Clio 2 RS - snelheidsmeter valt uit en hapert

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
ejk
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 5 mei 2003 20:37
Locatie: eindhoven

Hoi,

Misschien heeft iemand hier tips waar te zoeken voor het volgende probleem. De snelheidsmeter van mijn 2003 Clio 2 RS Ragnotti viel steeds vaker terug naar 0 onder het rijden. Ik toen het na een aantal weken toch wel vervelend vaak voor kwam heb ik de snelheidssensor op de versnellingsbak vervangen door een nieuwe. Zoals hier: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... r#p2336848. Dit heeft echter niet geholpen. Nog steeds valt de naald vaak terug naar nul. Het enige verschil is dat de naald nu af en toe weer probeert mee te doen maar blijft haperen tussen 1/4 en 3/4 van de echte snelheid. Ik heb ook de indruk dat tijdens het haperen de motor lichtjes stottert.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Bedankt.

Erik
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Misschien een raar idee: heb je je mobiele telefoon altijd dicht in de buurt van de klokken hangen/liggen?

Ik heb bij wat oudere auto’s eerder gemerkt dat die daar soms last van hebben. Zou een goedkope oplossing zijn. :-)
ejk
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 5 mei 2003 20:37
Locatie: eindhoven

Merijn schreef:Misschien een raar idee: heb je je mobiele telefoon altijd dicht in de buurt van de klokken hangen/liggen?

Ik heb bij wat oudere auto’s eerder gemerkt dat die daar soms last van hebben. Zou een goedkope oplossing zijn. :-)
Bedankt voor de tip maar dat is het niet.
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

ejk schreef: Ik heb ook de indruk dat tijdens het haperen de motor lichtjes stottert.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Bedankt.

Erik
als de motor stottert is er meer an de hand....

back to basics, alle massa's goed en goed verbonden?
kan je hem uitlezen (evt rijdend loggen?)
Born Grippy
ejk
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 5 mei 2003 20:37
Locatie: eindhoven

Nog steeds niet gevonden. Massaverbindingen gecontroleerd en schoongemaakt. Zekeringen en relais contacten schoongemaakt. Kabels gecontroleerd. Stekker op de speed-sensor gecontroleerd en contactjes wat verbogen zodat die zeker contact maakt.

Het lijkt ook temperatuur afhankelijk te zijn. Het kan soms een paar kilometer goed gaan en dan begint de meter toch weer te zwabberen. We hebben nu wel de bevestiging dat de motor op de zwabberende teller reageert. Auto op de brug met de wielen van de grond. Vijfde versnelling, ongeveer 2200 toeren constant (zo'n 80km/u). Stand van het gas, toerental en snelheid live op de computer gevolgd.

Als de teller goed werkt: geen problemen, toerental blijft constant.
Als de teller losgekoppeld is: geen problemen, toerental blijft constant.
Als de teller zwabbert: toerental gaat even omlaag en komt weer terug.

Weet iemand of de motor het snelheidssignaal ergens voor gebruikt?

We zoeken verder. Tips zijn welkom.

E
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Beetje out of the box misschien maar ik heb dit ook een keer voor gehad (weliswaar bij een 1.4) maar daar bleek het uiteindelijk aan een slechte massa van de achterlichten te liggen.
Nadat de massa van de achterlichten weer goed was, deed de snelheidsmeter ook weer normaal/altijd mee (0)
ejk
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 5 mei 2003 20:37
Locatie: eindhoven

Maarten-Jan schreef:Beetje out of the box misschien maar ik heb dit ook een keer voor gehad (weliswaar bij een 1.4) maar daar bleek het uiteindelijk aan een slechte massa van de achterlichten te liggen.
Nadat de massa van de achterlichten weer goed was, deed de snelheidsmeter ook weer normaal/altijd mee (0)
Is in elk geval het proberen waard. Bedankt!
Plaats reactie