Clio 16v spruitstuk ombouwen naar Williams

Post hier al je vragen over de Clio
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

voor alle mensen die hun standaard 16v spruitstuk willen ombouwen naar spaghetti. er zijn een aantal andere onderdelen nodig om dit om te bouwen. ik heb wat (te) grote foto's gemaakt, waarop alle onderdelen staan die je nodig hebt. volgens mij zijn er namelijk veel mensen die zich afvragen wat er nou allemaal nodig is hiervoor.

het spruitstuk van een standaard 16v en daaronder het vernieuwde zoals van een williams:

Afbeelding
Afbeelding

daar komt weer een andere voorpijp op. die van de clio 16v heeft 2 kanalen en gaat over in eentje. die van een willi is een enkele buis. De devil systemen zijn weer anders, deze gaan van 4 naar 2 naar 1. willi is 4 in 1.

Afbeelding
Afbeelding

het uitlaatspruitstuk zit vas aan het blok door middel van een metalen beugeltje. dit heb je nodig te versterking.

Afbeelding
Afbeelding

er zit een apart hitteschild om de voorpijp en ziet als volgt uit:

Afbeelding

verder is je kat ook anders. de flens van de voorpijp zit namelijk verdraaid ten opzichte van de origenele. mijn kat word momenteel omgelast, als het klaar is zal ik ook deze posten. omlassen is voordeliger dan een nieuwe willie kat. die zijn erg kostbaar!

het is absoluut niet voordelig om dit te doen. het beugeltje kost bij de dealert ongeveer 65 euro, het hitteschild en voorpijp zo'n 225 euro.
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Als ik het goed zie dan zit de labda sensor bij een 16v in het spruitstuk en niet in de katalysator?
Omdat ik nog een keer een katvervanger wil maken.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Als ik het goed zie dan zit de labda sensor bij een 16v in het spruitstuk en niet in de katalysator?
Omdat ik nog een keer een katvervanger wil maken
deze zit altijd in de voorpijp. je kunt inderdaad zelf een vervanger maken. bewaar wel je kat voor de apk keuring omdat je die anders waarschijnlijk niet haalt :wink: .
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Win je der ook wat mee eigenlijk? je spruitstuk omwisselen voor die van een willi?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het scheelt wat gewicht, verder is een Williams spruitstuk eigenlijk juist slechter dan die van de F7P....
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

wat voor zin heeft het dan, het gewicht daar gelaten? (0)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Flinke investering voor iets wat er alleen mooier uit ziet dan ;)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Win je der ook wat mee eigenlijk? je spruitstuk omwisselen voor die van een willi?
je wint wat koppel onderin. de stroming binnenin het spruitstuk is nog ietsje beter dan het al snelle f7p spruitstuk.
Het scheelt wat gewicht, verder is een Williams spruitstuk eigenlijk juist slechter dan die van de F7P....
je bedoelt omdat een standaard 4-2-1 is. toch scheelt het willi spruitstuk. ik vertrouw dan op alle mensen die het eerder hebben omgebouwd en gebruikt hebben.

je hebt er gelijk in dat 4-2-1 het beste is. maar deze 4 in 1 (willi) moet beter zijn dan de standaard, anders maakten ze het niet.

verder is die van Devil het beste, hier ga je van 4-2-1 uit. maarja, kost een fortuin! :( (N)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

hier zie je dat de flens verdraaid zit ten opzichte van een f7p, die staat namelijk verticaal.

[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000013.JPG[/img]

en de achterkant blijft gewoon hetzelfde uitzien, horizontaal.

[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000014.JPG[/img]

het voordeligste is dus om je kat om te lassen. een willie kat kost veel meer dan het ombouwen van je huidige kat.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

heb net even gekeken of je je huidige flens kunt behouden van je kat. NEE dus, de afstand tussen de boutgaten verschilt. daarbij komt nog eens dat de opstaande rand van de voorpijp groter is dan de inwendige diameter van de kat.

de makkelijkste oplossing is om de flens van een katvervanger af te slijpen, en deze op de plek van je originele flens (kat) te lassen.

deze flens moet je dan op je kat lassen, of een katvervanger monteren.
echter dan kom je niet door de apk keuring (N) .

[img]http://members.home.nl/jp.strijthaegen/S5000018.JPG[/img]
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Teken die flens even over als je em toch los hebt om op je nieuwe katvervangen te lassen.
Laat je er een paar bijmaken, las je 1 daarvan in elk geval op je kat zodat ook die weer past. (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Teken die flens even over als je em toch los hebt om op je nieuwe katvervangen te lassen.
Laat je er een paar bijmaken, las je 1 daarvan in elk geval op je kat zodat ook die weer past.
mijn katvervanger past wel qua aansluiting, als je er een koopt met 4 gaten aan elke kant is het altijd goed. dan past hij op de standaard voorpijp en op die van een williams.

heb je er ook eentje nodig nog? ik heb het overwogen maar denk niet dat het voordelig is als ik een dikke plaat moet laten bewerken. tenminste het grote gat is 60-61mm. enkel metaal bewerkingsbedrijven hebben zoiets lijkt me.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

vraagje, wat gebruik je als dichting tss de spaghetti en je voorpijp? die van mijn devil lijkt er wel wat op (en lekt), weet niet zo direct waar ik zo'n ander ding kan scoren.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

de origele renault heeft zo'n ''koolrand'' in een bolle ''paddestoel'' vorm. de voorpijp heeft een trechtervorm. vergelijk het maar met de aansluiting van je uitlaatbuizen.

je trekt dan de trechtervorm van je voorpijp hard tegen die koolrand aan, waarna deze dicht moet zijn. wellicht dat de automaterialenzaak spul heeft om ertussen te doen. heb zelf ook zoiets gehaald om tussen uitlaatbuizen te doen. dat was van gevlochten metaal, en zodra je twee delen tegen elkaar trekt vervormt het en dicht het af.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

J-P-S schreef:
deze flens moet je dan op je kat lassen, of een katvervanger monteren.
echter dan kom je niet door de apk keuring (N) .

Welk jaar is je clio?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

het gaat erom dat de voorpijp van een williams een groter gat heeft. op je voorpijp zit een opstaande rand, die niet in je 16v kat past (te klein gat). je moet of je kat omlassen met een groter gat, een katvervanger monteren, of een williams kat kopen (die onbetaalbaar is).
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, waarschijnlijk gewoon een katvervanger, kom je toch door de apk. Als je auto van voor 1-1-1993 is heb je geen katverplichting.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik heb een duitse import auto. daar staat al dat u9 gedoe op. dat heeft toch te maken met je uitstoot/kat? in elk geval de auto zelf is uit 92. volgens mij moet ik m eronder hebben.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, kan er gewoon onderuit (Y).

U9 heeft niet direct met je kat te maken. Is gewoon een emissienorm. Katverplichting is later ingevoerd. Neemt niet weg dat je bij de CO goed moet scoren maar dan moet je maar wat foefjes uithalen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

J-P-S schreef:
Teken die flens even over als je em toch los hebt om op je nieuwe katvervangen te lassen.
Laat je er een paar bijmaken, las je 1 daarvan in elk geval op je kat zodat ook die weer past.
mijn katvervanger past wel qua aansluiting, als je er een koopt met 4 gaten aan elke kant is het altijd goed. dan past hij op de standaard voorpijp en op die van een williams.

heb je er ook eentje nodig nog? ik heb het overwogen maar denk niet dat het voordelig is als ik een dikke plaat moet laten bewerken. tenminste het grote gat is 60-61mm. enkel metaal bewerkingsbedrijven hebben zoiets lijkt me.
Wil het wel eens proberen zonder kat te rijden. Zie ook vorige 16v topic over kat-verhaal. Gewoon proberen. Stukje pijp lassen lukt prima in elk geval. (Y) Katvervanger flens ik zelf wel in elkaar.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ik ga het ook proberen, als ie bovenin maar niet teveel gaat verliezen omdat hij dan zogezegd wat rijker komt te staan. maar volgens mij valt dat allemaal wel mee, met carburatie is het toch ook de truuk om zoveel mogelijk mengsel te creeren door middel van grotere sproeiers en dergelijke?

wil je een kat lenen, of zal ik je een tekening maken en doorsturen?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mer carborateurs gebruik je grotere sproeiers omdat bij hoge toeren het mengsel vaak te arm wordt. Compromis zoeken he.

Je auto gaat echt niet noemenswaardig rijker lopen met een katvervanger!!!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

Riël schreef:Mer carborateurs gebruik je grotere sproeiers omdat bij hoge toeren het mengsel vaak te arm wordt. Compromis zoeken he.

Je auto gaat echt niet noemenswaardig rijker lopen met een katvervanger!!!
mijn Williams loopt zonder kat een stuk beter dan met kat!
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

mijn Williams loopt zonder kat een stuk beter dan met kat!
is jou computer verder nog geheel standaard? omdat het bij hogere toeren nadelig zou werken namelijk. bij een aangepaste computer draai je makkelijker hoge toeren namelijk.

t word tijd dat mijn clikoŽs af zijn zodat ik het zelf kan testen :lol:
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

Chip is niet meer standaard, draait nu max 7400RPM (met gemak, omdat het blok ook licht is gekieteld... :D ).

Maar weet mij te herinneren dat toen het blok en de chip nog standaard waren hij ook al beter trok in alle versnellingen (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Chip is niet meer standaard, draait nu max 7400RPM (met gemak, omdat het blok ook licht is gekieteld... ).

Maar weet mij te herinneren dat toen het blok en de chip nog standaard waren hij ook al beter trok in alle versnellingen
ben met name benieuwt wat hij doet als hij inderdaad zoveel mogelijk origineel is. dat is het eerlijkste vergelijk. merk je niet of er verschil in trekkracht zit in de hoogtoerige gebieden? daar heeft mijn 1.8 achterberg het meeste vermogen, maar ik wil daar niet op inleveren met een katvervanger.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

doe je ook niet.... voor de sofeelste keer :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Voor de geinteresseerden, er staat een Williams spruitstuk op f7power.com voor 20 pond (1 pond is geloof ik 1,40 euro)
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

J-P-S schreef:ben met name benieuwt wat hij doet als hij inderdaad zoveel mogelijk origineel is.....
J-P-S schreef:daar heeft mijn 1.8 achterberg
:~

Standaard trekken de 16V's van 2 kennissen van mij allebei een stuk beter en lekkerder nu ze geen kat meer gemonteerd hebben.
[edit] dus ook boven in het toerengebied [\edit]
Riël schreef:doe je ook niet.... voor de sofeelste keer
Listen to the man!!!!! :p
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

L U I S T E R E N

oeren kaput? :lol:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

alleh dan mer :worship:

kom d'r wel achter :)
GeniustheGzA
Berichten: 863
Lid geworden op: vr 2 mei 2003 15:33
Locatie: Tilburg

J-P-S schreef:alleh dan mer :worship:

kom d'r wel achter :)
juist, gewoon trial and error.

Je last voor een paar euro een pijp met de goede flensen aan elkaar.
Eerst prestaties meten met kat. Propt het lege pijpie ertussen, nog eens meten. Resultaten vergelijken en presto, je hebt je antwoord!
Veel suc6 alvast, ik kan denk ik de uitslag al raden... :wink:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ja geloof t best wel. alleen vreemd van peter achterberg dat hij er zo tegen is. k zet de kat er alleen ff onder voor de apk, anders heb ik m'n auto zometeen gerestaureerd en word hij daarom afgekeurd :(

ik hoef niet te lassen trouwens, op de bovenstaande foto zie je dat ik al een pijp heb, daarbij heb ik nog 3 gebruikte liggen ondertussen :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wordt ie niet op afgekeurd :lol: Maargoed je zal de co wel niet halen dus prop m er maar onder

:)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jiggy
Berichten: 2061
Lid geworden op: ma 1 nov 2004 21:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Riël schreef:Nee, waarschijnlijk gewoon een katvervanger, kom je toch door de apk. Als je auto van voor 1-1-1993 is heb je geen katverplichting.
nou heb ik ff vraagje. mijn clio 16v komt ook uit duitsland en is van 1991 met het u9 teken op de papieren, maar kan ik daar dus ook zonder problemen een katvervanger onder gooien??? aangezien ik ook mij middendemper heb vervangen door een rechtebuis. en moet het blok ook niet een bepaalde tegendruk hebben???
Plaats reactie