Motor na lange tijd weer gebruiken

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Sareno
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 30 jul 2012 19:43
Contacteer:

Na lange tijd (2 jaar) ben ik weer met de cabrio bezig. Met een beetje mazzel kan ik de motor dit weekend weer recht in de auto krijgen.

1 van de volgende stappen is het vervangen van de distririem en voordat ik dat ga doen wil ik de motor een paar slagen laten draaien. Met de hand.

Kan dat zomaar of is het beter om eerst wat kruipolie in de cilinders te laten lopen?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Kruip olie moet je mee op passen, voor je het weet ligt je blok niet meer waar je het gelaten hebt. :beer:

maar nu serieus, wat je kan doen is een heel klein laagje motorolie op de zuigers zetten voor je de boel met de hand draait, puur om te weten of het blok niet vast zit.
met 2 jaar droog stallen denk ik niet dat je een probleem hebt.

mocht je straks het blok er in hebben staan, wel eerst laten starten op de startmotor zonder ontsteking en oliedruk laten draaien. daarna pas weer met bobinekabel er op. (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nee joh.
bougies er ff uitdraaien.

paar keer rondmalen op de startmotor.

bougies er weer in en knallen!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

2 jaar stil? Dan loop je weinig risico denk ik.

Als ik kijk naar het blok in mijn 11 turbo, dat 19 jaar niet serieus gelopen had... Gewoon de suggesties van Mark volgen.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Inderdaad, 2 jaar is niets. Ik ken 19 16V's die al langer stil staan :p Gewoon de bougie's er uit en even rondstarten op de startmotor. Zo heb je ook geen hoge belasting op de drijfstanglagers enz. en kan de olie overal even komen voor de eerste start. :)
Plaats reactie