GTT start weer niet

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

Vanochtend in de kou alleen nog maar dat klikkend geluidje (zwak), heb vorig jaar een nieuwe startmotor gemonteerd en afgelopen november een nieuwe accu (Bosch Silverline 55AH). Waar kan ik nog zoeken? Ervaringen met bekabeling/massakabel/kabel van akku direkt naar startmotor?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Wat gebeurt er met startkabels/volle accu? Doet hij het dan wel?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

niet geprobeerd, maar mijn inschatting is dat de akku goed en redelijk tot goed geladen is. Soms klikt het ook zo bij warm weer, probeer ik het dan nog eens doet ie het meestal wel, behalve vanochtend....
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als je de auto in een versnelling zet en even op en neer duwt en daarna probeert te starten, draait de startmotor dan wel?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Klinkt als kapotte startmotor. Relais klikt wel maar startmotor draait niet rond

Zit het hitteschild om de startmotor? Schijnt belangrijk te zijn voor de levensduur van de startmotor.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik verdenk ook de startmotor... Ik heb er ook een jaartje mee aangemodderd, omdat ik geen zin had om 'm te vervangen. :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb een keer gehad dat de dikke voedingskabel losjes zat. Moertje op de startmotor aandraaien en het was weg.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Klopt... Hebben wij ook eens gehad. Nieuwe startmotor lag al klaar, maar was uiteindelijk niet nodig. (Y)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

*kuch* (B)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

P-R-U-T-S-E-R-S! :D (Wij, he... Niet de topic starter!)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

extra draad leggen van contact slot naar startmotor en bij de witte draad zetten op de startmotor (Stuurstroom)

of draad aansluiten op startmotor en starten met deze draad.
om het een en ander uit te sluiten.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

Vanochtend nog eens geprobeerd bij -8 graden. Eerst accu spanning gemeten, was 12.04V, dus dat lijkt ok.
Sleutel om en klikje, nogmaal klik en derde keer gaat startmotor rond. Is ca 1.5 jaar oude startmotor (nieuwe snelstartet gekocht toen), loopt netjes en snel dus mijn probleem moet te maken hebben met de solenoid die niet goed inkomt (zo heet dat ding toch?) of de bedrading naar deze.

Iemand ervaring met overgangsweerstand in de bekabeling naar startmotor / akku / massakabel? Na 22 jaar kan hier natuurlijk corrosie optreden (aangeknepen stekkers)?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Wat je nog een keer kan proberen, maar het is geen garantie, is om een startkabel vanaf je blok naar de + pool van de accu te leggen, en een andere vanaf de - naar de dikke kabel op je startmotor. doet ie het dan wel in 1x dan ligt het aan de bedrading, zo niet. toch maar weer die startmotor vervangen.

Zit er wel een hitteschild om de startmotor heen? Als deze ontbreekt willen de startmotoren sneller overleiden.

succes, heb ook eens een aantal keer lopen klooien op deze manier.

Ander idee: Wat doet de accu voor spanning op het moment dat je start, zakt de stroom flink onder de 12V?
Laatst gewijzigd door Gerald op do 2 feb 2012 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
evert
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 6:44

Ik ga er van uit dat de startmotor vanwege zijn leeftijd ok is, maar is natuurlijk niet 100% zeker!
Hitteschild zit er nog.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

evert schreef:Ik ga er van uit dat de startmotor vanwege zijn leeftijd ok is, maar is natuurlijk niet 100% zeker!
Hitteschild zit er nog.
Zegt niets, er is er hier een op het forum die (praktisch)ieder jaar een nieuwe startmotor nodig heeft bij zijn GTT. ;-)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

zo goed als zeker de weerstand van de witte stuurstroomdraad te hoog.
heb het ook gehad met mijn 5

Ook als je spanning gaat meten had ik ruim 12V maar geen stroom.

Om het zeker te weten leg een draad van je startmotor naar je accu.
op het moment dat je startmotor klikt uitstappen en starten met de extra draad.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
FloorV
Berichten: 84
Lid geworden op: di 24 jun 2008 6:40

Ik heb dit in het begin ook gehad mijn 5 waar ik mee race. Over het algemeen starte hij wel, maar als hij flink warm werd, klikte de startmotor alleen. Moest ik hem even laten afkoelen en dan deed hij het weer. Dit was alleen in het begin. Na een half jaar intensief gebruik was het probleem weg.

Ik sleep de 5 waar ik gewoon mee rij ook wel eens aan als hij niet wil starten. Als hij eenmaal warm is geweest doet hij het meestal wel weer. Dat is niet technisch onderbouwd, maar gewoon uit eigen ervaring.

Succes!
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Gerald schreef:Wat je nog een keer kan proberen, maar het is geen garantie, is om een startkabel vanaf je blok naar de + pool van de accu te leggen, en een andere vanaf de - naar de dikke kabel op je startmotor
De kabels dan goed vast houden, heb je gegarandeert geen koude handen meer!! (0)

Persoonlijk zou ik de - en de + in bovenstaande text met elkaar gewisseld hebben :beer:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Frits houd van lassen denk ik :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie