Goede 1.8 16V, kapot differentieel

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
ijzer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:24
Contacteer:

Hallo,

Ik heb nu een aantal maanden een Clio 16v en nu is vorig weekend iets afgebroken in de aandrijving, afgelopen zaterdag er maar eens onder liggen en nadat ik de complete aandrijfas en alles wat daar bij hoort verwijderd had, bleek dat er iets in de bak kapot was. Hetgeen wat nog uit de bak steekt (waar je aandrijfas in komt) kan ik, in de versnelling, nog draaien.... Ik denk dat de diff kapot is.

Nu moet ik dus de keuze maken, verkopen of maken....

Daarom de vraag, is er iemand op het forum die een goede versnellingsbak met diff heeft liggen? Mag ook een andere bak zijn, ik weet dat er meerdere passen.

OF

Wie heeft er intresse in deze auto want ik kom gewoon veel en veel teveel tijd tekort.

Het is een 1.8 16v uit 1991. En de motor loopt echt als een zonnetje! 147.000 KM's

Het is een rode auto, niet te erg verkleurd, met uiteraard roest op het linkerachterscherm. Paar bulpjes roest onder de lak bij de portierramen, niks zorgelijks. Verder geen roest, harde dorpels.

Wat ik er al aan had gedaan:

Distributieriem en ALLES wat daar bij hoort vervangen.

Nieuwe remschijven en wiellagers achter, goede blokken achter. Voor is alles ruim op dikte.

Olie, bougies, luchtfilter, oliefilter en nog veel meer standaard onderhoud.

Alle remklauwen los gehad, gereviseerd. Remdrukverdeler is ook in goede staat.

En zo nog veel meer ongein als ruitenwissers en pookhoes, APK tot febr 2012.

Kortom, de auto is het wel waard, alleen krijg ik een goed bod en heeft iemand anders na 2 dagen zwoegen een goede 16v of vind ik een goede bak en rijdt ik er zelf nog jaren mee....

Gr. Kars

Foto's zijn geen probleem maar de auto staat niet meer bij mij thuis dus even wachten....
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/renault/008A.jpg[/img]


Zoiets?

Als je de aandrijfas er al uit hebt dan kun je net zo goed 2 nieuwe ringen erin zetten. Ik kreeg het advies om ze bij renault te bestellen dan zit er een borglipje aan. Je kunt ook 2 puntlasjes zetten zodat de ringen blijven zitten.

Succes (Y)
ijzer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:24
Contacteer:

GerryTT schreef:[img]http://img.photobucket.com/albums/v218/renault/008A.jpg[/img]


Zoiets?

Als je de aandrijfas er al uit hebt dan kun je net zo goed 2 nieuwe ringen erin zetten. Ik kreeg het advies om ze bij renault te bestellen dan zit er een borglipje aan. Je kunt ook 2 puntlasjes zetten zodat de ringen blijven zitten.

Succes (Y)
Hoi Gerry, ik heb de aandrijfas aan de recherkant(bijrijderskant) eruit gehad maar wat dan volgt zit volgens mij in de versnellingsbak, als jij zegt dat er nog een borgring zit en er dan nog een los onderdeel is (die op de foto) kan ik die wellicht vervangen. Zou ik deze week nog eens moeten kijken.

Bedoel je dat?

Alvast bedankt.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bijrijderskant los halen heb je niets aan. Haal de linkeras maar eens los. Als je dan ziet dat die borgringen los liggen weet je genoeg. Komt vaker voor.

Let wel op, dit is de natte kant van de bak! as los is dus olie uit de bak!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ijzer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:24
Contacteer:

Tom schreef:Bijrijderskant los halen heb je niets aan. Haal de linkeras maar eens los. Als je dan ziet dat die borgringen los liggen weet je genoeg. Komt vaker voor.

Let wel op, dit is de natte kant van de bak! as los is dus olie uit de bak!
Bedankt, zal daar ook eens naar kijken.

Gr. Kars
ijzer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:24
Contacteer:

Tom schreef:Bijrijderskant los halen heb je niets aan. Haal de linkeras maar eens los. Als je dan ziet dat die borgringen los liggen weet je genoeg. Komt vaker voor.

Let wel op, dit is de natte kant van de bak! as los is dus olie uit de bak!
Ik kom nog even terug mijn bedankje Tom, toen ik de auto op bokken had, in de 5de versnelling gaf de teller 50 km/h aan en trilde/bokte de rechter aandrijfas. Vandaar dat ik ervan uit ging dat het daar zat. Toen bleek dat de as goed was, heb ik gevoeld aan de versnellingsbak, dat asje kon ik met mijn vingers ronddraaien. Als het differentieel nog werkte zou hij de as aandrijven met de minste weerstand, wat dan de linkerzijde zou moeten zijn. Omdat dat niet het geval was ging ik uit van het gehele differentieel. Ik zou het graag fout hebben hoor, maakt het wat makkelijker.

Dus mocht jij of iemand anders er meer verstand van heeft, dit kan al snel, hoor ik dit graag.

Gr. Kars
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Snap je redenatie. Die twee veren borgen je diff. Springen die los (veelal een uitgelubberde rand waar ze in liggen) dan wordt de aandrijving niet meer overgebracht. Alles werkt nog verder in de bak en je kunt alle versnellingen probleemloos inleggen maar je hebt geen aandrijving meer.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ijzer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:24
Contacteer:

Tom schreef:Snap je redenatie. Die twee veren borgen je diff. Springen die los (veelal een uitgelubberde rand waar ze in liggen) dan wordt de aandrijving niet meer overgebracht. Alles werkt nog verder in de bak en je kunt alle versnellingen probleemloos inleggen maar je hebt geen aandrijving meer.
Tom, dat klinkt positief!

Ik zal er binnenkort weer eens naar kijken! Ik hoop het van harte want dat zou een berg werk en centen schelen.

Gr. Kars
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je kunt ook even kijken bij Gerry zijn topic. Een ring met schroefjes erin. Dan weet je zeker dat het diff. niet meer uitelkaar springt. Meestal gaat het met lassen na een aantal maanden weer fout. O.a. Cannonball kan het voor je doen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Komt vaker voor bij die bakken inderdaad. Het geluid en geklapper wat je hoort is de kom in de bak die grip zoekt op het planetaire tandwielstelsel. De borgclip ligt er dan uit en dan ligt die kom dus ook los. Soms kom je weg met een nieuwe borgclip en ben je voor een paar tientjes klaar en soms komt ie bij de eerste keer lomp de koppeling opkomen of volgas met en spinnend wieltje aan de binnenkant van de bocht er weer uit. Heb het vaker meegemaakt, bij Tim zn Clio16V vloog die er bij mij een keer uit toen ik met wat wielspin op sneeuw op een droge straat terecht kwamen met een nieuwe ring was dat opgelost en bij mn eigen 19 16V een keer bij het afremmen op de motor, maar die heeft na een nieuwe borgclip daarna nog heel wat uren circuit gezien zonder problemen en dat ging echt niet rustig :p

Heb daarintegen wel een keer van een andere 19 16V een borgclip vervangen en die klapte er na 50 meter met een bochtje naar rechts er weer uit..

Vervangen is vrij simpel, bakolie er uit, onderste fuseekogel (dop16/17) los en centrale moer van de aandrijfas (dop30) en de 3 boutjes van de ashoes op de bak los (dop13). Trek de aandrijfas er een beetje voorzichtig uit zonder 100x te beuken tegen de kom van de bak want dan lazert de tripode-koppeling van de as uit elkaar en heb je de naaldlagertjes in de bak liggen en kun je de bak demonteren en uit elkaar halen om die dingen er uit te vissen, 't zijn er 21.. Been there, done that.. :lol:
ijzer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:24
Contacteer:

jacques schreef:Je kunt ook even kijken bij Gerry zijn topic. Een ring met schroefjes erin. Dan weet je zeker dat het diff. niet meer uitelkaar springt. Meestal gaat het met lassen na een aantal maanden weer fout. O.a. Cannonball kan het voor je doen.
Als het systeem met die schroeven beter is dan origineel, dat kan namelijk bij renault :p, dan heb ik er wel intresse in. Is Cannonball de juiste naam, stuur ik hem ff een pm'tje
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Reinier, users name canonballman
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
kris clio 16v
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 17 nov 2008 18:04
Locatie: (Pijpelheide) Booischot

jacques schreef:Reinier, users name canonballman

(Y) (Y) (Y) dik inorde die kerel
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

word je clio wel 2 keer zoveel waard :lol:
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

zelfs met mijn 19 1.7 multipoint heb ik het gehad, ff burnoutje trekken op mun eigen trouwdag voort gemeentehuis.. dus die ringen die eruit gekomen zijn heb ik bewaard als "trouwringen"
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gelukkig had je een droomauto om in te trouwen :lol:


Probleem al gevonden?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ijzer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:24
Contacteer:

Tom schreef:Gelukkig had je een droomauto om in te trouwen :lol:


Probleem al gevonden?
Probleem nog niet bekeken, auto staat niet achter het huis, bij iemand anders onder dak. Kan nog wel even duren. Ik weet in elk geval dat ik nog een mogelijkheid heb.
ijzer
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 18:24
Contacteer:

Heren, allemaal bedankt voor de tips. Was inderdaad de borgveer en hij rijd weer als een trein, voor hoelang weet ik nog niet :grin:

Gr. Kars
the reaper
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 1 jun 2011 19:10
Locatie: stapelmoor

Tom schreef:Gelukkig had je een droomauto om in te trouwen :lol:

:-( ik hou nou eenmaal van r19
Plaats reactie