Koppakking

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Hoi,

Ik startte mijn motor en ik hoorde alle kleppen/klepstoters tikken, motor uitgebouwd en het blijkt dat alle zuigers de inlaatkleppen miniem hebben geraakt (je ziet toch wel groeven). Wat kan de oorzaak zijn? Alles stond op tijd. De motor draaide gewoon en bleef draaien, alleen het getik bleef je dus horen. De koppakking die ik heb gebruikt is van Elring en heeft een dikte van 1,27mm, kan het daar aan liggen? Het gaat over een clio 16v motor. Bij voorbaat dank.

Groeten,

Sunny.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Als de zuigers de kleppen raken houd het na een paar tikken wel op hoor, ik denk eerder dat het de hydraulische klepstoters zijn geweest die tikken omdat ze leeg zijn, helemaal na het vervangen van de koppakking en de kop op de zijkant leggen o.i.d.

Gewoon even onbelast 2000 RPM laten draaien, gaat het vanzelf wel over.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

De zuigers van de F7P motor hebben standaard al hele kleine stukjes uitgefreesd voor de kleppen, dus het is volkomen normaal dat er groefjes zitten in de zuigers.
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Thanks voor de reacties.

Klopt, ik ben me ervan bewust dat er al standaard kleine groefjes in de zuigers zitten. Toen ik de motor had gestart dacht ik na het getik ook dat het de klepstoters waren.
Na onderzoek op het forum heb ik toen besloten de auto stationair te laten lopen voor minimaal 20 minuten maar zelfs na een half uur was het nog niet weg.

Ik heb vandaag dus de kop eraf gehaald en je ziet echt waar die standaard groeven zitten iets ervoor nog een kleine rand, een dubbele groef zeg maar en je ziet metaalrestjes, de kleppen van de kop zijn wel onbeschadigd. Heel vreemd, ik kom er dus ook niet uit wat het kan zijn. Misschien de drijfstanglagers/krukaslagers, pingelen? Krukaslagers, drijfstanglagers, axiaallagers waren al nieuw... |:
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Had hetzelfde dinsdag bij mijn 16v. Ben er maar op goed geluk mee naar de keur gereden en halverwege, na een kilometer of 2, was het weg.
Auto had een paar jaar stil gestaan.
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

GerryTT schreef:Had hetzelfde dinsdag bij mijn 16v. Ben er maar op goed geluk mee naar de keur gereden en halverwege, na een kilometer of 2, was het weg.
Auto had een paar jaar stil gestaan.
Thanks voor de input Gerry, bij mij verdwijnde dat geluid echt niet :( Ik heb dus al een keer een 16v motor gereviseerd, die stond natuurlijk ook een lange tijd droog maar eenmaal gereviseerd, olie erin en starten was het geluid gewoon perfect :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Klepstoters vullen zichzelf pas goed als de olie boven de 80 graden uitkomt en dus dun genoeg is. Je moet daarom dus niet onbelast laten draaien maar meteen mee gaan rijden en het liefste met een klein beetje gas erop.

Hoe sneller die motor en olie op temperatuur zijn, des te eerder die stoters gevuld zijn en ze dus ook minder snel zullen slijten.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

foto`s verduidelijken een hoop in deze kwestie lijkt me.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Thanks voor de reactie Steven, de motor heeft op bedrijfstemperatuur gedraaid, ik heb ook op deze temperatuur af en toe flink gas gegeven.

Ik ga morgen meteen foto's schieten en dan plaats ik deze, dat zal het zeker verduidelijken dan zie je, hoe vreemd het ook klinkt, die dubbele groef bij de inlaatkleppen, ik hoop echt van harte dat iemand mij de oorzaak kan vertellen, thanks Mark!
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Bij deze een aantal foto's

[img]http://img217.imageshack.us/img217/2848/img2211q.jpg[/img]

[img]http://img232.imageshack.us/img232/4962/img2209zm.jpg[/img]

[img]http://img855.imageshack.us/img855/7235/img2208k.jpg[/img]

Wat kan er gebeurd zijn? De pijlen op de zuigers wijzen naar het vliegwiel.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

dat zijn standaard uitsparingen op de zuigers hoor, die zijn niet geraakt als ik het zo zie.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Martijn Kool schreef:dat zijn standaard uitsparingen op de zuigers hoor, die zijn niet geraakt als ik het zo zie.

Thanks voor de reactie. Maar je ziet onregelmatigheden. Check deze foto eens. Linksboven dat scheurtje...

[img]http://img528.imageshack.us/img528/2508/img2213v.jpg[/img]

[img]http://img831.imageshack.us/img831/92/img2212wn.jpg[/img]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

die heeft hem zeker geraakt.
misschien snelle nokkenassen er in? of as niet goed op tijd staan?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

mark 5t schreef:die heeft hem zeker geraakt.
misschien snelle nokkenassen er in? of as niet goed op tijd staan?
Thanks, de cilinderkop is gewoon standaard, de motor heeft goed gedraaid ooit, enige wat ik heb gedaan is de koppakking vervangen. Merktekens van de nokken kwamen precies overeen met de inkepingen op het kleppendeksel en in die stand kon je ook meteen de krukas blokkeren met een m8.

Toerenverloop was op het getik na ook heel netjes...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Martijn Kool schreef:dat zijn standaard uitsparingen op de zuigers hoor, die zijn niet geraakt als ik het zo zie.
Schele barry :p Ik zie toch wel wat meer inkeping hoor dan origineel. :p

Ik denk dat je de riem gewoon niet op tijd hebt staan, de krukas wil wel op meerdere manieren blokkeren met die bout, zorg er altijd voor dat cilinder 1 en 4 in BDP staan en kijken hoe de merktekens staan. deze heeft gewoon verkeerd gestaan, als er originele nokkenassen in zitten kan het niet anders dan dat. :)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

hmm ik zie het nu ook inderdaad, excuses.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Ronald1916V schreef:
Martijn Kool schreef:dat zijn standaard uitsparingen op de zuigers hoor, die zijn niet geraakt als ik het zo zie.
Schele barry :p Ik zie toch wel wat meer inkeping hoor dan origineel. :p

Ik denk dat je de riem gewoon niet op tijd hebt staan, de krukas wil wel op meerdere manieren blokkeren met die bout, zorg er altijd voor dat cilinder 1 en 4 in BDP staan en kijken hoe de merktekens staan. deze heeft gewoon verkeerd gestaan, als er originele nokkenassen in zitten kan het niet anders dan dat. :)
Thanks Ronald, je had gelijk! Ik ben net even wezen kijken en ik heb de krukas op 2 manieren kunnen blokkeren. Grote blunder die ik heb gemaakt :( Zie de foto hieronder, dat is de stand waarin ik waarschijnlijk de riem heb gemonteerd.

[img]http://img545.imageshack.us/img545/8739/img2221p.jpg[/img]

Zijn de cilinderkop en het onderblok ondanks de nieuwe krukas/drijfstanglagers nu afgeschreven?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik denk het niet. Ik zou eerder even controleren of de kleppen nog afsluiten. Dit kun je doen door wasbenzine in een kanaal te gieten en kijken of het doorzweet aan de cilinderkopzijde van je kop.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

jacques schreef:Ik denk het niet. Ik zou eerder even controleren of de kleppen nog afsluiten. Dit kun je doen door wasbenzine in een kanaal te gieten en kijken of het doorzweet aan de cilinderkopzijde van je kop.
Thanks Jacques, dat is dan de volgende stap. Dat doorzweten is toch normaal, heb al een keer op die manier de afdichting van kleppen getest. Als het dus maar niet met gemak langs de klep eruit sijpelt?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ik zou de kleppen wel even controleren door gewoon benzine in de verbrandingskamers te zetten, dat moet er gewoon in blijven staan. lijkt me sterk dat de kleppen nog heel zijn nu, de klepstelen zijn net luciferstokjes bij een 16V.

Het onderblok kan wel wat hebben, al zou ik de drijfstanglagers wel even checken, die zijn niet gemaakt voor zulke ongein. :)

Succes en als er wat is horen we het wel weer. (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat te denken van de klepgeleiders.

ik zou voor de zekerheid de kop effe bij een revissie boer laten checken.
controle kost vaak niets.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Plaats reactie