nieuwe kopeling geplaats maar slipt
wie weet waar het aan kan liggen?
ik heb een nieuwe koppelings kit laten plaatsen maar na 2 dagen begon de koppeling te slippen.
moet het stelmechanisme van me koppelingspedaal nog terug gezet worden en hoe kan ik dat doen?
ik hoop dat iemand me wegwijs kan maken.
gr,mike
ik heb een nieuwe koppelings kit laten plaatsen maar na 2 dagen begon de koppeling te slippen.
moet het stelmechanisme van me koppelingspedaal nog terug gezet worden en hoe kan ik dat doen?
ik hoop dat iemand me wegwijs kan maken.
gr,mike
Ik zie in je andere post dat je een 1.8 16V hebt. Het kan het stel mechanisme zijn. Maar het kan ook olie op de plaat zijn. Lekke oliekeering van de bak. Het kan ook zijn dat je vliegwiel behoorlijk is ingesleten en schotelvormig is. Dat wil zeggen niet vlak is. Aan de buitenkant van de koppelingsplaat slijt je vliegwiel harder dan aan de binnenkant. Dis is te controleren met een stalen rij. Je kunt het vliegwiel laten vlakken.
Je hebt het laten doen, dan kun je toch ook terug naar degene, die het gedan heeft?
Je hebt het laten doen, dan kun je toch ook terug naar degene, die het gedan heeft?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Sjaak, als dat vliegwiel zo versleten is, zie je dat meestal aan de gekleurde vegen op het vliegwiel, dit is meestal veroorzaakt door van die figuren die gelange tijd met slippende koppeling blijven rondrijden en het leuk vinden om de automaat te spelen. Gebeurt niet zomaar
Ik zou eens beginnen met het stelmechanisme terugzetten, sowieso zou dat bij het monteren van de kabel wel moeilijk zijn geweest en moet de vork geforceerd ingeduwd geweest zijn!
Stelmechanisme zit op het koppelingspedaal en werkt met tandjes, let op hij zal (als dit de oorzaak is) behoorlijk onder spanning staan, dus misschien beter eerst de kabel op de bak even losmaken, dan op het pedaal aan de gang anders spat dat plastic ding aan diggelen als je de schroevendraaier ertussen zet.
Ik zou eens beginnen met het stelmechanisme terugzetten, sowieso zou dat bij het monteren van de kabel wel moeilijk zijn geweest en moet de vork geforceerd ingeduwd geweest zijn!
Stelmechanisme zit op het koppelingspedaal en werkt met tandjes, let op hij zal (als dit de oorzaak is) behoorlijk onder spanning staan, dus misschien beter eerst de kabel op de bak even losmaken, dan op het pedaal aan de gang anders spat dat plastic ding aan diggelen als je de schroevendraaier ertussen zet.
volgens de monteur was de ruimte waar de koppeling zit olie en vetvrij alles zag er uit zo als het hoort. dus ik denk dat het toch het meganisme bij het pedaal is?
ik hoor bij het pedaal verder geen rare geluiden ofzo en hij koppelt ook gewoon soepel.
als iemand me kan vertellen welke volgoorde ik mijn koppelingskabel opnieuw kan plaatsen of het stelmeganisme van het pedaal kan resetten? ga ik dat eens proberen.
als ik mijn koppelingspedaal maar een klein stukje indruk tijdens het rijden dan slipt ie al dus ik heb het gevoel dat ie te strak staat voor mijn idee.
misschien anders een nieuwe kabel er op zetten? moet ik dan een zelfstellende kabel hebben? volgensmij zit er nu een vaste kabel op die niet gesteld kan worden.
het gaat trouwens idd over een clio 1.8 16v uit 92.
bedankt alvast voor de hulp.
ik hoor bij het pedaal verder geen rare geluiden ofzo en hij koppelt ook gewoon soepel.
als iemand me kan vertellen welke volgoorde ik mijn koppelingskabel opnieuw kan plaatsen of het stelmeganisme van het pedaal kan resetten? ga ik dat eens proberen.
als ik mijn koppelingspedaal maar een klein stukje indruk tijdens het rijden dan slipt ie al dus ik heb het gevoel dat ie te strak staat voor mijn idee.
misschien anders een nieuwe kabel er op zetten? moet ik dan een zelfstellende kabel hebben? volgensmij zit er nu een vaste kabel op die niet gesteld kan worden.
het gaat trouwens idd over een clio 1.8 16v uit 92.
bedankt alvast voor de hulp.
ff nieuwe kabel en compleet pedaal met mechanisme halen bij de dealer.
monteren en gaan.
monteren en gaan.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
ik heb nog een nieuw pedaal met stelmechanisme liggen in de verpakking. mag wel voor weinig.
denk je dat het dat is mark? moet ik dan een zelfstellende kabel hebben? nu zit er een vaste op die vlogensmij niet zelfstellend is
ja dat begrijp ik jacques maar mijn vraag is of ik dan nog een zelf stellende kabel moet hebben want volgens mij zit er nu een vaste kabel in die niet verstelbaar is.
maar als ik bijvoorbeeld op mister auto kijk dan krijg ik alleen zelf stellende koppelingskabels als ik op mijn type auto zoek
maar als ik bijvoorbeeld op mister auto kijk dan krijg ik alleen zelf stellende koppelingskabels als ik op mijn type auto zoek
bij hogere km standen is het pedaal op de as vaak uitgelubberd en het stelmechanisme brak.
kabel gewoon een vaste van dealer.
kabel gewoon een vaste van dealer.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
oke dankje mark 5t daar heb ik wat aan
km stand is boven de 2 ton dus hopelijk is het toch het pedaalmechanisme.
ik zou echt niet weten wat het anders moet zijn.
ik wil wel het mechanisme op nul zetten maar heb geen idee hoe ik dat kan doen.
hopelijk kan iemand me dat nog uitleggen?
km stand is boven de 2 ton dus hopelijk is het toch het pedaalmechanisme.
ik zou echt niet weten wat het anders moet zijn.
ik wil wel het mechanisme op nul zetten maar heb geen idee hoe ik dat kan doen.
hopelijk kan iemand me dat nog uitleggen?
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
- Locatie: oude pekela
kabel losmaken op de bak en weer opnieuw aanbrengen, eventueel kun je nog even achter het pedaal kijken of die los is.
kan misschien ook zijn dat de kabel niet goed in de houder zit in het stelmechanisme.
ik bedenk me er nog 1, controleer ook of de kabel goed door het schutbord heen gaat, en daarmee bedoel ik de buitenmantel van de kabel.
kan misschien ook zijn dat de kabel niet goed in de houder zit in het stelmechanisme.
ik bedenk me er nog 1, controleer ook of de kabel goed door het schutbord heen gaat, en daarmee bedoel ik de buitenmantel van de kabel.
yep goeie tips
en natuurlijk 100% zeker weten dat je koppelingsplaat en drukgroep wel juist gemonteerd is.
en natuurlijk 100% zeker weten dat je koppelingsplaat en drukgroep wel juist gemonteerd is.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Nou de drukgroep kun je niet anders monteren en bij mijn weten en als je de koppeling omdraait, dan krijg je de boel niet op elkaar zonder geweld, omdat de koppeling dan al aanloopt op de vliegwielbouten wat een enorme takkeherrie moet geven. Dan moet de monteur wel een echte beunhaas zijn, dat geloof ik niet.
Vermoedelijk is bij de ouwe koppeling het stelmechanisme wat strakker gaan staan en bij montage van de nieuwe niet teruggezet.
Dus ik zie nog geen reden tot nieuwe kabels en pedalen.
Wat moet je doen om erbij te komen? Uit m'n hoofd moet je de accu eruit halen en volgens mij ook het luchtfilter even verwijderen, dan zie je aan de kant van de radiateur (ongeveer recht onder luchtfilter) een lange hevel uit de bak komen, met daaraan de koppelingskabel die naar rechts langs de chassisbalk loopt.
Waarschijnlijk moet je die hevel even met een waterpomptang zien terug te trekken om de kabel te kunnen ontspannen (of je laat iemand trappen en blokkeert 'm door er iets tussen te klemmen)
Dan ga je bij je pedaal kijken, en moet je die kabel een paar tandjes terug te zetten, alles weer terug monteren en waarschijnlijk hoor je bij de eerste keer een paar klikjes voor het terugstellen en dan maar eens gaan rijden.
Succes
Vermoedelijk is bij de ouwe koppeling het stelmechanisme wat strakker gaan staan en bij montage van de nieuwe niet teruggezet.
Dus ik zie nog geen reden tot nieuwe kabels en pedalen.
Wat moet je doen om erbij te komen? Uit m'n hoofd moet je de accu eruit halen en volgens mij ook het luchtfilter even verwijderen, dan zie je aan de kant van de radiateur (ongeveer recht onder luchtfilter) een lange hevel uit de bak komen, met daaraan de koppelingskabel die naar rechts langs de chassisbalk loopt.
Waarschijnlijk moet je die hevel even met een waterpomptang zien terug te trekken om de kabel te kunnen ontspannen (of je laat iemand trappen en blokkeert 'm door er iets tussen te klemmen)
Dan ga je bij je pedaal kijken, en moet je die kabel een paar tandjes terug te zetten, alles weer terug monteren en waarschijnlijk hoor je bij de eerste keer een paar klikjes voor het terugstellen en dan maar eens gaan rijden.
Succes
beste leden het is even stil geweest (erg druk met werk gehad)
heb ff goed gekeken naar het pedaal mechanisme en kabel en dat is allemaal goed.
dus dan moet het toch ergens binnen in niet goed zitten (vermoedelijk toch olie)! op de hevel onder het rubber waar mijn kabel aan zit is het toch behoorlijk vet.
ff terug geweest naar mijn monteur en niet dit weekend maar volgende weekend gaat ie weer uit elkaar en kunnen we hopelijk de oorzaak vinden.
ik houd jullie op de hoogte.
ieder geval heel erg bedankt voor het mee denken allemaal
Gr,Mike
heb ff goed gekeken naar het pedaal mechanisme en kabel en dat is allemaal goed.
dus dan moet het toch ergens binnen in niet goed zitten (vermoedelijk toch olie)! op de hevel onder het rubber waar mijn kabel aan zit is het toch behoorlijk vet.
ff terug geweest naar mijn monteur en niet dit weekend maar volgende weekend gaat ie weer uit elkaar en kunnen we hopelijk de oorzaak vinden.
ik houd jullie op de hoogte.
ieder geval heel erg bedankt voor het mee denken allemaal
Gr,Mike
krukas keerring.
of de ingaande as van de bak zelf hier zit volgens mij een O ring in
misschien kapot gedrukt met de bak weer achter de motor duwen.
of de ingaande as van de bak zelf hier zit volgens mij een O ring in
misschien kapot gedrukt met de bak weer achter de motor duwen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
- Locatie: oude pekela
dan moet je het ook kunnen ruiken als hij net heeft geslipt
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Goed ontvetten met remmenreiniger en na montage even flink knallen zodat de plaat lekker warm wordt en de rest van de olie weer omhoog komt uit de plaat, iemand even de koppeling in laten trappen en even een litertje goedkope cola bij de koppelingshevel naar binnen gieten. Na 2 liter en 5 ronden Nürburgring had ik 'm weer slipvrij en heb ik er nog jaren probleemloos mee gereden. Koppeling was overigens zeiknat van de olie na een gescheurd bakhuis.
weer ff geleden maar helaas een slechte update
alles weer open gehaald en er zat slijpsel bij de afgetapte versnellingsbak olie. (had ook af en toe een raar rateltje) weet niet of dat er mee te maken heeft gehad.
maar waarschijnlijk is de bak ook kapot.
dus helaas maar opzoek naar een andere versnellingsbak of donor clio of motor mochten we nog andere dingen tegen komen. als iemand nog iets heeft of weet dan hoor ik het graag.
Gr,Mike
alles weer open gehaald en er zat slijpsel bij de afgetapte versnellingsbak olie. (had ook af en toe een raar rateltje) weet niet of dat er mee te maken heeft gehad.
maar waarschijnlijk is de bak ook kapot.
dus helaas maar opzoek naar een andere versnellingsbak of donor clio of motor mochten we nog andere dingen tegen komen. als iemand nog iets heeft of weet dan hoor ik het graag.
Gr,Mike
ik heb verschillende bakken liggen. grag even per pm.
Zo weer ff een update.
Geert bedankt voor je versnellingsbak
Hij zegt dat ie goed rijd en schakels (ik ga morgen zelf ff test ritje maken .
Maar nou schijnt de km kabel er niet op te passen.
Nou mijn vraag klopt dat dat daar verschil in zit tussen een fase 1 en 2 bak? En hoe kan je dat het beste oplossen?
Geert bedankt voor je versnellingsbak
Hij zegt dat ie goed rijd en schakels (ik ga morgen zelf ff test ritje maken .
Maar nou schijnt de km kabel er niet op te passen.
Nou mijn vraag klopt dat dat daar verschil in zit tussen een fase 1 en 2 bak? En hoe kan je dat het beste oplossen?
Bedank voor je reactie Abel.
Ik zal het ff nakijken.
Weet iemand trouwens of je schakelstang wel het zelfde blijft als je van fase1 naar fase2 bak gaat? Hij heeft namelijk een beetje moeite om in zijn 5 te komen.
Gr,mike
Ik zal het ff nakijken.
Weet iemand trouwens of je schakelstang wel het zelfde blijft als je van fase1 naar fase2 bak gaat? Hij heeft namelijk een beetje moeite om in zijn 5 te komen.
Gr,mike
stang ff opnieuw afstellen beste met 2 man doen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Oké je kan hem dus gewoon stellen?
Is er ergens een how to op het forum te vinden? Of stelt het niet zo veel voor?
Is er ergens een how to op het forum te vinden? Of stelt het niet zo veel voor?
stel mechanisme (onder aan de bak) los draaien. Bak handmatig in de achteruit zetten. Iemand anders de pook ook in de achteruit en stelmechanisme vast zetten.
Hoi Geert bedankt voor de reactie!
Zodra ik tijd heb (beetje druk op werk) ga ik het ff proberen!
Ik houd jullie op de hoogte
Zodra ik tijd heb (beetje druk op werk) ga ik het ff proberen!
Ik houd jullie op de hoogte
Deze kan een slotje op!
Problemen zijn opgelost!
Er is onderhand een nieuwe bak op gegaan en nieuwe dynamo en de koppeling was al vernieuwd !
Iedereen bedankt voor de informatie en het mee denken echt top!
Gr,mike
Problemen zijn opgelost!
Er is onderhand een nieuwe bak op gegaan en nieuwe dynamo en de koppeling was al vernieuwd !
Iedereen bedankt voor de informatie en het mee denken echt top!
Gr,mike