Hoi mensen
Laatst is mijn koppelingsplaat versleten waardoor ik mijn motor nu eruit wil bouwen. Ik heb weleens een motor langs boven eruit getakeld maar mijn clio nu heeft abs en stuurbekrachtiging (gp nr. 316). Daarom heb ik besloten na het flink researchen op het forum, de motor via het subframe eruit wil bouwen.
Bekabeling, aandrijfassen, schakelstang, uitlaatbocht, kilometertellerkabel, eigenlijk alles wel zo een beetje rondom de motor is al los.
Waar ik niet aan begonnen ben is om het stuurhuis van de stuurkolom af te halen, abs systeem zit ervoor. Misschien denk ik te moeilijk hoor...
Zou iemand alsjeblieft een klein stappenplannetje kunnen maken hoe je dat als je auto abs heeft en stuurbekrachting, op een goede manier kan demonteren want tot nu toe heb ik zitten staren hoe het te doen.
Bij voorbaat dank! Groeten Sunny.
Probleempje motor-uitbouw (stuurkolom, stuurhuis)
als je via de linker wielkuip langs je stuurhuis kijkt zit daar wss een kunststof kapje, als je deze los haal zul je zien hoe weinig het eigenlijk voorstelt.
daar zit namelijk 1 bout die de kruiskoppeling verbind met je stuurhuis, de leidingen van een stuurbekrachtiging kunnen gewoon vast blijven zitten aangezien je het subframe en blok er tegelijk uit laat zakken.
succes
daar zit namelijk 1 bout die de kruiskoppeling verbind met je stuurhuis, de leidingen van een stuurbekrachtiging kunnen gewoon vast blijven zitten aangezien je het subframe en blok er tegelijk uit laat zakken.
succes
Dankjewel voor je reactie! Ik hoef dus niet achter die groter ronde rubber te zijn waar het abssysteem zit maar er iets onder dus? Thanks!tutuur schreef:als je via de linker wielkuip langs je stuurhuis kijkt zit daar wss een kunststof kapje, als je deze los haal zul je zien hoe weinig het eigenlijk voorstelt.
daar zit namelijk 1 bout die de kruiskoppeling verbind met je stuurhuis, de leidingen van een stuurbekrachtiging kunnen gewoon vast blijven zitten aangezien je het subframe en blok er tegelijk uit laat zakken.
succes
Wat ik me tevens afvraag, is het dan mogelijk als je stuurbekrachtingsleidingen laat zitten, om de motor met subframe in zijn geheel onder de auto weg te trekken, het lijkt alsof die leidingen meegaan?
Ik heb een revisieblok van mijn oude clio, die ik eronder ga knallen. Daar is werkelijk alles nieuw aan. Door een ongeluk waarbij mijn carosserie beschadigd raakte heb ik die clio weg gedaan en het blok gehouden. Blok heeft 20 kilometer gelopen na de revisie, zonde om hem te laten staan.
Thanks
Ik heb een revisieblok van mijn oude clio, die ik eronder ga knallen. Daar is werkelijk alles nieuw aan. Door een ongeluk waarbij mijn carosserie beschadigd raakte heb ik die clio weg gedaan en het blok gehouden. Blok heeft 20 kilometer gelopen na de revisie, zonde om hem te laten staan.
Thanks
(Foto's van het blok wat ik erin moet zien te krijgen )
[img]http://img35.imageshack.us/img35/8784/img1527e.jpg[/img]
[img]http://img717.imageshack.us/img717/2039/img1539ng.jpg[/img]
[img]http://img35.imageshack.us/img35/8784/img1527e.jpg[/img]
[img]http://img717.imageshack.us/img717/2039/img1539ng.jpg[/img]
als je het blok wilt verwisselen zul je wel de stuurbekrachtigings leidingen van de pomp los moeten halen.
ik zou dit blok er ook in hangen!
ik zou dit blok er ook in hangen!
Los van de fusees, niet van het subframe.sunny16v schreef:Zou iemand me kunnen vertellen of de draagarmen ook los moeten als je het subframe onder de auto wilt halen??? Bij voorbaat dank.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Nee alleen je fuseekogels.sunny16v schreef:Zou iemand me kunnen vertellen of de draagarmen ook los moeten als je het subframe onder de auto wilt halen??? Bij voorbaat dank.
en de aandrijfassen moeten er uit. maar dat is logisch als je de bak van zn plek wil hebben.
Project: GTT Blue Sport
Hoi,
Ben ik juist geweest op de foto om daar de bout los te halen om zo de stuurkolom van het stuurhuis te scheiden als ik het subframe laat zakken? Tweede foto is de bout die ik daar los heb gehaald. Bij voorbaat dank
[img]http://img23.imageshack.us/img23/3903/img1691o.jpg[/img]
[img]http://img827.imageshack.us/img827/6803/img1695pj.jpg[/img]
Ben ik juist geweest op de foto om daar de bout los te halen om zo de stuurkolom van het stuurhuis te scheiden als ik het subframe laat zakken? Tweede foto is de bout die ik daar los heb gehaald. Bij voorbaat dank
[img]http://img23.imageshack.us/img23/3903/img1691o.jpg[/img]
[img]http://img827.imageshack.us/img827/6803/img1695pj.jpg[/img]
juist probeer wel eerst even die klem los te halen, anders wil hij nog wel eens mee schuiven.
ik haal ook altijd de veerpoten los, dan hoef je alleen de klauwen op te hangen idd
als je geen luchtsleutel hebt is het wel handig om de as moeren los te halen zolang alles nog in elkaar zit, dan kan je de rem nog intrappen
ik haal ook altijd de veerpoten los, dan hoef je alleen de klauwen op te hangen idd
als je geen luchtsleutel hebt is het wel handig om de as moeren los te halen zolang alles nog in elkaar zit, dan kan je de rem nog intrappen
wat tuur zegt, probeer de stuurkolom ff met de hand los te halen van het stuurhuis (waar je net die bout uit hebt gedraaid). Dit wil nog wel eens vast zitten en de boel scheef/vaster trekken als je het subframe al laat zakken. Als het met de hand niet lukt met een verlengstuk en een hamer zachtjes wat meppen, dan komt t goed
Succes!
Succes!
Als ik op die foto bij het stuurhuis de stuurkolom losmaak, moet dat dan terwijl het stuurhuis in een bepaalde positie zit of maakt dat niet uit? (op stuurslot zetten?)
Ik vraag het omdat ik het idee had, dat de stuurpositie dalijk niet meer klopt bij het vastmaken wanneer aan het stuur word gedraaid. Bij voorbaat dank
Ik vraag het omdat ik het idee had, dat de stuurpositie dalijk niet meer klopt bij het vastmaken wanneer aan het stuur word gedraaid. Bij voorbaat dank
Ik zet hem gewoon op stuurslotsunny16v schreef:Als ik op die foto bij het stuurhuis de stuurkolom losmaak, moet dat dan terwijl het stuurhuis in een bepaalde positie zit of maakt dat niet uit? (op stuurslot zetten?)
Ik vraag het omdat ik het idee had, dat de stuurpositie dalijk niet meer klopt bij het vastmaken wanneer aan het stuur word gedraaid. Bij voorbaat dank
Heel veel kruipoilie op het bovenste deel van de bout spuiten. Bij mij ging de kooimoer mee draaien. Toen het ik een tang op de kooimoer gezet. Verder een dop 18 gebruiken en een T-stuk met een hele lange steel.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Dankje Jacques, het was me gelukkig uiteindelijk toch nog gelukt! Subframe ligt er eindelijk af.jacques schreef:Heel veel kruipoilie op het bovenste deel van de bout spuiten. Bij mij ging de kooimoer mee draaien. Toen het ik een tang op de kooimoer gezet. Verder een dop 18 gebruiken en een T-stuk met een hele lange steel.
Ik kan kiezen tussen 2 versnellingsbakken om te monteren, de JB3 053 en JB3 091. Ik had al wat gelezen over verschillende overbrengingen hier op het forum maar ik word er niet echt wijzer van
JB3/048 couple 4.21
JB3/053 couple 4.06
JB3/091 couple 3.26
JB3/044/051 couple 4.06
JC5/014 couple 4.06
Iemand een idee of het iets uitmaakt?
Thanks!
JB3/048 couple 4.21
JB3/053 couple 4.06
JB3/091 couple 3.26
JB3/044/051 couple 4.06
JC5/014 couple 4.06
Iemand een idee of het iets uitmaakt?
Thanks!
Dat zegt alleen iets over de eindoverbrenging en niks over 1-5.
Zoek op google eens op: handgeschakelde versnellingsbak jb3.
Dan kom je uit op een pdf waar alles te vinden is.
Kijk dan eens op boosttown.com bij calculators en pak de car speed calculator.
Deel het laatste getal van de versnelling door de eerste en je krijgt een verhouding die je net beschreven hebt.
Voer die in de calculator en als je alles gedaan heb zoals het hoort zie je van elke versnelling hoe hard je gaat en wat daarbij de theoretische top is.
Succes
Zoek op google eens op: handgeschakelde versnellingsbak jb3.
Dan kom je uit op een pdf waar alles te vinden is.
Kijk dan eens op boosttown.com bij calculators en pak de car speed calculator.
Deel het laatste getal van de versnelling door de eerste en je krijgt een verhouding die je net beschreven hebt.
Voer die in de calculator en als je alles gedaan heb zoals het hoort zie je van elke versnelling hoe hard je gaat en wat daarbij de theoretische top is.
Succes
hoe hoger het getal hoe korter de bak. Ik heb nu een jb3-048 in me williams en deze bevalt me enorm goed, acceleratie is merkbaar beter. Top snelheid 20 km/u lager.
p.s. op mijn d14l0gys server vindt een renault versnellingsbak programmatje waar je de individuele versnellingen kan zien. En als je de bandenmaat opgeeft ook nog de snelheden erbij. pm voor een login
p.s. op mijn d14l0gys server vindt een renault versnellingsbak programmatje waar je de individuele versnellingen kan zien. En als je de bandenmaat opgeeft ook nog de snelheden erbij. pm voor een login
Hoi mensen,
Wat ik heb begrepen is als je een blauwe stip op je peilstok hebt, dat je dan een juiste hebt.
Ik heb 2 peilstokken waarvan eentje een blauwe stip heeft en de andere een zwarte stip... Check de foto hieronder. Links is de stok met zwarte stip en de rechtse heeft een blauwe stip (feller geel). Welke moet ik hebben gekeken naar de inkepingen?
Met de zwarte stip kun je volgens mij meer olie erin doen eer hij op maximum staat. Deze stok zat origineel in mijn 16v gp (motor die er nu in zit, heeft ook een alucarter en daar zat de stok met de blauwe stip dus in).
[img]http://img196.imageshack.us/img196/4751/img2144cm.jpg[/img]
Bij voorbaat dank!
Wat ik heb begrepen is als je een blauwe stip op je peilstok hebt, dat je dan een juiste hebt.
Ik heb 2 peilstokken waarvan eentje een blauwe stip heeft en de andere een zwarte stip... Check de foto hieronder. Links is de stok met zwarte stip en de rechtse heeft een blauwe stip (feller geel). Welke moet ik hebben gekeken naar de inkepingen?
Met de zwarte stip kun je volgens mij meer olie erin doen eer hij op maximum staat. Deze stok zat origineel in mijn 16v gp (motor die er nu in zit, heeft ook een alucarter en daar zat de stok met de blauwe stip dus in).
[img]http://img196.imageshack.us/img196/4751/img2144cm.jpg[/img]
Bij voorbaat dank!
Ik heb de zwarte uiteindelijk gebruikt, met blauwe stip gaf vol aan, de andere niet, na een liter olie erbij stond hij op max, 5,5 liter totaal zit erin.
sunny16v schreef:Hoi mensen,
Wat ik heb begrepen is als je een blauwe stip op je peilstok hebt, dat je dan een juiste hebt.
Ik heb 2 peilstokken waarvan eentje een blauwe stip heeft en de andere een zwarte stip... Check de foto hieronder. Links is de stok met zwarte stip en de rechtse heeft een blauwe stip (feller geel). Welke moet ik hebben gekeken naar de inkepingen?
Met de zwarte stip kun je volgens mij meer olie erin doen eer hij op maximum staat. Deze stok zat origineel in mijn 16v gp (motor die er nu in zit, heeft ook een alucarter en daar zat de stok met de blauwe stip dus in).
[img]http://img196.imageshack.us/img196/4751/img2144cm.jpg[/img]
Bij voorbaat dank!