uitvallen motor r5 gt turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo

uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Tue 17 Mar 2015 13:50

Hey. Zit met een probleem met mijn gt turbo.
De motor valt af en toe uit tijdens het rijden. Het is maar af en toe.
Sommige dagen niet maar vandaag al drie keer. Terug starten gaat moeilijk na het uitvallen.
Heeft iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen?
er hebben al mensen gezegd dat het aan dit zou kunnen liggen:
-bdp sensor
-co schroef
-slecht contact in de stekker
-brandstofpomprelais
-stekkers op de ontsteking

Hoe kan ik dit het beste opsporen?
ik kan toch maar moeilijk alles beginnen te vervangen en hopen dat het gemaakt is.
Alvast bedankt.
Greets.
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Abel » Tue 17 Mar 2015 16:48

relais voor de ontsteking bij de kachel fan achter het schutbord niet vergeten ;-) :beer:
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby spir@l » Tue 17 Mar 2015 21:38

Het staat al in je lijstje maarrrr....

BDP! BDP! BDP! BDP! BDP!

Zou dat ding zeker vervangen inclusief de draad/stekker.
Heeft mij ook een hoop gedoe opgeleverd.

Verder:
- gare contacten op de stekkers in de ontsteking.
- relais van de ontsteking (naast het motorkapslot achter schutbord) EDIT: of bij de kachelfan zoals Abel al aangeeft... :smile: (Y)
- brandstofpomprelais, maar ook de pomp zelf!
- brandstofdrukregelaar
- carburateur?!
- rotor/verdeler/bougiekabels/bobinekabel/bougies....
- ontsteking zelf (bobine?) / vacuum?!

-Krijgt hij brandstof als je hem weer probeert te starten? (effe de aanvoer van je carb aftrekken is het makkelijkst)
-Vonkt hij?

Verder is het helaas toch precies zoals je zelf al aangeeft.... :beer:
Gewoon dingen gaan vervangen (of tijdelijk wisselen voor een zeker-werkend onderdeel) totdat je het hebt gevonden...... :~
Succes!
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2290
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby maartenlientje » Wed 18 Mar 2015 9:28

heel stom misschien... maar het brandstoffilter?!
maartenlientje
 
Posts: 437
Joined: Fri 9 Mar 2007 18:07
Location: Groningen

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Steven » Wed 18 Mar 2015 9:46

Brandstoffilter is meer een continue probleem, dat is niet 'opeens' even niets, dan zou je elke keer bij volgas doortrekken een probleem moeten hebben en bij rustig rijden niet.

Een BDP sensor kost de wereld niet en is een goeie om eens mee te beginnen, dat relais kun je makkelijk vervangen door een van de mistlampen of je radiateurfan, die stekker nakijken is ook gewoon kwestie van goed kijken en wat WD40 erdoorheen jassen.
En voor de rest is het misschien handig om wat onderdelen te wisselen vanuit een goedrijdende GTT van iemand uit de buurt bijv.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby spir@l » Wed 18 Mar 2015 19:55

Had ik al gezegd... BDP!??....
:D
User avatar
spir@l
 
Donateur
Posts: 2290
Joined: Mon 4 Feb 2002 0:00
Location: Rotterdam
Car: 5 GT Turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Gerard race GT » Fri 27 Mar 2015 10:33

al opgelost? zo ja, wat was het defect?
Gerard race GT
 
Posts: 537
Joined: Thu 7 Apr 2005 12:20
Location: Veendam

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Alistair » Sat 30 May 2015 9:35

Hallo, Ik had precies het zelfde probleem en de dader was bij mij de spanningsregelaar.

De auto reed dus namelijk alleen maar op de accu en starten kon eerst wel vrijwel direct maar na van loop van tijd werd het lastiger tot na enige x helemaal niet, Nieuwe accu er in... ik dacht probleem opgelost tot hij weer uit viel toen ging ik de dynamo en bleek de spanning erg zwak zo doende kwam ik er achter!

ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Met vriendelijke groeten, Alistair.
Alistair
 
Posts: 3
Joined: Fri 29 May 2015 21:56
Car: Renault 5 GTT

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Thu 5 Nov 2015 18:08

hey,
het uitvallen van de motor blijft terugkomen.
wat heb ik zelf al gedaan, of laten doen:
-bougiekabels en bougie's vervangen
-ontstekingsverdeler (bobine) nagekeken
-brandstofdrukregelaar laten nakijken
-carburateur laten afstellen
-deze stond veel te rijk afgesteld maar
de motor bleef erna nog steeds uitvallen
-contacten op de stekkers van de ontsteking nagekeken
-de bdp-sensor vervangen.

na dit allemaal gedaan te hebben bleef de motor draaien.
toch voor een paar maanden.
toen begon de ellende terug.

toen ben ik via via terecht gekomen bij iemand die zelf een gtt heeft en ook nog een paar Alpine's heeft staan en opgemaakt.
hij heeft lang zitten zoeken om het probleem met mijne gtt te vinden.
hij dacht aan de ontstekingsmodule.
dus heb ik maar een nieuwe geplaatst, (is wel niet goedkoop!!!)
maar ik was gelukkig want de gtt bolde perfect.
tot vorige week tenminste. ellende!
nu ga ik de ontstekingsrelais vervangen.
maar is deze nieuw nog te vinden (bestellen)?

Greets.
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Abel » Thu 5 Nov 2015 19:52

was mijn idee ook geweest het relais bij de ventilator. zelfde als de claxon meen ik.
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Mon 1 Feb 2016 13:05

Hey,

Ik heb dus mijn ontstekingsrelais vervangen.
maar het stilvallen gebeurt nog steeds :-(
nu had ik gisteren ook als de motor afsloeg en ik
bolde nog wat verder knallen in de uitlaat!!!
-dit knallen komt toch door onverbrande mengsel hé?

ik denk nu dat het niet aan de benzine toevoer ligt.
denk dat ik ergens slecht contact heb in de bekabeling van de ontsteking ofzo.

of kan een brandstofpomprelais ervoor zorgen dat mijn ontsteking wegvalt?
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby m1n1 (Jasper) » Mon 1 Feb 2016 13:41

BDP had je al vervangen zag ik. Misschien nog controleren of de aarde kabel van je accu goed aan je chassis is bevestigd?
Ik heb ooit gehad dat die bout niet goed vast zat, dat gaf sporadisch problemen met starten :)
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 762
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Mon 1 Feb 2016 14:07

aardingskabel van accu naar chassis heb ik ook al vervangen.
en in de garage hebben ze ook een extra massakabel gelegd van motorblok naar chassis.
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby okido » Mon 1 Feb 2016 15:54

Het is moeilijk te zeggen waar het aanligt op het moment dat alles goed werkt. Het is dus raadzaam dat op het moment dat de storing zich voordoet, uit te sluiten of het de ontsteking is of de branstofvoorziening. Leg 's een losse bougie in je auto en hang deze aan je bougiekabel als het beest weer eens de brui eraan geeft bijvoorbeeld.

Wat ik nog mis in het lijstje is de drukbeveiliging die je ontsteking uitschakelt. Deze zit in de slang naar de intercooler.

Verder komt het wel eens voor dat er een draad gesleten is en daardoor sluiting veroorzaakt (meestal bij optrekken als de motor wat kantelt).

Succes! (Y)
User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 365
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Mon 1 Feb 2016 16:27

is die drukbeveiliging te vervangen en is deze nog verkrijgbaar?

maar ik denk eerder ook aan een slecht contact in de bekabeling.
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby m1n1 (Jasper) » Mon 1 Feb 2016 17:27

Ohja de drukbeveiliging helemaal vergeten... Wie weet is die nog aangesloten, hij is meestal al losgekoppeld.
Dat zijn 2 draadjes die naar een sensor gaan in de slang vanaf je turbo naar de intercooler, deze kun je gewoon loshalen.
Ik geloof dat de druk beveiliging er rond de 1 Bar inkomt, die stopt je ontsteking idd.

Midden rechts op dit plaatje, tussen het koelvloeistof vaatje en de luchtfilter
Image
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 762
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Mon 1 Feb 2016 18:51

mag ik de drukbeveiliging zomaar afkoppelen???
dit hangt er toch voor iets he?
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Joost van der Hammen » Mon 1 Feb 2016 18:55

Als die uitvalt is die dan gelijk weer te starten?

Carburateur al schoongemaakt van binnen?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2422
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Mon 1 Feb 2016 19:19

Joost van der Hammen wrote:Als die uitvalt is die dan gelijk weer te starten?

Carburateur al schoongemaakt van binnen?


nee, krijg hem dan moeilijk terug gestart.
ja, de garage heeft de carb gereinigd en terug afgesteld.
Maar valt nog steeds stil
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Joost van der Hammen » Mon 1 Feb 2016 19:27

Als je dan start zit er wel "leven" in?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2422
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Mon 1 Feb 2016 19:31

Joost van der Hammen wrote:Als je dan start zit er wel "leven" in?


soms wel en soms moet ik lang proberen.
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Abel » Mon 1 Feb 2016 22:22

hmm benzine toevoer niet okay? is je benzine filter bij de achter as al vervangen? als je die los hebt kijk dan ook in de aansluiting van de pomp van uit de tank. daar zit ook een zeefje in

tja en dan heb je nog de benzine druk regelaar, maar als die niet goed is merk je dat altijd zo gauw je eens goed gaat rijden, en uitvallen hoorde daar volgens mij niet echt bij. Eerder een volgelopen carbuarteur |:
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby mark 5t » Mon 1 Feb 2016 22:23

bevroren carb?

zet eens een stukje karton voor je IC.
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Abel » Mon 1 Feb 2016 22:40

mark 5t wrote:bevroren carb?

zet eens een stukje karton voor je IC.


hey ja dat heb ik ook wel eens gehad, maar dan had ik dat de auto opeens langzamer ging rijden en totaal geen vermogen meer had. Dan stond je een aantal minuten stil en dan kon je weer... In de winter moest ik altijd wat voor de radiator zetten anders werd de auto gewoon niet warm. Maar dat kwam ook door dat ik een gaatje in mijn thermostaathuis had geboord die iets te groot was
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Martijn Kool » Tue 2 Feb 2016 11:09

Controleer ook je bekabeling naar je ontstekingsunit. Dat was bij mij het probleem destijds. Soortgelijke symptonen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6439
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby m1n1 (Jasper) » Tue 2 Feb 2016 11:25

lemmensmarco wrote:mag ik de drukbeveiliging zomaar afkoppelen???
dit hangt er toch voor iets he?


Je kan ze gewoon loshalen hoor, iig om te kijken of het uitvallen dan niet meer voorkomt.
Bij (volgens mij) de meeste GTT's zit het niet meer aangesloten.
Mede omdat ze vaak op een hogere druk rijden in de buurt van de beveiligingsdruk.
Ik rijd op 1,3 - 1,4 bar als de beveiliging er rond de 1 a 1,1 bar in komt zou ik niet heel ver komen :D.

Maar als je je R5 op normale druk hebt lopen kun je de beveiliging gewoon laten zitten natuurlijk.
Altijd fijn wat extra bescherming mocht de actuator van je wastegate afschieten.
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 762
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Gerald » Tue 2 Feb 2016 13:00

Als je de beveiliging er af haalt tape beide stekkers dan even APART in.
mochten ze alsnog contact maken klapt de beveiliging er alsnog weer in. Been there, done That. :smoke:
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11062
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Joost van der Hammen » Tue 2 Feb 2016 14:53

de koppel stekkers tussen bdp en aei wil wel een draadbreuken vertonen.

als je start heb je dan iets beweging in je toerenteller?

@jasper maar 1,4 bar? :D 1.8 komt eerst!!!!
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2422
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby m1n1 (Jasper) » Tue 2 Feb 2016 15:59

Ik denk niet dat de wel befaamde mb3000pro 1,8 bar trekt + de (over) max gevlakte kop ook niet ben ik bang :p
En ik heb lol zat zo (Y)

* sorry voor de off-topic

Marco, waar ergens ben je woonachtig?
als 't in de buurt is wie weet een keer handig om je 5 in 't echt te zien ipv speculeren?
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 762
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby oldskool » Tue 2 Feb 2016 17:40

de stekker of dead al gecontroleerd .
is de grote conector achter je linker koplamp in motorrruimte (motorkabelboom )
oldskool
 
Posts: 1978
Joined: Sat 8 Nov 2003 20:02
Location: Veldhoven

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Tue 2 Feb 2016 18:00

m1n1 (Jasper) wrote:Ik denk niet dat de wel befaamde mb3000pro 1,8 bar trekt + de (over) max gevlakte kop ook niet ben ik bang :p
En ik heb lol zat zo (Y)

* sorry voor de off-topic

Marco, waar ergens ben je woonachtig?
als 't in de buurt is wie weet een keer handig om je 5 in 't echt te zien ipv speculeren?


Ik ben van Heusden Zolder, Limburg Belgie.
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Steven » Wed 3 Feb 2016 17:18

Als je dan toch daar bent Jasper, kun je gelijk een rondje doen ;-)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby lemmensmarco » Fri 11 Mar 2016 20:28

hey.

kan je de ontstekingsrelais ook overbruggen,
zoals ze met de brandstofpomprelais doen?

door wat word de ontstekingsrelais eigenlijk bedient?
word deze bedient door de drukbeveiliging die op de buis zit naar de intercooler?
lemmensmarco
 
Posts: 42
Joined: Tue 17 Mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Abel » Fri 11 Mar 2016 20:48

niet bediend, maar kan worden onderbroken met een maak contact als de druk 1.2 bereikt
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: uitvallen motor r5 gt turbo

Postby Chris » Sat 12 Mar 2016 8:30

Marco, welke GTTurbo is van jou?
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21948
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Return to Renault 5



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group