de distributieriem van mijn williams is binnenkort aan vervanging toe.
heb her en der al gehoord dat het blok eruit zou moeten om de riem te kunnen vervangen.
als de riem vervangen moet worden, wat kan je dan gelijk het beste mee vervangen, naast de multiriem e.d.?
heb totaal geen ervaring met het vervangen van de distibutieriem bij een williams en hoop dat er een paar zijn die mij meer informatie kunnen geven en/of kunnen helpen bij het vervangen van de riem.
gr Randy
distributieriem williams vervangen
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
blok hoeft er niet uit, maar is wel makkelijker werken als je dat wel doet.
toch wil het prima met het blok erin hoor.
toch wil het prima met het blok erin hoor.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 14 feb 2012 19:53
met veel geduld
kan met t blok erin, maar een werkplaatshandboek voor bv alle aanhaalmomenten is misschien wel handig...
voor de rest, gewoon beginnen, al doende leert men
kan met t blok erin, maar een werkplaatshandboek voor bv alle aanhaalmomenten is misschien wel handig...
voor de rest, gewoon beginnen, al doende leert men
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gereedschap: Momentsleutel, rondstaafje 10mm (of boortje) en een M6 schroefje van ca 50mm lang, torx sleutels en een luchttol om de krukasbout los te halen. Zonder luchttol gaat die niet los.
Balkje boven het blok of een blokje eronder.
Riem + spanrollen om de 5 jaar of 120 000 km. What ever comes first
Zelf zou ik de ene keer alles vervangen en de volgende keer alleen de riem.
Je kunt het beste de riem + 2 spanrollen samen kopen is voordeliger. De renault deales is prijzig. Kijk anders even op google op e-bay.
Haal je rechter voorwiel eraf
Haal je plastic binnenscherm er af
Verwijder de beschermkap, die voor de multiriem zit eraf.
Haal de multiriem van spanning door de dynamo te lossen
Haal de multiriem eraf
Verwijder beschermkap distr. deksel
Maak de poelie op de krukas los. Dit ding zit muurvast. Gebruik een goede luchttol.
Rechts aan de voorkant van je motorblok (bij de koppeling) zit een boutje. Dat kun je eruit draaien. Daar kun je een pen van rond 10mm in steken als zuiger 1 en 4 in het BDP staan.
Ontspan de spanrol van de distr. riem.
Nu kun je distr. riem loshalen..
Vervang de 2 spanrollen. De onderste is even stoeien met het plastic deksel.
Op de nieuwe riem staan merktekens. Deze moeten corresponderen met merkteken krukas onderaan (op 6 uur). en de merktekens op de nokkenaspoelies (12 uur)
Span met behulp van een M6 boutje de spanrol. Draai de krukas een paar rondjes en stel de spanning af.
Het deel van de riem russen de oliepomp en de spanrol moet je tussen duim en wijsvinger 1/8 tot ¼ slag kunnen draaien..
Zelf laat ik meestal de motor even draaien en check dan alles nog even.
Dan de boel verder afbouwen.
Balkje boven het blok of een blokje eronder.
Riem + spanrollen om de 5 jaar of 120 000 km. What ever comes first
Zelf zou ik de ene keer alles vervangen en de volgende keer alleen de riem.
Je kunt het beste de riem + 2 spanrollen samen kopen is voordeliger. De renault deales is prijzig. Kijk anders even op google op e-bay.
Haal je rechter voorwiel eraf
Haal je plastic binnenscherm er af
Verwijder de beschermkap, die voor de multiriem zit eraf.
Haal de multiriem van spanning door de dynamo te lossen
Haal de multiriem eraf
Verwijder beschermkap distr. deksel
Maak de poelie op de krukas los. Dit ding zit muurvast. Gebruik een goede luchttol.
Rechts aan de voorkant van je motorblok (bij de koppeling) zit een boutje. Dat kun je eruit draaien. Daar kun je een pen van rond 10mm in steken als zuiger 1 en 4 in het BDP staan.
Ontspan de spanrol van de distr. riem.
Nu kun je distr. riem loshalen..
Vervang de 2 spanrollen. De onderste is even stoeien met het plastic deksel.
Op de nieuwe riem staan merktekens. Deze moeten corresponderen met merkteken krukas onderaan (op 6 uur). en de merktekens op de nokkenaspoelies (12 uur)
Span met behulp van een M6 boutje de spanrol. Draai de krukas een paar rondjes en stel de spanning af.
Het deel van de riem russen de oliepomp en de spanrol moet je tussen duim en wijsvinger 1/8 tot ¼ slag kunnen draaien..
Zelf laat ik meestal de motor even draaien en check dan alles nog even.
Dan de boel verder afbouwen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
als jij het gereedschap allemaal hebt kom ik je wel helpen!!
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
ga toch weg
je hoeft echt geen luchttol te hebben.
gewoon fatsoenlijk blokkeren en een lange pijp gebruiken.
luchttol is wel makkelijker uiteraard maar het is geen vereiste ofzo
je hoeft echt geen luchttol te hebben.
gewoon fatsoenlijk blokkeren en een lange pijp gebruiken.
luchttol is wel makkelijker uiteraard maar het is geen vereiste ofzo
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
slagmoersleutel op je krukas geeft mij bij voorbaat al een slecht gevoel.
IK kreeg hem toentertijd met geen mogelijkheid los. Ik heb toen een slagmoersleutel geleend en hij was meteen los. Ik had van alles geprobeerd. Ik zag geen nut in het blokkeren van de starterkrans met een schroevendraaier of het blokkeren van de krukas door het bekende gat.
Vandaar dit advies. Als je hem los krijgt met een lange pijp en een voet op de rem dan is dat mooi meegenomen.
Vandaar dit advies. Als je hem los krijgt met een lange pijp en een voet op de rem dan is dat mooi meegenomen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
- Daan2D
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
- Car: M2GTRS + R25 + C3RS
- Locatie: Limburg
@ kolus als blok erin blijft word het lastig zonder slagmoersleutel
@ geert niks geks aan, voor F4R moet het ook zo, wel met een dop 18 (zit niet bij de meeste sets als krachtdop)
@ geert niks geks aan, voor F4R moet het ook zo, wel met een dop 18 (zit niet bij de meeste sets als krachtdop)
Racing is the best way to convert money into noise
-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
ik heb een aldi slagmoersleutel, waarmee ik niets los krijg. ik doe het altijd met de hand, gewoon blokkeren met een schroevendraaier en dan met een pijp op de sleutel
jullie zijn gewoon allemaal mietjes
jullie zijn gewoon allemaal mietjes
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Laat mij maar een mietje zijn.
Ik gebruik een Ingersoll Rand 2135. Ze kosten 259 euro. Je draait er ook gewoon de centrale moeren van je aandrijfas mee los zonder tegen te houden. Hij is zeker de moeite waard alleen al gezien de ellende die je er mee bespaart.
En ja, die goedkopere dingen dat is niets. Zelfs het leger gebruikt dit merk!
Spec’s:
• Max. losbreek Koppel 1483 Nm (achteruit)
• Lucht verbruik onder belasting L/min: 481
• lucht inlaat NPTF in (mm): 1/4''
• Min. slang maat in (mm): 3/8''
Luchtverbruik is hoog, maar met de 100L voorraadtank en de korte tijd die je hem gebruikt is het geen probleem.
Specs:
http://www.ateshop.nl/ingersoll-rand-21 ... -p-47.html
Ik gebruik een Ingersoll Rand 2135. Ze kosten 259 euro. Je draait er ook gewoon de centrale moeren van je aandrijfas mee los zonder tegen te houden. Hij is zeker de moeite waard alleen al gezien de ellende die je er mee bespaart.
En ja, die goedkopere dingen dat is niets. Zelfs het leger gebruikt dit merk!
Spec’s:
• Max. losbreek Koppel 1483 Nm (achteruit)
• Lucht verbruik onder belasting L/min: 481
• lucht inlaat NPTF in (mm): 1/4''
• Min. slang maat in (mm): 3/8''
Luchtverbruik is hoog, maar met de 100L voorraadtank en de korte tijd die je hem gebruikt is het geen probleem.
Specs:
http://www.ateshop.nl/ingersoll-rand-21 ... -p-47.html
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Heb je dat blokkeer tooltje (afbeelding 3) tussen de nokkenas tandwielen perse nodig? En de krukas blokkeren moet je er dan nog op letten dat zuiger 1 en 4 in bdp staan of kan dat dan niet missen omdat deze anders niet blokkeert?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat tooltje is niet nodig. Die blijven wel staan. Krukas blokkeren kan maar op 1 plek als me niet vergis. Na montage gewoon altijd even kijken of het goed staat door de krukas 2 slagen rond te gooien met de hand.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ok, lijkt allemaal wel goed zelf te doen, lastigste lijkt me nog de spanning van de riem, is er niet op een een of andere manier een automatische spanner op te zetten?
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Automatische spanners bestaan niet voor de F7 motoren, da's gewoon een kwestie van gevoel. Er bestaan wel riemspanningsmeters maar da's ook weer een verhaal apart voor 1 riemwissel.
Tussen 2 vingers de riem 45graden kunnen draaien, dan zit je aardig goed.
Tussen 2 vingers de riem 45graden kunnen draaien, dan zit je aardig goed.
En dat is op het plekje waar op het plaatje een driehoekje staat.Ronald1916V schreef:Automatische spanners bestaan niet voor de F7 motoren, da's gewoon een kwestie van gevoel. Er bestaan wel riemspanningsmeters maar da's ook weer een verhaal apart voor 1 riemwissel.
Tussen 2 vingers de riem 45graden kunnen draaien, dan zit je aardig goed.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Juist ja, en ik hou die regel aan daar nadat ik even de riem aangetrokken heb zodat hij tussen de nokkenassen en looprol strak staatjacques schreef:En dat is op het plekje waar op het plaatje een driehoekje staat.Ronald1916V schreef:Automatische spanners bestaan niet voor de F7 motoren, da's gewoon een kwestie van gevoel. Er bestaan wel riemspanningsmeters maar da's ook weer een verhaal apart voor 1 riemwissel.
Tussen 2 vingers de riem 45graden kunnen draaien, dan zit je aardig goed.