Variabel toerental

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Tibikazi
Berichten: 56
Lid geworden op: do 19 feb 2009 19:31
Locatie: Holland
Contacteer:

Mijn renault 19 1.8 16v phase 1 heeft een variabel toerental.
Als je hem start slaat hij al redelijk hoog uit .
Als je bv door een woonerf rijd en je remt af voor een kruispunt zet je voet op de koppeling en je komt tot stilstand dan gaat het toerental vanzelf zonder dat je wat doet bv naar de 1500 tot 1800 toeren het lijkt dus alsof je gas geeft. Zo ook bij stoplichten enzovoort.

Ik heb al door het forum gezocht had iets gelezen over stappenmotor maar dat komt niet helemaal overeen.Sorry als ik dus een vraag heb herhaald dan kon ik het niet vinden.

Weet iemand wat het probleem is en wat de eventuele kosten zouden zijn.

Mvg Tibor
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Aan je kilometertellerkabel onder het dashboard zit een zwart kabeltje. Deze heeft wellicht een slechte massaverbinding.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik denk toch: valse lucht of de stappenmotor.
Stappenmotor schoonmaken met remmenreiniger en terug zetten. Niet met een schroevendraaier de gasklep gaan verstellen.
Synchro
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 dec 2007 19:07
Locatie: Hulsberg

zie je alleen de toerenteller varieren??

of merk je dat de motor zelf ook in toeren schommelt?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

TPS (Throttle Position Sensor, oftewel, gasklepsensor) is dat die dat veroorzaakt.

Dat is dat rode ding voor op je gasklep met 3 draden er aan, druk het hendeltje eens weg met stationair toerental, als ie afslaat is ie goed en moet je 'm alleen bijstellen (kun je verdraaien) als er niets gebeurd is ie stuk (heb er nog wel 1tje liggen :wink: )
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou de 16v ecu heeft een verhoging in het toerental geprogrammeerd voor het soepel inpakken. Op het moment dat je nog ROLT, zakt het toerental niet onder de 1500 toeren (test maar eens).

De snelheidssensor die daarvoor gebruikt wordt wordt uitgelezen door bovengenoemd zwart kabeltje. Als de motor dus niet meer WIL zakken is deze verbinding vaak slecht.

Dus vergeet die niet te controleren. Vuile gaskleppen of mechanisch gerei zorgt vaker voor onstabiele loop en geschommel ipv een constant hoog toerental.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie