Wat voor brandstof in Clio 4 RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
goos
Berichten: 44
Lid geworden op: za 28 sep 2013 12:48
Car: Renault Clio 4 RS

Binnenkort krijg ik mijn clio 4 RS. Nu lees ik wel eens dat het beter is om 98 ipv 95 te tanken voor een auto zoals een RS. Klopt dit, en waarom is dit dan beter? Alleen voor de performance, of bv ook voor de levensduur van de motor?
En als er al 98 in zit, kan je hem dan bijvullen met 95, of beter van niet?
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Megane RS wordt ook geadviseerd om op 98 te rijden en in de Megane merk je duidelijk verschil tussen 95 en 98 (helemaal 100 in Duitsland). Loopt rustiger en mooier :)

Zoveel mogelijk 98 tanken zou ik zeggen :)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
goos
Berichten: 44
Lid geworden op: za 28 sep 2013 12:48
Car: Renault Clio 4 RS

Het tankstation waar ik nu altijd tank heeft geen 98, dus ik moet er echt voor omrijden, daarnaast is deze brandstof duurder, dus vandaar dat ik graag de verschillen wil weten. Ik wil niet iets doen omdat iemand zegt dat het beter is, maar ik wil het dan ook graag begrijpen :grin:
Jij zegt dus rustiger en mooier, maar wat moet ik me daarbij voorstellen, minder lawaai/trillen bij stilstaan? En zijn er nog meer verschillen?
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Op 98 kan je optimaal gebruik maken van je vermogen. Heeft met het octaan gehalte te maken als ik het goed begrepen heb. Er zijn al meerdere testen geweest waaruit bleek dat dit beter is.

Ook voorkom je met 98 pingelen.

Een rs moet je echt vol gooien met 98. Ik tank het zelfs in de Twingo :D
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

De Clio IV RS loopt prima op 95. Voor aanspraak van het volledige vermogen is 98 vereist, dan loopt die nog iets beter.
Dat werd ook ondervonden tijdens het banken van de IV RS in Goes.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Exact wat Anthony zegt. Op 95 zal die prima lopen alleen je ontsteking wordt wat verlaat om pingelen te voorkomen, daardoor mis je dus wat pk's.
Als je rondje circuit gaat doen o.i.d. zou ik wel 98 tanken.
goos
Berichten: 44
Lid geworden op: za 28 sep 2013 12:48
Car: Renault Clio 4 RS

Bedankt voor de reacties. Anthony, is er zowel een run op de bank met 95 als met 98 gedaan? Wat was het verschil?
Als ik het zo lees kan ik de brandstoffen dus prima na elkaar gebruiken, dus voor de circuit dag 98 en daarna weer door op 95 (behalve als ik natuurlijk erg veel verschil merk ;-) )
Voor de levensduur of onderhoudskosten maakt het dus niet uit als ik het zo lees.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

op een tank van 40l praat je over €4 per tank....als je dat niet wil/kan opbrengen misschien de verkeerde auto gekocht?
BP heeft 98 dat is nog het enige wat er bij mij inkomt
Born Grippy
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Voor mijn Megane RS zijn er eerst op Euro95 runs gemaakt en vervolgens op Euro98. Er was een duidelijk verschil qua vermogen en koppelkromme.
Bij een niet gechipte auto kan het technisch geen kwaad, maar je doet de auto duidelijk te kort.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Laat ik t zo zeggen ...
Op de bank in goes stond een standaard megane 3rs met ron95 van een witte pomp.
De auto kwam niet aan de juiste pk's en henk( fastchip) kon met zijn computer zien, live logg in op de ecu van de megane dat de auto terug werd geregeld om pingelen te voorkomen.

Later die dag een andere standaard megane rs 3 op de bank met ron98
Geen ingrijpen van de ecu om pingelen te voorkomen.

Dus je kan zeggen dat 98 gewoon beter is voor je motor, en voor die 5euro verschil per tank.
En ga je dan een x echt gas geven dan kan het zonder pingelen.
goos
Berichten: 44
Lid geworden op: za 28 sep 2013 12:48
Car: Renault Clio 4 RS

@bozothenutter, het gaat er niet om dat ik het niet kan of wil betalen. Maar het zou het nergens op slaan om een andere pomp te zoeken (de pompen hier in de buurt waar ik normaal kom hebben geen 98) en meer te betalen als het allemaal toch niet uit zou maken.
Als ik weet dat het beter is heb ik dat er echt wel voor over. Maar dan nog wil ik altijd weten waarom het dan beter is. Als er iemand aan mij zou vragen, waarom tank je 98, wil ik niet hoeven zeggen: Het schijnt beter te zijn, maar wat er beter is, heb ik geen idee van (ofterwijl ik doe maar wat en weet eigenlijk niet waar ik het over heb). Ik wil daarom dan ook graag de reden weten waarom het beter is zodat ik het begrijp en weet waar ik het voor doe. :grin:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

top vermogen daar doe je het voor, en beter op slechter maakt niet uit. De motor management haalt er uit wat er inzit. (Y)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Beste is dus zelf te gaan ondervinden of het meerwaarde voor je biedt. Dat bood het mij, toen ik nog een RS had, altijd wel.
Zowel bij de standaard Clio RS182 als de gemapte Mégane RS.

BP is zoals genoemd zo ongeveer de enige die nog echte RON98 levert.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Sommige Totals, Essos en Tangos ook nog maar lang niet allemaal.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

het als gulff en Q8 ligt aan de beheerder van de pomp of het rendabel is
goos
Berichten: 44
Lid geworden op: za 28 sep 2013 12:48
Car: Renault Clio 4 RS

Bedankt allemaal voor de antwoorden, binnenkort maar eens opzoek naar een tankstation met 98 :grin:
IK heb nog even, want de auto is er toch nog niet, staat nu klaar voor transport in Frankrijk.
Plaats reactie