Koppeling vervangen?

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Lucabrio
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 jun 2011 1:17

Is het vervangen van de koppeling van een 19 enigszins zelf te doen? Ik heb een put en een takel ter beschikking, uiteraard alle andere gereedschap.
Weinig techische kennis, wel een gezond verstand en ervaring met boutjes los en vast draaien.

Na mn eigen 19 van boven en onder te hebben bekeken, kan ik concluderen dat voor het vervangen van de koppeling, de bak er sowieso af moet. Met wat pech, moet het subframe los, en als de subframebouten dan meedraaien, hebben we meerdere extra uren vast. Zou zelfs kunnen, dat als de bouten meedraaien, er in het subframe geflext moet worden.. met alle gevolgen van dien. De grote vraag : is die koppeling te vervangen in mijn garage, of moet ik t laten doen (voor minimaal 400 euri)?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat is heel goed zelf te doen, in principe zijn er 2,5 manieren.
Optie A is gewoon motor+bak er boven langs uit takelen, vind ik persoonlijk de makkelijkste optie. Enige hel die je hierbij tegenkomt is het loskrijgen van de bouten v/d voorpijp.
Optie B is het gehele subframe met alles er op laten zakken, kom je uiteraard ook de voorpijp tegen en hopen dat de subframe bouten mee werken (over het algemeen wel trouwens).
Optie C is 1 kant van het subframe klein stukje laten zakken en de bak in de auto er achter weg te pakken en vandaar verder werken. Kan maar als je het spul naast de auto hebt staan en overal goed bij kan werkt echt een stuk fijner.

Als je het nog nooit gedaan hebt zou ik er twee dagen voor uit trekken en hou er rekening mee dat je wellicht nog wat andere dingen tegenkomt (verrotte motorsteun b.v.).
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Ik zou gaan voor optie B.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Gerrit79
Berichten: 87
Lid geworden op: za 3 dec 2011 18:02
Car: 19 16v PhII
Locatie: Breda
Contacteer:

Veel ervaring met 19 16v motor er uit halen en koppeling.
Heb vorige week zelf mijn sup frame en koppeling en meer vervangen moet de foto's nog op rtc zetten.
optie B sup frame er uit, is met 2 man zo gebeurt.
heb zelf alleen hulp nodig gehad met versnelling bak er terug op zetten de rest helemaal alleen gedaan.
Geef maar aan als je hulp wil kom ik je wel helpen voor kleine bedrag.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het nadeel van onder uit bouwen is, dat je de uitlijning kwijt bent. Verder gaat het wel makkelijk, je zit niet te martelen met de motorsteunen. Let op dat je de versnellingsbakstang losmaakt anders buigt die krom en vind je de versnellingen niet meer. Ook kan de km teller kabel behoorlijk vast zitten. (ik heb het onderlangs gedaan http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=80 ) Een voordeel: jouw blok heeft niet zo'n grote cilinderkop.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ik het het in juni 2015 met topmonteur Gerrit gedaan, ook optie b. Als alles eruit is kun je even goed alles checken en evt vervangen, erg makkelijk zo. Distr riem, startmotor, waterpomp, koppeling, keerringen (oa bakzijde), motorsteunen etc. Ook je motorruimte kun je checken op roest en andere punten. Let inderdaad even op de schakelstang, he Gerrit :p Ik zag er tegenop, maar achteraf is dit t mooiste en beste. Zou het met de witte zo weer doen :grin: Waar woon je?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Plaats reactie