tikkend geluid in motor gt turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Hey.

ik zit dus met een tikkend geluid in de motor.
We dachten we eerst dat het de kleppen waren.
Nu hebben we deze willen regelen maar ze staan nog allemaal goed.
We hebben wel gemerkt dat je we op een tuimelaar wat spelling hebben.
deze kan je een 1a2mm zijdelings bewegen,
de andere tuimelaars hebben dit niet.
Zou dit het tikkend geluid kunnen veroorzaken?
nu wou ik de motor eens starten zonder kleppendeksel om dan eens te zien of het daar vandaan komt.
Kan dit kwaad?
of heeft iemand nog een idee waarvan het geluid zou kunnen komen?

Alvasdt bedankt.
Greets.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zijdelingse speling op een klepstoter is geen probleem, zou ook geen tikken moeten veroorzaken.
Starten zonder kleppendeksel moet je niet doen, dan vliegt de olie om je oren :-)

Tja waar kan tikken vandaan komen, makkelijkste is altijd zoeken door een lange schroevendraaier (of een verlengstuk uit je doppendoos etc.) tegen je oor aanzetten en overal op de motor gaan luisteren waar je het tikken het hardste hoort.

Lekkend uitlaatspruitstuk kan ook behoorlijk tikkend klinken bij een GTT
Krukaslagers ook (al hoop ik dat niet voor je), drijfstanglagers is meer een soort knikkergeluid en beide alleen bij gasgeven.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Als het de krukaslagers of drijfstanglagers zijn, is dit dan zelf te vervangen?
Ik en onze pa proberen zoveel mogenlijk zelf te doen aan de gtt.
We kennen wel wat van autotechniek en zijn handig genoeg.
Moet de blok eruitgehaald worden voor dit?
Laatst gewijzigd door lemmensmarco op wo 27 jan 2016 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

olie peil controleren weinig olie maakt ook een raar geluid .
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja, wat weet je van de motor? veel km? Ik, en Steven kennen nog wel het vage tik geluid van een kantelende zuiger in dit type blok. Kan geen kwaad en iedere 10K nieuwe olie, en je rijd er zo nog 100000Km bij
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Kan dat tikken ook komen van een kromme stoterstang?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zou kunnen, maar dat zie je vaak wel, dan staat ook meestal 1 van de stelschroeven veel verder ingedraaid....

Kantelende zuiger is inderdaad ook nog 1 Abel, kunnen ze enorm oud mee worden, meestal hoor je dat ook alleen koud.
Mijne draaide met 240dkm op de klok nog vrolijk 150 wielpk's met 233 Nm in Goes, dus dat was geen probleem verder :D
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ik heb ooit al m'n stoterstangen vervangen omdat ik dacht dat er misschien een krom was, tikte daarna nog net zo hard verder...
Het bleek een lek (raceland) uitlaatspruitstuk te zijn :( , ander spruitstuk en er was een stukje lawaai minder.

* edit zie net dat Steven me al voorwas over het spruitstuk...
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Hey,

Een lekkend uitlaatspruitstuk denk ik niet.
Want het tikken versnelt met het toerental mee.
Ik denk dat ik zaterdag eens de karterpan ga los draaien,
en eens kijken in de oliefilter en de oude olie of er geen metaal deeltjes van de
krukaslagers of de drijfstanglagers inzitten.
Dit rade een technieker van het werk mij aan,
hijzelf sleutelt na zijn uren aan auto's.
Greets.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja dat is het verradelijke, dat uitlaatspruitstuk tikt namelijk WEL met de toeren mee... Ga dat nu eerst maar eens controleren, of bijvoorbeeld alle bouten er nog inzitten en of deze niet gescheurd is. Is het een fase1 of fase2?

En kruk- en drijfstanglagers hoor je onder de auto vaak veel beter, zeker met een schroevendraaier tegen de oliepan, maar dat klinkt wel echt naar als ze goed kapot zijn. Echt stuiterende knikkers van fors formaat door je motor.
Drijfstanglagers gaan overwegend niet gelijk met de toeren mee, maar klinken een beetje onharmonisch, krukaslagers gaan wel harmonisch met de toeren mee, maar die gaan bijna niet stuk aan een GTT.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Hey steven.

het is een fase 1.
kan het tikken plots beginnen door het uitlaatspruitstuk.
ik was rustig aan het rondrijden,
toen kwam ik op een verlaten wegske en heb daar de motor eens goed laten doortrekken,
en toen is het tikken begonnen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmm ja als het plots is, dan zou het uitlaatspruitstuk misschien iets minder verdacht zijn, zo heb ik namelijk wel eens de drijfstanglagers eruit gereden.

Toch zou ik het even controleren, het in- en uitlaatspruitstuk zitten gezamelijk vast op de tapeindes van de cylinderkop.
Als hier normale M8 moertjes opzitten, dan trillen of door de temperatuur uitzettingen van de spruitstukken, komen deze wel eens los (soms geheel met tapeinde en al).
Uiteraard zijn van die ovale moeren, of die koperkleurige met een platgeslagen sleufje de betere, die blijven vaak wel zitten.

De fase 1 spruitstukken hadden een soort 'zwemvliezen' tussen de uitlaarunners, helaas waren deze nogal scheurgevoelig, wel beter flowend dan de fase 2 :)
De meeste zijn ook allemaal wel door fase 2's vervangen onderhand, helaas kan de fase 2 ook scheuren en dan in 1x compleet vlakbij waar cylinders 1&2 bij 3&4 samenkomen.

Pas daarna zou ik eens wat dieper naar die lagers gaan kijken, bovenstaand heb je met een lampje en wat plaatjes/hitteschild verwijderen zo voor elkaar.

Check ook even of alle stoterstangen nog wel netjes recht zijn, als je een kromme hebt, dan werkt ie als een soort rubberen knikstaaf.
Overigens zijn kromme stangen prima te richten met een hamer en wat vakwerk :D
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

[img]http://i65.tinypic.com/s13m07.jpg[/img]

Kent mischien iemand mijne gtt?
Heb hem vorig jaar gekocht maar is afkomstig van nederland.
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

Misschien is deze van maartenlientje of zijn broer geweest. Weet het niet zeker.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Altijd leuk zo'n foto!
Ik herken je 5 niet helaas, maar wie weet vind je 'm terug in het register: http://www.5gt.nl/bb/viewtopic.php?t=96%22
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Tot hoeveel toeren heb je de GT doorgehaald op dat verlaten wegske?

Misschien dat je als n00b dacht dat er een toerenbegrenzer op zou zitten, heb je nu bij (serieus) hogere toerentallen de kans dat je de stoterstangen wel krom hebt gereden :p

Heb je verder nog aanpassingen aan de GT doorgevoerd? Turbodruk opgeschroefd misschien?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

hey.
ik heb hem wel goed laten doortrekken, maar ga nooit tot in het rood!
en de motor is nog standaard. turbodruk ook.
Plaats reactie