R5GTT dynamo laad accu niet bij....

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
joris
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 7 aug 2011 15:51
Locatie: veessen
Contacteer:

Bam!het volgende probleem...

heb mijn GTT vorige week gestart en rook toen een raar luchtje(verbrand/kortsluiting?)...daarna wilde de dynamo niet meer laden...dus vervangen,de andere dynamo krijgt de 12.34v maar laadt niet bij!
om zeker te zijn van mijn probleem heb ik de dynamo+accu van mijn R5GTS over gezet 100% goed!!14.8v...het zelfde de dynamo krijgt de 12.34v maar laad niet bij.....

wat kan het zijn...enige ideeen?

Hi5
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Brand het dynamolampje wel als je 'm op contact zet?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Een dynamo 'krijgt' geen spanning. De spanning die je meet is gewoon je accuspanning. Maar als 2 dynamo's niks doen en die van je Gts wel is het duidelijk dat die andere 2 kapot zijn...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

tutuur schreef:Een dynamo 'krijgt' geen spanning. De spanning die je meet is gewoon je accuspanning. Maar als 2 dynamo's niks doen en die van je Gts wel is het duidelijk dat die andere 2 kapot zijn...
Je dynamo heeft wel spanning nodig op de spanningsregelaar, als hij die spanning niet krijgt dan wordt de regelaar niet bekrachtigd en gaat ie niet laden. als de dynamo geen spanning op de regelaar krijgt dan brand het lampje dus ook niet op je dashboard. Vandaar mijn vraag of het lampje wel brand bij op contact zetten. :)
joris
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 7 aug 2011 15:51
Locatie: veessen
Contacteer:

het lampje brand als ie op contact staat...en kwa dynamo's...heb er 4 geprobeert waarvan 2 dus de accu spanning aangaven en 2 stuk waren..en dus uiteindelijk mn gts combi gebruikt just to be sure....
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Klopt, andere moet je een permanente magneet hebben...
joris
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 7 aug 2011 15:51
Locatie: veessen
Contacteer:

de dynamo krijgt dus de spanning en ben bang dat er in mn electisch systeem iets niet goed zit...en waar zit die spannings regelaar?kan ik daar ook even naar kijken..
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Die zit op je dynamo. Dat is het stukje electronica op de dynamo (het deel met de koolborstels en meestal de stekker aansluiting)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

de 2 dunne draden naar de dynamo is de spanning voor de regelaar, dus daar zit iets fout, je kunt waarschijnlijk wel voor testen een plus van de dynamo zelf gebruiken. alleen moet je weten welke polen je moet gebruiken (de 2 kleine stekkers hebben en functie die de spoel van de dynamo op spanning zet zodat die een magnetische veld heeft via de koolborstels.)

ik denk dat 1 stekkertje voor het dynamo lampje is... dat je aan 1 draadje genoeg hebt. dan weetje meteen welke draad stuk is..
MaLa
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 3 apr 2009 15:47
Locatie: Heerhugowaard

Op de sommige dynamo's staat op stekker aansluiting een L en een +

De L is dus het lampje en de + is na contact.

Je kan vanaf de Dikke plus op je dynamo( ff om te teste) een draadje naar de + aansluiting doen , dan moet deze laden anders is de dynamo defect.

Heb je maar 1 draad erop dan is dit van het lampje en krijgt ie hiervia z'n veld bekrachtiging
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Abel schreef:de 2 dunne draden naar de dynamo is de spanning voor de regelaar, dus daar zit iets fout, je kunt waarschijnlijk wel voor testen een plus van de dynamo zelf gebruiken. alleen moet je weten welke polen je moet gebruiken (de 2 kleine stekkers hebben en functie die de spoel van de dynamo op spanning zet zodat die een magnetische veld heeft via de koolborstels.)

ik denk dat 1 stekkertje voor het dynamo lampje is... dat je aan 1 draadje genoeg hebt. dan weetje meteen welke draad stuk is..
1 draadje krijgt plus via contact, de andere gaat naar het lampje. Als er niet geladen wordt dan brand het lampje die gevoed wordt via de andere aansluiting. Die plus via contact voed tevens de regelaar, aangezien hij aangeeft dat het lampje wel brand bij contact aan mag je er van uit gaan dat de regelaar spanning krijgt. En aangezien hij ook niet laad met een andere goede dynamo kun je er van uit gaan dat de regelaar goed is.

Dan houd je de 2 dikke draden nog over, 1tje krijgt plus via contact en de andere krijgt constant plus rechtstreeks van de accu, meestal via een kabel vanaf accu naar de startmotor en daar zit dan weer een kabel bij opgeschroeft die naar de dynamo loopt. Deze kabel loopt vanaf de startmotor de motorkabelboom in en komt er bij de dynamo weer uit. Je zou dus kunnen nameten of op beide aansluitingen (B+ en D+) een spanning van 12VDC aanwezig is.

De massa krijgt hij via het huis. Ik ben namelijk een keer stil komen te staan nadat ik de dynamosteun heb laten poedercoaten. Dan heb je geen massa, gaat je lampje ook niet branden tijdens het rijden en sta je ineens met een lege accu langs de kant van de weg. :p
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ha dat was een leuk leermomentje!

ah, dat van die + en L heb ik nooit gezien op een renault dynamo. wel mooi dat de theorie klopt!

:grin: genoeg info om de auto te laten lopen lijkt me!
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Abel schreef:ha dat was een leuk leermomentje!

ah, dat van die + en L heb ik nooit gezien op een renault dynamo. wel mooi dat de theorie klopt!

:grin: genoeg info om de auto te laten lopen lijkt me!
Ja, mooi zuur is dat.. helemaal als de ANWB man dan zegt "Ziet er netjes uit onder de kap zeg" :~ :p
Plaats reactie