Afstellen carb probleem
Hey allemaal,
Na revisie van mn carb loop hij te rijk en ik krijg hem niet goed afgesteld.
Ik kan draaien wat ik wil aan de mengschroef maar het haalt niets uit.
De AFR blijft rond de 10.0 - 10.5 hangen met cruisen.
Op druk zit ie goed rond de 11.5
Stationair draait ie rond 15.0
Iemand een idee wat ik verkeerd doe of wat er verkeerd is aan mn carb?
Alvast bedankt.
Na revisie van mn carb loop hij te rijk en ik krijg hem niet goed afgesteld.
Ik kan draaien wat ik wil aan de mengschroef maar het haalt niets uit.
De AFR blijft rond de 10.0 - 10.5 hangen met cruisen.
Op druk zit ie goed rond de 11.5
Stationair draait ie rond 15.0
Iemand een idee wat ik verkeerd doe of wat er verkeerd is aan mn carb?
Alvast bedankt.
Dit daar geen GRA venturi in?
venturi moet er toch in blijve zitten voor luchtsnelheid??
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
aflaten stellen op een goeie rollenbank, denk daarbij aan bijvoorbeeld diegene in Goes.SamBam schreef: Te grote sproeier kan best.
is er geen makkelijkere oplossing/ oorzaak?
Project: GTT Blue Sport
welke sproeier zit er dan in ???
ik dacht bij Andy een 160 gestoken te hebben , 176 adw bij 1.2 bar. Dat zijn nu de charmes van een carb bij een geprepareerde je kan het stationair nooit verkregen zoals je wenst. EFI is de enige oplossing.
ik dacht bij Andy een 160 gestoken te hebben , 176 adw bij 1.2 bar. Dat zijn nu de charmes van een carb bij een geprepareerde je kan het stationair nooit verkregen zoals je wenst. EFI is de enige oplossing.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Er zit nu een kleinere main jet (eerst 120 nu 100) in en grotere air corrector jet.
Hij is nu van 10.0-10.5 naar 11.5-12.0 gegaan. Dus dat is al een stuk beter.
Dit is een paar dagen goed gegaan tot zaterdag.
Als ik het gas los laat en koppeling indruk gaat de AFR naar 17+ en slaat de motor af. Als ik terugschakel gaat hij naar 20+ en knaller er zwarte wolken rook uit de uitlaat.
Om hem te laten lopen moet ik gas blijven geven.
Heb de co2 en stationair al gesteld.
Daarna 2 dagen geen problemen maar vandaag weer hetzelfde.
Hij krijgt op een of andere manier geen benzine meer.
Is dit toch een te kleine mainjet of ac-jet? of misschien wat anders?
Tips en info zijn van harte welkom.
grt, Sam
Hij is nu van 10.0-10.5 naar 11.5-12.0 gegaan. Dus dat is al een stuk beter.
Dit is een paar dagen goed gegaan tot zaterdag.
Als ik het gas los laat en koppeling indruk gaat de AFR naar 17+ en slaat de motor af. Als ik terugschakel gaat hij naar 20+ en knaller er zwarte wolken rook uit de uitlaat.
Om hem te laten lopen moet ik gas blijven geven.
Heb de co2 en stationair al gesteld.
Daarna 2 dagen geen problemen maar vandaag weer hetzelfde.
Hij krijgt op een of andere manier geen benzine meer.
Is dit toch een te kleine mainjet of ac-jet? of misschien wat anders?
Tips en info zijn van harte welkom.
grt, Sam
120 in een GrA carb ? Das te klein ! 130/135 is aan te raden,en zoals Abel zegt...dichtingsetje/revisie.
edit, geen grA lees ik net. Maar met 1.4 bar is een 120 nog steeds te klein.
edit, geen grA lees ik net. Maar met 1.4 bar is een 120 nog steeds te klein.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
120 is gewoon standaard
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Dat snap ik ook niet, zeker omdat je ook je air-correctie hebt vergroot, dit zou voor een nog armer mengsel onder druk moeten zorgen.Ik bedenk me net iets.
Hoe kan het dat hij met een te kleine mainjet (100) nog te rijk loopt?
grt, Sam
Een gewone carb met 1,4 bar druk lijkt mij goed te lopen met een 1,30 mainjet en de rest standaard. (loopt hij wel rijk zonder boost)
Ik weet niet of je dit topic al kent maar daar staat een hoop info in.
Zelf rijd ik nu met een group A carb (27,5 venturi) 1,50 mainjet 1,00 air corrector en 1,20 2nd-stagejet (1,3bar boven de gasklep).
Off boost loopt mijn 5 te rijk rond de 11 AFR maar volgas prima op 12,0
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
een 2e handse hier: http://cgi.ebay.nl/RENAULT-5-GT-TURBO-F ... 5d2e5e56fe
en een nieuwe gewoon bij Renault neem ik aan.
Tja mijn 5 rijd te rijk tijdens het cruisen, boeie als ie 't maar goed doet tijdens het vlammen
en een nieuwe gewoon bij Renault neem ik aan.
Tja mijn 5 rijd te rijk tijdens het cruisen, boeie als ie 't maar goed doet tijdens het vlammen
Na een hoop wisselen van sproeiers etc. ben ik er nog niet helemaal uit.
Het probleem met hoge afr waardes is niet meer voorgekomen.
Nu heb ik dit:
- air corrector 0.9
- 2nd stage 1.2
- 1st stage 1.0
- main jet 1.0
De afr waardes zijn nu:
- idle 14.7
- cruising 11.0
- boost 13.0
Als ik de mainjet vergroot naar 1.2 loopt hij veel te rijk.
Maar in theorie zou dit niet moeten kunnen omdat 1.2 standaard is.
Zou de 2nd stage nog groter moeten?
Het probleem met hoge afr waardes is niet meer voorgekomen.
Nu heb ik dit:
- air corrector 0.9
- 2nd stage 1.2
- 1st stage 1.0
- main jet 1.0
De afr waardes zijn nu:
- idle 14.7
- cruising 11.0
- boost 13.0
Als ik de mainjet vergroot naar 1.2 loopt hij veel te rijk.
Maar in theorie zou dit niet moeten kunnen omdat 1.2 standaard is.
Zou de 2nd stage nog groter moeten?
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Je weet zeker dat je AFR sensor klopt neem ik aan, voor de zekerheid calibreren kan nooit kwaad natuurlijk
Ik snap niet dat je AFR zo rijk staat tijdens het cruisen met een main jet van 1,00.
Als je de orginele aircorector van 1,20 er weer inzet samen met de mainjet van 1,20, mischien scheelt dat?
Wie weet is het handig om eens een orginele carb van iemand te lenen of aan te schaffen om het verschil te zien (hier kan ik je niet aan helpen helaas).
PS dit alles is geschreven louter met "boeren verstand" dus pin me er niet op vast
Ik snap niet dat je AFR zo rijk staat tijdens het cruisen met een main jet van 1,00.
Als je de orginele aircorector van 1,20 er weer inzet samen met de mainjet van 1,20, mischien scheelt dat?
Wie weet is het handig om eens een orginele carb van iemand te lenen of aan te schaffen om het verschil te zien (hier kan ik je niet aan helpen helaas).
PS dit alles is geschreven louter met "boeren verstand" dus pin me er niet op vast
Benzinedruk regelaar is nog hetzelfde.
Die dingen kosten 60 euri. en moet vanuit frankrijk komen.
Ik ga vrijdagavond of zaterdag even wat anders proberen.
Er zaten namelijk verschillende pakkingen bij de revisieset van de carb.
Waarschijnlijk zit het probleem bij het verrijkingsstuk (blijft open staan)
Die dingen kosten 60 euri. en moet vanuit frankrijk komen.
Ik ga vrijdagavond of zaterdag even wat anders proberen.
Er zaten namelijk verschillende pakkingen bij de revisieset van de carb.
Waarschijnlijk zit het probleem bij het verrijkingsstuk (blijft open staan)
hoe moet ik dit nu lezen / opvatten ?SamBam schreef:Benzinedruk regelaar is nog hetzelfde.
Die dingen kosten 60 euri. en moet vanuit frankrijk komen.
bedoel je dat je die 60 € te veel vind dus onbelangrijk of niet belangrijk genoeg om te vervangen ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Nee dat vat je dan verkeerd op!
Ik denk dat er een makkelijkere/snellere/goedkopere oplossing is door even te kijken naar de pakking en sproeiers.
Waarom zou ik 60 euro gaan uitgeven als het misschien aan een sproeiertje of pakking van 1 euro kan liggen.
Als het daar niet aan ligt zal ik de benzinedruk regelaar vervangen. Goed?
Ik denk dat er een makkelijkere/snellere/goedkopere oplossing is door even te kijken naar de pakking en sproeiers.
Waarom zou ik 60 euro gaan uitgeven als het misschien aan een sproeiertje of pakking van 1 euro kan liggen.
Als het daar niet aan ligt zal ik de benzinedruk regelaar vervangen. Goed?
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
SamBam schreef:Nee dat vat je dan verkeerd op!
Ik denk dat er een makkelijkere/snellere/goedkopere oplossing is door even te kijken naar de pakking en sproeiers.
Waarom zou ik 60 euro gaan uitgeven als het misschien aan een sproeiertje of pakking van 1 euro kan liggen.
Als het daar niet aan ligt zal ik de benzinedruk regelaar vervangen. Goed?
Heb er nog wel 1 liggen moet goed zijn
Kan hem eind volgende week wel op sturen
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Ben eind van de week pas terug van vakantie zet maar ff op de PM
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Heb je jan eigenlijk gevraagd wat hij heeft gedaan aan die carb?
Ik weet het ook niet precies
Ik weet het ook niet precies
Jan heeft alleen de 2e stage jet vergroot en de ac jet verkleind.
Nu ik de andere carb erop heb doet de choke het wel weer goed.
Eerst gingen de toeren niet omhoog. nu wel.
Kan ik ook een universele drukregelaar aansluiten of is dit af te raden.
Nu ik de andere carb erop heb doet de choke het wel weer goed.
Eerst gingen de toeren niet omhoog. nu wel.
Kan ik ook een universele drukregelaar aansluiten of is dit af te raden.
improve tuning.nl heeft een hele mooie regelaar voor gttjes te koop.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Eindelijk een nieuwe drukregelaar erop gezet.
Helaas geen verschil.
Ik ben door mijn opties heen.
Met orginele carb (mainjet 100) staat de afr nu rond de 13.0 bij cruisen.
op druk is hij te arm (logisch)
Ik heb de aangepaste carb nog eens geprobeerd
Met mainjet 100 en 2nd stage groter.
daarmee staat de afr bij cruisen op 10.5
Dus ik ga opnieuw 2nd stage van de originele carb aanpassen.
Dan zouden de waardes voldoende moeten zijn.
grt, Sam
Helaas geen verschil.
Ik ben door mijn opties heen.
Met orginele carb (mainjet 100) staat de afr nu rond de 13.0 bij cruisen.
op druk is hij te arm (logisch)
Ik heb de aangepaste carb nog eens geprobeerd
Met mainjet 100 en 2nd stage groter.
daarmee staat de afr bij cruisen op 10.5
Dus ik ga opnieuw 2nd stage van de originele carb aanpassen.
Dan zouden de waardes voldoende moeten zijn.
grt, Sam