Spoed! JB3 vast in versnelling

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Na alle ellende afgelopen weken met de 19 nu weer wat.

Zojuist even snel keren. van 1 naar R. En hij zit nu vast in de 3 als ik m in de R zet. Heb het kapje van de 5e er al af en bakolie er uit. 5e staat ingeschakeld en onderste asje is er in.. Wat is de volgorde om dat terug te krijgen. Schakelvork staat in neutraal en enkel 3 pakt ie.

Wie heeft er snel antwoord. Kan ik verder
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ronald, Ik lees net je versn. bak probleem. Ik heb een pdf-file van het werkplaatshandboek van de JB5 en JC5 bakken. Als je me je e-mail adres stuurt, zend ik het toe. gr. Jacques
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Probeer Reinier eens.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

houd maar op dit ga je niet goed krijgen.
bak staat in 2 versnellingen.

ik heb dit ook eens gehad waarschijnlijk is er ergens een beveiligings pen
bij de vorige keer dat de bak uitelkaar geweest is vergeten.

of er is iets afgeknapt.

je kan je bak er in elk geval wel onderuit halen.

wat ook nog kan is dat er een tand van het diff afgebroken is en die door
de rest van je bak heengedraaid is.

snelste is een andere bak scoren.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

@jaques: ben in de schuur. Geen pc hier.

@ tom. Geen nr van reinier.

Extra info. Hij staat gewoon in 3, schakelas in neutraal. Zoek dus een manier om de schakelas van 2/3 weer in neutraal kan kriigen. Kom zowel via aftapplug. Achteruitschakelaar of wat dan ook er niet tussen..
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gaat je niet lukken :-(

sorry maar je zal de bak moeten vervangen of reviseren.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

He bah Ronald, kan nu wel weer een flauwe sneer over het merk maken, maar die zal ik maar eens achterwege laten.

Zal je het nummer van Reindeer ff pmmen, hopelijk heeft ie toch nog een oplossing.
Als ik Mark zo hoor, wordt het weer gigantisch beulen voor zondag.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nummer heb ik al gepm'd eerder op de avond. Hoop dat Reinier nog een oplossing heeft.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

mark 5t schreef:gaat je niet lukken :-(

sorry maar je zal de bak moeten vervangen of reviseren.
Wat is dit nou weer voor een gaar antwoord.. die bak is 6000 km terug net helemaal uit elkaar geweest en voorzien van diverse nieuwe delen..

Ik had uiteindelijk het asje weer terug kunnen trekken en het spul schakelde weer, tot ik 1x de achteruit inschakelde en het zaakje zat weer vast..

Heb nu de spullen aan de kant gegooit.. dit is het zoveelste probleem dit jaar al met de 16V..

Vanmorgen al een sleutelbos kwijtgeraakt met de enige sleutel van de Clio er aan.. die staat nu op het werk, nu kapt de 16V er ook nog eens mee.. het wagenpark is eigenlijk een beetje op nu..

@Tim, Tnx alvast voor de LeenWilly, toch nog mobiel.. morgen nog verder kijken en eventueel voor Zondag de bak er onder weg trekken en uit elkaar draaien... kan me niet voorstellen dat dit iets ernstigs is, bakolie zag er nog fris uit en hij schakelde voorheen echt als boter..

Morgen Reinier eens bellen, tnx voor het nummer !
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Zie dit nu pas.
Is inderdaad iets mis. Ik begrijp dat je mn nummer al hebt?
Ik hoor het wel als je iets wil weten.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

canonballman schreef:Zie dit nu pas.
Is inderdaad iets mis. Ik begrijp dat je mn nummer al hebt?
Ik hoor het wel als je iets wil weten.
Ik heb je nummer inmiddels ontvangen, ga er vanavond nog even naar kijken. het lijkt er op alsof ie het asje van de 2e/3e versnelling naar binnen trekt bij het inschakelen van de achteruit, bakolie zag er gewoon fris uit en bak klonk normaal.. heb 'm in de 3e versnelling gewoon nog naar de sleutelruimte gereden (20km) en na het terugtrekken van het asje schakelde ie weer even goed, totdat je dus de achteruit weer inschakeld.. dan heb je enkel nog de 3e versnelling.

Heb zo'n 6000 km terug de synchromeshringen vervangen en de schakelas van de 4e versnelling (die messing as die altijd inslijt) en al die tijd echt probleemloos geschakeld.. ook heeft ie alweer 4 ronden Ring overleefd. vandaar dat ik het gewoon vreemd vind.

Je hoort het anders wel als ik er niet uit kom, alvast bedankt.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

klinkt als dat busje wat in de lengte tussen 2 schakelassen in de bakhuis hoort te zitten wat dus mist. da kan hij dus in 2 versnellingen staan. en dan benje echt het haasje...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Abel schreef:klinkt als dat busje wat in de lengte tussen 2 schakelassen in de bakhuis hoort te zitten wat dus mist. da kan hij dus in 2 versnellingen staan. en dan benje echt het haasje...
Die zit er wel in, zonder dat asje schakelt ie helemaal niet omdat de assen dan wat te laag komen te zitten en blokkeren..

Er mist echt niets aan die bak, ik heb verder ook geen onderdelen over gehouden en hij doet het al 6000 km prima, waaronder heel veel circuitgebruik. Morgenavond een JC5 ophalen.. die ga ik Zaterdag dan monteren, even proefvliegen en alsnog naar de Ring.. deze bak vertrouw ik zo even niet meer, die haal ik eerst weer uit elkaar.

Van het winter was de planning toch weer om de 2.0 weer in te bouwen en dan alles maar in 1x weer terugbouwen, was de planning om deze zomer weer even met de 1.8 te gaan rijden om zo toch nog wat trackdays mee te pakken maar het lijkt ineens allemaal ellende te zijn sinds vorige week.. niets aan te doen, gewoon doorgaan.. dat doen we al 5 jaar :p
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ ronald.

gaar antwoord???

was gewoon normaal bedoeld staat toch ook een droevige smile achter.

ik heb inmiddels al een aantal van deze bakken uitelkaar gehaald en weer gemonteerd en ik weet uit ervaring dat een heel klein foutje met het terugmonteren van de onderdelen , bijvoorbeeld een ring verkeerd om of op de verkeerde plaats of die blokkeer pennen verkeerd of niet gemonteerd je grote ellende kan geven.

ook heb ik ervaring met diffs waar de tanden vanaf springen en die dan lekker door je bak gaan malen.

wat ik je duidelijk probeer te maken is dat er hoogst waarschijnlijk toch iets niet helemaal goed is gegaan bij de laatste montage van je bak.

dit kan heel erg lang goed gaan maar als je de problemen hebt die jij nu omschrijft dan is het vaak goed mis.

helaas voor jou dus!
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Vind het gewoon vreemd dat dat nu pas gebeurd dan, die versnellingsbak heeft echt verschrikkelijk goed geschakeld de afgelopen 6000 km.. ik vermoed dat er gewoon ergens iets afgebroken is.. wat dat weet ik dan niet..

Edit: ik heb ook wel meerdere van die bakken uit elkaar gehad, en die doen het ook nog steeds (Y)
Plaats reactie