Aanschaf Renault Clio Sport 2.0 16V

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
onnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 jul 2012 21:09
Contacteer:

Hallo,


Ik zit te denken om een Clio Sport aan te schaffen van rond bouwjaar 2000-2003 daar ergens. Zag al een mooie staan met een kilometerstand met NAP van onder de 70.000 voor een nette prijs.

Ik vraag me alleen af waar ik echt op moet letten. Wat zijn nu typisch de zwakke plekken van deze auto's? Weet iemand ook om de hoeveel km de distributieriem vervangen moet worden en/of dit duur is bij de Clio Sport.

Zijn verder de onderhoudskosten redelijk vriendelijk over het algemeen? Volgens mij valt t verbruik wat ik lees reuze mee, 1:12,5 moet makkelijk haalbaar zijn? En de wegenbalsting is natuurlijk ook lekker laag :D

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Dis riem is 5 jaar of 60d km. Is wat lastiger te doen dan een normale Clio (grotere motor, kleine motorruimte) dus iets meer werk.

Volgens mij zijn die RS-jes bij goed onderhoud wel redelijk hufter proef. Zoek anders eens in het mankementen topic van de Clio RS.

Iets wat me snel te binnenschiet is dat de uitlaat nog wel eens doorroest. Verder heeft Renault volgens mij goed van het verleden geleerd en is het roest probleem aardig onder de knie.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Distributie is toch 5 jaar of 120.000? Multiriem elke 60k.

1:12,5 met gemak? Koop dan een 1.4tje als je als een opa gaat rijden ;-)
Ik reed altijd 1:10.5 tot 1:11 met mijn RS182.

Distributie kost een paar stuivers. Reken op 800-1000 euro bij de dealer.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Die RS die je bedoelt, is overigens al verkocht. Er staat er namelijk maar eentje uit die bouwjaren met die kmstand.
onnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 jul 2012 21:09
Contacteer:

Ik kan best rustig rijden en mijn vriendin ook dus 1:12 zal me wel een heel eind lukken :), Uiteraard weet ik ook wat gas geven is hoor :d. Heb voor mijn huidige Alfa een Volvo 850 T-5 gehad met ca 280 pk, dat liep ook heerlijk.
Laatst gewijzigd door onnaj op di 3 jul 2012 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

aandrijfas (sen)
bobines
achterste demper
zijraam wat naar beneden valt ( l en r )
storing in kabelboom, valt dan in noodloop.
loslaten stuurbekleding.

Al zal het meeste in de loop der jaren wel verholpen zijn.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
onnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 jul 2012 21:09
Contacteer:

Diegene die ik op t oog had is idd verkocht, had ik vanmorgen toevallig voor gebeld. ;) Ma heb ook geen haast, moet me eigen auto sowieso ook nog verkopen.
onnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 jul 2012 21:09
Contacteer:

Zijn de onderdelen overigens duur of valt t over t algemeen mee?

En hoeveel km gaan de motoren mee? Kunnen die in principe makkelijk een ton of 3 draaien en de bakken ook?
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Reken op een gebruik van 1 op 9(ik) a 1 op 10 gemiddeld. Reken ook op 98ron, super dus.

Als je grote stukken snelweg gaat rijden, netjes constant 100 in de 6e versnelling, haalt je hooguit 1 op 11.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

onnaj schreef:Zijn de onderdelen overigens duur of valt t over t algemeen mee?

En hoeveel km gaan de motoren mee? Kunnen die in principe makkelijk een ton of 3 draaien en de bakken ook?
Onderdelen zijn over het algemeen niet duurder, veel is hetzelfde als bij een gewone Clio.

Sommige specifieke RS onderdelen kunnen wat duurder zijn of moeilijker leverbaar.

Bakken waren altijd wat slechter, volgens mij gaan de JC5 bakken nog altijd geen 3 ton mee.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

De JC5 van een RS wel, dat zijn de sterkste JC5's die er zijn.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

#Ron# schreef:Reken op een gebruik van 1 op 9(ik) a 1 op 10 gemiddeld. Reken ook op 98ron, super dus.

Als je grote stukken snelweg gaat rijden, netjes constant 100 in de 6e versnelling, haalt je hooguit 1 op 11.
Ooit op een lange rit terug van vakantie eens 1:13,6 gehaald. Maar dagelijks verkeer altijd ongeveer 1:10,5 als ik niet al te gekke dingen uithaalde :lol:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Maarten-Jan schreef:De JC5 van een RS wel, dat zijn de sterkste JC5's die er zijn.
Ik heb er al eens 1tje gesloopt hoor. :lol:
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Sloop jij niet alles? :p :smile:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ik hoor hem nooit klagen over z'n vriendin. :D Kan ook zijn dat ie nooit thuis is en zei alleen maar loopt te klagen over hem natuurlijk. :lol:
onnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 jul 2012 21:09
Contacteer:

#Ron# schreef:Reken op een gebruik van 1 op 9(ik) a 1 op 10 gemiddeld. Reken ook op 98ron, super dus.

Als je grote stukken snelweg gaat rijden, netjes constant 100 in de 6e versnelling, haalt je hooguit 1 op 11.
Ik dacht dat de phase 1 een 5 bak was? Maar goed jammer dat t verbruik zo hoog is, had dit lager ingeschat :(
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Gerald schreef:Ik hoor hem nooit klagen over z'n vriendin. :D Kan ook zijn dat ie nooit thuis is en zei alleen maar loopt te klagen over hem natuurlijk. :lol:
Dan kan ze het/hem hebben......of hij doet nooit wat... :p
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Verbruik hangt heel erg van rijstijl af, als je gewoon normaal doet en je niet laat verleiden kun je ook rustig 1 op 12/13 rijden. Toen ik de RS nog had heb ik dat ermee gereden maar zodra je je laat verleiden gaat het rap naar 1 op 10 en lager :lol: heel bijzonder :p :smile:
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

onnaj schreef:
#Ron# schreef:Reken op een gebruik van 1 op 9(ik) a 1 op 10 gemiddeld. Reken ook op 98ron, super dus.

Als je grote stukken snelweg gaat rijden, netjes constant 100 in de 6e versnelling, haalt je hooguit 1 op 11.
Ik dacht dat de phase 1 een 5 bak was? Maar goed jammer dat t verbruik zo hoog is, had dit lager ingeschat :(
Ron heeft het over een Clio 3 RS, vandaar het verschil met de 6 en de 5 bak. Ikzelf (3 RS phase 1) rij trouwens voornamelijk snelweg kilometers (meestal iets boven de toegestane snelheid) en weg van de snelweg stevig doorrijden en kom altijd rond de 1 op 11 / 11,5 uit.
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Jacob Priem schreef:
onnaj schreef:
#Ron# schreef:Reken op een gebruik van 1 op 9(ik) a 1 op 10 gemiddeld. Reken ook op 98ron, super dus.

Als je grote stukken snelweg gaat rijden, netjes constant 100 in de 6e versnelling, haalt je hooguit 1 op 11.
Ik dacht dat de phase 1 een 5 bak was? Maar goed jammer dat t verbruik zo hoog is, had dit lager ingeschat :(
Ron heeft het over een Clio 3 RS, vandaar het verschil met de 6 en de 5 bak. Ikzelf (3 RS phase 1) rij trouwens voornamelijk snelweg kilometers (meestal iets boven de toegestane snelheid) en weg van de snelweg stevig doorrijden en kom altijd rond de 1 op 11 / 11,5 uit.
Ja, ik heb momenteel een 3 RS phase 2. Inderdaad de minst economische van de 3 RS-en die ik gehad heb. Wel de leukste tot nog toe. Maar er waren dacht ik andere prioriteiten bij het ontwerpen van dat ding.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Inderdaad Ron, anders kun je net zo goed een Toyota Aygo gaan rijden als je zuinig wil zijn :p
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

En ik denk dat je een RS niet gaat kopen om 40 tot 100k op jaarbasis te rijden!? Dus al met al praat je over een paar honderd euro per jaar ofzo.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
onnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 jul 2012 21:09
Contacteer:

Ik twijfel over meerdere auto's en het verbruik neem ik dan wel degelijk mee. Maar vind werk dat gezien de prestaties t verbruik enigszins meevalt hoor.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

volgens mij kom je heel snel aan 1:10 bij wat snellere auto's. Daar moet je wel rekening mee houden. Echt veel onzuinniger kom je meestal wel in een andere klasse terecht (dikke amerikaan ofzo of een opgefokte sub.).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

onnaj schreef:Ik twijfel over meerdere auto's en het verbruik neem ik dan wel degelijk mee. Maar vind werk dat gezien de prestaties t verbruik enigszins meevalt hoor.
Hoeveel kilometer per jaar verwacht je dan te gaan maken ?

Zoals Tom ook aangeeft, je zal een dergelijke auto niet als kilometervreter gaan kopen. Alhoewel, die van mij uit 2009 (in de lease) staat nu op 98.500 kilometer :lol:
Dimitri2.0
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Z-H

over mijn eigen Clio 2 RS ph1 gesproken nu 119dzd
geen noemens waardige problemen.

raammechanise preventie vervangen door valeo (goedkoper en sterker)
oa. een sneheids sensor die stuk ging
vering voor 1x afgebroken
klem stofhoes bij aandrijfas was stuk
uitlaat ophanging afgebroken
lampjes :p
koppakking lek (1ste keer)
airco pomp lek
accu :p
deurklink binnenkant (R+L)
remschijven en blokken natuurlijk en verder regulier onderhoud

heb de auto reeds 10 jaar dus het valt allemaal wel mee.
duurste grapje is de distributie riem / multieriem.

betreffende het verbruik durf het hier niet te vermelden.
ieder geval nooit lager dan 1 op 10 (RON 98 ) reguliere wegen.

zal vast nog wat vergeten zijn maar dan zou ik de rekeningen verder moeten raadplegen :)
onnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 2 jul 2012 21:09
Contacteer:

Een kilometer of 15.000 verwacht ik wel te maken zo ongeveer.

En moet de distributie nu om de 60.000 km en 5 jaar of 120.000?

In ieder geval genoeg reacties, fijn!

Zit evt te denken om de RS van Modus over te nemen, alleen ben ik wat huiverig om bakken met geld uit te moeten geven om de storing op te lossen, heb hier nare ervaringen mee :(, ma vind t wel een zeer mooie auto en mooie kilometerstand.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

zoals eerder gezegd, multiriem om de 60k, distributie om de 120.000 of 5 jaar.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Motorsteunen zijn ook wel een zwak punt volgens mij. Als je de keus hebt zou ik gaan voor een phase 3, maar die zijn wel wat prijziger.
Plaats reactie