Zuigers vervangen GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Al een tijdje zit er een tikkertje in de motor als deze koud is. Een tijdje geleden eindelijk een oliedrukmeter erin gezet en bij de eerste dag met warm weer, zag ik dat de oliedruk richting nul ging.

Afgelopen weekend de motor eruit getrokken (ik wil er over 2 weken mee op vakantie) en lagerschalen besteld. Nu zie ik bij de demontage dat de zuigers best veel speling hebben. Dat tikkertje is dus waarschijnlijk een kantelende zuiger. Dus heb ik een reserveblok uit de schuur getrokken waar ik als reserve nog wat zuigers en cilinderbussen in had zitten. Alleen daar is dus flink vocht ingekomen en zijn die niet meer bruikbaar.

Dus gisteravond gauw nog even een set cilinders en bussen besteld bij CGB. Alleen nu komt het. Ik heb in het verleden al vaak gebruikte cilinders en zuigers vervangen. Maar nog nooit nieuw gemonteerd. Heeft iemand hier ervaring mee. Ik zit ermee of er niet speciaal gereedschap voor nodig is. Ik meen dat je voor het plaatsen van de drijfstang deze moet verwarmen en dan heel precies de zuigerpen moet plaatsen. Ik meen tot 250 graden verhitten (gaat mijn oven wel zover?) en waarschijnlijk een pers nodig voor het plaatsen van de zuigerpen in de drijfstang.

Graag meningen en ervaringen a.u.b.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

naar een revisie bedrijf brengen en met klem op het hart vermelden dat de drijfstang niet koud gedemonteerd mag worden. al 2 keer (of vaker hier op het forum voorbij zien komen dat een nieuwe pistonpen los is gaan zitten na montage
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Misschien iets voor Patick Biggelaar, hier met username: PtrGte
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Pistonpen kan je gewoon erin persen.... Mijn GTTi doet het nog steeds.

Zorg in ieder geval dat je schoon werkt.

SUC6!
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Drijfstangen zijn omgezet. Toch maar even naar het lokale revisiebedrijf geweest. Toen ik vroeg of ze wel tot 250 graden verhit geperst konden worden, kreeg ik als uitbrander: Ja natuurlijk, het is m'n vak hoor! Blij dat ze het even tussendoor konden doen.

[img]http://i65.tinypic.com/2coli8g.jpg[/img]
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

goed bezig (Y)

Succes met opbouwen. zorg wel dat je onderblok waar je O ringen opkomen goed schoon is.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Ik heb ze gisteravond erin gezet. Jouw opmerking schoon houden had ik al eerder ter harte genomen. Het is inderdaad een opgave je blijft vuil tegenkomen precies op de passing van de cilinderbussen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Dikke Prima (Y) Altijd mooi een fris C-blokje
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Zo gisteren heerlijk getoerd met la voiture. De drijfstanglagers, krukaslagers, krukas, zuigers en cilinderbussen vervangen en uiteraard alle bijbehorende pakkingen. klaar voor de vakantie komend weekend.

Maar nu de tips >) Wat moet je NIET doen bij een onderblokrevisie:

Vraag ik een paar weken geleden nog hoe zo'n slingerschot eruit ziet, hier op het forum, blijk ik er zelf twee in de schuur te hebben liggen :grin: Dus nu de carterpan eraf ligt meteen monteren. Er blijken echter twee steuntjes afgebroken, dus lasapparaat erbij. En ja dan springt er een vonkje over een dikke 1,5 meter :discrunt: verder naar een doek die ik net heb gedrenkt in remmenreiniger om de carterpan schoon te maken. Dat was meteen een vlammenzee. gelukkig stond er een teiltje met een wasbak ernaast en was het 6 teiltjes later weer geblust. Geen schade maar wel schrikken (0)

Komt ineens in me op terwijl ik de distributieketting monteer, waar is die kurkpakking eigenlijk die ik besteld heb :S Meteen zoeken en pas na circa een uur kom ik op het idee om in de kartonnen doos te kijken, waarin CGB het geleverd had. Dus in de vuilnisbak geklommen en ja hoor daar zat ie tussen een stuk karton geschoven :D Natuurlijk direct deze gemonteerd, netjes met siliconenpakking helemaal afgesmeerd en ja niet de schroefjes te hard aangedraaid. En bij het laatste schroefje wist ik het: Ik heb de moer van het distributietandwiel, op de nokkenas niet aangedraaid |: Dus deksel er weer af Nou ja, beter laat dan nooit.

En dan gaan we de koppeling monteren. Hee waar is dat bronzen top glijlagertje gebleven. kan toch niet zijn dat ik niet verder kan omdat ik een onderdeeltje van een paar euro kwijt ben. Moet eruit gevallen zijn :-( Overal zoeken, maar na 1,5 uur toch maar zelf iets gebrouwen van een messing busje dat ik iets aangepast heb en zowaar voldoet. Even uitrusten en aan de koffie en als een flits schiet me door het hoofd (I) Wat ben ik toch een lul |: Er zit een compleet andere krukas in, die zit natuurlijk nog in de oude krukas. Ja dus, als je nog een toplager zoekt?

Gelukkig vergeet dat ter plekke als je het nieuwe motorgeluid hoort en je oliedruk weer top is :smile:
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Goed bezig Ido! veel plezier op vakantie volgende week.
En laat je vrouw je ingepakte koffer voor de zekerheid controleren zodat je je zwembroek niet vergeet :D
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Dank je wel Jasper, maar ik ben Alpenklaar.
Plaats reactie