probleem bak 16v gevonden--> cardanas losmaken???

Post hier al je vragen over de Clio

probleem bak 16v gevonden--> cardanas losmaken???

Postby SheikValver » Sun 23 May 2004 10:30

hallo

ik heb een probleempje met mijn boite/versnellingsbak

het gebeurt soms dat als ik de auto wil verzetten dat ik niet in de eerste versnelling geraak, ik krijg de pook er niet in :@

enkel de tweede, vierde en vijfde versnelling gaat

dus ik kan enkel vooruit rijden in de 2de versnelling

als ik de wagen in achteruit zet, en ik laat het koppelingspedaal los en geef een beetje gas, dan valt de motor stil, precies of de boite vast zit en ik de koppeling laat schieten

wat is het probleem?


de synchro ringen? koppeling? :evil: :evil:

alvast bedankt!
Last edited by SheikValver on Mon 9 Aug 2004 15:16, edited 1 time in total.
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby SheikValver » Sun 23 May 2004 20:07

niemand die me kan helpen? :worship:
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby Menno » Sun 23 May 2004 20:15

Ik vermoed een defect aan het schakelmechanisme binnenin de bak. Om daar bij te kunnen moet ie d'r uit, en moet je 'm helemaal uit elkaar halen.

Als je 'm in z'n achteruit zet zullen er wel 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn, en staat ie dus vast. Ook dat wijst aan een defect aan het schakelmechanisme.
Menno
 
Posts: 6437
Joined: Mon 2 Apr 2001 0:00
Location: ZutFun

Postby SheikValver » Mon 24 May 2004 13:55

Het rare is dat het niet altijd zo is!!

soms wel soms niet

ik dacht dat het iets te maken had met de schakelstang, misschien krom? of slecht afgericht terhoogte van de pook??

who's got a clue? :smoke:
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby Jeroen-16v » Mon 24 May 2004 14:16

ask cannonball!!
Hij is de bakkenexpert 8)
Jeroen-16v
 
Posts: 275
Joined: Wed 29 Jan 2003 21:50
Location: Andijk

Postby SheikValver » Mon 24 May 2004 20:12

THX!! toevallig zijn mailadres niet?

mvg
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby Jasper16v » Mon 24 May 2004 20:14

mightycliofreak wrote:THX!! toevallig zijn mailadres niet?

mvg

profile.php?mode=viewprofile&u=302
Jasper16v
 
Posts: 4881
Joined: Sat 1 Dec 2001 0:00
Location: Emmen, Drenthe

Postby SheikValver » Thu 3 Jun 2004 16:01

nobody ?? :gun:
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby Gerald » Thu 3 Jun 2004 20:43

mightycliofreak wrote:nobody ?? :gun:

Zie boven. :D wel alles lezen aub. :wink:
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11092
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Abel » Fri 4 Jun 2004 7:18

Menno wrote:Ik vermoed een defect aan het schakelmechanisme binnenin de bak. Om daar bij te kunnen moet ie d'r uit, en moet je 'm helemaal uit elkaar halen.

Als je 'm in z'n achteruit zet zullen er wel 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn, en staat ie dus vast. Ook dat wijst aan een defect aan het schakelmechanisme.


hou deze maar in je hoofd.. (Y)
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby SheikValver » Sat 5 Jun 2004 14:45

hmmmm :@ damnn

en waarom is het dan dat het niet altijd zo is?

eens het mechanisme kapot is , is het toch kapot?

hoe kan ik de wagen nu terug in eerste en achteruit zetten? effe aan de schakelstaaf wringen??

alvast bedankt mannen!
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby SheikValver » Sun 13 Jun 2004 7:13

niemand? :worship:
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby Marcel J. » Sun 13 Jun 2004 8:26

mightycliofreak wrote:niemand? :worship:


PM of mail deze heer nou maar (Y) :

profile.php?mode=viewprofile&u=302
Marcel J.
 
Posts: 1547
Joined: Fri 25 Apr 2003 8:30

Postby alpha » Fri 30 Jul 2004 18:45

mightycliofreak wrote:niemand? :worship:


Ik denk dat ik je wel kan helpen. Ik kom er zo snel mogelijk op terug. Ik heb nu namelijk geen tijd. (Y)
alpha
 
Posts: 4
Joined: Thu 29 Jul 2004 19:40

Postby SheikValver » Mon 9 Aug 2004 15:18

het probleem zal deze week opgelost worden, met name de boite reviseren 8)

maar eerst moet ik de wagen uit de garage krijgen

daarom zal ik de wagen moeten verduwen, maar die zit vast in 1ste en achteruit tegelijk, dus moet ik de cardanas losmaken om de wagen te kunnen bewegen

heb dit nog nooit gedaan, hoe moet ik eraan beginnen, ik ben namelijk te koppig om een garagist te laten komen, ik doe het veel liever zelf!

iemand zin om mij een korte handleiding te maken?

alvast bedankt!
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby Riël » Mon 9 Aug 2004 16:23

Makkelijk.

Je hoeft maar 1 as los te halen.

Neem de passagierskant.



De as zit in de buurt van de bak over de spie verschoven, en geborgd met een pin. Deze moet je er met een drijver o.i.d. even uitmeppen. Kan vast zitten. Laat hem nog een klein beetje zitten.

Draai de middelste bout van de aandrijfas los. Laat iemand met lopende motor op de rem duwen om het wiel tegen te houden,da's het makkelijkste. Een dikke dop en een hele lange stang aan die moer zouden moeten werken.

Draai de wielbouten een slag los en krik de wagen op. Misschien is het nu makkelijker die pin eruit te meppen maar ik ga je niet vertellen onder de opgekrikte auto te gaan liggen. Haal 't wiel er vanaf.

Draai nu, aan je veerpoot, net boven je naaf, die 2 bouten los. Haal ze eruit. Je moet nu in staat zijn die naaf zover naar voren te trekken dat de as helemaal uit de naaf komt. Leg de as even ernaast, en haal die pin van 't begin eruit.

Trek de as weg onder de auto uit. Monteer de veerpoot weer aan de naaf met die 2 bouten. Zet het wiel erop en klaar.

Als alles los gaat is 't zo gepiept.


Als je de bestuurderskant wil doen (bijv. als die pin niet los wil) moet je eerst je versnellingsbakolie aflaten. De as zit daar niet vast met een pin, maar met 3 boutjes die die rubber kap op de bak vastzetten.

Succes!
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby le mouton noir (sandy) » Tue 10 Aug 2004 9:39

haal alleen de as eraf, en laat het differentieeltandwiel zitten.
anders heb je de poppen aan het dansen!!!
le mouton noir (sandy)
 
Posts: 2972
Joined: Sat 20 Mar 2004 19:36
Location: dordrecht ,holland

Postby Riël » Tue 10 Aug 2004 13:26

Dat beschrijf ik ook, idd.
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby le mouton noir (sandy) » Tue 10 Aug 2004 13:34

Riël wrote:Dat beschrijf ik ook, idd.

quote mijn monteur: huh dat hoort niet mee te komen,hoe kan dat nou??? unquote tand wiel teruggestopt kijken wat hij deed
bonk,bonk,bonk resultaat diff kapot!! :(
en toen stond het schaapie weer een half jaar
stil. vandaar de xtra waarschuwing :wink:


groetjez
le mouton noir (sandy)
 
Posts: 2972
Joined: Sat 20 Mar 2004 19:36
Location: dordrecht ,holland

Postby Bart V » Tue 10 Aug 2004 13:45

Hoe krijg je het in vredesnaam voorelkaar dat tandwiel eruit te krijgen als je de as demonteert???? Mag aannemen dat je het "potje" bedoelt waar de linker as in zit??? Hoedanook, dat tandwiel zit geborgd, en kan nooit zomaar loskomen eigenlijk :) Mischien is die monteur dan vergeten de borgring terug te zetten, en dan gaat het niet goed denk ik....
Bart V
 
Posts: 6420
Joined: Wed 18 Apr 2001 0:00
Location: Blaricum

Postby Riël » Tue 10 Aug 2004 14:29

Als je aan die as loopt te fokken zonder die borgpin eruit te halen, kan ik me voorstellen dat je de ingaande as van het dif eruit trekt, en daar zit wel een tandwiel aan :)
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby SheikValver » Tue 10 Aug 2004 14:33

ik zou hem aan de bestuurderkant willen losdoen

maar ik wil gewoon hebben dat de wielen kunnen draaien, dus gans de as moet er niet uit voor mijn part

kan ik hem gewoon losmaken aan de naaf? en in de boite laten zitten???


zodat ik de auto kan bewegen?

lijkt mij het makkelijkste, maar is het doenbaar?
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby Riël » Tue 10 Aug 2004 14:35

Kan ook. Dan moet je hem aan de kant hangen en voorzichtig rollen.
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby SheikValver » Wed 11 Aug 2004 9:48

en hoe maak ik hem dan los? enkel de naaf eraf halen dan? en kan je de as dan gewoon losmaken???

mvg
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Postby le mouton noir (sandy) » Wed 11 Aug 2004 10:31

Bart V wrote:Hoe krijg je het in vredesnaam voorelkaar dat tandwiel eruit te krijgen als je de as demonteert???? Mag aannemen dat je het "potje" bedoelt waar de linker as in zit??? Hoedanook, dat tandwiel zit geborgd, en kan nooit zomaar loskomen eigenlijk :) Mischien is die monteur dan vergeten de borgring terug te zetten, en dan gaat het niet goed denk ik....
dat was idd het probleem hij had alleen de vulring teruggestopt
in de veronderstelling dat het een sluitring was :s
hiermee heb ik ruim 3500 km mee gereden!!
tot hij het begaf (N)

(ben nu opzoek naar een goeie garage)
le mouton noir (sandy)
 
Posts: 2972
Joined: Sat 20 Mar 2004 19:36
Location: dordrecht ,holland

Postby SheikValver » Wed 18 Aug 2004 14:32

problem solved 8)

bak binnen voor revisie

thx a lot fella's
SheikValver
 
Posts: 342
Joined: Wed 31 Dec 2003 14:24
Location: Damme (België)

Return to Clio



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group