benzine lucht.....?

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
greyhound
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 17:16
Locatie: coevorden

hoi,
weet iemand hoe het kan dat er benzine lucht in en om de auto te ruiken valt?
wil het graag zelf verhelpen maar heb geen garage(jammer genoeg)

het gaat om de renault 19 1.8i RT

als ie koud is dan ruik je het beter en soms als ie warm is..
het stationair toerental staat al te hoog met warme motor
het olie afscheidfilter laat wat troep door en als ik veel en hard gereden heb dan is het toerental weer normaal voor een half uur of zo

als iemand er iets op weet graag een reactie terug want hij moet in september weer een nieuwe keuring hebben

alvast bedankt
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Komt de lucht onder de kap vandaan?
Komt de lucht van de tank/onder de bank vandaan?
rookt het ergens onder de kap?
slangen kapot/poreus?
Carterventilatie in orde en geen overtollige prut aanwezig ergens?
Geen lekkage onder de auto?
....
...
...
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb het ook een keer gehad bij mijn R19. uiteidelijk bleek het nippeltje van een 6mm beluchtingsslang bij de vulopening (aan de binnenkant van het spatbord) te zijn afgebroken. Ik heb toen een stukje pijp van 6 mm gebruikt en daar M6 draad op getapt en vervolgens in het vulstuk gemonteerd. Om het probleem te vinden heb ik de tank en de vulaansluiting gedemonteerd.

Bijgaand nog een antwoord van Bart V over het testen van het active koolfilter. (Dat was het in mijn geval niet)

Dat kan je vrij simpel testen. Dat koolfilter is onderdeel van het dampafzuig-systeem. De benzinedamp uit je tankt wordt via dat filter naar je inlaat gezogen. Om te voorkomen dat dit altijd gebeurd zit er een electronische klep tussen die zorgt dat het systeem alleen werkt bij deellast (vanaf 1500 rpm ofzo) Dat klepje zit naast de ECU. Als je wilt testen of het koolfilter het probleem is, kan je gewoon het dampslangetje die vanaf de tank komt, rechtstreeks aansluiten op het klepje, i.p.v dat het eerst via het koolfilter gaat. Zo zet je het koolfilter buitenspel, en kan je controleren of het probleem weg is.

Als je toch bezig bent, check ook of de slangen, en de electroklep zelf luchtdicht zijn.

Let ook even goed op eventuele lekkage bij de injectoren, en de benzine aanvoer en retour slangen.
Laatst gewijzigd door jacques op zo 24 jul 2011 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
greyhound
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 6 jul 2008 17:16
Locatie: coevorden

carter ventilatie is niet helemaal in orde want dat zei ik al in mijn eerste post,
kan het daar ook van komen dat ie zo stinkt?
wil hem maandag even loshalen de filter dan en doorspoelen inclusief slang

echt niet grappig in de auto zonder ventilator aan hahaha
Om te voorkomen dat dit altijd gebeurd zit er een electronische klep tussen die zorgt dat het systeem alleen werkt bij deellast (vanaf 1500 rpm ofzo)
dat kan het ook wel eens zijn door het toerental dan he ,zit al bijna op 1500 toeren stationair

zal ik maandag even checken dan
en zoeken waar dat active koolfilter zit

alvast bedankt voor de tips en ik laat wel weer wat weten hoe of wat
Laatst gewijzigd door greyhound op zo 24 jul 2011 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik edit net mijn antwoord met een verhaal over het active koolfilter.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Plaats reactie