gtt motor revisie.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Hey,
Na veel twijfelen heb ik besloten om de motor te reviseren.
De bedoeling is dat ik nog lang plezier wil hebben van de gtt,
zonder zorgen te maken over de motor.

Wat gaan we allemaal vervangen;
-distributie ketting
-distributie ketting spanner
-koelleidingset, deze is pas vervangnen
-thermostaat in koelleiding
wordt vervangen door een lage temp.sensor
-waterpomp, mischien dat ik de mijne terugzet,
want deze is nog goed denk ik.
we hebben deze gedemonteerd en open gedaan en ziet er nog goed uit.
-cilinderkop;
deze wordt nagekeken en gevlakt.
-cilinderkoppakking;
heb een set gekocht van Viktor Reins met versterkte bouten.
-cilinderset
mischien dat ik voor stalen bussen ga,
maar dat hangt een beetje af van de kostprijs.
-drijfstanglagers;
de drijfstang wordt opgemeten en dan zien welke lagers.
-krukaslagers;
krukas wordt ook opgemeten en gecontroleerd.
-oliepomp
deze is pas vervangen door een nieuwe
-carburateurrevisieset.

Waarschijnlijk ben ik nog iets vergeten maar dat zal ik nog wel toevoegen.

wat hebben we al gedaan (gedemonteerd);
-koelleidingen
-carburateur
-in en uitlaatspruitstuk;
-deze heeft geen scheuren maar is precies wal al eens gelast geweest.
-waterpomp
-cilinderkop
-carter
-drijfstangen en lagers
-cilinders met bussen.

Maar nu zit enkel het onderblok er nog in.
Hoe moet ik deze juist demonteren?
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Je had beter blok dicht kunnen laten. Compleet verwijderen was makkelijker geweest

Motorsteunen, schakelstang, en de rest wat nog vast zit loshalen en takelen maar.

Suc6 met de revisie, foto's altijd leuk.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Joost van der Hammen schreef:Je had beter blok dicht kunnen laten. Compleet verwijderen was makkelijker geweest

Motorsteunen, schakelstang, en de rest wat nog vast zit loshalen en takelen maar.

Suc6 met de revisie, foto's altijd leuk.
Ja, ik weet het.
Maar de motor lag open voor de cilinderkoppaking
te vervangen, toen zagen we dat de cilinders er niet
al te fris uitzagen. Daarmee.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Marco,

Stalen bussen hebben ook nadelen hoor. Ze zijn sterker als origineel, maar zeker slijt gevoeliger. Gewoon een goede set van ebay plukken. Dat zijn de zelfde als die je bij een revisie bedrijf kan bestellen. En als je geluk hebt kan je ergens een tarabushi set vinden. Die zijn net iets mooier en hebben een hele goede reputatie!

laat ook je kop checken op speling op de klepstelen. als je kop toch word gevlakt, en al voor je de kleppen demonteert, kras in de aanslag op de klep de positie. Schoonmaken en een merkstift wil ook heel goed naturlijk. waterpomp kant 1 enzovoort

ik heb nog nieuwe tandwielen en ketting + spanner liggen (>100Km oud) origineel bij de dealer gehaald eens erg lang geleden. alleen heeft de olie pomp mij toen in de steek gelaten.

die is al nieuw lees ik net (F)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ps lagermaat staat in de schaal

std. is origineel
.25 is eerste maat
.50 is de tweede slijp maat. (hierna kan de krukas weggegooid worden)
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Abel schreef:Marco,

Stalen bussen hebben ook nadelen hoor. Ze zijn sterker als origineel, maar zeker slijt gevoeliger. Gewoon een goede set van ebay plukken. Dat zijn de zelfde als die je bij een revisie bedrijf kan bestellen. En als je geluk hebt kan je ergens een tarabushi set vinden. Die zijn net iets mooier en hebben een hele goede reputatie!

laat ook je kop checken op speling op de klepstelen. als je kop toch word gevlakt, en al voor je de kleppen demonteert, kras in de aanslag op de klep de positie. Schoonmaken en een merkstift wil ook heel goed naturlijk. waterpomp kant 1 enzovoort

ik heb nog nieuwe tandwielen en ketting + spanner liggen (>100Km oud) origineel bij de dealer gehaald eens erg lang geleden. alleen heeft de olie pomp mij toen in de steek gelaten.

die is al nieuw lees ik net (F)
Hey,
Dan mischien toch beter voor een gewone set cilinders en bussen gaan.
Bij het revisie bedrijf vroegen ze 88euro per cilinder inc bus en segmenten en de dichtingsring voor onder de bus.

Dan kan ik mischien de kleppen ook beter vervangen?
wat slijt eigenlijk uit? De klep of de klepzitting?

Zal ook eens kijken naar de lagers.
hopelijk is de krukas nog te redden.
Want deze is niet goedkoop denk ik.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het hoeft blijkbaar niet altijd heel duur te zijn http://www.cgbmotorsport.net/piston-and ... -188-p.asp De klepzittingen slaan in. Meestal kun je de zittingen en kleppen slijpen Het kan bij oude motoren geen kwaad om de uitlaatkleppen te vervangen ivm mogelijke kans op breuk tgv hoge thermiswche belasting.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Ik heb vorig jaar zo'n setje van CGB gebruikt. Is goede kwaliteit, heel netjes afgewerkt en goede passing inclusief pistopen en zuigerveren.
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Waar kan ik nog aan een nieuwe t25 of t28 turbo geraken?
Ik wou er ene bestellen bij cgb motorsport maar ze hebben deze niet meer.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

En iets van Jett autosport of AX autoparts? Er zijn er hier een aantal die met een gt 2056 rijden. In diverse trim. Vraag Arco of Joost er eens naar.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Heb idd een GT2056 staan maar moet er nog een keer opgebouwd worden.

Dit is geen plug en play turbo downpipe en actuator beugel moet je zelf maken.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
lemmensmarco
Berichten: 42
Lid geworden op: di 17 mar 2015 13:00
Car: r5 gt turbo

Joost van der Hammen schreef:Heb idd een GT2056 staan maar moet er nog een keer opgebouwd worden.

Dit is geen plug en play turbo downpipe en actuator beugel moet je zelf maken.
Het liefst zou ik voor een plug en play turbo gaan.
Mijne standaard turbo lekt en wil nu voor een grotere gaan.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Beetje afhankelijk wat je wil qwa vermogen.
Iets meer als standaard Borg Warner S1BG past een op een. (Geen waterkoeling dacht ik)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Plaats reactie