Schurend en en ratelend geluid bij gasgeven

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Daan1916
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 feb 2012 20:39
Locatie: Alkmaar

Goedenavond,

Al sinds ik mijn Renault 19 cabrio heb hoor ik al een ligt schurend geluid links voor. Ik ben toen langs een garage gegaan en daar zeiden ze dat dit geen kwaad kon doen.

Nu heb ik er vandaag nog een ratel bij dus begin ik mij er een beetje druk om te maken. Het geluid treed alleen op tijdens het rijden. Dus niet tijdens staionar lopen en als ik de koppeling in trap zijn de geluiden ook weg.

Nu heb ik mijn research al een beetje gedaan en heb ik mij laten vertellen dat het de aandrijfas wel eens zou kunnen zijn.

Wat denken jullie hiervan?
En is het een lastige klus om de aandrijfas zelf te vervangen?

Alvast bedankt!
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Beide aandrijfassen zijn goed zelf te vervangen.
In ieder geval moet je de centrale moer los zien te krijgen. Het beste gereedschap daarvoor is een hele goede luchttol (slagmoersleutel).

Links is het een kwestie van 3 M8 boutjes bij de bak. Let op eerst versn.bakolie aftappen, want die loopt er anders via de losse ashoes uit.
Voor de rechter aandrijfas moet je een splitpen eruit tikken. Daar heb je een doorslag van 4mm voor nodig. (Ik zie dat je alleen de linker as los wilt halen. Dus dit is overbodig)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

centrale moer kun je ook met gemak met losdraaien zonder luchtsleutel.. gewoon oldskool met een grote wringijzer met dop 30 en evt een buis erop..
of een grote ratel met een buis erop.

je hoort het geluid het beste als je een bochtje maakt en wat gasgeeft dan ?
dat is meestal een homokineet geluid..
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik zou eerder verwachten dat dit het druklager is, als het geluid weg is wanneer je de koppeling intrapt is het hoogstwaarschijnlijk het druklager.
Dat deze rammelt is vrij normaal, ik heb het ooit wel eens gehad met een splinternieuwe koppelingsset zelfs...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik denk dat de druklager los zit en niet aan de koppelings arm ofzo iets.

aandrijfas hoor je nooit, alleen in een bocht opeen tok tok tok...
Een een schurend geluid helemaal al niet
Daan1916
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 feb 2012 20:39
Locatie: Alkmaar

Nou het probleem is gevonden, vandaag is mijn versnellinsbak in de soep gelopen. Heb nog net de auto naar een renault dealer kunnen rijden. Nu hebben ze er daar meteen naar gekeken, de versnellingsbak lekte opeen heel erg en zat allemaal gruis in. De reparatie zal 1400 euro kosten. Nu is mijn vraag of het echt zoveel moet kosten? 1400 euro vind ik namelijk wel erg veel geld!! Ik baal er egt onwijs van, ik heb hem pas net langer dan een maand. Sorry voor de vreselijke plakzinnen, maar typ dit op mijn iphone. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden! Thnx
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ja je bak repareren en monteren zal bij een dealer vast zoveel kosten..

Maaar een handige harry die er een 2ehands bak (100Euro ofzo) in maakt doet het voor maar 150 euro. Nieuwe koppeling kost iets van 70 euro denk ik

dus het kan voor 1000 euro minder lijkt me (Y)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Volgens mij staat er op MP nog een JC5 053 bak voor 250 euro. Die is van een megane. Dan heb je een betere bak. Maar wie bouwt hem eronder. Dat is ook een dag werk.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Daan1916
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 feb 2012 20:39
Locatie: Alkmaar

Bedankt voor de reacties!!

Ik heb even zoeken en kom 2 bakken tegen:

Een gereviseerde orginele bak: http://link.marktplaats.nl/526012843

Of een jc5 053:http://link.marktplaats.nl/545963183

Ik weet zelf niet wat beter is. ik hoor verhalen dat een jc5 053 een betere bak is maar waar ga je dat aan merken? En hoe kan je testen of die bak goed is?

Ik heb waarschijnlijk vervoer geregeld om de auto weer naar alkmaar toe te halen. Voor het inbouwen ga ik maandag even een rondje bellen naar de garages rond alkmaar en hoe duur het overal ongeveer gaat kosten.

In ieder geval bedankt voor de tijd die jullie nemen om mij wat verder te helpen!(Y)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Moeilijk te zeggen. Ik rijd nu met een JC5 053 bak en ben er over te spreken. Deze bak kan iets meer koppel aan, maar is 5% lager gegeared. dus de topsnelheid gaat 5% omlaag. Dat trekt wel veel beter. Zeker met een 1.8 16V een prettige bijkomstigheid. Die andere bak JB3 van 450 euro. Ja dat is de vraag. Wie heeft hem gerevideerd en zitten er nieuwe synchomesringen in.
Als je de boel laat inbouwen. Check dan even de conditie van de motorophangrubbers (3 stuks) vooral de achterste kun je later zeer moeilijk bij. Mocht de hele aandrijflijn incl. subframe eronder uit gaan dan zou ik ook de distributieriem vervangen. Dat is bij uitbouw maar een half uur werk. Overigens hebben we op het forum ook een versnellingsbakkenspecialist
Reinier usersname canonballman

(PS op de JC5 053 bak zit een electr. gever voor de km teller. Deze kun je er gewoon uittrekken en dan past je kmteller er direct in. No worries)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

Heb vorige week ook nog een jc5-053 ingebouwd bij een kammeraad die zogenaamd goed was. Maar daar rammelt het diff ook in de bak. Ben benieuwd hoe lang hij mee gaat.

Als de jb3 is gereviseerd door reinier en je kan er zelfs nog wat af pingelen is dat zeker de betere keus.
Daan1916
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 feb 2012 20:39
Locatie: Alkmaar

Even contact gehad met de verkoper van de jc5 bak.
Klinkt allemaal goed, geen rare geluiden en heeft 143000 kilometer gedraaid.

Alleen nu is mijn vraag, hoeft er niks verandert te worden voor het monteren van deze bak? En kan je op een of andere manier checken of de bak goed is? Ik blijf het namelijk griezelig vinden zon ruilbak.

Bedankt voor jullie reacties!
En niemand toevallig zin in vieze handen? :grin:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

JC5 bak past. Alleen km teller sensor verwijderen en koppelingshevel overzetten en het verlangstuk waar de koppelingskabel in aan komt verwijderen. Dit wijst zichzelf. Zowel ik als Xabre hebben het ook al gedaan in een R19. zie http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=10
Bak kun je met de hand testen of hij in de versnellingen gaat. Kijk even aan de kant van de linker aandrijfasaansluiting of de clip nooit uit het diff is gesprongen en of er aan het diff is gelast. Ik verwacht het niet.

En Nee. Ik heb geen zin in vuile handen. Ik zit vol met werk.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

met je 2en met matige sleutel ervaring kun je het zelf ook wel. zorgen dat je goed gereedschap hebt. en de ruimte natuurlijk.

en vergeet niet dat er meer goede als slechte versnellingsbakken op de wereld zijn he! :grin:
Daan1916
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 feb 2012 20:39
Locatie: Alkmaar

Heb een adresje gevonden:)
200 euro(ex btw) voor het wisselen van de bak, is geen geen geld volgensmij. Nu heb ik 2 opties, zelf een bak aanleveren of de garage eentje laten aanleveren. De garage kan een nette bak krijgen voor 375 maar dan krijg ik er wel een jaar garantie op.

Is dit een redelijke prijs voor een standaard 16v bak?
lekkerebert
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 18 mei 2012 6:36

Ik heb een 19 Cabrio met de gewone 1.8i 8v motor, past zo'n JC5-053 daar ook onder? Mijn koppeling is aan vervanging toe en de bak schakelt moeilijk naar 2 en 3.

En begrijp ik t goed, dat de JC5-053 kortere overbrengingen heeft, ofwel daarmee accelereer ik sneller, maar de auto draait dan ook meer toeren bij 120 in de 5?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Bak past. Ja. 120km/h in 5 is 4000 rpm Dit alles bij bandenmaat 195/50/15
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Plaats reactie