Distributieketting alpine turbo vervangen

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Al een aantal 'kuch' jaar ben ik bezig met de AT op te knappen, lak zit er alweer tijdje op en nu is de motor aan de beurt.

De bedoeling is een complete injectie ombouw, megasquirt ligt al een tijdje gesoldeerd op de plank en aan het inlaatspruitstuk wordt nog gewerkt.

Er zijn een paar punten punten van zorg nog.

1. Het vliegwiel ! Dit is een 44-2-2 tands wiel, in theorie zou
deze moeten werken met megasquirt. Maar weet iemand dit zeker ?
2. De magneet sensor voor het vliegwiel, werkt de standaard sensor met MS ?
3. Wat voor ontsteking te gebruiken. De MS kan het allemaal prima zelf regelen natuurlijk en dat heeft ook mijn voorkeur, bobine er tussen en vonken maar.Maar als de originele renix voordelen heeft t.o.v. de MS hoor ik dat graag.

Heeft iemand ervaring met MS ombouw op een AT of een gelijkwaardig renault model dan hoor ik graag de mogelijkheden en ergenissen :)

Martijn.
Laatst gewijzigd door Martijn. op vr 22 okt 2010 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ja, daar heb ik ervaring mee.
Mijn clio loopt ook perfect op mijn zelfbouw megasquirt. Geheel met originele hardware, dus ook met het 40-2-2 renix vliegwiel.

Was wel veel werk om uit te zoeken, maar heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen icm megasquirt extra firmware en heel veel proberen.

Dus wat moet je gebruiken:

- OEM vliegwiel
- OEM vliegwiel sensor (VR)
- OEM bobine. (zal bij de AT nog een coil zijn die je met vermogenstrap moet aansturen in ms, wat ook geen probleem is mits MS goed is opgebouwd. Aansturen met TTL signaal van nieuwere bobines zoals op de clio/19 16V gaat dus ook prima in tegenstelling zoals op sommige forums beweerd wordt.

OEM renix ecu is eigenlijk altijd wel beter. Daar zit een veel fijnere en beter gecalibreerde regeling in. Echter als je de MS goed calibreert icm een wideband 02 sensor loopt het prima. Nadeel van MS: Geen klopregeling, en dat is icm een turbo wel tricky als je het spul niet netjes afstelt.

Ergenissen zijn er niet. Het systeem is simpel, maar werkt perfect mits je een beetje weet waar je mee bezig bent.

Mijn advies: Wil je eenmalig de motor goed afstellen, ga gewoon voor een OEM renix. Wil je de motor regelmatig anders kunnen afstellen, dan is de MS een prima keuze. Je kan het zelfs zo opbouwen dat je zowel de renix als de MS kunt gebruiken. Zo heb ik het ook.
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Welke versie MS heb jij, ik heb een V3.0 bord en dan moet je de handelingen in onderstaande link uitvoeren heb ik het idee.

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Renix.htm

Als vermogenstrap heb ik een apart bordje die ook de injectoren aanstuurt zodat de al die hoge spanning niet door de MS heen hoeft.
Dus een losse bobine is niet een probleem en bied qua tunen wel wat meer vrijheid naar mijn idee.
Er komt ook een wideband o2 sensor op icm een JAW die haar aanstuurt.
Knocksensor leek mij ook teveel werk voor te weinig resultaat, zoals je zegt , als je het goed afstelt heb je hem niet nodig en wat ik begreep is het sowieso een bitch om zo'n ding goed te monteren en dat hij ook nog goed werkt.

Dank verder voor je info/feedback !
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik wist even niet wat een JAW is. Google: JAW is the lowest priced wideband oxygen sensor reader ever.
nu snap ik het.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Just Another Wideband :) Heerlijk al die DIY onderdelen in elkaar zetten.
Nog even vraag aan Bart V.
Jij hebt ,neem ik aan, de gewone stepper motor van de 16v gebruikt voor de idle. Dat was ook plug & play ?

Nog een ander punt, de gasklep.
Heeft iemand berekeningen om te kunnen bepalen wat de max/min maat van de gasklep mag zijn. Of komt het niet zo precies.
Je wilt natuurlijk niet bij een klein beetje gas teveel lucht krijgen, maar je wilt wel maximale vulling hebben.
Maar met een turbo te drukken zal het effect ook weer anders zijn dan met
een zuigmotor.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Martijn. schreef:Welke versie MS heb jij, ik heb een V3.0 bord en dan moet je de handelingen in onderstaande link uitvoeren heb ik het idee.

http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Renix.htm

Als vermogenstrap heb ik een apart bordje die ook de injectoren aanstuurt zodat de al die hoge spanning niet door de MS heen hoeft.
Dus een losse bobine is niet een probleem en bied qua tunen wel wat meer vrijheid naar mijn idee.
Er komt ook een wideband o2 sensor op icm een JAW die haar aanstuurt.
Knocksensor leek mij ook teveel werk voor te weinig resultaat, zoals je zegt , als je het goed afstelt heb je hem niet nodig en wat ik begreep is het sowieso een bitch om zo'n ding goed te monteren en dat hij ook nog goed werkt.

Dank verder voor je info/feedback !
Ik heb ook een V3 board.
Onderstaande handelingen is een deel van het verhaal, maar niet alles.

Ik stuur de (inderdaad laagohmige, dus relatief hoge stromen) injectoren gewoon parallel tegelijk aan met 2 vermogenseindtrappen die gewoon op het board zelf zitten, mits je die erop gesoldeerd hebt :) Dus waarom zou je aansturen met een aparte eindtrap?

Losse bobine is geen enkel probleem. Je kan ook kiezen voor DIS ontsteking. Dat gaat ook prima, maar het was voor mij vooral een sport om alles met de oem hardware te laten werken (heb nog niemand gezien die dat netjes voorelkaar gekregen heeft), en om het tevens backwards compatible te houden met oem ecu.

Wideband O2 is handig, en een must met afstellen. Als het daarna eenmaal goed afgesteld is hoef je niet per se continue closed loop te draaien op die wideband.

Knockcontroller is sowieso erg lastig om af te stellen, en ook niet nodig inderdaad als je maar wel zorgt dat het spul netjes is afgesteld.
Martijn. schreef:Just Another Wideband :) Heerlijk al die DIY onderdelen in elkaar zetten.
Nog even vraag aan Bart V.
Jij hebt ,neem ik aan, de gewone stepper motor van de 16v gebruikt voor de idle. Dat was ook plug & play ?

Nog een ander punt, de gasklep.
Heeft iemand berekeningen om te kunnen bepalen wat de max/min maat van de gasklep mag zijn. Of komt het niet zo precies.
Je wilt natuurlijk niet bij een klein beetje gas teveel lucht krijgen, maar je wilt wel maximale vulling hebben.
Maar met een turbo te drukken zal het effect ook weer anders zijn dan met
een zuigmotor.
Stepper is niet plug and play. Ik heb de stepper nu (als enige component) niet in gebruik, en draai gewoon idle op de gasklepschroef tijdelijk. De reden is dat de renault (Bosch) stepper negatief PWM gestuurd is. MS kan alleen positief PWM uitsturen, dus moet je eerst een schakeling bouwen waarmee je het MS PWM signaal omzet naar een massagestuurd PWM signaal voor de Bosch stepper. Die schakeling moet ik nog bouwen, maar dat het wel gaat lukken.

Gasklep kan je uitrekenen op basis van je wensvermogen en motorspecs. Loopt ergens een topic hier over een megane waarin dat al eens is uitgelegd, inclusief een link naar wat berekeningen. Groter is beslist niet altijd beter zoals je zelf al aangeeft, dus daar kan je het beste gewoon even wat aan rekenen voor je iets kiest.
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Even een quicky voor de kettingspecialisten.

Distributie moet er weer om, nokkenas tandwiel is er nog af.
Wat is de makkelijkste methode om de ketting er weer om te vouwen ? Met beide tandwielen gemonteerd heb ik het idee dat er te weinig ruimte is.
En om nou de krukas los te schroeven en te kantelen om de ketting eromheen te vouwen lijkt mij ook wat te ver gaan.

Iemand ervaring ? :)
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Heeft niemand een idee hoe je de ketting er weer om krijgt ? Mr Haynes lult over een "sprocket bolt" maar beide tandwielen zitten om de as geperst.
Krukas kantelen gaat niet lukken heb ik al ontdekt.
Ketting is te kort om er omheen te vouwen als beide tandwielen er op zitten.

Dus optie #3, nokkenas tandwiel er weer af, nokken as eruit schuiven, tandwiel er voor houden met ketting erom en dan de nokkenas het tandwiel in duwen ?

Lijkt mij ook weer belachelijke methode om een ketting te vervangen.

Of. plaatje bij de nokkenas loshalen, tandwiel van de krukas afhalen.
Nokkenas naar voren halen (richting krukas tandwiel zijde)
Ketting er om en met de krukas tandwiel bout (zit draad in de krukas) dat tandwiel er weer om heen trekken.
Plaats reactie