carterpan

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Bij de laatste keer olie verversen bleek dat de schroefdraad van de carterstop verrot was (schroefdraad in de carterpan. De enige oplossing was een nieuwe schroefdraad in de carterpan maken. Dus dit hebben ze gedaan, alleen de monteur was niet helemaal tevreden over het resultaat. Nu lekt hij daar dus... :( Ik ga woensdag terug naar de garage, en zal er waarschijnlijk een nieuwe carterpan onder moeten (omdat weer een nieuwe schroefdraad maken niet kan?).

Bijbehorende vraagjes :D :
1. Weet iemand wat een nieuwe carterpan voor een clio 16v kost?
2. Ik dacht dat ik ooit eens gelezen had (ik kan het nu nergens meer vinden :s ) dat de ph. 2 schotten in de carterpan had, zodat olie minder heen en weer slingerd wordt in een bocht. Ik heb een phase 1, kan ik nu een carterpan van een phase 2 erop zetten?

Gr, Frits.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

@2:
ook bij een phase 1 zitten er schotten in de carterpan. Dit zijn overigens losse plastic inserts. Als je een nieuwe pan bestelt, zal je ze waarschijnlijk over moeten zetten.
rev it like a rental
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Dus de carterpan is gewoon hetzelfde. Kan me niet herinneren dat ik er schotten in had zitten (toen hij er af was, poosje geleden).

Bedankt voor je reactie (Y)

Gr, Frits.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Vertel wel ff of het makkelijk te doen is ;)
Alleen nog maar VW!
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

R(ay)Si schreef:Vertel wel ff of het makkelijk te doen is ;)
Het is goed te doen:

- uitlaat los,
- motorsteun rechtsvoor los
- paar kleine dingetjes los
- blok klein stukje liften
- pan kan eronderuit

Weet iemand wat een nieuwe carterpan voor een clio 16v kost?

Gr, Frits.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Dank je (Y)
Alleen nog maar VW!
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ongeveer 153 ex voor een ph1.
200 ex voor een ph2. zal dus wel wat verschil tussen de carterpannen zitten. prijzen volgens dialogys.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Dank je (Y)

Weet iemand wat dan het verschil is tussen de 2 ?

Gr, Frits.
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ze zien er hetzelfde uit.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ben net even langs de dealer geweest. En een carterpan kost me € 187,- incl. BTW.

Het blijkt dat de williams schotten in de carterpan heeft, maar een 16v niet.

De 2 verschillende carterpannen voor een 16v is niet afhankelijk van de phase, maar van het motornummer. Maar wat het verschil nou is wisten ze niet.

Dus als nog iemand het verschil weet?? :)

Gr, Frits.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Clio Baccara 16v schreef: Het blijkt dat de williams schotten in de carterpan heeft, maar een 16v niet.
Hebben ze allebei.
Clio Baccara 16v schreef: De 2 verschillende carterpannen voor een 16v is niet afhankelijk van de phase, maar van het motornummer. Maar wat het verschil nou is wisten ze niet.
Wel afhankelijk van Phase. Want de beide Phases hebben een verschillend motornummer.

Get the picture?

En laat die amateurs bij de dealer maar lekker in Dialogys sopje gaarkoken...
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

speedline schreef: En laat die amateurs bij de dealer maar lekker in Dialogys sopje gaarkoken...
:s Stomme opmerking zeg
Mrtn = Maarten
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

speedline schreef:
Clio Baccara 16v schreef: De 2 verschillende carterpannen voor een 16v is niet afhankelijk van de phase, maar van het motornummer. Maar wat het verschil nou is wisten ze niet.
Wel afhankelijk van Phase. Want de beide Phases hebben een verschillend motornummer.
Ok, maar wat is dan het verschil. Zit namelijk aardig prijsverschil in.

Komt het trouwens vaak voor, dit probleem met de carterstop? (doordat het aluminium zo "zacht" is)

Gr, Frits.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Het kan zijn dat er zelfs nog een motor met een stalen carterpan in het systeem staat. Die moet je in ieder geval niet hebben.

Als ik 't me goed herinner is het verschil tussen de aluminium pannen oa de bevestigingspunten van de slingerschotten. Dus OF je neemt de zelfde als je nu hebt, OF je moet pan inc plastic schotten kopen.

Als je niet weet wat je nu hebt, probeer eens of ze met behulp van motornummer kunnen zoeken in Dialogys.

Tipje: bestel ook alle bouten voor de karterpan. Die torx dingen draaien errug vaak naar de klote. Een ERG GOEDE bit om ze los te draaien is meestal noodzakelijk, en eventueel een slagschroevendraaier. Voor de nieuwe boutjes kan je ze ook van bv een Clio RS bestellen, die hebben een buitentorx -> veel sterker.
rev it like a rental
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik heb pas ook een carterplug gemold van een alu carter. Ik heb het gat opgetapt, en er een bougiehelicolt ingezet met loctite, van de bougie de kop afgeslagen, dichtgelast en gemonteert. Zit als een huis, en je kan er gewoon weer netjes uit en indraaien als je weer olie moet verversen.

Ik zou dit eerst proberen, scheelt een hoop geld en gesleutel. Vrijwel elke garage heeft wel een bougie reparatie setje, daar zit de juiste tap in met bijbehorende helicolt.

En mocht je toch een andere carterpan bestellen....bestel dan ook de vloeibare pakking van renault (die witte meuk) kost een paar euri..maar dan is die pan wel dicht.

Succes
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Er is dus al een nieuw gat opgetapt, alleen dit is niet goed gelukt (monteur: "omdat dat aluminium zo zacht is"). En nu lekt hij dus. Dit kan niet nog een keer, dus moet er een nieuwe carterpan onder. Als er nog een andere (lees goedkopere) oplossing is hoor ik het graag.

En ik heb geen vloeibare pakking meer, maar een gewone pakking (gewone schijnt beter te zijn?). De pan is er een paar maanden terug namelijk al afgeweest.

De carterpan bestel ik wel gewoon volgens mijn motornummer, kan het ook niet fout gaan. Ik zal ook meteen nieuwe boutjes bestellen, zijn die van de RS wel de zelfde maat?

Gr, Frits.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Ook bij een gewone pakking zal er een nieuwe op moeten, de kans dat die andere niet meer goed afsluit is bijna 100 % als hij er al heel afkomt.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Er bestaat geen "gewone" pakking voor een aluminium pan. Je zal het toch echt met vloeibaar moeten doen.

De stalen pannen hadden wel pakkingen, maar dat was een ramp, dingen lekken altijd. Vloeibare pakking daarentegen is gewoon dicht (mits je het goed doet)

Succes
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Bart V schreef:Er bestaat geen "gewone" pakking voor een aluminium pan. Je zal het toch echt met vloeibaar moeten doen.

De stalen pannen hadden wel pakkingen, maar dat was een ramp, dingen lekken altijd. Vloeibare pakking daarentegen is gewoon dicht (mits je het goed doet)

Succes
Dat is dan wel vreemd, want ik heb een alumimium carterpan. En er zit toch echt een gewone pakking tussen (heb erbij gestaan toen die ertussen ging). En bij de pakking lekt hij echt niet.

Gr, Frits.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

ik heb iig nog nooit een F7P motor waar een pakking zit tussen het alu carter. Heb toch al een hoop van die motoren gezien, dus dan ben ik echt benieuwd hoe dat precies zit.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Ik zal het even aan m'n monteur vragen als ik daar weer ben (Y)

Gr, Frits.
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

Clio Baccara 16v schreef:Er is dus al een nieuw gat opgetapt, alleen dit is niet goed gelukt (monteur: "omdat dat aluminium zo zacht is"). En nu lekt hij dus. Dit kan niet nog een keer, dus moet er een nieuwe carterpan onder. Als er nog een andere (lees goedkopere) oplossing is hoor ik het graag.
Aluminium tapt hartstikke fijn, werk zelf in de Alu.

beste oplossing is dan nog wel zoals Bart-V zei , gat opboren , helicoil er in draaien en de carterplug daar weer inzetten.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Mijn monteur zei dat hij het niet nog een keer kan opboren. Of kan zo'n helicoil in het gat dat hij al geboord heeft?

Als hij volgende week terug is van vakantie zal ik het er nog wel met hem over hebben.

Naja we zien wel, ik laat het wel even weten (Y)

Gr, Frits.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Of je maakt een zelf draai cartherplug moet goed tedoen zijn volgens mij
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Abel schreef:Of je maakt een zelf draai cartherplug moet goed tedoen zijn volgens mij
Ehm, kun je dat even uitleggen? :)

Gr, Frits.
Plaats reactie