Lichtgewicht Renault 5

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo

Lichtgewicht Renault 5

Postby Willem-Jan » Mon 14 Dec 2015 10:38

Ik loop al een tijdje met een idee in mijn hoofd om ooit een keer een lichtgewicht vijfje te gaan bouwen om slalom mee te gaan rijden en voor de fun. Hij hoeft niet het circuit op. Het zal eerst alleen een idee blijven, want de GT moet eerst af.

Het idee is het volgende:
- Als basis een standaard vijfje zonder kappen op de deuren etc.
- Alle interieur eruit
- Dashboard eruit, alleen tellerbak blijft.
- Elektrische verwarming
- 2 lichtgewicht kuipstoelen
- Lexaan ramen
- Polyester kap, achterklep, deuren en voorschermen
- Kleine wielen, liefst 13 inch.
- Motor met koppel onderin, iets om te bouwen met motorfietscarbs of zo.

Doel is om onder de 700 kg uit te komen. Moet lukken denk ik omdat een 5C maar 690 kg is (http://www.autoweek.nl/auto/1442/renault-5-c
Ik zou graag willen weten hoeveel gewicht er ongeveer uit een vijfje gehaald kan worden. Ik heb al druk gezocht maar geen getallen gevonden.
Daarnaast zit ik met de motor. Vermogen rond de 100 pk, meer is echt niet nodig. Ik denk 8 klepper ivm koppel onderin en lichter dan 16v.
Omdat gewicht een van de belangrijkste zaken wordt, ben ik erg benieuwd wat de volgende blokken wegen:
- F2N/F3N
- C-blokje (standaard 1.4 zonder turbo)
- E7J (1.4 energy uit Clio 1)
- K7M (1.6 energy)

Ik ben benieuwd naar naar goede ideeën, tips, tricks etc.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby mark 5t » Mon 14 Dec 2015 17:19

Heine en peter hebben beide een lichtgewicht 5
Vraag hun eens zou ik zeggen.
Btw de mijne is ook behoorlijk licht.
Vol lexaan scheelt enorm.
Polyester delen kosten wel een klein vermogen.
Motor zou ik voor een clio rsi gaan ivm 8 kleppen en dus mooi koppel.
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Steven » Mon 14 Dec 2015 17:58

Geheel met Mark eens, de RSi motor is echt uitermate geschikt, geweldig koppel en uiteindelijk ook nog wel wat toeren.
De 2.0 Laguna motor kan ook, maar die is weer wat minder toerig + vaak gezeur met de gecodeerde sleutel, zie Cannonballman.

Voor lexaan ruiten kun je hier eens naar kijken:
http://www.plastics4performance.com/window-kits-windscreens/renault-5-ph2-lexan-full-window-kit.html
Vooral de hardcoated ruiten zijn ideaal, die kun je gewoon in je originele mechanismes gebruiken.
Al kun je ze voor een 5 ook gemakkelijk zelf snijden, die ruiten zijn zo netjes recht, dat lukt jou wel WJ
Bovendien is zo'n ruitje met een slider veel logischer, kun je het mechanisme ook wegflikkeren als gewichts besparing.

Met een gatenboor alle overige panelen bewerken, alle losse piefjes en pafjes wegzagen/slijpen.
Bitumen eruit

Banden zou ik Toyo R1R's kiezen, echt ideaal voor slalom doeleinden en deze op een paar lichtgewicht velgen ala OZ super- of ultraleggerra's

Rolbar, als je die overweegt, gewoon een losse aluminium nemen.

Dakplaat van alu maken scheelt niets denk ik, dan kun je beter een week een dieet gaan volgen :p


Wel leuk plan :-)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Sven 5 A T (VLIEGTEUG) » Mon 14 Dec 2015 19:16

Die Laguna motor kan je een KMS op zetten en een beter nokkenasje in doen ...
Verder idd veeeeel eruit slijpen,
Gt onderstel eronder en knallen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
User avatar
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
 
Donateur
Posts: 6119
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Geert » Mon 14 Dec 2015 19:52

Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Alpine » Mon 14 Dec 2015 21:48

Heb voor weinig een 1.8i uit een 19 16v cabrio voor je.
Compleet met bak subframe remmerij e.d.
Alpine
 
Posts: 1465
Joined: Fri 13 Jul 2001 0:00
Location: Aalten

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby mark 5t » Mon 14 Dec 2015 21:48

kms en nokkenassen ed kosten veel geld denk niet dat dat de bedoeling is.

ik heb voor mijn 5 gewoon zelf lexan gemaakt.
ook in de originele raamslingers.
enkel open en dichtdoen als je stilstaat :D
verder perfect en echt cheap!!
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Gaatze » Mon 14 Dec 2015 23:54

Durf je er al een topic aan te wagen haha?

Ik lees het al; zo de ex-Clio van Marlies maar slachten voor de motor :p
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby heine hut » Tue 15 Dec 2015 6:29

vraag hoeveel geld wil je ervoor uitgeven.
polyester spullen kost geld een deur kost al gauw 190 euro.
achterklep 160 motorkap 200 ga zo maar door.
plaatwerk is al licht van een 5.
een paar bumpers van poly dat levert wel gewicht besparing op
User avatar
heine hut
 
Donateur
Posts: 469
Joined: Sun 12 Sep 2004 8:50
Location: Donkerbroek FR.

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Sven 5 A T (VLIEGTEUG) » Tue 15 Dec 2015 6:40

Tja ik heb die motor en de KMS al liggen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
User avatar
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
 
Donateur
Posts: 6119
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Willem-Jan » Tue 15 Dec 2015 7:40

Bedankt voor alle reacties :smile: Volgens mij is een lexaan pakketje rond de 200 euro en voor 1000 euro heb je alle polyester delen. Dat leek me niet al te gek.

Marlies heeft nog een Clio RSI en dat rijdt inderdaad geweldig. Ik heb alleen het idee dat zo'n blok veel zwaarder is dan bv. een Cléon.
Als ik het gewicht van een Renault 5 GTS vergelijk met een GTX dan zit daar 55 kg verschil tussen. Dat kan alleen maar de motor zijn, want de uitrusting is exact gelijk. En dat vind ik best wel heel veel.
Als het zover is wil ik best investeren in een leuk blokje. Andere nokkenas, evt. grotere kleppen, maximaal vlakken en het liefst dan op 4 motorfietscarburateurs. Maar dan neem ik liever een zo licht mogelijke motor met als consequentie dat daar minder vermogen uit komt dan een zwaardere motor met meer vermogen.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Gerald » Tue 15 Dec 2015 7:52

en een motorfietsblok?
zit je alleen met een bak en diff. maar wel licht gewicht en genoeg vermogen denk ik.

p.s. heb hier de achterste ruiten nog in lexaan oid liggen, doe er niets mee..
en mogelijk ook nog een poly motorkap. ;-)
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11060
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Willem-Jan » Tue 15 Dec 2015 9:29

Ik heb wel zitten denk aan een motorfietsblok, maar dan heb je juist niet zoveel koppel onderin. Wel een fenomenaal geluid natuurlijk, maar ook lastig om goed in te bouwen denk ik. Vandaar liever gewoon een bestaand 8-klepper blok.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby okido » Tue 15 Dec 2015 10:20

Misschien een cabrio ervan maken, scheelt in ieder geval een dak :grin:
User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 365
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Steven » Tue 15 Dec 2015 12:16

Gerald wrote:en een motorfietsblok?


Dat is voor een slalomauto verre van ideaal, tenzij je er hele korte versnellingen aanhangt, maar iets wat je hoog moet optoeren kost gewoon tijd. (Daarom rijd een Honda S2000 ook zo waardeloos, maar dit terzijde).

Ik zou toch voor het RSi blok kiezen, misschien strookt het niet met je gewichtkeuze, maar dat compenseert zo'n motor ruim met zijn koppelkromme tov een geprepte 1.4
Bovendien kun je voor zo'n motor altijd wel weer wat gewicht winnen door dingen eraf te slopen (kleinere dynamo, startmotor, 4bak, F7 alu carterpan, Spagetti van een F7?) Kleine radiateur met kleine spalfan erop etc.


Ik zou ook erg goed focussen op grip/wegligging, in 13" is je keuze voor een leuke band met stijve wang enorm beperkt. Een zachte rollende band gaat enorm ten koste van je stuurrespons.
Dus verbreden met 16v of williams draagarmen en een lichtgewicht 14/15" met juiste band is net zo belangrijk. Dit strookt misschien tegen je laag gewicht in, maar je wint het net zo hard weer terug. (Zelfde voor die RSi motor).


Met een gatenboor kun je echt vanalles meenemen, voorbalk, spatschermen, in voorzichtige mate de veerkoker (meerdere kleinere gaten), bodem etc. het risisco dat je zo'n ding met enorme snelheid ergens in een muur zet is nihil, dus je kan met jouw technische achtergrond wel bepalen waar je wat kwijt kunt.

Voor kuipstoelen moet je goed zoeken naar carbon versies, zijn erg zeldzaam en vaak erg duur, maar soms vind je ze wel eens in een afgekloven staat voor weinig.

Verder kan je een kleine alu racetank overwegen, die je gewichttechnisch ook mooi tussen de achteras kan zetten.
Evenals een kleine gelaccu, kun je mooi gewicht naar de achteras plaatsen en scheelt je zo 6-7 kilo.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby r5alpine » Tue 15 Dec 2015 20:34

heb nog wel een 11 turbo voor je
r5alpine
 
Donateur
Posts: 321
Joined: Sat 9 Jul 2005 11:57
Location: emmen

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Steven » Tue 15 Dec 2015 21:00

Ja en ik heb nog wel een M5, dus? :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Abel » Tue 15 Dec 2015 21:47

ik nog wel een r5 TL met gt onderstel :D en voor koppel onderin, een gt blok natuurlijk :D
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Maarten-Jan » Wed 16 Dec 2015 8:00

1.4 C motor uit een 5 Alpine pakken, lekker licht, ook vrijwel 100 pk (met paar kleine aanpassingen gewoon 100 pk).
Die hang je ook relatief eenvoudig in een super vijf, bak past er ook relatief eenvoudig achter.
Maarten-Jan
 
Posts: 4574
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Willem-Jan » Wed 16 Dec 2015 8:53

Jullie hoeven me echt nog geen auto's aan te bieden. De GT moet eerst af, daarna pas dit project.
Wel bedankt voor alle tips en tricks, precies waar ik op gehoopt had (Y)
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Abel » Wed 16 Dec 2015 12:41

volgens mij is voor slalom een oudstaini cooper unbeatable, bijna cabrio maken en lekker stijf houden. staan wel gave filmjes op YouTube


edit: eerste hit meteen de film die ik bedoel
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Chris » Wed 16 Dec 2015 14:07

Leuk idee WJ! Hou ons op de hoogte!

Leuk die Mini, maar ik zie toch liever een 5je... :beer:

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21947
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Willem-Jan » Wed 16 Dec 2015 16:25

Het moet juist een vijfje worden, dat is er zo leuk aan. Ik heb die filmpjes van die mini's wel eens gezien. Zo gaaf als dat er uit ziet.
Hopelijk kunnen we weer een keer met een groep van de RTC/CRS een slalomdag houden zoals vroeger in Ter Apel. Was echt heel leuk (Y)
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Maarten-Jan » Thu 17 Dec 2015 6:51

Ja dat was echt super gaaf! Ook echt lang geleden...
Maarten-Jan
 
Posts: 4574
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Willem-Jan » Thu 17 Dec 2015 10:44

Om het verhaal wat completer te maken. Hier staan alle polyester delen op. Helaas hebben de voorschermen de verbreders er aan vast gepolyesterd.
Prijzen vind ik best schappelijk trouwens.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Gerald » Thu 17 Dec 2015 12:14

Hey, heeft mc rasing de maxi kit niet meer... :-(
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11060
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Willem-Jan » Thu 17 Dec 2015 12:57

Geen idee, het valt me sowieso mee hoeveel ze uberhaupt nog voor de GTT hebben.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby heine hut » Thu 17 Dec 2015 17:09

Gerald wrote:Hey, heeft mc rasing de maxi kit niet meer... :-(


Hier staat het http://www.mcracingsa.com/4-pieces-auto ... /343-maxi/
User avatar
heine hut
 
Donateur
Posts: 469
Joined: Sun 12 Sep 2004 8:50
Location: Donkerbroek FR.

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby m1n1 (Jasper) » Fri 5 Feb 2016 15:47

Sorry voor de off-topic...
Heeft er iemand ervaring met bestellen bij mcracing, ik krijg geen reactie op m'n mailtjes of aanvragen op de site.
En m'n Frans is bij lange na niet voldoende om de telefoon op te pakken.

Ik wil nu namelijk een motorkap bestellen die nog een stukje hoger kan vliegen dan die van staal :p
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 762
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Gerald » Fri 5 Feb 2016 17:04

Mcracing is ook te leveren geweest via reichard, maar of dat nog zo is?
En stuur arco eens een berichtje, die is nog wel handig in het frans volgens mij... :D 1
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11060
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Geert » Fri 5 Feb 2016 17:25

paar keer bij mcracing besteld. Gewoon engels mailen of op de site bestellen met paypal.
Geert
 
Posts: 3866
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen

Re: Lichtgewicht Renault 5

Postby Steven » Fri 5 Feb 2016 21:05

m1n1 (Jasper) wrote:Ik wil nu namelijk een motorkap bestellen die nog een stukje hoger kan vliegen dan die van staal :p


Yeah :bang:
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Return to Renault 5



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group