Aantal vragen Megane RS III Coupe

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Tsjah bij de clio 4 kwam het in het begin regelmatig voor vanaf nieuw, bij de megane rs hoor je er zelden van. Maar het blijft massa productie dus er kan altijd iets fout gaan.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Megane RS hapt wel op de banden bij hele lage snelheid en vrij haaks sturen. Is een producteigenschap. Dat geeft natuurlijk ook een bijgeluid. Vermoedelijk heb je dat ervaren.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat heeft elke auto, anti Ackermann effect ;-)
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Ja dat zal vast, maar bij een Megane 3 RS is dit een stuk 'erger' dan vele andere auto's.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Als dat erger is lagere snelheden, heb je er dan niet voordeel van bij hogere snelheden?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Daar is het voor :smile:
Dennis Evertse
Berichten: 18
Lid geworden op: za 26 apr 2014 18:29
Car: Megane III RS265 Cup

Komt dit niet door het sper? Als ik met lage snelheid stuur dan hapt ie inderdaad als ik dan de koppeling in druk en de auto laat uitrollen is het weg. (Omdat de sperwerking dan weg is)
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Mede door dat geluid heb ik gister afscheid genomen van mijn megane rs. Volgens de dealer hoort het maar in mijn beleving niet.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Jammer zeg! Wat komt er voor terug?
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Hoi Rik,

Ik heb gekozen voor een 10 maanden oude Golf 7 GTI performance DSG met 22k op de teller. Donkere kleur met 19 inch santiago velgen. Nog even te twijfelen om hem te laten chippen stage 1 want dan komt die op de 300pk. Nadeel is wel dat ik mijn garantie verlies. Heb namelijk nog tot nov 2019 garantie.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik hoop dat je DSG bak heel blijft. Ik zou nog maar even wachten met chippen. Je kan je garantie nog nodig hebben.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

ja misschien verstandig. 230pk ook wel even genoeg.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Goede keuze! Ik ben zelf helemaal verkocht aan Renault modellen maar helaas blijft Renault wat achter met motor/drivetrain techniek, iets waar het VAG platform veel beter door ontwikkeld is!
martyyn
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 jun 2016 6:51
Car: Megane RS 2012

Ik vind de megane 3 RS absoluut schitterend. Maar je herkent het misschien zelf wel een beetje. Ik had 2 beschadige velgen, 2 goed zichtbare krassen op het dashboard, deukje in zijkant van het dak, beschadigd leer op bestuurders stoel en de kap die boven het achter wiel zit zat er niet lekker op. Stoorde me ontzettend aan deze kleine dingen die uiteindelijk erg duur waren om op te laten knappen. Zeker voor een auto met 65k op de teller uit 2012. Het krakende geluid tijdens het sturen was voor mij de druppel om deze auto in te ruilen. Had ik al deze gebreken niet gehad had ik er nog gewoon in blijven rijden.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

tutuur schreef:Goede keuze! Ik ben zelf helemaal verkocht aan Renault modellen maar helaas blijft Renault wat achter met motor/drivetrain techniek, iets waar het VAG platform veel beter door ontwikkeld is!
Kwa motorisch zit Renault toch echt wel een stuk hoger dan vag, zo goed als de 1.9 tdi maakt vw ze niet meer (na alle debacles afgelopen jaren is dat wel duidelijk, zo wel binnen als buiten de media, scheurende cilinder koppen... kettingen, je weet het wel ;-) ). Dsg is uiteraard wel een mooi stukje techniek maar als die s'ochtends als het koud is niet in de achterruit wil denk je daar anders over :lol: (0) Wat natuurlijk niet wil zeggen dat Renault probleemloos is maar dat blijft meestal beperkt tot 1 mm meer ruimte op een naadje of een sporadisch rammeltje, dat soort dingetjes. Renault heeft z'n tijd ook wel gekend hoor daar niet van, Laguna 2 met te kleine olie retour vanaf de turbo om maar 1 te noemen, de pk6 van de eerste jaren...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik weet dat er bij VAG ook talloze issues zijnmaar ik doelde meer op de tuneabiloty, wat bij een hothatch toch wel erg interessant is!

Bij Renault zit alles al min of meer op het tandvlees, waar je bij VAG rustig 2x zo hoog kan gaan zonder noemenswaardige problemen. Alles is gewoon veel meer overberekend!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat is wel waar, je haalt er met de standaard componenten wel snel veel uit. Met een standaard F4R uit de laatste RS moet je niet veel verder dan 320 pk gaan voor je intern moet gaan upgraden. De ND0 bakken kunnen dan wel weer een stuk meer hebben als de vroegere J bakken. De EDC helaas niet zo veel, hopelijk wordt de 4 R.S. met handbak leverbaar. En ben benieuwd naar de 1.8T, wat ik begrepen heb, hebben ze er bij Renault aardig wat moeite in gestoken om van de 1.6T van Nissan - waar die op gebaseerd is - een (flink) wat sportiever blok te maken.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hoger dan 320pk ook nog wel hoor, aan mij de taak om dat te bewijzen ;-)

Inmiddels rijdt vrijwel elke hothatch met een direct ingespoten motor, waar ze bij Renault gewoon elke keer software iets meer uit de huidige hardware hebben geperst.....

Het zijn betrouwbare motoren, dat zeker maar het feit blijft dat het gewoon een opgepepte Clio RS motor is van inmiddels bijna 20 jaar oud
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

En dat gaat je vast lukken ;-)

Directe inspuiting is leuk voor het verbruik, maar kwa vermogen boeit het niet zo heel veel (zie F20C b.v., 243 pk met gepoorte injectie).

Dat het inmiddels een beetje antiek begint te worden weet Renault ook, nu de 3 R.S. uit productie is zullen we hem niet meer terugzien (wie weet nog in de clio R.S. 16 :smile: ).
De 1.6T en de 1.8T hebben wel directe inspuiting en daarmee zijn ze weer aardig bij de tijd (ook al zijn het nissan motoren maar goed, logisch ook als je in 1 groep zit).

We zullen zien wat de 1.8T gaat brengen :D

Aan de diesel kant lopen ze wel voorop (met de 2.0 dci als meesterstukje met kruislings geplaatste in/uitlaat poorten, de 1.6 dci is ook een mooi stukje techniek en helemaal bij de tijd).
Heeft uiteraard niets met hot-hatches te maken die diesels :P
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Direct ingespoten motoren zijn toch ook wel erg interessant om vermogen tehalen hoor, een F20c is dan weer een heel ander verhaal, maar dat heeft meer te maken met de bizar goede flow in de kop en wildere nokkenassen als standaard dan je ooit in een F4R tegen zult komen.

De huidige generatie 2 liter direct ingespoten motoren hebben allen rond de 10:1 compressie, waardoor turbo's sneller opspoelen, het rendement zonder turbodruk hoger ligt en door de koelende werking van de direct ingespoten brandstof ligt de vermogenslimiet ook nog eens hoger. Win-win, nu nog betrouwbaar en dan kan het wel eens interessant worden!

Wel jammer dat het een 1.8 gaat zijn waar alle concurrenten lekker aan 2.0 vast blijven houden! Enne, 4wd? Of zal het gewoon een fwd blijven?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Als je ziet wat ze uit die 1.6 halen in Japan dan komt dat kwa vermogen met die 1.8 vast goed :smile:

Het wordt FWD met 4ws, wordt wel spannend hoe goed die echt gaat worden, weer een heel ander recept als de 3. 5 deurs, vierwielsturing, zal ongetwijfeld zwaarder zijn...
Plaats reactie