Bij de laatste keer olie verversen bleek dat de schroefdraad van de carterstop verrot was (schroefdraad in de carterpan. De enige oplossing was een nieuwe schroefdraad in de carterpan maken. Dus dit hebben ze gedaan, alleen de monteur was niet helemaal tevreden over het resultaat. Nu lekt hij daar dus... Ik ga woensdag terug naar de garage, en zal er waarschijnlijk een nieuwe carterpan onder moeten (omdat weer een nieuwe schroefdraad maken niet kan?).
Bijbehorende vraagjes :
1. Weet iemand wat een nieuwe carterpan voor een clio 16v kost?
2. Ik dacht dat ik ooit eens gelezen had (ik kan het nu nergens meer vinden ) dat de ph. 2 schotten in de carterpan had, zodat olie minder heen en weer slingerd wordt in een bocht. Ik heb een phase 1, kan ik nu een carterpan van een phase 2 erop zetten?
Gr, Frits.
carterpan
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Dus de carterpan is gewoon hetzelfde. Kan me niet herinneren dat ik er schotten in had zitten (toen hij er af was, poosje geleden).
Bedankt voor je reactie
Gr, Frits.
Bedankt voor je reactie
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Het is goed te doen:R(ay)Si schreef:Vertel wel ff of het makkelijk te doen is
- uitlaat los,
- motorsteun rechtsvoor los
- paar kleine dingetjes los
- blok klein stukje liften
- pan kan eronderuit
Weet iemand wat een nieuwe carterpan voor een clio 16v kost?
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Dank je
Weet iemand wat dan het verschil is tussen de 2 ?
Gr, Frits.
Weet iemand wat dan het verschil is tussen de 2 ?
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ben net even langs de dealer geweest. En een carterpan kost me 187,- incl. BTW.
Het blijkt dat de williams schotten in de carterpan heeft, maar een 16v niet.
De 2 verschillende carterpannen voor een 16v is niet afhankelijk van de phase, maar van het motornummer. Maar wat het verschil nou is wisten ze niet.
Dus als nog iemand het verschil weet??
Gr, Frits.
Het blijkt dat de williams schotten in de carterpan heeft, maar een 16v niet.
De 2 verschillende carterpannen voor een 16v is niet afhankelijk van de phase, maar van het motornummer. Maar wat het verschil nou is wisten ze niet.
Dus als nog iemand het verschil weet??
Gr, Frits.
Hebben ze allebei.Clio Baccara 16v schreef: Het blijkt dat de williams schotten in de carterpan heeft, maar een 16v niet.
Wel afhankelijk van Phase. Want de beide Phases hebben een verschillend motornummer.Clio Baccara 16v schreef: De 2 verschillende carterpannen voor een 16v is niet afhankelijk van de phase, maar van het motornummer. Maar wat het verschil nou is wisten ze niet.
Get the picture?
En laat die amateurs bij de dealer maar lekker in Dialogys sopje gaarkoken...
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ok, maar wat is dan het verschil. Zit namelijk aardig prijsverschil in.speedline schreef:Wel afhankelijk van Phase. Want de beide Phases hebben een verschillend motornummer.Clio Baccara 16v schreef: De 2 verschillende carterpannen voor een 16v is niet afhankelijk van de phase, maar van het motornummer. Maar wat het verschil nou is wisten ze niet.
Komt het trouwens vaak voor, dit probleem met de carterstop? (doordat het aluminium zo "zacht" is)
Gr, Frits.
Het kan zijn dat er zelfs nog een motor met een stalen carterpan in het systeem staat. Die moet je in ieder geval niet hebben.
Als ik 't me goed herinner is het verschil tussen de aluminium pannen oa de bevestigingspunten van de slingerschotten. Dus OF je neemt de zelfde als je nu hebt, OF je moet pan inc plastic schotten kopen.
Als je niet weet wat je nu hebt, probeer eens of ze met behulp van motornummer kunnen zoeken in Dialogys.
Tipje: bestel ook alle bouten voor de karterpan. Die torx dingen draaien errug vaak naar de klote. Een ERG GOEDE bit om ze los te draaien is meestal noodzakelijk, en eventueel een slagschroevendraaier. Voor de nieuwe boutjes kan je ze ook van bv een Clio RS bestellen, die hebben een buitentorx -> veel sterker.
Als ik 't me goed herinner is het verschil tussen de aluminium pannen oa de bevestigingspunten van de slingerschotten. Dus OF je neemt de zelfde als je nu hebt, OF je moet pan inc plastic schotten kopen.
Als je niet weet wat je nu hebt, probeer eens of ze met behulp van motornummer kunnen zoeken in Dialogys.
Tipje: bestel ook alle bouten voor de karterpan. Die torx dingen draaien errug vaak naar de klote. Een ERG GOEDE bit om ze los te draaien is meestal noodzakelijk, en eventueel een slagschroevendraaier. Voor de nieuwe boutjes kan je ze ook van bv een Clio RS bestellen, die hebben een buitentorx -> veel sterker.
rev it like a rental
Ik heb pas ook een carterplug gemold van een alu carter. Ik heb het gat opgetapt, en er een bougiehelicolt ingezet met loctite, van de bougie de kop afgeslagen, dichtgelast en gemonteert. Zit als een huis, en je kan er gewoon weer netjes uit en indraaien als je weer olie moet verversen.
Ik zou dit eerst proberen, scheelt een hoop geld en gesleutel. Vrijwel elke garage heeft wel een bougie reparatie setje, daar zit de juiste tap in met bijbehorende helicolt.
En mocht je toch een andere carterpan bestellen....bestel dan ook de vloeibare pakking van renault (die witte meuk) kost een paar euri..maar dan is die pan wel dicht.
Succes
Ik zou dit eerst proberen, scheelt een hoop geld en gesleutel. Vrijwel elke garage heeft wel een bougie reparatie setje, daar zit de juiste tap in met bijbehorende helicolt.
En mocht je toch een andere carterpan bestellen....bestel dan ook de vloeibare pakking van renault (die witte meuk) kost een paar euri..maar dan is die pan wel dicht.
Succes
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Er is dus al een nieuw gat opgetapt, alleen dit is niet goed gelukt (monteur: "omdat dat aluminium zo zacht is"). En nu lekt hij dus. Dit kan niet nog een keer, dus moet er een nieuwe carterpan onder. Als er nog een andere (lees goedkopere) oplossing is hoor ik het graag.
En ik heb geen vloeibare pakking meer, maar een gewone pakking (gewone schijnt beter te zijn?). De pan is er een paar maanden terug namelijk al afgeweest.
De carterpan bestel ik wel gewoon volgens mijn motornummer, kan het ook niet fout gaan. Ik zal ook meteen nieuwe boutjes bestellen, zijn die van de RS wel de zelfde maat?
Gr, Frits.
En ik heb geen vloeibare pakking meer, maar een gewone pakking (gewone schijnt beter te zijn?). De pan is er een paar maanden terug namelijk al afgeweest.
De carterpan bestel ik wel gewoon volgens mijn motornummer, kan het ook niet fout gaan. Ik zal ook meteen nieuwe boutjes bestellen, zijn die van de RS wel de zelfde maat?
Gr, Frits.
Er bestaat geen "gewone" pakking voor een aluminium pan. Je zal het toch echt met vloeibaar moeten doen.
De stalen pannen hadden wel pakkingen, maar dat was een ramp, dingen lekken altijd. Vloeibare pakking daarentegen is gewoon dicht (mits je het goed doet)
Succes
De stalen pannen hadden wel pakkingen, maar dat was een ramp, dingen lekken altijd. Vloeibare pakking daarentegen is gewoon dicht (mits je het goed doet)
Succes
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Dat is dan wel vreemd, want ik heb een alumimium carterpan. En er zit toch echt een gewone pakking tussen (heb erbij gestaan toen die ertussen ging). En bij de pakking lekt hij echt niet.Bart V schreef:Er bestaat geen "gewone" pakking voor een aluminium pan. Je zal het toch echt met vloeibaar moeten doen.
De stalen pannen hadden wel pakkingen, maar dat was een ramp, dingen lekken altijd. Vloeibare pakking daarentegen is gewoon dicht (mits je het goed doet)
Succes
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ik zal het even aan m'n monteur vragen als ik daar weer ben
Gr, Frits.
Gr, Frits.
Aluminium tapt hartstikke fijn, werk zelf in de Alu.Clio Baccara 16v schreef:Er is dus al een nieuw gat opgetapt, alleen dit is niet goed gelukt (monteur: "omdat dat aluminium zo zacht is"). En nu lekt hij dus. Dit kan niet nog een keer, dus moet er een nieuwe carterpan onder. Als er nog een andere (lees goedkopere) oplossing is hoor ik het graag.
beste oplossing is dan nog wel zoals Bart-V zei , gat opboren , helicoil er in draaien en de carterplug daar weer inzetten.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Mijn monteur zei dat hij het niet nog een keer kan opboren. Of kan zo'n helicoil in het gat dat hij al geboord heeft?
Als hij volgende week terug is van vakantie zal ik het er nog wel met hem over hebben.
Naja we zien wel, ik laat het wel even weten
Gr, Frits.
Als hij volgende week terug is van vakantie zal ik het er nog wel met hem over hebben.
Naja we zien wel, ik laat het wel even weten
Gr, Frits.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Ehm, kun je dat even uitleggen?Abel schreef:Of je maakt een zelf draai cartherplug moet goed tedoen zijn volgens mij
Gr, Frits.