oliedruk

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Hey,

Ik denk dat mijn oliepomp van mijne gtt aan het sterven is.
als ik vertrek met koude motor is mijn oliedruk goed.
Maar als ik tijdens het rijden versnel zakt mijn oliedruk,
laat ik het gaspedaal los, dan stijgt de druk weer.
En als ik een stukje gereden heb (10a15km ongeveer he),
dan heb ik minder en minder druk.

Zou het de pomp zijn of kan het ook iets anders zijn?
Greets.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Kan je zien wat de oliedruk is die je afleest van je meter?

Mijn eerste ingeving zou zijn dat de druk verloren gaat door slijtage van een lager of iets dergelijks. Daarop heeft de temperatuur namelijk veel invloed.

Geen motorgeluiden?
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Mijn oliedruk staat op de 5 van het meterke bij een constante snelheid,
En olie verlies heb ik ook niet.
De motor maakt ook geen geluiden ofzo

Greets.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Turbo rookt niet?
Geen lekkagesporen onder de turbo?
Kan zijn dat je bij opbouwen druk verliest door bijvoorbeeld een defecte pakking bij bijvoorbeeld je uitlaathuis.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Willeon de Zoete schreef:Turbo rookt niet?
Geen lekkagesporen onder de turbo?
Kan zijn dat je bij opbouwen druk verliest door bijvoorbeeld een defecte pakking bij bijvoorbeeld je uitlaathuis.
Nee toch niet.
als ik bij een koude motor gas geef zakt die wel maar komt wel terug als ik gas los,
maar als de motor warm is heb ik bijna geen druk meer.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Willeon de Zoete schreef:Turbo rookt niet?
Geen lekkagesporen onder de turbo?
Kan zijn dat je bij opbouwen druk verliest door bijvoorbeeld een defecte pakking bij bijvoorbeeld je uitlaathuis.
Geloof me, als je een olielekkage hebt die leidt tot het zakken van je oliedruk dan moet er wel ergens een hele grote plas onder liggen. Dan is je carter binnen no time leeg :p

Marco, dat de oliedruk zakt na een tijdje komt door olietemperatuur. Dat is normaal. Dat de oliedruk iets zakt bij het belasten van de motor is ook normaal. De vraag is; hoeveel zakt deze en wat zijn de absolute waardes die je afleest? Oliedrukmeter van een GTT is sowieso al niet betrouwbaar en danst nogal heen en weer, maar hebben we het over een verschil van minder dan een 0,5 bar tussen gas en gas los of over 2 bar ofzo? Koude motor zit mijn GT rond de 4 - 4,5 bar (@3500rpm). Warm 3500rpm rond de 3 bar en stationair net boven de 1 bar (externe meter!).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Oliedruksensor eens schoonmaken/wisselen/vervangen.
Wat Martijn zegt, deze standaard sensoren zijn niet altijd even betrouwbaar.
Ik had zo ongeveer hetzelfde probleem, bleek dat mijn turbo langs de keerring bij het uitlaathuis lekte.
Nadat ik een andere turbo erop heb gezet, heeft de meter geen extreme schommelingen meer.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

MartijnG schreef:
Willeon de Zoete schreef:Turbo rookt niet?
Geen lekkagesporen onder de turbo?
Kan zijn dat je bij opbouwen druk verliest door bijvoorbeeld een defecte pakking bij bijvoorbeeld je uitlaathuis.
Geloof me, als je een olielekkage hebt die leidt tot het zakken van je oliedruk dan moet er wel ergens een hele grote plas onder liggen. Dan is je carter binnen no time leeg :p

Marco, dat de oliedruk zakt na een tijdje komt door olietemperatuur. Dat is normaal. Dat de oliedruk iets zakt bij het belasten van de motor is ook normaal. De vraag is; hoeveel zakt deze en wat zijn de absolute waardes die je afleest? Oliedrukmeter van een GTT is sowieso al niet betrouwbaar en danst nogal heen en weer, maar hebben we het over een verschil van minder dan een 0,5 bar tussen gas en gas los of over 2 bar ofzo? Koude motor zit mijn GT rond de 4 - 4,5 bar (@3500rpm). Warm 3500rpm rond de 3 bar en stationair net boven de 1 bar (externe meter!).
bij gas geven valt de druk volledig weg.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Willeon de Zoete schreef:Oliedruksensor eens schoonmaken/wisselen/vervangen.
Wat Martijn zegt, deze standaard sensoren zijn niet altijd even betrouwbaar.
Ik had zo ongeveer hetzelfde probleem, bleek dat mijn turbo langs de keerring bij het uitlaathuis lekte.
Nadat ik een andere turbo erop heb gezet, heeft de meter geen extreme schommelingen meer.
Waar zit de sensor ongeveer?
Dan ga ik die eens reinigen en inspuiten met contactspray.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

lemmensmarco schreef: Waar zit de sensor ongeveer?
Dan ga ik die eens reinigen en inspuiten met contactspray.
Voorkant van het blok aan het begin van de olieleiding naar de turbo.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Hey,

Heb de sensor zuiver gemaakt maar druk valt nog steeds weg.

nu heb ik gisteren wel gemerkt dat als ik aan de rode lichten sta,
er rook uit de uitlaat komt. Tijdens het rijden is dit niet.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik geloof niet dat je meter opeens na 15 km andere waarden geeft om dat er een slecht contact is. Ik zou idd eens naar je oliepomp/lagers gaan kijken en dit kan op de brug (Y)
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Abel schreef:ik geloof niet dat je meter opeens na 15 km andere waarden geeft om dat er een slecht contact is. Ik zou idd eens naar je oliepomp/lagers gaan kijken en dit kan op de brug (Y)
Ik denk het ook niet.
Elke keer als ik de gas induw valt de druk weg, laat ik de gas los dan komt de druk terug.

Nu heb ik gisteren wel gemerkt dat de wagen rookt, tijdens het rijden niet ,
maar als ik thuis stop ofzo wel.
Ik denk toch niet dat die rook kan komen door de lagers ofzo.
Begin meer en meer aan de turbo te denken :-(
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

De turbo heeft een restictor in de olie leiding. deze laat max 1 bar door. Maar op een warme motor zal je dat vast wel merken idd. Ik heb het zelf nooit meegemaakt. Maar ik kan het wel rijmen :D
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Dat roken door je uitlaat bij stilstand ...kan ook een t hoog caterdruk zijn.

Dus om te testen...haal je even je caterslangen los terwijl je turbo rookt. Zodat de caterventilatie niet via je luchtfilter de turbo weer in gezogen word. Maar gewoon in de open lucht uitventileerd.
Stopt ie dan met roken....te hoge caterdruk.

En dat meterje ....ik heb t vaker gezien ...maar nooit echt kunnen pinpointen waar nou ik zat ...is zelfs gewoon weer over gegaan.
Ik zou de tellerbak eens uitwisselen....
Draadjes op sensor omdraaien ..
Sensor uitwisselen

Maar als het echt je olie pomp zou zijn dan sta je zo stil.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Kan het ook komen door te dunne olie?
Er zit 5w40 in maar heb gelezen dat het 10w40 moet zijn?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

5 en de 10 is alleen voor de koude start
Hoe dun of stevig je olie dan is bij een bepaalde temp
roylee
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 15:43

Zit er een bleed valve bij de pomp in de buurt? Zou ook kunnen zijn dat de bleed valve te ver open gaat en dat door slijtage hij moeilijk terug komt. Het is maar een suggestie, heb namelijk iets vergelijkbaar gehad bij een auto waarbij de over druk klep licht bleef hangen. Als het een kunststof ventiel is heb je ook nog kans dat hij beschadigd kan zijn.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

GT heeft in de pomp een overduk ventiel. Alleen is dit type pomp wel aan slijtage onderhevig, helemaal als op de onderhoud word bezuinigd. Dus als de auto in het verleden toch wel veel heeft gereden met oude olie of misschien een verstopte filter(daar zit ook een druk beveiliging in) dan slijt zo'n pomp echt behoorlijk. Ik heb ze wel in de handen gehad. De haynes heeft dan zo'n plaatje met een voel maatje, maar de pomp slijt veel meer onder/langs de pomp in de pomphuis. En die overdruk ventiel kan ook wel haperen (U) daar heb ik ook wel eens flink pech mee gehad...

Ook wel eens 1 uit en blok gehaald, intern zo goed als nieuw. Maar aan de bovenkant waar de overbrenging van de nokkenas op zit waren de spiebanen zo goed als weg :(
roylee
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 23 dec 2011 15:43

Als het een veel voorkomend probleem is dan is het geen luxe om de desbetreffende pomp onder hande te nemen.
Ik vind het alleen apart dat er eerst druk is maar dat die wegsijpelt als hij meer toeren maakt.
Ik had in mijn Opel met CIH motor een oliepomp die zijn druk kwijt was. Er was bij die modellen een kunstof overdruk ventiel die na 2 ton vaak helemaal onrond waren. Je raad het al. Alle druk lekte weg. En als je de kunststof ventiel opschuurde kon het vaak voorkomen dat hij zichzelf vast vreet in zijn schacht waardoor je helemaal geen druk meer over hield. Ik heb toen een stalen knikker uitgezocht maar deze bleek luid te vibreren bij het weg laten vloeien van de overdruk.(staal knikker in alu pomp deksel) Zo kon ik goed horen (en zien aan de druk meter) wat het overdruk ventiel deed bij gas geven. Op het moment dat de knikker begon te trillen zakte op dat moment ook de olie druk met ongeveer 0.3 bar terwijl deze juist omhoog zou moeten gaan met toeren maken. Dat ging hij uiteindelijk wel maar dus wel met 0.3 bar minder. Toen ik weer een originele kunststof kogel gebruikte heb ik nooit meer gehad dat hij inkakte bij het openen van het ventiel. Als de overdruk ventiel onderdelen makkelijk te bereiken zijn zou je die natuurlijk eerst kunnen controleren of verwisselen met een ander. En anders ontkom je er denk ik niet aan om hem even los te nemen en aan te pakken.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Abel schreef:GT heeft in de pomp een overduk ventiel. Alleen is dit type pomp wel aan slijtage onderhevig, helemaal als op de onderhoud word bezuinigd. Dus als de auto in het verleden toch wel veel heeft gereden met oude olie of misschien een verstopte filter(daar zit ook een druk beveiliging in) dan slijt zo'n pomp echt behoorlijk. Ik heb ze wel in de handen gehad. De haynes heeft dan zo'n plaatje met een voel maatje, maar de pomp slijt veel meer onder/langs de pomp in de pomphuis. En die overdruk ventiel kan ook wel haperen (U) daar heb ik ook wel eens flink pech mee gehad...

Ook wel eens 1 uit en blok gehaald, intern zo goed als nieuw. Maar aan de bovenkant waar de overbrenging van de nokkenas op zit waren de spiebanen zo goed als weg :(
Maar dit verklaard wel de rook uit de uitlaat niet denk ik.

Ik ga maandag eens naar " www.turboservicebelgium.com".
Zij rijden zelf ook met een gt turbo opt cicrcuit.
Zal mijn verhaal daar eens doen en horen wat zei zeggen.

Ben vandaag eens langs "www.turbocenter-hasselt.be" geweest.
Zij wisten niet of mijn drukverlies door de turbo kwam.
ze zeiden wel dat de rook door een kapotte turbo kwam.

Maar zei kunnen me wel een nieuwe bestellen voor 399eur. mits inlevering van mijn turbo.
Greets.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Carter druk al getest ?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

of even de intercooler er uit en een nacht op de kop in een emmer, in een verwarmde ruimte ;-) en even voelen aan de as van de turbo 1 a 2 mm speling is normaal veel meer is niet okay en een lekkende keerring in de turbo kan idd een hoop rook verklaren.

en carter druk, je hebt altijd wat, en met turbo druk in een niet zo fris blokje kan er een hele hoop uitkomen. Dus check dat ook zo als Jochem dat aan geeft. Hij weet er wel heel veel van af. (Y) (Y)
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Jochem de Haas schreef:Dat roken door je uitlaat bij stilstand ...kan ook een t hoog caterdruk zijn.

Dus om te testen...haal je even je caterslangen los terwijl je turbo rookt. Zodat de caterventilatie niet via je luchtfilter de turbo weer in gezogen word. Maar gewoon in de open lucht uitventileerd.
Stopt ie dan met roken....te hoge caterdruk.

En dat meterje ....ik heb t vaker gezien ...maar nooit echt kunnen pinpointen waar nou ik zat ...is zelfs gewoon weer over gegaan.
Ik zou de tellerbak eens uitwisselen....
Draadjes op sensor omdraaien ..
Sensor uitwisselen

Maar als het echt je olie pomp zou zijn dan sta je zo stil.
Welke slangen zijn dit juist?
Moet ik deze dan gewoon loskoppelen
en dan de motor starten en controleren op rook?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Op je kleppendeksel zit een zwart tuutje daar aan een slang
Dit is een carterslang.
Achter kleppendeksel onder je lobster van je carburateur zie je ze lopen .
1 gaat naar je slang voor je luchtfilter.
De andere naar een zwarte potje bij je waterpomp.
Dat zwarte potje zit weer met aangesloten op je carterpan onder op je motor.

Start je auto en wacht tot ie gaat roken ...
Trek dan het zwarte potje los van die stalen leiding ( zit rubber slang tussen van 7 cm ) en haal de slang los van je kleppendeksel....let ff op dat je niet dat plastieken haakse bochtje breekt.

Als nu het roken van de turbo binnen een paar minuten stopt ..
Dan ligt het niet aan de turbo.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Jochem de Haas schreef:Op je kleppendeksel zit een zwart tuutje daar aan een slang
Dit is een carterslang.
Achter kleppendeksel onder je lobster van je carburateur zie je ze lopen .
1 gaat naar je slang voor je luchtfilter.
De andere naar een zwarte potje bij je waterpomp.
Dat zwarte potje zit weer met aangesloten op je carterpan onder op je motor.

Start je auto en wacht tot ie gaat roken ...
Trek dan het zwarte potje los van die stalen leiding ( zit rubber slang tussen van 7 cm ) en haal de slang los van je kleppendeksel....let ff op dat je niet dat plastieken haakse bochtje breekt.

Als nu het roken van de turbo binnen een paar minuten stopt ..
Dan ligt het niet aan de turbo.
Dit ga ik morgen eens proberen.
Alvast bedankt voor de uitleg.
Greets.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

edit, ik lees net het bericht van Jochem. stond er ook al in :D


oh, pas op met het los trekken!! die dingen willen makkelijk breken als het nog origineel is, en dan bedoel ik het plastic 90 bochtje (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Abel schreef: oh, pas op met het los trekken!! die dingen willen makkelijk breken als het nog origineel is, en dan bedoel ik het plastic 90 bochtje (Y)
deze 90 graden bochtjes zijn trouwens niet meer leverbaar via de dealer dus wees gewaarschuwd. :beer:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zo 3x, als die nou stuk gaat dan weet ik het ook niet meer :lol:
Plaats reactie