hoe de turbodruk te verhogen?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo

Re: hoe de turbodruk te verhogen?

Postby Turbo Tinus » Wed 24 Dec 2003 11:31

martijn.p wrote:Tussen je Turbo en je wastgate zit een stelschroef. Als je deze aan de bovenkant loswipt (zit een borgringetje) kan je het stangtje door te draaien korter of langer maken. Korter is meer druk. Sommige stangtjes zijn ook geborgd. Dan zit je een heel klein deukje of pitje zitten in het dikkere gedeelte. Dat moet je er dan uitboren met een heel dun boortje. Als je dat vergeet kan je het stuk draaien en moet je aan een nieuwe wastegate. succes


Om maar weer even een oude (maar toch zeer belangerijk :p ) topic naar boven te halen!

Vorige maand heb ik mijn koppakking vervangen (+koprevisie enzo.. :D ). Nu wil ik de turbo op het cup-syteem aan gaan sluiten. Ik heb gelezen dat hierdoor de druk iets lager wordt (is nu standaard).
Die moet dus weer omhoog (misschien nog boven standaard :) ). Omdat ik ff geen bleedvalve wil(/kan) kopen wil ik gewoon de stang iets korter maken.
Nou is mijn vraag; er zitten 2 (of 3 dat weet ik niet zeker) deukjes in de stang. Zoals ook hierboven wordt gezegd. Deze deukjes zitten overigens niet tegenover elkaar.

Zoals je op de foto kunt zien (goed kijken :wink: (ik heb geen photoshop )zie je 1 zo'n deukje op de stang.
Moet ik deze deukje uitboren en zo ja hoever (helemaal er doorheen?)

(grote tekst.... simpele vraag :D )

Image
Turbo Tinus
 
Posts: 287
Joined: Sat 8 Mar 2003 17:29
Location: Bemmel
Car: 5 GTT phase 1; R14

Postby Turbo Tinus » Wed 24 Dec 2003 19:26

^^ ?
Turbo Tinus
 
Posts: 287
Joined: Sat 8 Mar 2003 17:29
Location: Bemmel
Car: 5 GTT phase 1; R14

Postby Ivo » Wed 24 Dec 2003 19:47

Als je het weet is ie erg makkelijk....... :lol:

Gewoon eff de wasegate (stangetje) wat verder open draaien, en goed na meten.... :wink:

Succes
Ivo
Über-Spammer
 
Posts: 9454
Joined: Sat 11 Jan 2003 17:26
Location: Holland

Postby Turbo Tinus » Wed 24 Dec 2003 20:05

euhh ja maar het stangetje kan dus niet korter/langer worden gemaakt.... want hij zit volgens mij vastgeborgen :)
Turbo Tinus
 
Posts: 287
Joined: Sat 8 Mar 2003 17:29
Location: Bemmel
Car: 5 GTT phase 1; R14

Postby speedline » Wed 24 Dec 2003 21:31

Turbo Tinus wrote:Hij zit volgens mij geborgd


Tja, dan zit je vast aan een bleedvalve. Wil/kun je dat niet houd het gewoon op.
speedline
 
Posts: 2292
Joined: Mon 19 Nov 2001 0:00
Location: Rotterdam

Postby Menno » Wed 24 Dec 2003 21:44

d'r zijn toch wel gt'ers hiero die ff kunnen vertellen hoe weinig die borging voorstelt?
Menno
 
Posts: 6437
Joined: Mon 2 Apr 2001 0:00
Location: ZutFun

Postby Patrick » Wed 24 Dec 2003 22:28

Turbo Tinus wrote:euhh ja maar het stangetje kan dus niet korter/langer worden gemaakt.... want hij zit volgens mij vastgeborgen :)



men neme een boormachine(of goeie accuboor),
dan neme wij een boortje ongeveer 2,5mm en spannen dit in de machine.
je zet de machine aan en beweegt het boortje in de richting van de borging.
ofwel uitboren die hap :wink:
Patrick
 
Posts: 3146
Joined: Wed 14 Nov 2001 0:00
Location: ulestraten

Postby Turbo Tinus » Thu 25 Dec 2003 10:20

thanx voor de reacties! :)

Dat uitboren is een goed idee alleen wel niet meer terug te draaien :( .. naja ik kijk nog wel ff goed :)

Het gaat trouwens niet om de borgring (bij de aansluiting op de valve zeg maar) maar gewoon over de stelschroef (en strang) van de acurator :)
Turbo Tinus
 
Posts: 287
Joined: Sat 8 Mar 2003 17:29
Location: Bemmel
Car: 5 GTT phase 1; R14

Postby Jochem de Haas » Thu 25 Dec 2003 16:20

Je hebt dat "roestig" schroefdraad dan krijg je dat moertje en dan de blankmetaal stukje stang .
In dat blanke stukje zit een pennetje ( de borg )die boor je uit .
Op het moment dat dat gebeurt is kan je het schroefdraad in het blanke metalen stang draaien ( wel eerst ff de moer losdraaien ) .
Nu komt er als het goed is aan de kant van je wastegate een stuk blank glimmend metaal te voorschijn ( ligt ook wel weer hoe hoog je de druk gaat zetten ) zet de moer vast en ga testen met een meter (lasdrukmeter of een officieele ) dus niet die in je dashboord hoeveel druk je hebt . heel belangrijk als je niet de hele zooi wil opblazen .
Dus begin met kleine slagen .beter 10 x doen dan 1x teveel druk .

als je boven de 1bar gaat zal als je de stekkertjes niet los haalt van de korte slang op je intercooler je ontstekking er ff mee uitscheiden dat geeft een knal en is niet goed als je ermee blijft rijden .

Dat je turbo niet geborgt meer is maakt niets uit , ik neem aan dat je auto al uit de garantie is ? :lol:
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 14004
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Turbo Tinus » Fri 26 Dec 2003 20:33

jochem de haas wrote:In dat blanke stukje zit een pennetje ( de borg )die boor je uit .


Ok dan (Y) maar ik heb daar eigenlijk 2 'inkepingen' zitten (deze zitten niet tegenover elkaar). Moet ik ze beiden dan helemaal doorboren?

p.s. heeft een 5 GTT dan geen 20 jaar garantie? :lol:
Turbo Tinus
 
Posts: 287
Joined: Sat 8 Mar 2003 17:29
Location: Bemmel
Car: 5 GTT phase 1; R14

Postby Giovanni » Mon 15 May 2006 20:10

Kan iemand me helpen met de aansluiting van m'n electronische bleedvalve?
Misschien met een foto of een tekening?
Nu zit het befaamde "kraantje" tussen de slang op de actuator.
Dit staat afgesteld op 0.9bar.
Op de 3de uitgang (wat anders opengelaten word) heb ik m'n electronische klep aangesloten.
Die werk perfect, heb em al aan m'n mond gezet om te testen dat hij wel open en dicht ging.
Maar Blijkbaar heeft het geen zin als de klep open of dicht staat, hij blijft 0.9 bar blazen...
Thanks! :bang:
Giovanni
 
Posts: 223
Joined: Sun 27 Jun 2004 7:27

Postby Riël » Tue 16 May 2006 7:53

Je zet op de achterste aansluiting op de actuator de slang die naar de voet van je carb gaat. Op die slang zet je een t-stuk met daaraan je elec. klep en dáárachter weer je kraantje.

De voorste aansluiting van de actuator laat je open.

Op de zwarte elleboog op je carb heb je 2 slangen open, daar pak je een stuk slang en dop je ze beide af dmv een U te leggen.

Achter je turbo komt ook nog een leiding met slang, die dop je ook af of je draait een korte m10 (geloof ik) boutje in de elleboog.
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Giovanni » Sat 20 May 2006 16:29

Brrr, Riël, bedankt voor je uitleg maar ik denk dat ik beter af ben met een plannetje :worship:
Kijk zo ziet het slangenstelsel eruit.
Volgens mij is die nu hetzelfde aangesloten als voor een in-car bleedvalve.
Alleen heb ik de slang die normaal in de wagen uitmond op de boostvalve zelf omgeleid naar de electrische valve.
Die met een druk op de knop opend of sluit.
Tja, open of dicht zo rij ik continu op 0.9Bar.
In het gele cirkeltje staan de elec. valve.
De paarse slang loopt in een lus naar de carb. voet.
Verder lijkt de rest me best duidelijk.
:beer:

Thanks!

Image
Giovanni
 
Posts: 223
Joined: Sun 27 Jun 2004 7:27

Postby Riël » Sun 21 May 2006 11:31

Lostrekken die boel en doen zoals ik zei. :smoke:


HIer klopt gene jota van, want als je de 2 nippels op je elleboog gebruikt gebruik je doorgaans ook de 2 nippels va nde actuator en dat doe je niet.

Als je dit doet zorg je met de electrische klep voor drukverschil tussen de 2 aansluitingen op de actuator waardoor je zijn werking beinvloed. Ik vind dit echter érg omslachtig.

Nu kan je klep wel open en dicht maar zover ik zie veranderd er niets aan de drukken in het slangenstelsel van je :)
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby azer » Thu 17 Aug 2006 16:00

Ik rij al enige tijd met standaard druk, maar wil naar 0.9 - 1.0 bar gaan.

Nu heb ik deze en andere topics over turbodruk verhogen doorgelezen en denk dat ik dit zal moeten aanpassen:

- grotere hoofdsproeier "135"
- band rond intercooler
- turbodruk hoger zetten met de bekende schroef
- waarschijnlijk ga ik de GT ook op cupstand aansluiten

maar ik heb toch nog een paar vragen:

- de standaard turbo slangen, zijn die sterk genoeg om op 0.9 - 1.0 bar te rijden, of moeten deze veranderd worden in silicone slangen (samco, ...)?
- de standaard luchtfilter vervangen?
- op onderstaande foto zie je dat de schroefdraad beschadigd is, hoe kan ik dit oplossen?


Image
azer
 
Posts: 45
Joined: Thu 23 Mar 2006 14:07
Location: Beringen - België

Postby Arco » Thu 17 Aug 2006 17:33

Als het schroefdraad beschadigd is, wodt het moeilijk om het uiteinde erin te draaien zodat de "steel" korter word... Maar heb je het moertje al losgedraaid ?? Of geprobeert ??

Ikzelf rij al enige tijd rond met verhoogde druk met standaard slangen.
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Riël » Fri 18 Aug 2006 0:08

Bleedvalve monteren of maken (Y) ben je er ook vanaf en kun je je actuator gewoon laten staan.
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby peter5GTTurbo » Fri 18 Aug 2006 9:14

Riël wrote:Bleedvalve monteren of maken (Y) ben je er ook vanaf en kun je je actuator gewoon laten staan.


Uhh of je draait met een sleuteltje 10 een paar keer aan dat moertje om te kijken of het gaat.
peter5GTTurbo
 
Posts: 2308
Joined: Thu 6 Mar 2003 19:14
Location: Katwijk ZH

Postby Arco » Fri 18 Aug 2006 9:54

peter5GTTurbo wrote:
Riël wrote:Bleedvalve monteren of maken (Y) ben je er ook vanaf en kun je je actuator gewoon laten staan.


Uhh of je draait met een sleuteltje 10 een paar keer aan dat moertje om te kijken of het gaat.


Yup. Eerst dit ff proberen. Wel ff met WD40 of iets dergelijks inspuiten...
Dan pas aan andere opties denken.
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby azer » Sat 19 Aug 2006 13:26

Ik heb het net geprobeerd, maar de schroefdraad is te erg beschadigd. het moertje wil niet draaien.

dan word het een bleedvalve.
Effe rondgesnuffeld en gaat waarschijnlijk een "forge" worden. Maar ik ben er nog niet uit of het één voor binnen in de auto word of één voor onder de motorkap.
En dan heb ik nog wat darmen nodig, welke of waar kan ik deze vinden?
azer
 
Posts: 45
Joined: Thu 23 Mar 2006 14:07
Location: Beringen - België

Postby Arco » Sat 19 Aug 2006 14:22

Zijn of los leverbaar of met een kitje voor de verstelling van binnen uit.

Zie ook de site van MB Carperformance.
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby paultje76 » Mon 3 Dec 2007 21:56

:bang: hoi ik heb een exstreeme gtt ik rij in de zomer op 1.7 met groote sproeier dat is dan wel nodig en nu in de winter op 1.1 met en kleinere sproeier.en ik moet dan wel ook iedere keer de caberateur onder handen nemen.anders verzuipt de gtt zich vooral in de regen
paultje76
 
Posts: 2
Joined: Wed 17 Oct 2007 18:45

Postby Martijn Kool » Mon 3 Dec 2007 22:27

lol, met standaard intercooler zeker?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6439
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby Riël » Tue 4 Dec 2007 0:34

Arco wrote:
peter5GTTurbo wrote:
Riël wrote:Bleedvalve monteren of maken (Y) ben je er ook vanaf en kun je je actuator gewoon laten staan.


Uhh of je draait met een sleuteltje 10 een paar keer aan dat moertje om te kijken of het gaat.


Yup. Eerst dit ff proberen. Wel ff met WD40 of iets dergelijks inspuiten...
Dan pas aan andere opties denken.


Ik vind een bleedvalve altijd een betere optie... ?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Arco » Tue 4 Dec 2007 7:06

Als je wilt blijven schroeven wel ja. Heb 'm liever standraard op i bepaalde druk staan. Maar da's persoonlijk.
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Steven » Tue 4 Dec 2007 9:19

kool wrote:lol, met standaard intercooler zeker?


En waterinjectie als het regent 8)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Luco/Alpine-racer » Tue 4 Dec 2007 10:13

Steven wrote:
kool wrote:lol, met standaard intercooler zeker?


En waterinjectie als het regent 8)


neeeeeeeee in de regen verzuipt die :lol: :lol:
dan loopt het water naar binnen :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Steven » Tue 4 Dec 2007 10:16

Dat zeggik...
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Luco/Alpine-racer » Tue 4 Dec 2007 10:17

owwwwwwwww :lol: :lol: :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby r5 gtt » Fri 17 Apr 2009 14:57

wil graag op 0.9 zetten moet de sproeier ook vervangen worden of lukt da nog?

en lukt da ook met orginele ic als je die intape natuurlijk

voor de rest is die helemaal aangepast
r5 gtt
 
Posts: 61
Joined: Mon 31 Dec 2007 12:34
Location: limburg,belgie

Postby Gerald » Fri 17 Apr 2009 15:09

r5 gtt wrote:wil graag op 0.9 zetten moet de sproeier ook vervangen worden of lukt da nog?

en lukt da ook met orginele ic als je die intape natuurlijk

voor de rest is die helemaal aangepast

Lees het hele topic even door en je weet genoeg. :wink:
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11062
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Arco » Fri 17 Apr 2009 15:22

r5 gtt wrote:wil graag op 0.9 zetten moet de sproeier ook vervangen worden of lukt da nog?

en lukt da ook met orginele ic als je die intape natuurlijk

voor de rest is die helemaal aangepast


Kort en bondig : :nee: en daarna :ja:
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" - Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Image - 5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"Image -
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Image - Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise" Image
User avatar
Arco
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 18221
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Location: Gouda
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby m1n1 (Jasper) » Fri 17 Apr 2009 15:26

r5 gtt wrote:wil graag op 0.9 zetten moet de sproeier ook vervangen worden of lukt da nog?

en lukt da ook met orginele ic als je die intape natuurlijk

voor de rest is die helemaal aangepast


Ik rijd zelf al tijden op 1 tot 1.1 bar zonder de sproeier te hebben vervangen en m'n wbo2 meter geeft aan dat ie zeker nog niet te arm rijd...
Dus 0.9 moet kunnen volgens mij.
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 762
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Postby r5 gtt » Fri 17 Apr 2009 16:28

dus das haalbaar met orginele spoeier?

dan moet ik gewoon ic dichttape dan loop ik op moment geen probleem?

tis eigelijk alleen maar voor te testen dus kan geen kwaad?
r5 gtt
 
Posts: 61
Joined: Mon 31 Dec 2007 12:34
Location: limburg,belgie

Postby Gerald » Fri 17 Apr 2009 17:56

r5 gtt wrote:dus das haalbaar met orginele spoeier?

dan moet ik gewoon ic dichttape dan loop ik op moment geen probleem?

tis eigelijk alleen maar voor te testen dus kan geen kwaad?
niet dichttapen, tis natuurlijk wel de bedoeling om er lucht langs te koelen. Een strap er omheen om te zorgen dat ie niet kan opblazen is wel een optie.
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11062
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Return to Renault 5



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron