Hallo,
Ik heb nu een aantal maanden een Clio 16v en nu is vorig weekend iets afgebroken in de aandrijving, afgelopen zaterdag er maar eens onder liggen en nadat ik de complete aandrijfas en alles wat daar bij hoort verwijderd had, bleek dat er iets in de bak kapot was. Hetgeen wat nog uit de bak steekt (waar je aandrijfas in komt) kan ik, in de versnelling, nog draaien.... Ik denk dat de diff kapot is.
Nu moet ik dus de keuze maken, verkopen of maken....
Daarom de vraag, is er iemand op het forum die een goede versnellingsbak met diff heeft liggen? Mag ook een andere bak zijn, ik weet dat er meerdere passen.
OF
Wie heeft er intresse in deze auto want ik kom gewoon veel en veel teveel tijd tekort.
Het is een 1.8 16v uit 1991. En de motor loopt echt als een zonnetje! 147.000 KM's
Het is een rode auto, niet te erg verkleurd, met uiteraard roest op het linkerachterscherm. Paar bulpjes roest onder de lak bij de portierramen, niks zorgelijks. Verder geen roest, harde dorpels.
Wat ik er al aan had gedaan:
Distributieriem en ALLES wat daar bij hoort vervangen.
Nieuwe remschijven en wiellagers achter, goede blokken achter. Voor is alles ruim op dikte.
Olie, bougies, luchtfilter, oliefilter en nog veel meer standaard onderhoud.
Alle remklauwen los gehad, gereviseerd. Remdrukverdeler is ook in goede staat.
En zo nog veel meer ongein als ruitenwissers en pookhoes, APK tot febr 2012.
Kortom, de auto is het wel waard, alleen krijg ik een goed bod en heeft iemand anders na 2 dagen zwoegen een goede 16v of vind ik een goede bak en rijdt ik er zelf nog jaren mee....
Gr. Kars
Foto's zijn geen probleem maar de auto staat niet meer bij mij thuis dus even wachten....
Goede 1.8 16V, kapot differentieel
[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/renault/008A.jpg[/img]
Zoiets?
Als je de aandrijfas er al uit hebt dan kun je net zo goed 2 nieuwe ringen erin zetten. Ik kreeg het advies om ze bij renault te bestellen dan zit er een borglipje aan. Je kunt ook 2 puntlasjes zetten zodat de ringen blijven zitten.
Succes
Zoiets?
Als je de aandrijfas er al uit hebt dan kun je net zo goed 2 nieuwe ringen erin zetten. Ik kreeg het advies om ze bij renault te bestellen dan zit er een borglipje aan. Je kunt ook 2 puntlasjes zetten zodat de ringen blijven zitten.
Succes
Hoi Gerry, ik heb de aandrijfas aan de recherkant(bijrijderskant) eruit gehad maar wat dan volgt zit volgens mij in de versnellingsbak, als jij zegt dat er nog een borgring zit en er dan nog een los onderdeel is (die op de foto) kan ik die wellicht vervangen. Zou ik deze week nog eens moeten kijken.GerryTT schreef:[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/renault/008A.jpg[/img]
Zoiets?
Als je de aandrijfas er al uit hebt dan kun je net zo goed 2 nieuwe ringen erin zetten. Ik kreeg het advies om ze bij renault te bestellen dan zit er een borglipje aan. Je kunt ook 2 puntlasjes zetten zodat de ringen blijven zitten.
Succes
Bedoel je dat?
Alvast bedankt.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Bijrijderskant los halen heb je niets aan. Haal de linkeras maar eens los. Als je dan ziet dat die borgringen los liggen weet je genoeg. Komt vaker voor.
Let wel op, dit is de natte kant van de bak! as los is dus olie uit de bak!
Let wel op, dit is de natte kant van de bak! as los is dus olie uit de bak!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bedankt, zal daar ook eens naar kijken.Tom schreef:Bijrijderskant los halen heb je niets aan. Haal de linkeras maar eens los. Als je dan ziet dat die borgringen los liggen weet je genoeg. Komt vaker voor.
Let wel op, dit is de natte kant van de bak! as los is dus olie uit de bak!
Gr. Kars
Ik kom nog even terug mijn bedankje Tom, toen ik de auto op bokken had, in de 5de versnelling gaf de teller 50 km/h aan en trilde/bokte de rechter aandrijfas. Vandaar dat ik ervan uit ging dat het daar zat. Toen bleek dat de as goed was, heb ik gevoeld aan de versnellingsbak, dat asje kon ik met mijn vingers ronddraaien. Als het differentieel nog werkte zou hij de as aandrijven met de minste weerstand, wat dan de linkerzijde zou moeten zijn. Omdat dat niet het geval was ging ik uit van het gehele differentieel. Ik zou het graag fout hebben hoor, maakt het wat makkelijker.Tom schreef:Bijrijderskant los halen heb je niets aan. Haal de linkeras maar eens los. Als je dan ziet dat die borgringen los liggen weet je genoeg. Komt vaker voor.
Let wel op, dit is de natte kant van de bak! as los is dus olie uit de bak!
Dus mocht jij of iemand anders er meer verstand van heeft, dit kan al snel, hoor ik dit graag.
Gr. Kars
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Snap je redenatie. Die twee veren borgen je diff. Springen die los (veelal een uitgelubberde rand waar ze in liggen) dan wordt de aandrijving niet meer overgebracht. Alles werkt nog verder in de bak en je kunt alle versnellingen probleemloos inleggen maar je hebt geen aandrijving meer.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom, dat klinkt positief!Tom schreef:Snap je redenatie. Die twee veren borgen je diff. Springen die los (veelal een uitgelubberde rand waar ze in liggen) dan wordt de aandrijving niet meer overgebracht. Alles werkt nog verder in de bak en je kunt alle versnellingen probleemloos inleggen maar je hebt geen aandrijving meer.
Ik zal er binnenkort weer eens naar kijken! Ik hoop het van harte want dat zou een berg werk en centen schelen.
Gr. Kars
Je kunt ook even kijken bij Gerry zijn topic. Een ring met schroefjes erin. Dan weet je zeker dat het diff. niet meer uitelkaar springt. Meestal gaat het met lassen na een aantal maanden weer fout. O.a. Cannonball kan het voor je doen.
-jo- schreef:[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... C00083.jpg[/img]
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Komt vaker voor bij die bakken inderdaad. Het geluid en geklapper wat je hoort is de kom in de bak die grip zoekt op het planetaire tandwielstelsel. De borgclip ligt er dan uit en dan ligt die kom dus ook los. Soms kom je weg met een nieuwe borgclip en ben je voor een paar tientjes klaar en soms komt ie bij de eerste keer lomp de koppeling opkomen of volgas met en spinnend wieltje aan de binnenkant van de bocht er weer uit. Heb het vaker meegemaakt, bij Tim zn Clio16V vloog die er bij mij een keer uit toen ik met wat wielspin op sneeuw op een droge straat terecht kwamen met een nieuwe ring was dat opgelost en bij mn eigen 19 16V een keer bij het afremmen op de motor, maar die heeft na een nieuwe borgclip daarna nog heel wat uren circuit gezien zonder problemen en dat ging echt niet rustig
Heb daarintegen wel een keer van een andere 19 16V een borgclip vervangen en die klapte er na 50 meter met een bochtje naar rechts er weer uit..
Vervangen is vrij simpel, bakolie er uit, onderste fuseekogel (dop16/17) los en centrale moer van de aandrijfas (dop30) en de 3 boutjes van de ashoes op de bak los (dop13). Trek de aandrijfas er een beetje voorzichtig uit zonder 100x te beuken tegen de kom van de bak want dan lazert de tripode-koppeling van de as uit elkaar en heb je de naaldlagertjes in de bak liggen en kun je de bak demonteren en uit elkaar halen om die dingen er uit te vissen, 't zijn er 21.. Been there, done that..
Heb daarintegen wel een keer van een andere 19 16V een borgclip vervangen en die klapte er na 50 meter met een bochtje naar rechts er weer uit..
Vervangen is vrij simpel, bakolie er uit, onderste fuseekogel (dop16/17) los en centrale moer van de aandrijfas (dop30) en de 3 boutjes van de ashoes op de bak los (dop13). Trek de aandrijfas er een beetje voorzichtig uit zonder 100x te beuken tegen de kom van de bak want dan lazert de tripode-koppeling van de as uit elkaar en heb je de naaldlagertjes in de bak liggen en kun je de bak demonteren en uit elkaar halen om die dingen er uit te vissen, 't zijn er 21.. Been there, done that..
Als het systeem met die schroeven beter is dan origineel, dat kan namelijk bij renault , dan heb ik er wel intresse in. Is Cannonball de juiste naam, stuur ik hem ff een pm'tjejacques schreef:Je kunt ook even kijken bij Gerry zijn topic. Een ring met schroefjes erin. Dan weet je zeker dat het diff. niet meer uitelkaar springt. Meestal gaat het met lassen na een aantal maanden weer fout. O.a. Cannonball kan het voor je doen.-jo- schreef:[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... C00083.jpg[/img]
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
- Locatie: (Pijpelheide) Booischot
jacques schreef:Reinier, users name canonballman
dik inorde die kerel
word je clio wel 2 keer zoveel waard
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
zelfs met mijn 19 1.7 multipoint heb ik het gehad, ff burnoutje trekken op mun eigen trouwdag voort gemeentehuis.. dus die ringen die eruit gekomen zijn heb ik bewaard als "trouwringen"
Probleem nog niet bekeken, auto staat niet achter het huis, bij iemand anders onder dak. Kan nog wel even duren. Ik weet in elk geval dat ik nog een mogelijkheid heb.Tom schreef:Gelukkig had je een droomauto om in te trouwen
Probleem al gevonden?
Heren, allemaal bedankt voor de tips. Was inderdaad de borgveer en hij rijd weer als een trein, voor hoelang weet ik nog niet
Gr. Kars
Gr. Kars
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
- Locatie: stapelmoor
ik hou nou eenmaal van r19Tom schreef:Gelukkig had je een droomauto om in te trouwen