hoe de turbodruk te verhogen?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

martijn.p schreef:Tussen je Turbo en je wastgate zit een stelschroef. Als je deze aan de bovenkant loswipt (zit een borgringetje) kan je het stangtje door te draaien korter of langer maken. Korter is meer druk. Sommige stangtjes zijn ook geborgd. Dan zit je een heel klein deukje of pitje zitten in het dikkere gedeelte. Dat moet je er dan uitboren met een heel dun boortje. Als je dat vergeet kan je het stuk draaien en moet je aan een nieuwe wastegate. succes
Om maar weer even een oude (maar toch zeer belangerijk :p ) topic naar boven te halen!

Vorige maand heb ik mijn koppakking vervangen (+koprevisie enzo.. :D ). Nu wil ik de turbo op het cup-syteem aan gaan sluiten. Ik heb gelezen dat hierdoor de druk iets lager wordt (is nu standaard).
Die moet dus weer omhoog (misschien nog boven standaard :) ). Omdat ik ff geen bleedvalve wil(/kan) kopen wil ik gewoon de stang iets korter maken.
Nou is mijn vraag; er zitten 2 (of 3 dat weet ik niet zeker) deukjes in de stang. Zoals ook hierboven wordt gezegd. Deze deukjes zitten overigens niet tegenover elkaar.

Zoals je op de foto kunt zien (goed kijken :wink: (ik heb geen photoshop )zie je 1 zo'n deukje op de stang.
Moet ik deze deukje uitboren en zo ja hoever (helemaal er doorheen?)

(grote tekst.... simpele vraag :D )

[img]http://www.tomaatnet.nl/~elfer/kop.jpg[/img]
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

^^ ?
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Als je het weet is ie erg makkelijk....... :lol:

Gewoon eff de wasegate (stangetje) wat verder open draaien, en goed na meten.... :wink:

Succes
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

euhh ja maar het stangetje kan dus niet korter/langer worden gemaakt.... want hij zit volgens mij vastgeborgen :)
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Turbo Tinus schreef:Hij zit volgens mij geborgd
Tja, dan zit je vast aan een bleedvalve. Wil/kun je dat niet houd het gewoon op.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

d'r zijn toch wel gt'ers hiero die ff kunnen vertellen hoe weinig die borging voorstelt?
rev it like a rental
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Turbo Tinus schreef:euhh ja maar het stangetje kan dus niet korter/langer worden gemaakt.... want hij zit volgens mij vastgeborgen :)

men neme een boormachine(of goeie accuboor),
dan neme wij een boortje ongeveer 2,5mm en spannen dit in de machine.
je zet de machine aan en beweegt het boortje in de richting van de borging.
ofwel uitboren die hap :wink:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

thanx voor de reacties! :)

Dat uitboren is een goed idee alleen wel niet meer terug te draaien :( .. naja ik kijk nog wel ff goed :)

Het gaat trouwens niet om de borgring (bij de aansluiting op de valve zeg maar) maar gewoon over de stelschroef (en strang) van de acurator :)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Je hebt dat "roestig" schroefdraad dan krijg je dat moertje en dan de blankmetaal stukje stang .
In dat blanke stukje zit een pennetje ( de borg )die boor je uit .
Op het moment dat dat gebeurt is kan je het schroefdraad in het blanke metalen stang draaien ( wel eerst ff de moer losdraaien ) .
Nu komt er als het goed is aan de kant van je wastegate een stuk blank glimmend metaal te voorschijn ( ligt ook wel weer hoe hoog je de druk gaat zetten ) zet de moer vast en ga testen met een meter (lasdrukmeter of een officieele ) dus niet die in je dashboord hoeveel druk je hebt . heel belangrijk als je niet de hele zooi wil opblazen .
Dus begin met kleine slagen .beter 10 x doen dan 1x teveel druk .

als je boven de 1bar gaat zal als je de stekkertjes niet los haalt van de korte slang op je intercooler je ontstekking er ff mee uitscheiden dat geeft een knal en is niet goed als je ermee blijft rijden .

Dat je turbo niet geborgt meer is maakt niets uit , ik neem aan dat je auto al uit de garantie is ? :lol:
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

jochem de haas schreef:In dat blanke stukje zit een pennetje ( de borg )die boor je uit .
Ok dan (Y) maar ik heb daar eigenlijk 2 'inkepingen' zitten (deze zitten niet tegenover elkaar). Moet ik ze beiden dan helemaal doorboren?

p.s. heeft een 5 GTT dan geen 20 jaar garantie? :lol:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Kan iemand me helpen met de aansluiting van m'n electronische bleedvalve?
Misschien met een foto of een tekening?
Nu zit het befaamde "kraantje" tussen de slang op de actuator.
Dit staat afgesteld op 0.9bar.
Op de 3de uitgang (wat anders opengelaten word) heb ik m'n electronische klep aangesloten.
Die werk perfect, heb em al aan m'n mond gezet om te testen dat hij wel open en dicht ging.
Maar Blijkbaar heeft het geen zin als de klep open of dicht staat, hij blijft 0.9 bar blazen...
Thanks! :bang:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je zet op de achterste aansluiting op de actuator de slang die naar de voet van je carb gaat. Op die slang zet je een t-stuk met daaraan je elec. klep en dáárachter weer je kraantje.

De voorste aansluiting van de actuator laat je open.

Op de zwarte elleboog op je carb heb je 2 slangen open, daar pak je een stuk slang en dop je ze beide af dmv een U te leggen.

Achter je turbo komt ook nog een leiding met slang, die dop je ook af of je draait een korte m10 (geloof ik) boutje in de elleboog.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Brrr, Riël, bedankt voor je uitleg maar ik denk dat ik beter af ben met een plannetje :worship:
Kijk zo ziet het slangenstelsel eruit.
Volgens mij is die nu hetzelfde aangesloten als voor een in-car bleedvalve.
Alleen heb ik de slang die normaal in de wagen uitmond op de boostvalve zelf omgeleid naar de electrische valve.
Die met een druk op de knop opend of sluit.
Tja, open of dicht zo rij ik continu op 0.9Bar.
In het gele cirkeltje staan de elec. valve.
De paarse slang loopt in een lus naar de carb. voet.
Verder lijkt de rest me best duidelijk.
:beer:

Thanks!

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... dvalve.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Lostrekken die boel en doen zoals ik zei. :smoke:


HIer klopt gene jota van, want als je de 2 nippels op je elleboog gebruikt gebruik je doorgaans ook de 2 nippels va nde actuator en dat doe je niet.

Als je dit doet zorg je met de electrische klep voor drukverschil tussen de 2 aansluitingen op de actuator waardoor je zijn werking beinvloed. Ik vind dit echter érg omslachtig.

Nu kan je klep wel open en dicht maar zover ik zie veranderd er niets aan de drukken in het slangenstelsel van je :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
azer
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 mar 2006 14:07
Locatie: Beringen - België
Contacteer:

Ik rij al enige tijd met standaard druk, maar wil naar 0.9 - 1.0 bar gaan.

Nu heb ik deze en andere topics over turbodruk verhogen doorgelezen en denk dat ik dit zal moeten aanpassen:

- grotere hoofdsproeier "135"
- band rond intercooler
- turbodruk hoger zetten met de bekende schroef
- waarschijnlijk ga ik de GT ook op cupstand aansluiten

maar ik heb toch nog een paar vragen:

- de standaard turbo slangen, zijn die sterk genoeg om op 0.9 - 1.0 bar te rijden, of moeten deze veranderd worden in silicone slangen (samco, ...)?
- de standaard luchtfilter vervangen?
- op onderstaande foto zie je dat de schroefdraad beschadigd is, hoe kan ik dit oplossen?


[img]http://users.pandora.be/Thomas3/DSC00192.JPG[/img]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Als het schroefdraad beschadigd is, wodt het moeilijk om het uiteinde erin te draaien zodat de "steel" korter word... Maar heb je het moertje al losgedraaid ?? Of geprobeert ??

Ikzelf rij al enige tijd rond met verhoogde druk met standaard slangen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bleedvalve monteren of maken (Y) ben je er ook vanaf en kun je je actuator gewoon laten staan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Riël schreef:Bleedvalve monteren of maken (Y) ben je er ook vanaf en kun je je actuator gewoon laten staan.
Uhh of je draait met een sleuteltje 10 een paar keer aan dat moertje om te kijken of het gaat.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

peter5GTTurbo schreef:
Riël schreef:Bleedvalve monteren of maken (Y) ben je er ook vanaf en kun je je actuator gewoon laten staan.
Uhh of je draait met een sleuteltje 10 een paar keer aan dat moertje om te kijken of het gaat.
Yup. Eerst dit ff proberen. Wel ff met WD40 of iets dergelijks inspuiten...
Dan pas aan andere opties denken.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
azer
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 mar 2006 14:07
Locatie: Beringen - België
Contacteer:

Ik heb het net geprobeerd, maar de schroefdraad is te erg beschadigd. het moertje wil niet draaien.

dan word het een bleedvalve.
Effe rondgesnuffeld en gaat waarschijnlijk een "forge" worden. Maar ik ben er nog niet uit of het één voor binnen in de auto word of één voor onder de motorkap.
En dan heb ik nog wat darmen nodig, welke of waar kan ik deze vinden?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Zijn of los leverbaar of met een kitje voor de verstelling van binnen uit.

Zie ook de site van MB Carperformance.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
paultje76
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 okt 2007 18:45

:bang: hoi ik heb een exstreeme gtt ik rij in de zomer op 1.7 met groote sproeier dat is dan wel nodig en nu in de winter op 1.1 met en kleinere sproeier.en ik moet dan wel ook iedere keer de caberateur onder handen nemen.anders verzuipt de gtt zich vooral in de regen
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

lol, met standaard intercooler zeker?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Arco schreef:
peter5GTTurbo schreef:
Riël schreef:Bleedvalve monteren of maken (Y) ben je er ook vanaf en kun je je actuator gewoon laten staan.
Uhh of je draait met een sleuteltje 10 een paar keer aan dat moertje om te kijken of het gaat.
Yup. Eerst dit ff proberen. Wel ff met WD40 of iets dergelijks inspuiten...
Dan pas aan andere opties denken.
Ik vind een bleedvalve altijd een betere optie... ?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Als je wilt blijven schroeven wel ja. Heb 'm liever standraard op i bepaalde druk staan. Maar da's persoonlijk.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

kool schreef:lol, met standaard intercooler zeker?
En waterinjectie als het regent 8)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:
kool schreef:lol, met standaard intercooler zeker?
En waterinjectie als het regent 8)
neeeeeeeee in de regen verzuipt die :lol: :lol:
dan loopt het water naar binnen :p
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat zeggik...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

owwwwwwwww :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
r5 gtt
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 12:34
Locatie: limburg,belgie

wil graag op 0.9 zetten moet de sproeier ook vervangen worden of lukt da nog?

en lukt da ook met orginele ic als je die intape natuurlijk

voor de rest is die helemaal aangepast
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

r5 gtt schreef:wil graag op 0.9 zetten moet de sproeier ook vervangen worden of lukt da nog?

en lukt da ook met orginele ic als je die intape natuurlijk

voor de rest is die helemaal aangepast
Lees het hele topic even door en je weet genoeg. :wink:
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

r5 gtt schreef:wil graag op 0.9 zetten moet de sproeier ook vervangen worden of lukt da nog?

en lukt da ook met orginele ic als je die intape natuurlijk

voor de rest is die helemaal aangepast
Kort en bondig : :nee: en daarna :ja:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

r5 gtt schreef:wil graag op 0.9 zetten moet de sproeier ook vervangen worden of lukt da nog?

en lukt da ook met orginele ic als je die intape natuurlijk

voor de rest is die helemaal aangepast
Ik rijd zelf al tijden op 1 tot 1.1 bar zonder de sproeier te hebben vervangen en m'n wbo2 meter geeft aan dat ie zeker nog niet te arm rijd...
Dus 0.9 moet kunnen volgens mij.
r5 gtt
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 12:34
Locatie: limburg,belgie

dus das haalbaar met orginele spoeier?

dan moet ik gewoon ic dichttape dan loop ik op moment geen probleem?

tis eigelijk alleen maar voor te testen dus kan geen kwaad?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

r5 gtt schreef:dus das haalbaar met orginele spoeier?

dan moet ik gewoon ic dichttape dan loop ik op moment geen probleem?

tis eigelijk alleen maar voor te testen dus kan geen kwaad?
niet dichttapen, tis natuurlijk wel de bedoeling om er lucht langs te koelen. Een strap er omheen om te zorgen dat ie niet kan opblazen is wel een optie.
Plaats reactie