kraken bij sturen

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Hallo iedereen ik heb een vraag,
Als ik stil sta en ik draai mijn stuur linksom dan hoor ik een vrij hard krakend en schurend geluid.
Nu denk ik aan een fuseekogel of stuurkogel
Als ik de andere kant het stuur omdraai dan hoor ik niks.

Het wordt nog gerepareerd onder garantie, maar ben benieuwd of jullie weten wat het zou kunnen zijn.
Verder een top auto.

Binnenkort plaats ik foto's.
Alvast veel dank
Laatst gewijzigd door remco2706 op ma 16 feb 2015 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

is dit je clio 3?
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Ja klopt, clio rs.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Veerpootlager?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

clio ziekte, ik heb het ook en na lang zoeken kwam ik erachter dat er speling op de stuurhuislagering zit (connectie stuurarm-stuurhuis)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Ik heb precies hetzelfde gehad. Al 2 keer.
Onderste fuseekogel kapot waarschijnlijk. Die in de naaf zit. Renault dealer vervangt deze alleen compleet met naaf, a €340,- voor alleen het onderdeel..
Uit de Clio cup kun je een losse kogel bestellen, heb ik ook gedaan en zelf erin gezet. Was toen voor €60 klaar.
Eerst maar eens kijken of het daadwerkelijk die kogel is. Maar grote kans van wel ;-)
Edit: je hebt nog garantie zie ik (Y)
Laatst gewijzigd door Niels V Dijk op di 17 feb 2015 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

heb je daar een onderdeel nummer van Niels ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

7711 167 656 :)
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Dank iedereen tot dusver voor jullie hulp,ik heb inderdaad gelukkig garantie dus deze mogelijkheden kan ik alvast voorleggen.
Is het ook wijs om de andere kant te laten vervangen,of heb je dan meteen aan allebei de kanten nieuwe fuseekogels als ze de hele draagarm vervangen of de naaf?of zeg ik nu iets geks? :grin: :grin: :grin:

Ik ben zelf geen wilde rijder,eerder een rustige rijder,hoelang gaat een nieuwe dan ongeveer mee?of zijn de nieuwe fuseekogels en naven nu beter dan voorheen?
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Oja Niels,is dat nummer voor de complete naaf?of alleen de kogel?dan zal ik dit ook even doorgeven. (Y) (Y)
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Dat is alleen de kogel, dat nummer. Maar ik zou niets ervan zeggen, dan krijg je een complete nieuwe naaf waarschijnlijk. :grin:
Tegen de 100.000km zie je dat ze vaker kapot gaan. Heb het ook al bij de Meg 3 rs meegemaakt.
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Zal de andere kant dan binnenkort dan ook geen klachten gaan geven?
En kun je evt. het type nummer achterhalen voor het complete set?
Volgens mij zit het aan de linkerkant.

Ik moest trouwens 1 maand even aankijken(rij niet veel hoofdzakelijk in weekenden),hij heeft een soort vet opgedaan.
Volgens hem kan het zijn dat de kogel een laagje roest kan hebben vanwege het lange stilstaan,als niet opgelost is dan wordt het gemaakt.
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Erg vreemd dit,het kraken lijkt weg te zijn,garage had bij aflevering de kogels ingevet.
1week of iets langer nog last gehad,maar sinds paar dagen hoor ik niks meer.

Hoe kan dit?en komt het gewoon terug?
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Vandaag hebben ze gecheckt waar het kraken vandaan komt,de lagers zelf waren allemaal prima.
Na een tijdje verder zoeken bleek de lagertjes bovenin de veerpoot het probleem te zijn,1 van de lagertjes is niet goed meer.
Ze hebben het nieuwe onderdeel origineel besteld en nu is het wachten tot het binnenkomt,
Duurt wel heel de dag omdat heel de veerpoot eruit moet,maar ben weer blij dat alles straks weer opgelost is.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

remco2706 schreef:Vandaag hebben ze gecheckt waar het kraken vandaan komt,de lagers zelf waren allemaal prima.
Na een tijdje verder zoeken bleek de lagertjes bovenin de veerpoot het probleem te zijn,1 van de lagertjes is niet goed meer.
Ze hebben het nieuwe onderdeel origineel besteld en nu is het wachten tot het binnenkomt,
Duurt wel heel de dag omdat heel de veerpoot eruit moet,maar ben weer blij dat alles straks weer opgelost is.
Een hele dag lijkt me sterk. Heb vanmiddag in 1 uur tijd de veerpootlager van mn 19 16v vernieuwd (S)
Zal misschien bij jou iets langer kunnen zijn ivm ander type auto, maar een dag lijkt me sterk...vraag me af wat ze de rest vd tijd gaan doen...
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Maakt niet uit toch. Toch garantie. En vanwege een ander onderstel bij een rs duurt het wel even om te demonteren en weer monteren.
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Is het zo anders bij de rs?wat zou ik kwijt zijn geweest voor deze klus?
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Ja een rs heeft een ander onderstel. http://www.pistonheads.com/pics/news/19 ... susp-L.jpg
Ik heb ooit eens een offerte ontvangen voor montage van een schroefset, deze was toen 400 euro aan arbeidsloon.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

400 euro.. dat is dan bij Renault garage?
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Zo das flink wat werk dan,blij dat dit ff vergoedt wordt.

Als ik de facelift(ph 2)wil kopen,dan weet ik wel waar ik nog meer op moet letten.
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

Hi,

Hoe is het uiteindelijk verholpen?

Ik heb sinds kort vergelijkbare klachten, zelfde auto. Als de auto/motor koud is hoor je niks, hoe verder je hebt gereden hoe harder het kraken/scheuren hoorbaar is. Het geluid lijkt dus afhankelijk van de temperatuur.

Ben met de klacht al ff langs Reno gereden, toen uiteraard geen geluid :(
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

4e mei moet ik erheen naar de garage,na verdere navraag duurt reparatie ongeveer 2 uur ipv heel de dag.
Dus ik kan nog niet vertellen of het heeft geholpen,je kan wel alvast deze mogelijke oplossing aanhalen bij je garage,ze kunnen het zo checken of je veerpootlagers kapot zijn.
dohcmartijn
Berichten: 170
Lid geworden op: za 30 dec 2006 20:22
Car: Clio 3 RS / V6
Locatie: reeuwijk

Oké,

Bij mij is het kraken, scheuren alleen als de auto op temperatuur is, is dat bij jouw ook zo?

Keep me posted, :grin:
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Bij mij was het kraken als de auto minimaal 1 week heeft stilgestaan,als je bijvoorbeeld naar links stuurt om een parkeerplaats uit te rijden.
Ze zijn er ongeveer 3.5uur mee bezig geweest,de auto lijkt iets strakker te sturen ook het kraken heb ik nog niet geconstateerd,dus het lijkt verholpen.

Wel zijn de banden uitgebalanceerd want bij 110km/uur had ik last van een trilling,is nu ook weg maar nu voel ik het als ik zachtjes rem vanaf 30km/uur,zou dit ook door de banden komen die toch wat breder en platter zijn dan standaard?

Maar nu heb ik een volgend euvel,wilde gisteren de airco aanzetten maar geen koude lucht,op 15 graden gezet ook nagenoeg niks.
Weer een afspraak gemaakt en moet de 18e terugkomen,of koudevulmiddel is leeg of een aircoslang lek.
Maar ik vergeef deze auto zijn mankementjes(onderhand straks alles vernieuwd)want elke keer stap ik met een bigsmile in,gelukkig allemaal nog garantie.

Ook gister met mijn achterwiel net langs een stoeprand geschaafd met mijn velg :@ :@ :@ ,meteen diepe krassen,ook meteen laten verhelpen.

Denk eraan om alles te laten poedercoaten,maar ben er nog niet overuit,dan in een zwarte kleur lijkt me wel gaaf.
JPO
Berichten: 112
Lid geworden op: di 6 jan 2015 16:51
Car: Renault Clio 197

Balen dat je na aankoop toch al wat probleempjes heb gehad :(.
Maar je bent niet de enige, ik had in het begin accu problemen.
Mijn auto heeft een tijdje tekoop gestaan met zwart geplasticdipte velgen, die troep is er gelukkig van af, ik vond het niet mooi.
Maar misschien voor jou omdat je dat idee misschien hebt.

[img]http://i62.tinypic.com/t9gx39.jpg[/img]

Zo zag dat eruit toen, om een beetje een beeld te krijgen
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Excuses voor late reactie,bedankt voor de foto,zo is de mijne nu ook.
Ik heb in de chat-topic neergezet dat mijn klacht terug is gekomen(vergeten en over het hoofd gezien dat ik deze topic nog had).
Dit betekend dat het dus nog steeds een klacht onder de garantie was(inmiddels verstreken),echter is het toch zo dat een gemelde klacht onder garantie,erna ook nog opgelost dient te worden?
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

FF een schop naar boven,heel de afgelopen winter geen last gehad,en nu het warmer begint te worden begint het licht schurend geluid weer bij in/uitsturen.

Garage kan niks geks ontdekken,eind verleden jaar is er al een wiellager vervangen,zolang het technisch geen kwaad kan vind ik het best.
Het is niet altijd aanwezig,soms helemaal geen last ook niet na een langere rit,en soms heb ik er wel last van.
Ik hou er voorlopig maar op dat dit bij mijn auto hoort ofzo.

De meeste autoos krijgen geluiden als het kouder weer wordt,bij mij als het warmer wordt.
Plaats reactie