Renault 19 cabrio

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

Hallo iedereen,

Mijn naam is Rens en ik heb sinds kort een Renault 19 cabrio. Deze auto heeft 6 jaar stil gestaan bij mij op het werk, en heb ik dan ook gekregen zodat ze er vanaf waren.Volgens mij moet er dan ook wel het een en ander aan gebeuren. Remmen zitten vast scheur in achterraam kap. De motor liep wel gelijk met een nieuwe accu eraan.

Nu zou ik graag het advies willen wat er sowieso moet gebeuren, waar ik op moet letten en of het wel verstandig is om er geld aan uit te geven. Of dat ik de auto beter gewoon zo kan verkopen.

Zal er even een foto'tje bij doen (gemaakt met men mobiel beste wat ik op het moment heb).

http://imageshack.us/photo/my-images/19 ... fvrha.jpg/

Alvast bedankt en groeten Rens
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zou de auto sowieso eens even een onderhoudsbeurt geven, dus nieuwe olie+filter,bougies,luchtfilter,bak olie etc.
Verder de remmen voor en achter weer gangbaar maken.
Het is een 1.7 of 1.8 8v motor kan verder weinig mee zijn.
Anything worth doing is worth doing right!.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ziet er netjes uit. mooie kleur. ff goed wassen en poetsen. nieuwe schijven en blokken. zal achter ook gelijk nieuwe remvoeringen monteren.

en als die zo lang stil heeft gestaan dan ben ik ban dat er ook in no time een (of meer) wiellager stuk is.

vergeet ook niet de banden, die kunnen ook stuk zijn door stilstaan(platte kanten)
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

ja vervang ook gelijk de koppakking want die is ook in al die tijd flink hard kunnen worden,.

gewoon verse olie erop doen met een filter en eens rijden met de auto, kijken hoe hij bevalt. natuurlijk als remmen vastzitten gangbaar maken/vernieuwen.
maar verder niet teveel vervangen. stel dat hij niet bevalt /of er blijkt vanalles meer mis te zijn, lijkt het mij behoorlijk zonde van je geld om bijvoorbaat alles te gaan vervangen wat weleens oud of versleten zou kunnen zijn van het stilstaan.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik zou die koppakking gewoon laten zitten als het niet nodig is. Dat is echt vragen om problemen. Ik weet dat deze auto's niet zo veel waard zijn, Maar je kunt er heelijk mee rijden. Als je lotgenoten zoek kijk dan ook eens op http://www.team1916vforum.nl
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

was ook sarcastisch bedoeld natuurlijk vd koppakking
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Als de auto al zes jaar stil staat mag de distributietiem ook wel. Is normaliter vijf jaar.
Trust me. I know what I'm doing.
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

Bedankt voor jullie reactie's! Toch nog twijfelen wat ik ermee moet...
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

RensG schreef:Bedankt voor jullie reactie's! Toch nog twijfelen wat ik ermee moet...
Bij twijfel... een 2L 16V inbouwen en je blijft lachen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

Hahah het gaat ook meer om het geld, of het het wel waard is om er wat geld in te stoppen om haar te laten rijden, of nu te verkopen en er wat voor te krijgen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Moet je zelf weten. Als je er 1000 - 1250 voor vangt is het netjes. Je kan er een hoop plezier mee hebben. Jij hebt een 1.8 8v als ik het zo zie. Dat is een soepel blok, dat ook nog eens onderhoudsvriendelijk is.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

Oke ja denk dat ik dan toch wel remmen distributieriem etc ga vervangen en eerst eens ga rijden, verkopen kan altijd nog:)
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

precies eerst de "belangrijkste"dingen doen en kijken hoe hij bevalt.. ik vind een 19 echt niet verkeerd rijden dus als hij geen (ernstige) roest heeft denk ik dat je hem nog wel een tijdje zult rijden !!
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

idd en roest is er alleen aan de voorkant van de motorkap, maar dat valt ook nog wel mee. Waar moet ik eigenlijk op rekenen met verbruik van zo'n 1.8 8v motor?
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

ik reed met mijn 75 pk 1.7 singlepoint gemiddeld 1op 13 / 1 op 14 zeg maar 600 km op 43 liter. en op de duitse autobahn met een 130 /140 km/h zelfs 1 op 16. valt echt reuze mee vind ik. alvast veel plezier drvan. riempje vervangen zijn het werk en de kosten niet. remmen kun je op ebay voor weinig vinden.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Remmen: http://www.autopartsonline.nl Hier ook wel APO genoemd.

Edit:
Een vraag en opmerking. Zit er nog een bendix ABS systeem op? Heb je een plaatje van onder de motorkap. Welke maat remschijven voor zit erop 238mm of 259mm. Op zich is 259mm wel bruikbaar, maar een remmen upgrade kan bij een cabrio geen kwaad als je toch de boel gaat vervangen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

Oke verbruik valt me niet tegen.

En jacques over jou vraag echt geen idee moet ik nakijken, bedankt voor de tip voor de remmen. Maar als ik op die site mijn kenteken invoer krijg ik bij schijven 238 als diameter.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Mijn advies: Maak een foto van je hoofdremcilinder en plaats die even. Dan weten we zo of er wel of niet ABS op zit en als er ABS op zit of het een Bendix of Bosch systeem is. Verder zou ik alles over "remmen en ABS" van http://www.team1916vforum.nl even doorlezen. Als je 238mm remschijven hebt kun je gemakkelijk de remmen van de R19 16V (die overigens gelijk zijn aan de remmen van de Clio 1 1.8 16V) monteren. Dan heb je meteen 259mm geventileerde schijven. Er is genoeg van dat spul te koop en het remt in ieder geval al een stuk beter.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

Zal ik zeker doorlezen, dan ga ik eens kijken voor die 259mm schijven. Auto staat ergens anders dus als ik er heen ga zal ik eens kijken.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik zou 'm gewoon eens goed nakijken en als er niet al te veel aan mankeert in ieder geval de distributie vervangen en gewoon lekker gaan rijden.

Heb hier eens een 19 16V Cabrio gehad met motorschade die 7 jaar stilgestaan had, daar is eigenlijk nooit een wiellager van gesneuveld achteraf. maar heb ook wel eens meegemaakt dat kort er na ze er alle 4 aan kwamen. veel zijn ze niet waard maar dat is ook maar net hoe je zo'n ding te koop zet, er staan genoeg slopers te koop dus springt een nette er nog wel eens tussenuit. :)
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

Ronald1916V schreef:Ik zou 'm gewoon eens goed nakijken en als er niet al te veel aan mankeert in ieder geval de distributie vervangen en gewoon lekker gaan rijden.
precies dat is wat ik bedoel !!! en als je dan toch wat betere remmen wilt, kijk dan op de sloop voor een clio1 1.4 bijv die hebben geventileerde schijven en dus iets bredere gaffels. blokken zijn hetzelfde als vd 19. ik heb ook de remmen voor van een clio erop gezet dus geventileerde schijven en de klauwen/gaffels vd clio en dan normale originele remblokken erop. en hij remt echt al beter .
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

the reaper schreef:precies dat is wat ik bedoel !!! en als je dan toch wat betere remmen wilt, kijk dan op de sloop voor een clio1 1.4 bijv die hebben geventileerde schijven en dus iets bredere gaffels. blokken zijn hetzelfde als vd 19. ik heb ook de remmen voor van een clio erop gezet dus geventileerde schijven en de klauwen/gaffels vd clio en dan normale originele remblokken erop. en hij remt echt al beter .
de 1.8 8v heeft al geventileerde schijven. Dus dan gewoon voor een 16v (259mm) gaan. (Y)
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

sorry vergeet weleens dat de mijne origineel een 1.4 c blok was. (S)
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

Hahah maar als ik die 259 schijven zou bestellen dan moet ik ook andere klauwen denk ik ofniet?
En die distributieriem van die motor is dat zelf een beetje handig te doen? heb wel een beetje sleutelervaring maar nog nooit een ditributieriem vervangen.
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

ik zou bijna zeggen dat er geen gemakkelijkere is , maar dan zou ik liegen. is echt super makkelijk zelf te doen .
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

Als ik dat zo hoor dan wordt het wel heel verleidelijk om zelf te doen, maar ben dan altijd toch een beetje huiverig om het ook echt te doen.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Misschien is er iemand van hier die mee wil helpen? Er zijn genoeg sleutelaars hier, dus daar is vast wel wat in te regelen :)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Enkel de houder van de remklauw hoef je te vervangen, die is iets groter bij 259mm schijven. maar da's een kwestie van 2 boutjes per kant.

De remklauwen zijn het zelfde, vergis je niet in remklauwen voor niet geventileerde schijven, die zien er hetzelfde uit maar de zuiger gaat net niet ver genoeg naar binnen om de blokken er tussen te krijgen. heb me daar toen ook een beetje in vergist bij mijn Clio 1.4 toendertijd.

Heb eventueel nog wel Clio/19 16V klauwen/houders liggen. geen idee waar je vandaan komt ?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Location: 's Hertogenbosch
;)
RensG
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 dec 2011 12:26
Locatie: 's Hertogenbosch
Contacteer:

ja idd Den Bosch, beetje ver van Zwolle dus, maar toch bedankt. Ga van de week toch maar eerst een poging wagen aan die distributietiem.
Plaats reactie