Afstellen carb probleem

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Hey allemaal,

Na revisie van mn carb loop hij te rijk en ik krijg hem niet goed afgesteld.
Ik kan draaien wat ik wil aan de mengschroef maar het haalt niets uit.
De AFR blijft rond de 10.0 - 10.5 hangen met cruisen.
Op druk zit ie goed rond de 11.5
Stationair draait ie rond 15.0

Iemand een idee wat ik verkeerd doe of wat er verkeerd is aan mn carb?
Alvast bedankt.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wat voor carburateur heb je? en een mengschroef? wel een voor de co is mij bekend.
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Carb is een Solex 32DIS. Wel zijn de sproeiers aangepast voor hogere druk.

Met mengschroef bedoel ik die schuin omhoog staat aan de rechterkant van de carb.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Dit daar geen GRA venturi in?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

uh volgens mij niet. Jan heeft hem aangepast voor de hogere druk.
Zover ik weet zitten er alleen andere sproeiers in.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zeg dan gtt perikelen,

dan weten veel meer mensen waar je het over hebt.

Er is een geweizigde sproeier in je systeem waarschijnlijk een veelste grote hoofd sproeier.

welke druk rijd je?
jonas
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 11 sep 2011 8:53
Contacteer:

venturi moet er toch in blijve zitten voor luchtsnelheid??
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ja standaard 25 maximaal 28.5mm
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Venturi is nog standaard.
Alleen de sproeiers zijn veranderd.
Hij rijd nu op 1.4 bar.

Te grote sproeier kan best.
is er geen makkelijkere oplossing/ oorzaak?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

SamBam schreef: Te grote sproeier kan best.
is er geen makkelijkere oplossing/ oorzaak?
aflaten stellen op een goeie rollenbank, denk daarbij aan bijvoorbeeld diegene in Goes. ;-)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

welke sproeier zit er dan in ???

ik dacht bij Andy een 160 gestoken te hebben , 176 adw bij 1.2 bar. Dat zijn nu de charmes van een carb bij een geprepareerde je kan het stationair nooit verkregen zoals je wenst. EFI is de enige oplossing.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Er zit nu een kleinere main jet (eerst 120 nu 100) in en grotere air corrector jet.
Hij is nu van 10.0-10.5 naar 11.5-12.0 gegaan. Dus dat is al een stuk beter.
Dit is een paar dagen goed gegaan tot zaterdag.

Als ik het gas los laat en koppeling indruk gaat de AFR naar 17+ en slaat de motor af. Als ik terugschakel gaat hij naar 20+ en knaller er zwarte wolken rook uit de uitlaat.
Om hem te laten lopen moet ik gas blijven geven.
Heb de co2 en stationair al gesteld.
Daarna 2 dagen geen problemen maar vandaag weer hetzelfde.

Hij krijgt op een of andere manier geen benzine meer.
Is dit toch een te kleine mainjet of ac-jet? of misschien wat anders?

Tips en info zijn van harte welkom.

grt, Sam
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hoe zit het met de pakkingen en de benzine druk regelaar?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

120 in een GrA carb ? Das te klein ! 130/135 is aan te raden,en zoals Abel zegt...dichtingsetje/revisie.

edit, geen grA lees ik net. Maar met 1.4 bar is een 120 nog steeds te klein.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

120 is gewoon standaard
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

helemaal duidelijk. Ik ga de fuel regulator eens vervangen. En sproeier terug naar 120. Kijken wat ie doet.
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Ik bedenk me net iets.

Hoe kan het dat hij met een te kleine mainjet (100) nog te rijk loopt?
grt, Sam

Oorzaken:
1. benzinedruk regelaar
2. benzinefilter
3.
4.

vul maar aan!
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ik bedenk me net iets.

Hoe kan het dat hij met een te kleine mainjet (100) nog te rijk loopt?
grt, Sam
Dat snap ik ook niet, zeker omdat je ook je air-correctie hebt vergroot, dit zou voor een nog armer mengsel onder druk moeten zorgen.
Een gewone carb met 1,4 bar druk lijkt mij goed te lopen met een 1,30 mainjet en de rest standaard. (loopt hij wel rijk zonder boost)

Ik weet niet of je dit topic al kent maar daar staat een hoop info in.

Zelf rijd ik nu met een group A carb (27,5 venturi) 1,50 mainjet 1,00 air corrector en 1,20 2nd-stagejet (1,3bar boven de gasklep).
Off boost loopt mijn 5 te rijk rond de 11 AFR maar volgas prima op 12,0
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

hey jasper,

Ik heb de 5 van Jan overgekocht. Dus dat topic heb ik al 20 keer gelezen.
Zo te zien loopt die van jouw ook wat te rijk.

iemand een idee waar ik een brandstofdruk regelaar kan kopen?

grt, sam
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

een 2e handse hier: http://cgi.ebay.nl/RENAULT-5-GT-TURBO-F ... 5d2e5e56fe
en een nieuwe gewoon bij Renault neem ik aan.

Tja mijn 5 rijd te rijk tijdens het cruisen, boeie als ie 't maar goed doet tijdens het vlammen (D)
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Na een hoop wisselen van sproeiers etc. ben ik er nog niet helemaal uit.

Het probleem met hoge afr waardes is niet meer voorgekomen.

Nu heb ik dit:
- air corrector 0.9
- 2nd stage 1.2
- 1st stage 1.0
- main jet 1.0

De afr waardes zijn nu:
- idle 14.7
- cruising 11.0
- boost 13.0

Als ik de mainjet vergroot naar 1.2 loopt hij veel te rijk.
Maar in theorie zou dit niet moeten kunnen omdat 1.2 standaard is.
Zou de 2nd stage nog groter moeten?
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Je weet zeker dat je AFR sensor klopt neem ik aan, voor de zekerheid calibreren kan nooit kwaad natuurlijk :p
Ik snap niet dat je AFR zo rijk staat tijdens het cruisen met een main jet van 1,00.
Als je de orginele aircorector van 1,20 er weer inzet samen met de mainjet van 1,20, mischien scheelt dat?
Wie weet is het handig om eens een orginele carb van iemand te lenen of aan te schaffen om het verschil te zien (hier kan ik je niet aan helpen helaas).

PS dit alles is geschreven louter met "boeren verstand" dus pin me er niet op vast 8)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

is het nog steeds de eerste benzinedrukregelaar ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Benzinedruk regelaar is nog hetzelfde.
Die dingen kosten 60 euri. en moet vanuit frankrijk komen.

Ik ga vrijdagavond of zaterdag even wat anders proberen.
Er zaten namelijk verschillende pakkingen bij de revisieset van de carb.
Waarschijnlijk zit het probleem bij het verrijkingsstuk (blijft open staan)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

SamBam schreef:Benzinedruk regelaar is nog hetzelfde.
Die dingen kosten 60 euri. en moet vanuit frankrijk komen.
hoe moet ik dit nu lezen / opvatten ?

bedoel je dat je die 60 € te veel vind dus onbelangrijk of niet belangrijk genoeg om te vervangen ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Nee dat vat je dan verkeerd op!
Ik denk dat er een makkelijkere/snellere/goedkopere oplossing is door even te kijken naar de pakking en sproeiers.

Waarom zou ik 60 euro gaan uitgeven als het misschien aan een sproeiertje of pakking van 1 euro kan liggen.

Als het daar niet aan ligt zal ik de benzinedruk regelaar vervangen. Goed?
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

SamBam schreef:Nee dat vat je dan verkeerd op!
Ik denk dat er een makkelijkere/snellere/goedkopere oplossing is door even te kijken naar de pakking en sproeiers.

Waarom zou ik 60 euro gaan uitgeven als het misschien aan een sproeiertje of pakking van 1 euro kan liggen.

Als het daar niet aan ligt zal ik de benzinedruk regelaar vervangen. Goed?

Heb er nog wel 1 liggen moet goed zijn
Kan hem eind volgende week wel op sturen
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Heb net een originele carb geprobeerd.
Daar ligt het dus niet aan. Nog steeds veel te rijk.

@ Joost, check je mail.
@-Jo-, tnkx voor de tip je had gelijk met de bezinedruk regelaar.

to be continued
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Ben eind van de week pas terug van vakantie zet maar ff op de PM
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heb je jan eigenlijk gevraagd wat hij heeft gedaan aan die carb?
Ik weet het ook niet precies :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Jan heeft alleen de 2e stage jet vergroot en de ac jet verkleind.

Nu ik de andere carb erop heb doet de choke het wel weer goed.
Eerst gingen de toeren niet omhoog. nu wel.

Kan ik ook een universele drukregelaar aansluiten of is dit af te raden.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kan zeker, wel eentje voor carb aanschaffen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

improve tuning.nl heeft een hele mooie regelaar voor gttjes te koop.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Eindelijk een nieuwe drukregelaar erop gezet.
Helaas geen verschil. :-(

Ik ben door mijn opties heen.
Met orginele carb (mainjet 100) staat de afr nu rond de 13.0 bij cruisen.
op druk is hij te arm (logisch)

Ik heb de aangepaste carb nog eens geprobeerd
Met mainjet 100 en 2nd stage groter.
daarmee staat de afr bij cruisen op 10.5

Dus ik ga opnieuw 2nd stage van de originele carb aanpassen.
Dan zouden de waardes voldoende moeten zijn.

grt, Sam
Plaats reactie