Effe vraagje voor de electrotechneuten
Eindelijk is mijn project klaar, nu doet m'n kilometeteller het niet meer (samen met de oliedruk)
Na wat rondmeten en proberen was ik toch zeker dat het niet aan de sensoren of zender lag.
Dus dit weekend een oude tellerbak open gepleurd en oliedruk(peil)meter samen met de kilometerteller verhuisd naar de werkende unit.
Oliedruk en peil is nu dik inorde.
Op het eerste zicht lijkt de kilometerteller ook inorde maar wat een afwijking...
In 4de moet de naald van de teller en speedo toch gelijk omhoog gaan niet?
Op de weg rij ik minstens 100 en geeft hij maar 40 aan
Nu, ik dacht aan de sensor die in de bak zat, misschien niet compatibel met de teller?
Maar bij Reno hebben ze in het systeem maar 3 types, waarvan 2 met staalkabel.
Dus zou het moeten lukken...
Maar hoe komt de afwijking er nu?
Bij aankoop had ik opgemerkt dat de sensor erin "gekit" bleek te zitten, had al geprobeerd met die zender wat dieper te duwen of wat meer uit te schuiven maar met hetzelfde resultaat.
Iemand een idee?
Thanks! Gio
kilometerteller 5GTT is gaga
-
- Über-Spammer
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Vlaardingen
Het is een electronische snelheidsmeter, dus het kan best aan de sensor in de bak of aan je stekkerverbinding liggen. Eigenlijk moet je ff een andere tellerbak eraan hangen en kijken wat er dan wordt aangegeven. Dan kun je de meter in elk geval uitsluiten.
Afstellen kan indd ook, maar met deze afwijking lijkt het me niet aan de afstelling te liggen.
Is je laadspanning van je dynamo wel gewoon goed? Ik heb namelijk bij ee lage accuspanning/laadspanning ook last gehad van een veel te lage snelheid (aangezien het een electronische meter is).
Afstellen kan indd ook, maar met deze afwijking lijkt het me niet aan de afstelling te liggen.
Is je laadspanning van je dynamo wel gewoon goed? Ik heb namelijk bij ee lage accuspanning/laadspanning ook last gehad van een veel te lage snelheid (aangezien het een electronische meter is).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Toch verwacht hij een bepaald pulspatroon. Er zit aan de zijkant van je tellerklok een potmeter die je kunt verdraaien om dit verschil in spanning (zoals Martijn zegt) op te vangen.
Maar 40kmh is wel erg weinig ja.
Maar 40kmh is wel erg weinig ja.
Hoi mannen,
Bedankt voor de snelle reactie's, doet me denken aan de Reno helpdesk
De laadspanning is ok, bijna 14v
De stekkerverbinding lijkt ook nog prima dienst te doen.
Alhoewel de kabel die naar binnen ging door het ontbrekende hitteschild beschadigd was aan de mantel.
Daar heb ik 3cm tussenuit geknipt en netjes terug gesoldeerd alfgedraaid met alufolie (zat er origineel ook rond, tegen storingen denk ik) en nog een laagje krimpkous errond.
Offfff hebben we hier een probleem gemaakt door de kabel in te korten?
Bedankt voor de snelle reactie's, doet me denken aan de Reno helpdesk
De laadspanning is ok, bijna 14v
De stekkerverbinding lijkt ook nog prima dienst te doen.
Alhoewel de kabel die naar binnen ging door het ontbrekende hitteschild beschadigd was aan de mantel.
Daar heb ik 3cm tussenuit geknipt en netjes terug gesoldeerd alfgedraaid met alufolie (zat er origineel ook rond, tegen storingen denk ik) en nog een laagje krimpkous errond.
Offfff hebben we hier een probleem gemaakt door de kabel in te korten?
Er staat me vaag iets bij dat je die dingen kon stellen. Was de stekkerverbinding achter op je dash niet gewoon de oorzaak?
Dat wist ik niet, het leek me dat die dingen fabrieksaf geijkt waren.
@Martijn
Kan de sensor in de bak dan gewoon kapot gaan of zoals bij mij een verkeerde waarde doorgeven?
@Riël datt pulspatroon, valt dit onder blokspanning?
Te meten met een scoop?
Een gewone multimeter zal dit niet kunnen opvangen denk ik.
Jah, dikke test gedaan met een werkende "geleende" tellerbak.
Het ligt dus toch aan de kmteller en niet aan de sensor....
Eigenaardig i know.
Eigenlijk mag die sensor wel bijna 1cm uithangen dan doet hij het nog steeds.
Dus hier mag werkelijk veel speling opzitten eer hij z'n werk niet meer doet
Volgende vraag:
Iemand nog zo'n bak op stock?
Het ligt dus toch aan de kmteller en niet aan de sensor....
Eigenaardig i know.
Eigenlijk mag die sensor wel bijna 1cm uithangen dan doet hij het nog steeds.
Dus hier mag werkelijk veel speling opzitten eer hij z'n werk niet meer doet
Volgende vraag:
Iemand nog zo'n bak op stock?
genoeg slopers hier
ik bedoel dan ook dat er genoeg mensen zijn die een gtt gesloopt hebben dus wellicht nog wat hebben
Owww, ziet eruit als alle andere vernieuwde GTTtjes.
Fris nieuw kleurtje, wat opgekieteld, maar verder standaard.
@ Antoine, neeeee hoor ik zoek zelfs de meest verkleurde bak ooit
Maakt eigenlijk niet uit welk een staat, als de kmteller het maar doet.
Dus mensen, kmstand is nu 117000 alles wat hoger is mag ik verwelkomen
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... e/pics.jpg[/img]
Fris nieuw kleurtje, wat opgekieteld, maar verder standaard.
@ Antoine, neeeee hoor ik zoek zelfs de meest verkleurde bak ooit
Maakt eigenlijk niet uit welk een staat, als de kmteller het maar doet.
Dus mensen, kmstand is nu 117000 alles wat hoger is mag ik verwelkomen
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... e/pics.jpg[/img]
Ik zie gelijk een mooi kleur idee voor martijnG
Ziet er strak uit zeg! Openingsmeeting?
Ziet er strak uit zeg! Openingsmeeting?
Is wel 6 jaar geleden
Mooie kleur idd!!
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Aarh!
Dit weekend een nieuwe teller erin gepleurd.
Nu doet hij het maar de eerste 200 meter dan valt de naald terug op nul.
En wat raar is dat je de wagen laat "afkoelen" of gewoon een tijdje wachten, dan doet ie het weer voor een tijdje.
Connectie's aan de tellerbak zijn ok, ik heb de stekker nogmaals gecheckt tegen het schutbord en die lijkt ook nog steeds inorde.
Misschien zit er toch een fout in de sensor?
Ik heb hem sinds de nieuwe teller erin zit terug vast geschroeft met die vork dat hem op z'n plaats drukt.
Kan me niet voorstellen dat het daaraan zou liggen.
Reno rijden = geduld hebben
Dit weekend een nieuwe teller erin gepleurd.
Nu doet hij het maar de eerste 200 meter dan valt de naald terug op nul.
En wat raar is dat je de wagen laat "afkoelen" of gewoon een tijdje wachten, dan doet ie het weer voor een tijdje.
Connectie's aan de tellerbak zijn ok, ik heb de stekker nogmaals gecheckt tegen het schutbord en die lijkt ook nog steeds inorde.
Misschien zit er toch een fout in de sensor?
Ik heb hem sinds de nieuwe teller erin zit terug vast geschroeft met die vork dat hem op z'n plaats drukt.
Kan me niet voorstellen dat het daaraan zou liggen.
Reno rijden = geduld hebben
Ik heb ook gezeik gehad met die stekker. Zou die toch het eerst verdenken...