Betrouwbaarheid en verbruik Clio 197 RS?

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
ThomasNürburgring
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 5 mei 2014 15:20

Op sommige sites lees ik soms erg negatieve verhalen over de betrouwbaarheid van 197 RS'en...
Nu vroeg ik me af of hoe hier de ervaring zijn rondom de betrouwbaarheid van dit model.

Ook zou ik graag weten wat zoal het verbruik is.
Ik las op enkele sites dat 1:10-12 normaal is, klopt dat?
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

9,0-10,0l op 100km is realistisch.
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Betrouwbaarheid zit wel goed denk. Verbruik is bij mij meestal tussen de 1:10 en 1:11.
ThomasNürburgring
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 5 mei 2014 15:20

Oke, bedankt heren!
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Hier ook, rond de 1 op 10/11.. Als ik alleen snelweg kilometers maak verbruikt ie rond de 1 op 12.
Betrouwbaarheid zit idd wel goed. Geen gekke dingen gehad :)
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

ik ook 1;10/1;11

betrouwbaarheid is goed.

zwakke plekken zijn:

dynamo (circuit gebruik)
versnellingsbak

normale vrij snelle slijtage:
uitlaatspruitstuk (flexibele stukken)
Onderste fusseekogels.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Olieverbruik?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Das standaard voor Renault toch? :p
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

olieverbruik is op straat weinig tot niks. 1L op 15.000km
Op de ring lust die wel wat olie. 1L op circa 15 rondes

Wel apart want me oude clio 2 RS met inmiddels 300k op de klok verbruikt geen druppel en is ook een f4r :s
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ik heb gevallen voorbij zien komen van 1 liter op 1000km en exemplaren die eigenlijk nagenoeg niks verbruiken. Bij aanschaf is dat alleen niet te controleren.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

op zich wel bijzonder slechte reclame dat er in de motoren onderling zo veel verschil zit, het vermogen halen ze wel, maar misschien dat Renault de motoren af fabriek moeten laten inlopen. BMW laat de motoren mechanisch in lopen, niet thermisch belast. die zetten een motor in een bok en met inloopolie laten ze de motor een bepaalde tijd draaien met een vooraf bepaald toeren tal.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Abel schreef:op zich wel bijzonder slechte reclame dat er in de motoren onderling zo veel verschil zit, het vermogen halen ze wel, maar misschien dat Renault de motoren af fabriek moeten laten inlopen. BMW laat de motoren mechanisch in lopen, niet thermisch belast. die zetten een motor in een bok en met inloopolie laten ze de motor een bepaalde tijd draaien met een vooraf bepaald toeren tal.

als er iets veel varieert bij renault zijn het de gemeten vermogens...... :grin:
Born Grippy
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

+1!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

okay, maar ze halen het wel allemaal toch?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Das bijna bij elk merk wel, bij BMW's zijn er ook zoveel verschillen te vinden, verder bij motoren op leeftijd is het gebruik ook heel sterk van invloed.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Abel schreef:op zich wel bijzonder slechte reclame dat er in de motoren onderling zo veel verschil zit, het vermogen halen ze wel, maar misschien dat Renault de motoren af fabriek moeten laten inlopen. BMW laat de motoren mechanisch in lopen, niet thermisch belast. die zetten een motor in een bok en met inloopolie laten ze de motor een bepaalde tijd draaien met een vooraf bepaald toeren tal.
Waar baseer je het op dat ze dat niet doen?
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Abel schreef:okay, maar ze halen het wel allemaal toch?
nee dus.......

als ik het goed begrijp doen de 172's het goed als ze de 150/155 halen een 182 als hij 160/165 haalt
Born Grippy
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

is dat niet aan de wielen bozo?

als dat aan de wielen is dan halen ze het volgens mij behoorlijk
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Volgens mij geven bijna alle fabrikanten zo'n beetje het krukas vermogen op in plaats van het vermogen aan de wielen.
Anything worth doing is worth doing right!.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja prima, maar het gaat erom waar Ozewiezewozebozo over praat, want dat lijkt sterk op wielpk's (Dynojet Goes ervaring?) dan kom je met +/-10% verlies erbij wel redelijk op de beloofde waardes namelijk.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

mijn 'ervaring' komt van vooral van Cliosport.net, in GB vinden ze het leuker om omgerekende krukas pk's te meten, vandaar.
Clio's die daar hun opgegeven vermogen halen zijn zeldzaam...
maar dan kom je ook op het gevaar van rollenbanken vergelijken.
heeft Jo hier geen mening over, die heeft toch al aardig wat metingen gedaan?

Leverden fabrikanten maar een uitdraai van de auto mee bij aankoop oid...meen zelfs ergens te hebben gelezen dat ze wettelijk 20% mogen afwijken.
Born Grippy
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ik heb zo'n vermoeden dat Jo zal zeggen: Er is maar op 1 manier echt te meten, en dat is aan de wielen. Zodra je begint te rekenen is het volgens mij al niet exact meer en hangt het af wat je aan verliezen rekent.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja of de motor op een motorbank:


Deze motor haalt het ruim hehe :D
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

ja die ken ik 247 toch?
Pure heeft ook zoiets gebouwd:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... WRlnNty3wU


denk dat je niet wil weten wat het gekost heeft.....en zet je aan het denken over de clio's die ik heb zien staan toen ik nog op zoek was naar mijn auto...heb er genoeg zien staan die dachten met een uitlaat en filtertje en een remap de 230 aan te tikken....

NA tunen van deze motoren is niet rendabel, maar wel leuk :smile:
wil je echt meer vermogen (+50pk) moet je lekker turbo gaan.
Born Grippy
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

279 BHP haalt dat ding...

N/A blijft voor circuitgebruik toch wel een stuk fijner te rijden, ik kan m'n Hearsie voor +/-2k wel van een turbo voorzien, toch heb ik liever een M-blok voor het dubbele.
Zometeen maar weer ff een kraslot halen :D
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Steven schreef:279 BHP haalt dat ding...

N/A blijft voor circuitgebruik toch wel een stuk fijner te rijden, ik kan m'n Hearsie voor +/-2k wel van een turbo voorzien, toch heb ik liever een M-blok voor het dubbele.
Zometeen maar weer ff een kraslot halen :D
maar dat kost dan geen 2K..... :smile:

dacht dat Pure hun blok rond de 15K wilden houden........
Born Grippy
Plaats reactie