Inlaat RS 182 op een Ph1 172 blok

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
rzb1988
Berichten: 49
Lid geworden op: di 17 jan 2012 17:55
Locatie: Zwartsluis

Hallo mensen,
Ik heb onlangs een Clio RS 182 met motorschade (drijfstanglagers kapot) gekocht.
Op de rtc markt een blokje gekocht uit een RS 172 Ph 1 (blok met een mechanische gasklep) nu heb ik dit blok overgebouwd in de 182, en het inlaatspruitstuk (bovenste deel) van het 182 blok overgezet.
Gestart en nu loopt de motor hoog (3000 rpm) stationair en naar verloop van tijd gaat het toerental tussen de 1500 en 3000 rpm op en neer schommelen.
Nu heb ik gezien dat op het klepdeksel van de 172 motor een ovaal pijpje staat voor de carterontluchting en op het klepdeksel van de 182 motor zit dit pijpje niet en is het gat waar het pijpje hoort te zitten gewoon dicht.
Bij nader kijken gezien dat er rondom dit pijpje valse lucht word aangezogen, omdat het dekseltje waar dit pijpje in zit iets lager is als op het 182 blok.
Is er een oplossing om dit simpel te verhelpen?
Of is er iemand die dit al eerder bij de hand heeft gehad?
Alvast bedankt!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

waarom heb je niet alles overgebouwd. de 174 heeft met alle 182 randorganen ook 182 PK, er is een verschil in de in en uitlaat van het het blok. dus ook kleppendeksel overzetten ect...
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

oh kleppendeksel kan zeker niet vanwege de nokkeassen...
rzb1988
Berichten: 49
Lid geworden op: di 17 jan 2012 17:55
Locatie: Zwartsluis

Dat is een oplossing, maar zwaar kut want dan liggen je nokkenassen gelijk los...
Zat nu zelf is te denken of dat onderste deel van het 182 spruitstuk misschien een stukje lager is? Dat het bovenste deel ook lager uit komt aan de bobinekant?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

**6000**

jij hebt ze allebij liggen en moet dat dus kunnen zien/meten lijkt me (Y)
x-treme
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 14 mar 2012 20:48
Locatie: Vaals

Let wel op, je kunt de kleppendeksel niet zomaar omzetten, kleppendeksel is een match met de kop, die nokkenasboringen zijn gelijnboort op de fabriek. As je een ander kleppendeksel monteerd heb je grote kans dat je nokkenassen vastlopen. Dus dan zou je de complete kop moeten wisselen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bedankt, daar doelde ik ook op, maar jij legt het beter uit (Y)

welkom (F)
rzb1988
Berichten: 49
Lid geworden op: di 17 jan 2012 17:55
Locatie: Zwartsluis

Zojuist t probleem gevonden en opgelost!
De bevestigingsgaten achter op het spruitstuk bij de bobine verschillen: op het 172 spruitstuk zit links van de bobine een gat voor een boutje, bij het 182 spruitstuk zit hier alleen een hoek aluminium.
Dit hoekje is een mm of 2,5 dikker dan het hoekje bij het 172 spruitstuk, met als gevolg dat deze niet helemaal vlak op het klepdeksel valt.
Met de slijptol een paar mm van het hoekje afgeslepen, en t past allemaal perfect!
Nu de auto nog even laten uitlezen bij de dealer, motorlampje brand en bij volgas trekt de auto nog niet optimaal, pas na een beetje spelen met het gas trekt ie goed door naar de 7200 rpm zoals t hoort :grin:
rzb1988
Berichten: 49
Lid geworden op: di 17 jan 2012 17:55
Locatie: Zwartsluis

@ x-treme
Bedankt voor de info! (Y) hier had ik nog niet bij stilgestaan ;-)
Plaats reactie