Versnellingsbak en koppeling

Post hier al je vragen over de Renault 19

Versnellingsbak en koppeling

Postby lekkerebert » Tue 20 Nov 2012 3:04

Hoi,

De koppeling van mijn 19 8v loopt vrij zwaar, en is moeilijk te doseren.
Verder lekt het ding stinkende olie, dus v-bak olie, en vrij veel. Uiteindelijk blijft er wel iets olie achter, maar te weinig.

Nu is de hamvraag : ga ik de koppeling vervangen, en dan de keerringen meteen meenemen, of ga ik de hele bak eraf rukken en vervangen voor een bak met kortere verhoudingen?
De huidige bak zingt complete aria's, waarschijnlijk als gevolg van een lek dat door de vorige eigenaar is genegeerd. Ding wil moeilijk in zn 2, maar verder doet ie et goed. Watt=wijsheid?
lekkerebert
 
Posts: 58
Joined: Fri 18 May 2012 6:36

Postby tutuur » Tue 20 Nov 2012 7:47

als ik het zo hoor zou ik gelijk de bak ook vervangen. deze moet toch los als je de koppeling gaat vervangen...
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14233
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby lekkerebert » Sat 5 Jan 2013 2:44

Ik vind dat er erg weinig acitiviteit is in het 19-gedeelte van dit forum...

Inmiddels is mijn cabrio voor de winter geschorst en staat veilig en droog binnen.
Moet komend jaar een nieuwe kap op, want achterruit is dof én er zit een scheur in het buitendak. Het hele buitendak is nogal makkelijk te mollen, er zijn plekken bij waar je met een vinger door het buitendak kunt steken.

Wie tipt me waar ik een compleet dak (met frame, binnen- en buitendek, en montage) voor een redelijk prijsje krijg?
Maakt me niet uit als ik er de hele Benelux of Duitsland voor door moet rijden, maak ik er gewoon een weekje of weekendje-weg van.

Nog een laatste vraag : waaraan herken ik de versnellingsbak die onder mn kar zit? Volgens carbase zou een gewone 1.8 met handbak, net geen 12 seconden doen over de sprint naar 100 km/u.
De mijne heeft een 5-bak, maar doet die sprint in net geen 10 seconden (in de 3, als ik m in de 2 tot het rode gebied trek en dan gelijk in 3 duw en volgas geef).
Auto is uit Duitsland geïmporteerd, maar ik weet zeker dat het gewoon een 1.8 met [u]single[/u]point injectie is.
lekkerebert
 
Posts: 58
Joined: Fri 18 May 2012 6:36

Postby MaLa » Sat 5 Jan 2013 6:32

Ik heb zelf ook eens een complete drukgroep vervangen voor een koppeling die erg zwaar ging, dit was echter niet de oplossing.....

Het zat hem in het witte kogeltje waar de koppelingshevel over scharniert, deze was compleet weg gesleten en hierdoor was de hefboomwerking teniet gedaan. Met een beetje handigheid te vernieuwen zonder de bak te demonteren!! Ergens heb ik nog wel een foto zwerven, geloof ik.

Je hebt het over vrij hevige olie lekkage, dit komt 9vd10 keer door een gescheurde hoes van de linker aandrijfas (deze dicht de bak af). De schakelaskeering lekt vaker wel dan niet maar daar kunnen ze heel oud mee worden. Check dit eerst even voordat je aan de gang gaat (Y)

Bovenop de bak aan de achterzijde hoort een plaatje te zitten met hierop de bakcode iets van jb3-037 ofzo.

Ik hoop dat je er wat aan hebt
MaLa
 
Posts: 149
Joined: Fri 3 Apr 2009 15:47
Location: Heerhugowaard

Postby lekkerebert » Wed 24 Apr 2013 17:50

Dat zijn nuttige tips. Is dat witte kogeltje los te bestellen?
En is die ashoes goed zelf te vervangen? Ik alleen een put en een krik ter beschikking.

Verder schudt de versnellingspook sinds kort een beetje mee met het motortoerental, en ik voel het blok kantelen als ik koppel. Niks ergs, rijdt gewoon goed maar ik heb bij mn Volvo wel gemerkt dat nieuwe motorsteunen een groot verschil maken.
Hoeveel motorsteunen heeft de 19, heeft ie ook een aparte versnellingsbaksteun, en zijn ze te vervangen zonder heel het blok eruit te tillen?
lekkerebert
 
Posts: 58
Joined: Fri 18 May 2012 6:36

Postby lekkerebert » Tue 7 May 2013 10:00

...............
Last edited by lekkerebert on Tue 7 May 2013 10:05, edited 1 time in total.
lekkerebert
 
Posts: 58
Joined: Fri 18 May 2012 6:36

Postby lekkerebert » Tue 7 May 2013 10:04

MaLa wrote:
Het zat hem in het witte kogeltje waar de koppelingshevel over scharniert, deze was compleet weg gesleten en hierdoor was de hefboomwerking teniet gedaan. Met een beetje handigheid te vernieuwen zonder de bak te demonteren!! Ergens heb ik nog wel een foto zwerven, geloof ik.

Ik hoop dat je er wat aan hebt


Zou je die foto voor me willen opduikelen? Heb zelf namelijk geen flauw idee waarover je t hebt, of waar ik dat onderdeel moet zoeken. Help please!
lekkerebert
 
Posts: 58
Joined: Fri 18 May 2012 6:36

Postby jacques » Tue 7 May 2013 12:13

bert, kijk hier even http://www.cliosport.net/forum/showthre ... ue-resolve dat witte ding bij post nummer 17. Bestel nummer staat erbij (Ik denk dat het pivot bush heet.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2352
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Return to Renault 19



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group