Probleempje motor-uitbouw (stuurkolom, stuurhuis)

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Hoi mensen :grin: :)

Laatst is mijn koppelingsplaat versleten waardoor ik mijn motor nu eruit wil bouwen. Ik heb weleens een motor langs boven eruit getakeld maar mijn clio nu heeft abs en stuurbekrachtiging (gp nr. 316). Daarom heb ik besloten na het flink researchen op het forum, de motor via het subframe eruit wil bouwen.

Bekabeling, aandrijfassen, schakelstang, uitlaatbocht, kilometertellerkabel, eigenlijk alles wel zo een beetje rondom de motor is al los.
Waar ik niet aan begonnen ben is om het stuurhuis van de stuurkolom af te halen, abs systeem zit ervoor. Misschien denk ik te moeilijk hoor...

Zou iemand alsjeblieft een klein stappenplannetje kunnen maken hoe je dat als je auto abs heeft en stuurbekrachting, op een goede manier kan demonteren want tot nu toe heb ik zitten staren hoe het te doen.

Bij voorbaat dank! (Y) Groeten Sunny.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als je via de linker wielkuip langs je stuurhuis kijkt zit daar wss een kunststof kapje, als je deze los haal zul je zien hoe weinig het eigenlijk voorstelt.

daar zit namelijk 1 bout die de kruiskoppeling verbind met je stuurhuis, de leidingen van een stuurbekrachtiging kunnen gewoon vast blijven zitten aangezien je het subframe en blok er tegelijk uit laat zakken.

succes (Y)
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

tutuur schreef:als je via de linker wielkuip langs je stuurhuis kijkt zit daar wss een kunststof kapje, als je deze los haal zul je zien hoe weinig het eigenlijk voorstelt.

daar zit namelijk 1 bout die de kruiskoppeling verbind met je stuurhuis, de leidingen van een stuurbekrachtiging kunnen gewoon vast blijven zitten aangezien je het subframe en blok er tegelijk uit laat zakken.

succes (Y)
Dankjewel voor je reactie! Ik hoef dus niet achter die groter ronde rubber te zijn waar het abssysteem zit maar er iets onder dus? Thanks! (Y)
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Wat ik me tevens afvraag, is het dan mogelijk als je stuurbekrachtingsleidingen laat zitten, om de motor met subframe in zijn geheel onder de auto weg te trekken, het lijkt alsof die leidingen meegaan?

Ik heb een revisieblok van mijn oude clio, die ik eronder ga knallen. Daar is werkelijk alles nieuw aan. Door een ongeluk waarbij mijn carosserie beschadigd raakte heb ik die clio weg gedaan en het blok gehouden. Blok heeft 20 kilometer gelopen na de revisie, zonde om hem te laten staan.

Thanks (Y)
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

(Foto's van het blok wat ik erin moet zien te krijgen :bang: )

[img]http://img35.imageshack.us/img35/8784/img1527e.jpg[/img]

[img]http://img717.imageshack.us/img717/2039/img1539ng.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als je het blok wilt verwisselen zul je wel de stuurbekrachtigings leidingen van de pomp los moeten halen.
ik zou dit blok er ook in hangen!
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Zou iemand me kunnen vertellen of de draagarmen ook los moeten als je het subframe onder de auto wilt halen??? Bij voorbaat dank.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

sunny16v schreef:Zou iemand me kunnen vertellen of de draagarmen ook los moeten als je het subframe onder de auto wilt halen??? Bij voorbaat dank.
Los van de fusees, niet van het subframe.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

sunny16v schreef:Zou iemand me kunnen vertellen of de draagarmen ook los moeten als je het subframe onder de auto wilt halen??? Bij voorbaat dank.
Nee alleen je fuseekogels. (Y)

en de aandrijfassen moeten er uit. maar dat is logisch als je de bak van zn plek wil hebben. (0)
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Dankjewel Geert en Gerald voor de snelle response! Nu kan ik weer verder, ben dus op het moment bezig. Top!
Minkert
Berichten: 150
Lid geworden op: ma 14 jan 2008 18:49
Locatie: Oudewater

Ik haal ze altijd bij de veerpoten los en het hele fusee gebeuren met schijf laten zitte alleen de remklauw ophangen :P
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Hoi,

Ben ik juist geweest op de foto om daar de bout los te halen om zo de stuurkolom van het stuurhuis te scheiden als ik het subframe laat zakken? Tweede foto is de bout die ik daar los heb gehaald. Bij voorbaat dank :grin:

[img]http://img23.imageshack.us/img23/3903/img1691o.jpg[/img]

[img]http://img827.imageshack.us/img827/6803/img1695pj.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

juist (Y) probeer wel eerst even die klem los te halen, anders wil hij nog wel eens mee schuiven.

ik haal ook altijd de veerpoten los, dan hoef je alleen de klauwen op te hangen idd (Y)

als je geen luchtsleutel hebt is het wel handig om de as moeren los te halen zolang alles nog in elkaar zit, dan kan je de rem nog intrappen (Y)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wat tuur zegt, probeer de stuurkolom ff met de hand los te halen van het stuurhuis (waar je net die bout uit hebt gedraaid). Dit wil nog wel eens vast zitten en de boel scheef/vaster trekken als je het subframe al laat zakken. Als het met de hand niet lukt met een verlengstuk en een hamer zachtjes wat meppen, dan komt t goed :)

Succes!
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Thanks voor de input jongens, zo kan het niet misgaan! :worship:
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Als ik op die foto bij het stuurhuis de stuurkolom losmaak, moet dat dan terwijl het stuurhuis in een bepaalde positie zit of maakt dat niet uit? (op stuurslot zetten?)

Ik vraag het omdat ik het idee had, dat de stuurpositie dalijk niet meer klopt bij het vastmaken wanneer aan het stuur word gedraaid. Bij voorbaat dank :smile:
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

sunny16v schreef:Als ik op die foto bij het stuurhuis de stuurkolom losmaak, moet dat dan terwijl het stuurhuis in een bepaalde positie zit of maakt dat niet uit? (op stuurslot zetten?)

Ik vraag het omdat ik het idee had, dat de stuurpositie dalijk niet meer klopt bij het vastmaken wanneer aan het stuur word gedraaid. Bij voorbaat dank :smile:
Ik zet hem gewoon op stuurslot :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik zou zeggen, zet je stuur gewoon recht als je het losmaakt en zet ook alles weer recht als je het vast maakt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Tom schreef:Ik zou zeggen, zet je stuur gewoon recht als je het losmaakt en zet ook alles weer recht als je het vast maakt.
Dankje Tom voor de reactie :)
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Experts, hoe krijg ik de subframe bout aan de rechterkant los (bak kant)? Ben daar al een uur mee bezig... Positie is extreem lastig, is er iets handigs voor? De rest is al los alleen die nog :(
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Heel veel kruipoilie op het bovenste deel van de bout spuiten. Bij mij ging de kooimoer mee draaien. Toen het ik een tang op de kooimoer gezet. Verder een dop 18 gebruiken en een T-stuk met een hele lange steel.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

jacques schreef:Heel veel kruipoilie op het bovenste deel van de bout spuiten. Bij mij ging de kooimoer mee draaien. Toen het ik een tang op de kooimoer gezet. Verder een dop 18 gebruiken en een T-stuk met een hele lange steel.
Dankje Jacques, het was me gelukkig uiteindelijk toch nog gelukt! Subframe ligt er eindelijk af. :grin:
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Ik kan kiezen tussen 2 versnellingsbakken om te monteren, de JB3 053 en JB3 091. Ik had al wat gelezen over verschillende overbrengingen hier op het forum maar ik word er niet echt wijzer van :)

JB3/048 couple 4.21
JB3/053 couple 4.06
JB3/091 couple 3.26
JB3/044/051 couple 4.06
JC5/014 couple 4.06


Iemand een idee of het iets uitmaakt?

Thanks! :grin:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat zegt alleen iets over de eindoverbrenging en niks over 1-5.

Zoek op google eens op: handgeschakelde versnellingsbak jb3.
Dan kom je uit op een pdf waar alles te vinden is.

Kijk dan eens op boosttown.com bij calculators en pak de car speed calculator.
Deel het laatste getal van de versnelling door de eerste en je krijgt een verhouding die je net beschreven hebt.

Voer die in de calculator en als je alles gedaan heb zoals het hoort zie je van elke versnelling hoe hard je gaat en wat daarbij de theoretische top is.

Succes (Y)
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

hoe hoger het getal hoe korter de bak. Ik heb nu een jb3-048 in me williams en deze bevalt me enorm goed, acceleratie is merkbaar beter. Top snelheid 20 km/u lager.

p.s. op mijn d14l0gys server vindt een renault versnellingsbak programmatje waar je de individuele versnellingen kan zien. En als je de bandenmaat opgeeft ook nog de snelheden erbij. pm voor een login
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Thanks Tuur en Geert! (D) Het is me wat duidelijker geworden (Y)
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Hoi mensen,

Wat ik heb begrepen is als je een blauwe stip op je peilstok hebt, dat je dan een juiste hebt.

Ik heb 2 peilstokken waarvan eentje een blauwe stip heeft en de andere een zwarte stip... Check de foto hieronder. Links is de stok met zwarte stip en de rechtse heeft een blauwe stip (feller geel). Welke moet ik hebben gekeken naar de inkepingen?

Met de zwarte stip kun je volgens mij meer olie erin doen eer hij op maximum staat. Deze stok zat origineel in mijn 16v gp (motor die er nu in zit, heeft ook een alucarter en daar zat de stok met de blauwe stip dus in).

[img]http://img196.imageshack.us/img196/4751/img2144cm.jpg[/img]

Bij voorbaat dank! :grin:
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Ik heb de zwarte uiteindelijk gebruikt, met blauwe stip gaf vol aan, de andere niet, na een liter olie erbij stond hij op max, 5,5 liter totaal zit erin.
sunny16v schreef:Hoi mensen,

Wat ik heb begrepen is als je een blauwe stip op je peilstok hebt, dat je dan een juiste hebt.

Ik heb 2 peilstokken waarvan eentje een blauwe stip heeft en de andere een zwarte stip... Check de foto hieronder. Links is de stok met zwarte stip en de rechtse heeft een blauwe stip (feller geel). Welke moet ik hebben gekeken naar de inkepingen?

Met de zwarte stip kun je volgens mij meer olie erin doen eer hij op maximum staat. Deze stok zat origineel in mijn 16v gp (motor die er nu in zit, heeft ook een alucarter en daar zat de stok met de blauwe stip dus in).

[img]http://img196.imageshack.us/img196/4751/img2144cm.jpg[/img]

Bij voorbaat dank! :grin:
Plaats reactie