Advies gevraagd aanschaf Megane III RS

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Gesloten
frans1401
Berichten: 6
Lid geworden op: do 4 aug 2016 18:41

Ik ben nieuw op dit forum. Ik overweeg een gebruikte Megane III RS aan te schaffen maar liep tegen een hoop vragen aan. Ik ben bij twee dealers geweest maar die waren niet echt geïnteresseerd in mij waarschijnlijk omdat deze auto nieuw niet meer leverbaar is en ze ook geen documentatie meer hebben.
Intussen ben ik er in basis wel uit, ik wil een cup versie van het jaar 2012, 2013 of 2014 met Recaro’s, stof bekleed en in goede staat met niet teveel kilometers.
Ik kies voor de cup omdat ik een mechanisch sper wil en geen elektronisch. Is een Trophy altijd een cup? Wat biedt een Trophy?

Wat ik echter mis is een brochure en eventueel een prijslijst uit 2013 of 2014 zodat voor mij inzichtelijker is wat een standaard voorziening is en wat een optie (tegen extra betaling). In advertenties gooit men alles op een grote hoop. Zou iemand die in het bezit is van een brochure hem voor mij kunnen scannen?

Ik zie hier in Nl niet zoveel te koop maar op Leboncoin kan ik kiezen uit 60 stuks cup versies uit de jaren 2012 t/m 2014. Zijn er verschillen in uitvoering t.o.v. hier? Ik vraag dit omdat ik in de brochure van de Clio RS die ze mij bij de dealer in de hand hebben gedrukt bij gebrek aan een van de Megane, niets staat over een achteruitrijcamera terwijl op Leboncoin verschillende Clio’s RS worden aangeboden met.

In mijn gedachten zit ook nog een beetje een BMW M135i maar volgens mij mist die auto het agiele, kwikzilverachtige gedrag van de Megane RS. Tenminste zo beoordeel ik het als ik de youtube video’s van de Megane RS op de Nordschleife bekijk. Ik heb 12 jaar een 330d gehad en een fantastische auto om te rijden op de snelweg maar in kortere bochten was hij toch enigszins onderstuurd en dat hoop ik kwijt te zijn met het sper van de cup. En goede tractie bij nat weer in bochten. Is die verwachting gegrond?

Ik hoop op korte termijn ergens eens te kunnen rijden met een RS.

Ik heb een flink aantal leuke auto’s gehad waarvan een flink deel klassieke Alfa Romeo’s maar ook onderstaande auto is in de jaren 90 een tijdje in mijn bezit geweest. Zal jullie wel bekend voorkomen.

Gr. Frans


https://drive.google.com/file/d/0B4yn3I ... sp=sharing
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Hoi Frans, welkom hier!!

In Nederland zijn niet veel Trophy's geleverd. Zie hiervoor ook het register van de Megane III RS -> http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 08&t=28774

Zou je een Phase III (Laurens van den Acker-front) willen rijden of is dat juist niet wat je zoekt? Aangezien deze vanaf 2014 op de markt zijn. Hierbij de Brochure: http://web.renault.nl/downloads/prijsli ... mpleet.pdf

Van de Phases ervoor heb ik hier wel wat Brochures gevonden via Google:
http://www.autoweek.nl/brochure/4654/re ... egane-2009
http://www.autoevolution.com/car-brochu ... chure.html
http://www.autoevolution.com/car-brochu ... -2012.html

Hoop dat je snel een RS van je wensen tegenkomt! Dikke 5 TURBO hoor :worship:

Groeten,
Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Een Megane RS was een vrij kale auto in basis. Zo had je standaard een RDS display voor de radio en een handgeschakelde airco.

Een echte Trophy is altijd voorzien van een mechanisch sper. Wat biedt de 265 Trophy extra? Niet zoveel buitenom de standaard recaro's en sper. Dat is natuurlijk niet uniek aan de Mégane RS. Het was wel de eerste versie met de kleur J37 Jaune Sirius. Het was een voorloop op de phase 2.

Trophy's van de laatste fase (275pk) hebben specifiek een kleurstelling van het interieur (voornamelijk stoelen). Wat uniek is aan die auto is dat de mogelijkheid werd geboden voor Ohlins Road and Track dempers. Voor en achter dus instelbaar. En de standaard Akrapovic is natuurlijk mooi voor de sound. Lastig is wel om er achter te komen of de auto die dempers heeft puur uitgaande van een advertentie.
frans1401
Berichten: 6
Lid geworden op: do 4 aug 2016 18:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik me niet helemaal duidelijk heb uitgedrukt. Ik zoek een RS uit het modeljaar 2013 of 2014 en zoals het er nu voor staat moet dat minstens een cup zijn met recaro's stof uitgevoerd. Mijn vraag over Trophy was meer nieuwsgierigheid omdat ik niet weet wat deze uitvoering biedt. 10 pk extra? Dat is voor mij geen reden om meer geld uit te geven als ik elders lees dat een tune me makkelijk 40 pk brengt.
De links naar de diverse brochures zijn helaas van modeljaar 2009 en 2012 en die van Renault zelf (jaar?) geeft geen enkel inzicht in het uitvoeringsnivo en mogelijke opties. Ik wil niet ongeveer maar precies weten wat standaardopties zijn en wat extra opties zijn. De verkoper mag in eerste instantie zijn auto aanprijzen en aangeven waarom ik de auto moet kopen maar ik wil zelf de feiten van de ficties kunnen scheiden.
Ik blijf met name benieuwd of iemand die ruime ervaring heeft met zowel de sport als de cup uitvoering mij meer kan vertellen over de verschillen tussen het rijden met of zonder sper onder de diverse omstandigheden.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ik rij zelf een cup uit 2011. Het sper is echt een meerwaarde wat mij betreft. Meer grip en tractie. Zeker in vergelijking met mijn oude Megane 2 rs trophy.
Veel minder wielspin.

Ik snap wat je zegt mbt een trophy. Waarom zou je meer uitgeven voor een zelfde auto waar niet het label trophy op staat. Alleen de Ohlin dempers is een plus. Je hebt op youtube een filmpje met een vergelijking tussen deze dempers en het standaard cup onderstel:
frans1401
Berichten: 6
Lid geworden op: do 4 aug 2016 18:41

Eerlijk gezegd waren het de Öhlin dempers die mij naar de Megane RS voerden. In eerste instantie was ik alleen geïnteresseerd in de BMW M135i en was ik bezig mijn kennis te vergroten door Engelse en Duitse BMW fora te doorzoeken om de voor en tegens van deze auto boven water te krijgen. Vooral op het Engelse forum wordt regelmatig aangegeven dat men niet blij is met het gedrag van de achteras en toen gaf iemand aan dat hij er öhlins onder had omdat die hem zo goed waren bevallen bij zijn Megane RS. Ook werd er regelmatig geklaagd op het gemis aan tractie door het gedrag van de achtertrein en het gemis van een sper. Meerdere forumbezoekers hadden hun auto laten uitrusten met een Quaife sper. Ook waren de meningen verdeeld over het adaptieve onderstel (optie) dat verspild geld zou zijn als je b.v. wilt upgraden naar Öhlins of AST. Op de Duitse fora hoor je er weinig over en ik vroeg me af of dat misschien te maken kon hebben met de kwaliteit van de Engelse wegen en de vele nattigheid daar? Ongetwijfeld zal je met Öhlins onder je RS op de Nordschleife een paar seconden kunnen winnen maar de grote winst voor mij zit hem meer op de gewone wegen dan op de snelweg of het circuit. Kleine en grote oneffenheden worden beter verwerkt. Is de meerprijs correct dan zal ik zeker kiezen voor een RS met Öhlins.
frans1401
Berichten: 6
Lid geworden op: do 4 aug 2016 18:41

Met wat ik hier had geplaatst sloeg ik de plank volkomen mis. Niks beledigends of zo, maar gewoon verkeerd.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Met Ohlins, dan dien je opzoek te gaan naar de 275 Trophy of de Trophy-R natuurlijk :p .

[img]http://s1.cdn.autoevolution.com/images/ ... 015_64.jpg[/img]

Momenteel de enige te koop in NL, met wat historie..... http://link.marktplaats.nl/m1074481820

[img]http://voorraadmodule.vwe-advertentiema ... 275-trophy[/img]

Je kunt ze ook achteraf laten monteren natuurlijk, maar het interieur van de laatste Trophy-versie is zo gaaf (Y) .

[img]http://www.conceptcarz.com/images/Renau ... 1-1024.jpg[/img]
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
frans1401
Berichten: 6
Lid geworden op: do 4 aug 2016 18:41

Deze witte Trophy is een hebbeding maar valt buiten mijn budget. Rond €25.000 is het budget maar eerst wil ik nog zelf achter het stuur gezeten hebben voor ik definitief kies voor een Megane RS. Zoiets als dit b.v.?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=2

Dit is maar een voorbeeld en ik neem de tijd, oktober, november is de bedoeling.

Ik heb e.e.a. op een rij gezet en denk dat het correct is.

Megane RS 265 Sport is de standaarduitvoering.

Megane RS 265 Cup verschilt t.o.v. de Sport:
- Verlaagd stijver onderstel
- Sperdifferentieel
- RS Monitor
- Rood geverfde standaard remklauwen

Megane RS 275 Trophy
- Cup opties
- 10 pk extra
- Recaro stoelen
- Akrapovfc uitlaat

Megane RS 275 Trophy-R
- Trophy opties
- Öhlin schokbrekers
- 100 kg lichter dan standaard Trophy

Is het correct als ik zeg dat een RB8 een RS 265 Cup is met Recaro stoelen, 19” wielen, achterspoiler en donkerblauwe lak?

Ik weet natuurlijk ook dat er nog een vracht aan opties zijn maar ik vermoed dat die voor alle versies vrijwel hetzelfde zijn.

Deze gegevens vond ik in de onderstaande pagina’s.
http://www.renaultsport.com/New-Megane- ... -3697.html
http://www.renaultsport.com/gamme-servi ... -r-en.html
http://www.carmagazine.co.uk/car-review ... 13-review/
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ik volg je niet helemaal. Eerst wil voor een megane gaan ivm de Ohlins. Maar nu volstaat het cup? Want dat zou ik wel begrijpen. Cup is gewoon een tandje hard dan de niet cup. (Cup te herkennen aan de rode remklauwen, staat iets lager, de ph1 en een aantal ph2 zijn geleverd met gegroefde remklauwen later zijn ze hier mee gestopt. En uiteraard het sper diff. Dit voel je wel tijdens de proefrit.

Je hoeft overigens niet perse een rbr8 te kopen om het cup onderstel te hebben. Er zijn vele 265 pk uitvoeringen met het cuponderstel. Een aantal voorbeelden:

Deze ph1 heeft bijvoorbeeld ook het cuponderstel:
http://www.autowereld.nl/renault/megane ... tails.html

ph2 ook met cup
http://www.autowereld.nl/renault/megane ... tails.html

Ook deze ph3 heeft het cuponderstel (wel import):
http://www.autowereld.nl/renault/megane ... /foto.html

Megane RS 265 Cup verschilt t.o.v. de Sport:
- Verlaagd stijver onderstel
- Sperdifferentieel
- RS Monitor
- Rood geverfde standaard remklauwen

Megane RS 275 Trophy
- Cup opties
- 10 pk extra
- Recaro stoelen
- Akrapovfc uitlaat
- Öhlin schokbrekers is hier ook een optie

Megane RS 275 Trophy-R
- Trophy opties
- Öhlin schokbrekers
- 100 kg lichter dan standaard Trophy

Is het correct als ik zeg dat een RB8 een RS 265 Cup is met Recaro stoelen, 19” wielen, achterspoiler en donkerblauwe lak?
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Kijk anders ook even in het register. Daar zie je ook de verschillen tussen de verschillende uitvoeringen.
frans1401
Berichten: 6
Lid geworden op: do 4 aug 2016 18:41

Ik schrijf nergens dat ik ga voor een Megane met Öhlins. Op een BMW forum schreef iemand over zijn goede ervaringen met Öhlins onder zijn Megane en BMW en zodoende ging ik eens bij de Megane RS kijken en kreeg deze auto ook mijn belangstelling. In mijn bijdrages van 4 EN 5 aug geef ik aan dat ik overweeg een Megane RS aan schaffen en dat mijn basiseisen zijn een cup met recaro’s en 6 aug zeg ik dat als de prijs correct is er Öhlins onder mogen zitten. Moet natuurlijk nog steeds binnen mijn budget vallen en aan mijn eisen zoals km stand, cup en recaro’s voldoen.

Dat een RB8 niet de enigste RS is met cup was mij wel duidelijk. Dat blijkt toch uit in mijn opsomming van de verschillen tussen de Cup, Trophy en Trophy-R? (Was dit correct?). Ik stelde echter een heel andere vraag.

Ik kwam hier voor info omtrent opties en uitvoeringen en heb dit uiteindelijk zelf bij elkaar moeten sprokkelen en vraag mij af of het niet handig zou zijn voor toekomstige aspirant liefhebbers/kopers/leden dat deze gegevens compact en overzichtelijk in een sticky topic te vinden zijn? Scans van brochures?
Intussen heb ik voor een paar euro een brochure kunnen kopen en samen met de op het internet gevonden info weet ik nu voldoende.
Bedankt voor jullie reacties, hier mag een slotje op.
Gesloten