kleine probleemjes 5 gt turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Hallo

ik heb net mijn 5 gt turbo klaar met opknappen en heb er al wat kilometers meegereden en kom ik een paar probleemjes tegen.
Misschien dat jullie weten wat het kan zijn.
als ik de 5 warm gereden heb en zet hem stil laat even wat afkoelen start die moeilijk duurt even voor dat die aanslaat.
maar als ik hem 2 min uit zet start die meteen.

Mijn kachelventielator blaas niet echt hard als hij helemaal open staat op stand 3 de ventielator schakelt wel als je van stand 1 naar stand 2 en 3 gaat

Hij lekt nog een klein beetje olie bij de krukaskeering al een nieuwe keering in gezet en een aan bus van de krukas poelie op gezet en hij lekt nog maar het is een echt een klein beetje.

Nog een vraagje ik wil wat meer vermogen op de 5 moet er dan een zwaardere koppeling in
en wat is een optie voor meer vermogen

Ik hoop dat jullie wat weten
de fotos volgen nog van de 5

groeten hendrik
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hoi Hendrik,

Leuk dat je weer rijd, enjoy!

Warme start zal altijd lastig blijven bij de 5, wen daar maar gewoon aan. Gewoon beetje pompend gasgeven bij het doorstarten en lekker genieten van de zwarte walm die je dan krijgt.
Komt omdat inlaatspruitstuk met de carb, direct boven het hete uitlaatspruitstuk zit, waardoor er na een tijdje een dampbel in de carburateur ontstaat die je er eerst uit moet starten.
Daarom heeft Renault destijds die zogeheten percolatiefan bedacht, die frisse lucht op de carburateur moet blazen. Dit helpt iets, maar is ook minimaal.

Kachelventilator, tja kan de motor niet gewoon een beetje gammel zijn? Trek 'm er eens uit en smeer 'm eens?

Die olielekkage, zit die keerring er niet te ver in? Of is de krukas niet al zover ingelopen dat de keerring er gewoon niet meer op kan afdichten.
Als het niet te extreem is, lekker even zo laten. Uiteindelijk is het ook een beestje van meer dan 25 jaar oud, die mogen ook best een drupje gooien af en toe :-)


Voor meer vermogen zijn meerdere opties, maar het belangrijkste is dat je basis goed is, vooral de koeling is belangrijk!
De koppeling houd het behoorlijk lang vol, dus maak je daar voorlopig geen zorgen over. Bovendien als je 'm zover hebt dat je m laat slippen ben je gewoon goed (of heel lomp..) bezig :-)
Voor meer vermogen zijn de volgende dingen belangrijk in volgorde:
-Grotere downpipe (2,5")
-Iets dikkere uitlaat (2,25 - 2,5")
-Turbodruk iets omhoog, 0,9-1,0 bar met originele turbo + 135 sproeier in de carb
-Grotere intercooler, bij voorkeur een frontmount achter de bumper
-Grotere/andere turbo een T2 of T25 hybride
-Carburateur aan laten passen naar Group A
-Nokkenas veranderen
-Blok verder aanpassen en alles nog extremer

In principe kun je met standaard onderblok en nokkenas wel tot 150 wielpk's komen met 230+ Nm.
Veel meer is ook best mogelijk, 180+ wielpk's kan ook lang goed gaan, vraag Jasper maar :D
hendrik
Berichten: 35
Lid geworden op: za 3 jan 2015 17:58
Car: renault 5 gt turbo

Oke dus dat starten is z'n beetje origineel en dat ie een beetje olie lekt kan ik wel mee leven hoort ook wel bij de ouderdom.
Die ventilator wou ik toch al een keer uit elkaar halen maar dacht dat dat misschien een kwaaltje was van de 5
Wat voor nokkenas moet je daarvoor pakken voor meer vermorgen want 150 pk is wel lekker
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Standaard onderblok en injectie en een beetje meer 200wpk en 300nm..... Gaat ook al 40k km goed.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Plaats reactie