ACT: Renault 21

Post hier al je vragen over de Renault 21

Postby Headlong » Fri 7 Mar 2008 17:14

Per maandag zal ik rond rijden in onderstaande auto:

Image

Het betreft een R21 TXE uit 1990 met 153k op de teller. De auto is in 2000 geïmporteerd uit Duitsland.

Heb vandaag een proefrit gemaakt in zowel een Volvo 460 Turbo Automaat als de Renault 21 TXE. Waarbij de 21 duidelijk als beter onderhouden auto naar boven kwam. Daarnaast was één van mijn redenen om mijn Volvo 440 in te ruilen omdat ik het rijden in een Renault miste.

Ik heb geen enkel spatje roest kunnen ontdekken, ook de zagen de veerpoten er nog goed uit. Heb daarna ook nog proberen te letten op rare dingen m.b.t. de stuurinrichting op basis van de tips van Jo maar die kon ik ook niet ontdekken.

De volgende dingen vielen mij op tijdens de proefrit:

- verlichting klokje en boordcomputer niet werkzaam
- verlichting instrumentenpaneel zwak
- mistverlichting voor niet werkend

Wanneer ik de auto heb zal ik eerst een kijken of er een dasboard-verlichtings-dimmer aanwezig is, wie weet staat die uit...
Mocht dat het niet zijn, kan iemand mij vertellen waar ik de schroeve/torxen vind om het instrumentenpaneel uit het dashboard te halen?
Headlong
 
Posts: 120
Joined: Mon 15 Mar 2004 19:11
Location: Ede

Postby Chris » Sun 26 Apr 2009 9:26

Volgens mij al vaker langs gekomen?!

Renault 21-16V, 500,-
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21946
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby Xabre » Sun 26 Apr 2009 9:41

ja die heeft al heel wat keren te koop gestaan, gabri en ik hebben er zelfs weleens in gereden :lol:

http://www.priyantha.nl/rtc-upload/thum ... ?album=243
Xabre
 
Posts: 5502
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Postby Ollie » Sun 26 Apr 2009 11:25

Leuk ringspeeltje voor jou Chris :grin:
Ollie
 
Posts: 7037
Joined: Tue 9 Jul 2002 12:28
Location: Urmond

Re: ACT: Renault 21

Postby Willem-Jan » Fri 31 Jan 2014 20:22

Ik moet dagelijks 135 km rijden en het vijfje gaat dat denk ik niet nog heel lang volhouden zonder grote problemen dus ik ben langzaamaan aan het bedenken wat ik hierna wil.
Eigenlijk moet het een Nevada worden. Nou kan ik verschillende kanten op; Een 2.2 kopen en er lpg opzetten, een 2.1 diesel kopen (ouwe tractor en loopt hooguit 1:15) of een 1.7 kopen en er een F9Q in lepelen uit een Mégane 1 of zo. Dat is een 1.9 DTI of 1.9 dCi.
Aangezien het een F-blok is moet dat sowieso wel vrij goed passen op de motorsteunen van de 1.7. Aandrijfassen zullen ook wel passen i.v.m. de vijfbak die onder een Mégane zit.

Maar dan het elektrische deel. Als ik een volledige auto koop en de kabelboom incl. contactslot eruit haal en over zet, doet hij het dan? Heb ik dan geen last met de startblokkering of andere problemen?
En welke motor is beter, de DTI of de dCi?
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: ACT: Renault 21

Postby FS1 » Sat 1 Feb 2014 9:26

ga je dan van een benzine auto een diesel maken? in de nevada's liggen de diesels namelijk in de andere richting dan in een megane dacht ik zo?
FS1
 
Posts: 297
Joined: Sun 20 Mar 2005 17:49
Location: beveren-waas, belgië

Re: ACT: Renault 21

Postby Ronald1916V » Sat 1 Feb 2014 12:30

Als je van een Megane de ECU en de UCH (zekeringkast in het dashboard met de regeling) en het contactslot met sleutel dan moet dat gewoon lopen. :)
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5542
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Re: ACT: Renault 21

Postby Willem-Jan » Sat 1 Feb 2014 14:25

FS1 wrote:ga je dan van een benzine auto een diesel maken? in de nevada's liggen de diesels namelijk in de andere richting dan in een megane dacht ik zo?


De 1.7 benzinemotoren in de 21 en Nevada liggen dwars. Dit zijn ook F-blokken, net als de F9Q diesel.

Ronald1916V wrote:Als je van een Megane de ECU en de UCH (zekeringkast in het dashboard met de regeling) en het contactslot met sleutel dan moet dat gewoon lopen. :)


Klinkt goed te doen (Y) Hoe zit dat dan eigenlijk met het invoeren van de code voor de startblokkering als deze niet meer werkt in de sleutel? Dit had ik met mijn Coupé, dan moest ik elke keer dat de accu eraf was geweest met de knop van de deurvergrendeling in de auto een code invoeren door deze vast te houden terwijl er in de middenconsole een rood lampje ging knipperen.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: ACT: Renault 21

Postby Gerald » Sat 1 Feb 2014 14:54

Willem-Jan wrote:
Klinkt goed te doen (Y) Hoe zit dat dan eigenlijk met het invoeren van de code voor de startblokkering als deze niet meer werkt in de sleutel? Dit had ik met mijn Coupé, dan moest ik elke keer dat de accu eraf was geweest met de knop van de deurvergrendeling in de auto een code invoeren door deze vast te houden terwijl er in de middenconsole een rood lampje ging knipperen.


met mn laguna 2 diesel nooit geen last van gehad, ook niet nadat de accu er af was geweest.
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11060
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: ACT: Renault 21

Postby Maarten-Jan » Mon 3 Feb 2014 7:21

Ik zou voor de dci gaan, zuiniger, loopt mooier en stiller en heeft ook meer en een mooier koppel verloop. Nadeel is uiteraard een hogedruk pomp + opvoerpomp die stuk kan en de verstuivers kunnen ook stuk. Een dti is nog wat meer de tractor diesel en maakt nog gebruik van een brandstofpomp met meerdere uitgangen i.p.v. een commonrail, de injectie is wel al direct maar nog deels mechanisch.
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Renault 21

Postby Erik Olijnsma » Mon 3 Feb 2014 9:23

Willem-Jan wrote:
Klinkt goed te doen (Y) Hoe zit dat dan eigenlijk met het invoeren van de code voor de startblokkering als deze niet meer werkt in de sleutel? Dit had ik met mijn Coupé, dan moest ik elke keer dat de accu eraf was geweest met de knop van de deurvergrendeling in de auto een code invoeren door deze vast te houden terwijl er in de middenconsole een rood lampje ging knipperen.


Dit is volgens mij enkel bij de Megane's 1 met infrarode deurvergrendeling, bij een latere megane met radiografische deurvergrendeling hoefde je geen code meer te gebruiken bij wegvallen stroom.

Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over het omzetten van de elektronica, als je alles compleet overneemt, heb je er geen problemen mee.
Loop wel alle stekkers van de draadboom na (van een Megane), zeker de stekker onder de parafan heeft wel eens last van rottigheid.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
 
Posts: 12075
Joined: Sun 31 Aug 2003 15:41
Location: Fryslân

Re: ACT: Renault 21

Postby rzasa » Tue 4 Feb 2014 20:46

Goeie plannen, maar waar ga jij een Nevada vandaan halen?
Een hatchback of sedan vind je al niet.
Overigens vandaag een dikke deuk in mijn 21 gts HB gereden...
rzasa
 
Posts: 57
Joined: Mon 1 Nov 2004 13:58
Car: Lag II ph2 2.0T Aut.

Re: ACT: Renault 21

Postby Willem-Jan » Wed 5 Feb 2014 6:26

Ik vrees dat ik naar Frankrijk of Duitsland zal moeten. Daar staat nog wel wat. Maar ik heb niet enorm veel haast. Heel soms staat er in Nederland ook wel een te koop.
Zonde dat je een deuk hebt gereden in je eigen 21. Onderdelen zijn lastig te vinden volgens mij.
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5592
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: ACT: Renault 21

Postby FS1 » Wed 5 Feb 2014 6:47

ik denk dat jo nog wel het 1 en ander heeft liggen ;-)
FS1
 
Posts: 297
Joined: Sun 20 Mar 2005 17:49
Location: beveren-waas, belgië

Re: ACT: Renault 21

Postby Merijn » Wed 5 Feb 2014 9:30

Ik kwam laatst op de A50 een oude man tegen in een Nevada. Knalrood en in nieuwstaat! Ze zijn er nog wel, maar ontzettend schaars.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31457
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: ACT: Renault 21

Postby rzasa » Wed 5 Feb 2014 13:29

Willem-Jan wrote:Ik vrees dat ik naar Frankrijk of Duitsland zal moeten. Daar staat nog wel wat. Maar ik heb niet enorm veel haast. Heel soms staat er in Nederland ook wel een te koop.
Zonde dat je een deuk hebt gereden in je eigen 21. Onderdelen zijn lastig te vinden volgens mij.


Tijdje terug nog een diesel (ergens in Friesland)...en laatst kwam ik er eentje tegen met exportplaten!
Deuk is jammer. Herstellen kost 500 euro! Even kijken of ik een andere deur kan regelen en die laat spuiten, dat zal allicht wat goedkoper zijn. of anders zo goed en kwaad als het gaat zelf uitdeuken en poetsen. En/of de auto te koop zetten.

(Ben zelf ook al een tijdje aan het kijken voor een Nevada en ik wacht al een tijdje op die perfecte 19 Baccara in Frankrijk of Duitsland.)
rzasa
 
Posts: 57
Joined: Mon 1 Nov 2004 13:58
Car: Lag II ph2 2.0T Aut.

Re: ACT: Renault 21

Postby rzasa » Sun 9 Feb 2014 8:27

Dit is niet wat je zoekt Willen-Jan, maar wel bijzonder.
http://www.2dehands.be/autos/autos/rena ... 62154.html
rzasa
 
Posts: 57
Joined: Mon 1 Nov 2004 13:58
Car: Lag II ph2 2.0T Aut.

Re: ACT: Renault 21

Postby rzasa » Mon 10 Feb 2014 12:08

En hier nog een losse dieselmotor. Die zou dan in die GTL kunnen die in Zuid-Holland te koop staat.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... s-740.html
rzasa
 
Posts: 57
Joined: Mon 1 Nov 2004 13:58
Car: Lag II ph2 2.0T Aut.

Return to Renault 21



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron