Schokdempers achter verwijderen 16V Cabrio

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Vandaag ben ik bezig geweest met mijn cabrio en wilde ik de achterdempers even snel wisselen. Niet dus...

Ik ben na 1 cm (20 minuten) gestopt. De bout bleef maar zwaar gaan en dat voelde niet ok.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Het gaat om de onderste bout. Klopt het dat hij erg zwaar kan gaan en dat ik hem gewoon moet vervangen? of ben ik iets aan het slopen?

Ik zal binnenkort overigens ook lid worden en foto's plaatsen.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

kan kloppen. uiteinde steekt door de achteras en gaat wat roesten.

normaal gaat het wel goed, maar vernieuwen is wel verstandig. je kunt de bout ook eerst inspuiten vanaf de achterkant, scheelt ook weer.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Afhankelijk van de staat en hoe lang het vast zit kunnen bouten best vast zitten. Spuit er eens wat goede kruipolie op en draai het voorzichtig los. Slecht bouten altijd vervangen!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik heb de hele boel in de WD40 staan, ik hoop alleen dat ik de achteras niet kapot trek.

De auto heeft all and all 3 jaar stil gestaan :gun:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Weet zo even niet 100% hoe het eruit ziet maar kun je bij de uiteinde komen? Dan zou je dat er evt. af kunnen slijpen en dan de bout lossen. Dan heb je dat vieze deel niet dat je door de draad moet trekken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Het uiteinde is mij niet opgevallen als ik eerlijk ben maar de bout is er nu een CM uit dus ik ben bang dat ik de vieze draad er al doortrek.

De auto staat weer op zijn wielen maar ik zal morgen weer eens kijken.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Vandaag even bij de dealer geweest.

Men kan deze bouten niet meer leveren!

Wel vond ik ze via deze site maar inc verzenden is dat maar zo 25 euro:

http://www.allcarpartsfast.co.uk/

Heeft iemand een idee waar ik dit wat voordeliger kan vinden?
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

gewoon verderdraaien, ze komen wel hoor, maar er zit gewoon heel lang draad op
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gewoon van een sloper afdraaien, maar ik vermoed dat als je die bout er gewoon uit hebt dat deze nog prima bruikbaar is. Als ie kapot had willen gaan is dat 19 van de 20x al bij de eerste slag.

Verstandigste is nu de bout zoveel mogelijk inzeiken met WD40 en vervolgens weer IN te draaien, dan nog wat sproeien aan beide kanten en dan weer uit, dan zul je zien dat 't allemaal veel makkelijker gaat.


Overigens die bouten zitten gewoon al 20-25 jaar goed vast, daar heeft stilstaan weinig mee te maken :p
Laatst gewijzigd door Steven op ma 24 jun 2013 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Het verder draaien gaat wel extreem zwaar. Ik heb best kracht maar heb beide handjes nodig, en een deel van mijn gewicht.

Edit: ook als ik het stuk dat ik er nu uit gedraaid heb weer terugdraai gaat het zwaar.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ook met flink WD40 aan beide kanten van de asopeningen erin? Gewoon weer verder erin draaien, tot ie weer bijna aanzit en je nog net de WD40 spuit ertussen kan krijgen.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Hij staat nu nog te weken.

Straks spuit ik er nog wat WD40 bij en dan morgen ga ik weer draaien.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ben persoonlijk niet zo van de WD40. JB80 werkt veel fijner/beter als kruip/smeer/olie vind ik (Y) . Zo;n bus is wat duurder dan WD40 maar gaat dan ook 10x langer mee. Eenmaal een bus gekocht en wil geen andere meer :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als je de bout hebt terug gedraaid wel eerst met een roest borstel schoon maken, dan inspuiten. WD40 is niet heilig maar werkt beter als niets, olie of teflon spray, Heet stoken en dan draaien werkt vaak wel beter. Ps dat heet stoken doe je niet aan de bout maar aan de as.
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik begin mijn charme voor WD40 ook wel enigszins te verliezen.

Kan het zijn dat het uiteinde van deze bout achter de handremkabel verstopt zit?
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

het uiteinde van de bout kan je niet zien, die komt niet uit de achteras, daar zit wel een holle ruimte, gewoon blijven doordraaien... de handremkabel passeert daar idd ook maar die kan die bout nooit of te nimmer blokkeren

[img]http://i9.photobucket.com/albums/a87/fo ... 96bc02.jpg[/img]

zo moeilijk kan het echt niet zijn... gewoon effe doorzetten
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Ik ga doorzetten, absoluut! Ik vroeg me alleen af hoe ik de achterzijde van de draad in de olie kon zetten.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb met Arno zijn R19 daar ook eens een hele avond op zitten zweten. Een lange sleutel nemen en iedere keer een stukje losdraaien. Succes.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Victory!!! Los en onbeschadigd. 8)

Nu ruzie met de handremkabel. Krijg dat rubberen stuk niet uit de klauw. :discrunt:
Plaats reactie