Renault Clio Rsi - Hoog in toeren

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Elritzo
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 2 sep 2012 10:33
Contacteer:

Nadat ik mij eerst heb voorgesteld, heb ik nu het eerste probleem. Mijn Clio rsi(1995) loopt regelmatig hoog in toeren, maar dit is alleen als ik flink loop te trappen of door heb gereden. Dan blijft hij rond de 1100/1200 stationair lopen. De enige manier om hem dan lager in toeren te krijgen is de motor uit en weer aan te zetten. Rijd ik dan een half uur normaal, dan is er niets aan de hand. Zodra ik weer flink begin door te rijden en hogere snelheden op de snelweg haal (150+) en ik stop bij een verkeerslicht, dan loopt hij weer rond de 1100/1200 toeren. Wie o wie kan mij de goede richting in helpen?

Een filmpje van hoe hij rond de 1100/1200 toeren loopt. Daarna geef ik wat gas, maar wil hij niet zakken. Ik schakel de motor uit. Start hem daarna weer, en hij loopt weer normaal stationair. Voor mijn gevoel iets met een chip of elektronisch? Want bij het uit en gelijk weer inschakelen doet hij normaal.

http://www.youtube.com/watch?v=0_nQTyz_ ... e=youtu.be
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Controleer je kilometertellerkabel eens, die heeft als het goed is een snelheidsopnemer t.h.v. de tellerbak zitten, deze zorgt er voor dat het toerental bij enige rijsnelheid op 1100 RPM blijft hangen totdat je stilstaat zodat het toerental niet te snel terugvalt en hij dus makkelijker terug gaat naar stationair toerental.

Een F7P (Clio 16V/19 16V) heeft dit namelijk en het zal mij niet verbazen als een RSi dat ook heeft i.v.m. dezelfde gebruikte Bosch stationairregeling. aan die snelheiddsensor (witte stekker) zitten 3 draden (+12V/Signaal/GND) en het is handig om eerst eens te kijken of die sensor wel spanning heeft. De opnemer die er in zit wil ook wel eens iets verbuigen waardoor hij geen snelheidsignaal meer opneemt en hij dus op 1100/1200 RPM blijft hangen zodra je boven de 4000 RPM bent geweest. :)

Succes. (Y)
Elritzo
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 2 sep 2012 10:33
Contacteer:

Hartelijk dank voor je eerste tip! Morgen heb ik pas tijd ernaar te kijken. Ik als leek moet er ook echt de tijd voor nemen (D)

Edit: nu ik je verhaal nog een lees. Waar kan ik het beste beginnen? Want ik begrijp dat mijn tellerbak in mijn dashboard zit. dus ik moet alles eruit gaan halen?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Begin bij de opnemer op je versnellingsbak. Dus checken waar de kabel in je bak gaat in de motorruimte. Succes!
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Opnemer ziet er zo uit en zit achter je tellerbak. Gele draad + 12volt, wit signaal, zwart aarde.
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... rkabel.jpg[/img]
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Elritzo
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 2 sep 2012 10:33
Contacteer:

Bedankt voor de reacties so far. Eerst even een multimeter regelen en achter de bak meten. Zodra ik meer weet laat ik het weten.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Multimeter kost 12,50 en die heb je wel vaker nodig. De snelheidssensor zit achter je tellerbak. Als je km-teller nu goed werkt, hoef je voorlopig niet achter je versnellingsbak te zoeken. Mocht de sensor stuk zijn en heb je een gedeelde kabel, dan heb ik nog een snelheidssensor liggen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Willem-Jan schreef:Begin bij de opnemer op je versnellingsbak. Dus checken waar de kabel in je bak gaat in de motorruimte. Succes!
Bij je versnellingsbak ga je niets meten hoor, de opnemer zit bij de tellerbak. de rest is mechanisch. :)
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Oeps, mijn fout (0) Dat wordt dus op je kop onder het dashboard hangen :p
Elritzo
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 2 sep 2012 10:33
Contacteer:

Het heeft even geduurd, maar ik had vandaag een gaatje gevonden om even te koekeloeren. Tot dusver heeft hij prima geleden alleen af en toe die toeren, en vandaag was ik dat een beetje zat.

Zie hier:

[img]http://imageshack.us/a/img594/4738/img2236h.jpg[/img]

ik heb even achter het dashboard en teller kunnen kijken en daar zag ik het volgende.

[img]http://imageshack.us/a/img525/3666/img2237bu.jpg[/img]

Wat me dus opvalt is dat er op die kabel niks aangesloten zit? Die kabel gaat naar de teller, maar aan de witte stekker zit/hoort niks aangesloten te zitten?

Overigens heb ik heel weinig tijd en ook verstand van dit soort zaken. Is er een sectie waar ik ook iemand ene vergoeding kan bieden om naar mijn auto te kijken? Bedankt alvast.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

There's your problem :worship:

Die is dus van het snelheidsignaal, met niet aangesloten stekker krijg je dus het probleem wat je nu hebt :)
Elritzo
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 2 sep 2012 10:33
Contacteer:

Alleen waar ergens moet ik hem dan aansluiten? Want ik zag zo snel nergens een aansluiting waar die op moest. Alvast bedankt voor alle hulp.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Hier staan wat schema's hoe de snelheidssensor aangesloten moet worden. Ik heb voor Gerrit79 toen ook de boel doorgemeten vanaf de stekker van de ECU tot de snelheidssensor De sensor heeft 3 draadjes zwart is aarde geel 12 Volt via zekering en kontaktslot, de witte is het snelheidssignaal. Via het schema vind je eventueel het draadje en de pin van de ecu, maar waarschijnlijk hangt de contrastekker gewoon los onder je dashboard.

http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=234
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Elritzo
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 2 sep 2012 10:33
Contacteer:

Nogmaals heel t dashboard eraf gehaald, maar helaas bij mij zit er echt geen aansluiting voor. Naar de lokale dealer geweest en die vertelde me dat de hogere modellen(2.0/2.0 williams etc) wel van deze stekker gebruik maakte, maar dat het kan zijn dat de RSI dat niet doet? Kabel is namelijk universeel.

Wel wist hij mij te vertellen dat het mogelijk ook aan het gasklephuis kan liggen. Elke keer als je je motor uitzet dan ''reset'' hij hem weer. Iemand een idee hierover?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Welke kabel is universeel? de km-kabel of de draadboom van de ECU.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Elritzo
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 2 sep 2012 10:33
Contacteer:

De totale kabel. Zoals hij het me vertelde gaf hij me het idee dat die opnemer er bij elk type opzit, maar niet bij elk type wordt gebruikt. Ik kan iig nergens een aansluiting vinden, dat is iets wat zeker is.

Edit: Heb inmiddels even het gasklephuis schoongemaakt. Wat een smerige boel was dat zeg. Gelukkig loopt hij nu een stuk rustiger en stabieler. Gewoon altijd 800 rpm. Helaas het probleem van het hogetoeren is nog niet verholpen. Het is dus echt iets electrisch.
16Vke
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 17 mei 2010 19:24
Locatie: Kessel (BE)

de contrastekker zit links van je stuurkolom tegen/onder het dashboard. Ik denk dat elke injectiemotor van de sensor gebruik maakt. M'n 1.4S mono-injectie had een snelheidssensor en m'n huidige 1.8 16V ook.
Elritzo
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 2 sep 2012 10:33
Contacteer:

Bedankt voor alle hulp! Eindelijk heb ik die stekker gevonden! Excuus voor mijn ondeskundigheid.

[img]http://img189.imageshack.us/img189/5476/img2372pp.jpg[/img]

Inmiddels aangesloten en kwam ik bij het gasklephuis schoonmaken ook een kleine scheur bij mijn aanzuigslang tegen. Die tussen de luchtfilter en het gasklephuis. Morgen deze ook even vervangen. Deze heb ik nu ''tijdelijk'' geplakt en hij maakt geen gekke toeren meer! Bedankt alle! (Y) (Y)
Plaats reactie