Niet starten

Post hier al je vragen over de Renault 19
Plaats reactie
Lucabrio
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 jun 2011 1:17

Vorige week wilde ik gaan werken, en moest van tevoren nog even pinnen.
Met de auto naar de bank gereden, paar honderd meter, uitgezet, gepind, en vervolgens wilde de auto niet meer starten.
Accu is goed, alle stroomverbruikers werken zoals het hoort, maar ik hoorde het startrelais niet klikken en uiteraard gaat de startmotor niet rond.
Contactslot heeft geen speling.
Vanalles geprobeerd, in de versnelling heen en weer duwen, auto op slot met de afstandbediening en weer open, werkte allemaal niet.
Uiteindelijk maar laten staan en naar huis gelopen, met de andere auto gaan werken.
Diezelfde avond terug naar de auto, nog es proberen, slaat ie direct aan. Auto terug in zn garagebox gezet, nog een paar keer geprobeerd, geen problemen meer met starten.

Sindsdien start ie gewoon niet meer, ook niet na een dag wachten. Paar vragen:
- Waar zit het startrelais?
- Is het startrelais apart afgezekerd?
- Waar zit de startmotor (luchtfilterbak al uitgebouwd, maar ik zie niks wat erop lijkt) en kan ik er van bovenaf bij, of moet ik de auto gaan opkrikken en een wiel eraf halen?

Aangezien ik het relais niet klikken hoor verwacht ik dat het probleem in het relais of de kabel ernaartoe zit, maar om t op te lossen moet ik wel weten hoe ik erbij kom.
Vraagbaak helpt me niet verder, onduidelijke tekening en weinig uitleg, en met google zoeken schiet ook weinig op.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ik denk eerder een storing in het contactslot
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Om wat voor auto gaat het ? Ik zou het eerder zoeken bij de startmotor zelf, het startrelais zit daar in verwerkt tegenwoordig.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Alle kabels goed vast aan de accu? Had ik ook een keer met de witte 19, nieuwe kabels aangezet en klaar :p
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Lucabrio
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 jun 2011 1:17

Het is een gewone 1.8 8v single-point injectie.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Test even met een draadje direct op de solenoid of de auto wil starten. Wel in zijn vrij zetten anders rijdt die over je heen. Tegenwoordig zijn we geabboneerd op Valeo (of imitatie) startmotors. Ze kosten vaak nog maar 70 euro nieuw. Lees dit eens http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=71 De genoemde startmotor past ook op jouw F3P blok.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Lucabrio
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 jun 2011 1:17

Dank je wel Jacques, nuttige tip. Mn pa had ook al zo'n tip.
Maar waar zit die solenoid? Ik weet hoet ding werkt, maar ik vind m niet. Vind (van bovenaf) ook niks dat op een startmotor lijkt.
Zit ie onder het blok, en boven de uitlaat(dus daartussenin)? Das de enige plek waar ik niet zo 1-2-3 kan kijken, van bovenaf althans.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als je even naar beneden bladerd in mijn link zie je de startmotor zitten. Aan de achterkant van het blok en onder het spruitstuk. Er zit meestal een hitteshild overheen, dat vastzit met 3 M6 boutjes. Op de startmotor zit een schuifstekkertje. Als door 12V op komt gaat die starten. Succes. Een brug erbij is super handig.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Lucabrio
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 jun 2011 1:17

Beste Jacques,

Is die foto van onderen genomen? Zo ja, dan weet ik ongeveer waar de startmotor te vinden, maar de solenoid? Nog steeds geen idee.Spijt me als ik je erg lang bezighou.
Je bent natuurlijk wel een authoriteit als t om de Renault's uit eind jaren 80, begin jaren 90 gaat.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Is die foto van onderen genomen? Nee, vanaf de achterkant van de motor, als die nog niet is ingebouwd. De solenoid (ook wel Bendix genoemd) is die ronde bus waar 2 M8 moeren op zitten (voor de hoofdstroom) en een schuifstekkerje, die de Bendix inwerking zet.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Lucabrio
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 jun 2011 1:17

Zul je altijd zien... staat de wegenwacht ernaast, start dat domme ding gewoon.

Ben 5 jaar lid van de ANWB en dacht waarom zelf liggen kloten? Gebeld, en binnen een half uur stond ie met zn busje naast mn garagebox.
Om alleen maar te zien hoe de auto direct aansloeg. Gelukkig zei ie vervolgens, laat maar lopen, ding doet t nu.
Na 10 minuten lopen, doormeten van de accu (prima) en weer afzetten, nogmaals getest of ie startte : niks.

Sleutel blijven vasthouden en wegenwachter heeft het startrelais een tikkie gegeven, gelijk lopen. Oorzaak gevonden. Auto krijgt binnenkort een nieuwe startmotor, en dan hoop ik dat ie een jaar of 5 mee kan.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als je zelf geen zin hebt om zelf te liggen kloten, vindt ik het jammer van mijn tijd om eerst een antwoord te geven aan je. Ik dacht dat je er mee aan de slag kon.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Lucabrio
Berichten: 71
Lid geworden op: di 28 jun 2011 1:17

Nou Jacques, jammer van je moeite dan. Met alle respect, jouw eerdere reactie heeft me al richting de startmotor geholpen, en omdat ik dat ding niet 1-2-3 kon vinden en al jaren lid ben van de wegenwacht, zonder er ooit gebruik van te maken, heb ik ze nu maar eens gebeld. Spijt me als ik je daarmee in een wiek heb geschoten.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

OK duidelijk.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Plaats reactie