens mij onder je dashboardkastje bij je zekeringen.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Dat relais zit achter/naast je zekering kast ...onder je dash bij de voeten van de passagier

Dat is een zwart relais rechthoekig en met 6 poolen ...die wil ook weleens moeilijk doen .

Als je je benzine slang los maakt bij je carb en die ff in een colafles hangt ...en hem dan start ( ff met 2 man ) dan moet die fles echt snel vol zijn ...en een vole straal hebben .

zo kan je ook ff zien of je pomp nog genoeg druk levert en ook of je brandstofdruk regelaar nog een beetje druk doorlaat ....en je kan zien of er zooi mee komt uitje tank.

Wat het ook nog kan zijn is dat je vlotter in je tank roet in het eten gooit
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

als het relais niet inkomt dan krijgt ie helemaal geen brandstof
relais en pomp zijn vast wel goed.
90% zeker je drukregelaar
is niet goed zelf te testen ook niet met een compressor en alle spullen aanwezig.
gewoon een malpassi bestellen heb je direkt een upgrade naar evt dubbele lancia carb zoals ik :D
79,95 te bestellen bij:
improvetuning.nl

snel bestellen en inbouwen ben je nog op tijd klaar voor terapel.
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Martijn Kool schreef:knalt ie ook uit de uitlaat?

je zegt je pakking te hebben vervangen van de carb? liep ie daarna meteen slecht of?

als ie inhoudt knal je dan met je kop op het stuur zowat of?

Hij knalt alleen als je gas los laat verder niet!

hij liep voordat ik de pakking heb vervangen slecht, daardoor ben ik de pakking gaan vervangen omdat ik hem er van verdacht lucht te vangen(dit getest doormiddel van remmereiniger er op te spuiten). hierna was hij dicht en hield het zelfde probleem!

Als hij inhoud klap ik inderdaan bijna op de stuur en dan doet hij het weer een miliseconde en klapt hij weer, en zo voorts.

Groetjes peter
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

mark 5t schreef:als het relais niet inkomt dan krijgt ie helemaal geen brandstof
relais en pomp zijn vast wel goed.
90% zeker je drukregelaar
is niet goed zelf te testen ook niet met een compressor en alle spullen aanwezig.
gewoon een malpassi bestellen heb je direkt een upgrade naar evt dubbele lancia carb zoals ik :D
79,95 te bestellen bij:
improvetuning.nl

snel bestellen en inbouwen ben je nog op tijd klaar voor terapel.
Ik heb even contact gehad met toine, die gaat een regelaartje opsturen waarvan hij zeker is dat die goed is, en dan heb ik die met een beetje geluk voor woensdag binnen, dan kan ik dit uitsluiten!

ik ga nu als eerst even kijken hoe de pomp is, op de manier zoals hierboven vermeld!

Ik houd jullie op de hoogte!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ook kan je benzinefilter al weer dichtgeslibt zijn.

heb ik ook eens gehad 2x vlak achter elkaar
daarna nooit weer problemen gehad.

als die regelaar een poosje op de plak gelegen heeft heb je grote kans dat ook die problemen geeft.
membramen drogen uit namelijk.
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

mark 5t schreef:ook kan je benzinefilter al weer dichtgeslibt zijn.

heb ik ook eens gehad 2x vlak achter elkaar
daarna nooit weer problemen gehad.

als die regelaar een poosje op de plak gelegen heeft heb je grote kans dat ook die problemen geeft.
membramen drogen uit namelijk.
Brandstoffilter slibt toch niet zo snel dicht dat je er nog geen 5 km mee kan rijden? of kan dit wel.

In elk geval heeft de auto een lange periode stil gestaan begreep ik voor toine hem kocht, en ik hem daarna van hem kocht dus opzich zou het mij ook niet verbazen nee, alleen nooit er op gekomen dat die deze problemen zou kunnen geven..


Het klinkt namelijk wel heel erg logisch, Op normale toeren tussen de 1000/2500 gaat het goed, zodra de turbo begint mee te doen houd het hele feestje op! en gaat hij stotteren!

Super bedankt voor jullie mee denken in elk geval ik hoop dat ik dinsdag de andere regelaar heb en dan kan melden dat het over is maar hier heb ik natuurlijk nog geen zekerheid over :(
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

mark 5t schreef: gewoon een malpassi bestellen heb je direkt een upgrade naar evt dubbele lancia carb zoals ik :D
79,95 te bestellen bij:
improvetuning.nl
Voorlopig wil ik eerst zeker zijn dat dit het euvel is voor ik iets van 80 euro ga bestellen!

En wat betreft de carb van de lancia, het lijkt me leuk om dat te hebben maar even nog niet! eerst lekker tuffen met deze als hij goed is!
Toine van der Laan
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 18:58
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@ Haas,
Hoe kan een tankvlotter problemen geven ?
Doorstroming ?
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Zojuist gekeken, ik weet niet wat snel is wat betreft een cola fles vullen met benzine, maar ik heb nu 25 seconde gedaan om iets meer dan 3kwart van een 1.5liter fles te vullen!

Dit was overigens met stationair draaien. of moet ik het echt testen met een lege carb?

En er kwam een volle stroom benzine uit!

en het belangrijkste denk ik nog, de brandstof was echt helemaal schoon, dus ik verwacht niet dat er ergens vuil in zit nu.
Laatst gewijzigd door Okkie op zo 13 jun 2010 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

nee dat maakt niet uit, die pomp levert altijd dezelfde druk.

je hebt hem gewoon laten lopen terwijl je dit deed? op de benzine die in de carb zit? :lol:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Martijn Kool schreef:nee dat maakt niet uit, die pomp levert altijd dezelfde druk.

je hebt hem gewoon laten lopen terwijl je dit deed? op de benzine die in de carb zit? :lol:
Ja hij bleef lopen (Y)
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Okkie schreef:
Martijn Kool schreef:knalt ie ook uit de uitlaat?

je zegt je pakking te hebben vervangen van de carb? liep ie daarna meteen slecht of?

als ie inhoudt knal je dan met je kop op het stuur zowat of?

Hij knalt alleen als je gas los laat verder niet!

hij liep voordat ik de pakking heb vervangen slecht, daardoor ben ik de pakking gaan vervangen omdat ik hem er van verdacht lucht te vangen(dit getest doormiddel van remmereiniger er op te spuiten). hierna was hij dicht en hield het zelfde probleem!

Als hij inhoud klap ik inderdaan bijna op de stuur en dan doet hij het weer een miliseconde en klapt hij weer, en zo voorts.

Groetjes peter
Lijkt toch of dat tie de ontsteking even uitschakelt dmv het relais van de overdrukbeveiliging.
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

GerryTT schreef:
Okkie schreef:
Martijn Kool schreef:knalt ie ook uit de uitlaat?

je zegt je pakking te hebben vervangen van de carb? liep ie daarna meteen slecht of?

als ie inhoudt knal je dan met je kop op het stuur zowat of?

Hij knalt alleen als je gas los laat verder niet!

hij liep voordat ik de pakking heb vervangen slecht, daardoor ben ik de pakking gaan vervangen omdat ik hem er van verdacht lucht te vangen(dit getest doormiddel van remmereiniger er op te spuiten). hierna was hij dicht en hield het zelfde probleem!

Als hij inhoud klap ik inderdaan bijna op de stuur en dan doet hij het weer een miliseconde en klapt hij weer, en zo voorts.

Groetjes peter
Lijkt toch of dat tie de ontsteking even uitschakelt dmv het relais van de overdrukbeveiliging.
maar ik heb er ook een andere ontsteking op gehad.. en daar gaf hij het zelfde probleem mee, terwijl mijn broer met zijn 5 tussen de 1.2 en 1.4 bar rijd met zijn 5 en geen problemen heeft :(
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

trek die kabel ff van die aansluiting af op de drukslang 'turbo richting intercooler'.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

hmm ik denk niet dat jij die nog hebt.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Okkie
Berichten: 369
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 20:15
Locatie: Lelystad

Martijn Kool schreef:hmm ik denk niet dat jij die nog hebt.
haha ik weet echt niet welke je bedoelt dus zou het ook niet weten..

Je mag morgen wel even langskomen om te helpen (Y) !
Plaats reactie