aanpassingen Megane III RS

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
Willy250
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 apr 2017 20:13
Car: Renault MeganeIII RS

Hi all,

Relatief nieuw hier dus bij wijze van korte introductie: Mijn naam is Wiren en sinds een half jaar in het bezit van een Megane 3 RS. Deze heb ik laten mappen bij Fastchip en erg tevreden over de resultaten van deze de Stage 1. Nu overweeg ik wat kleine aanpassingen mooiere geluiden. Ik tast hierbij een beetje in het duister en wil daarom graag een beroep doen op jullie kennis en kunde. Het gaat om het volgende:

1. Vervanging van mijn luchtfilter. Wat adviseren jullie? Ik dacht aan een filter van K&N of BMC maar ben vind het moeilijk om de verschillen te spotten en welke met name geschikter is voor de RS (en ook een beter geluidseffect geeft). Weten jullie toevallig welke te zien is op dit filmpje? Deze lijkt wel de beoogde doelen te vervullen:


2. Een blow off valve. Is deze (HKS Super SQV IV) wellicht geschikt of adviseren jullie een andere?

3. Aangepast uitlaatsysteem. Ik ben niet goed op de hoogte van vervanging van de afzonderlijke onderdelen (spruitstuk, midden demper, eind demper en katvervanger?) of het volledige systeem en de respectievelijke kosten. Ook vraag ik me af of ik daarna wel door de APK kom.

Hoop dat jullie me hierbij verder kunnen helpen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties!
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Als je puur alleen een beter uitlaat geluid wilt zou ik niet een volledig uitlaatsysteem doen (is ook prijzig). En aangezien je hem al hebt laten mappen zou ik het houden bij een back box chop. (zie mijn project topic). Je verwijderd dan alleen de einddemper. Je kan ook de middendemper verwijderden. Is wat goedkoper en makkelijke uit te voeren. Geeft wel iets minder effect.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 9&start=35
( ik heb goede ervaringen bij NM parts. Heeft ook een FB pagina. Kosten max 200 euro).

Ik heb zelf een forge dumpvalve. (kon deze voor weinig kopen). Het is grappig maar soms, vooral bij lagere snelheid, klinkt het ook wel lullig moet ik eerlijk zeggen. Zou het zelf niet nog een keer kopen in ieder geval..

Qua lucht filter zou ik niet te gek doen. Het levert namelijk niet zo veel op. Zeker niet qua geluid. En dat filmpje wat je hebt geplaatst, zo zou ik het zeker niet doen. Trekt zo alleen maar warme lucht en dat kost je vermogen.
Een inlegfilter is nog de beste aanrader maar qua geluid levert dit vrij weinig op. Er schijnt wel een stukje schuim in het lucht huis te zitten. Ik heb mij laten vertellen dat als je deze verwijderd dat dit ook wat geluidstoename oplevert.. Maar dit kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen.
Willy250
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 apr 2017 20:13
Car: Renault MeganeIII RS

Ha Patrick - Dank voor je input, hier heb ik zeker wat aan.

Voor de uitlaat-vragen zal ik even de topics bekijken en indien nodig contact opnemen met NM parts.

Met betrekking tot de dump valve vind ik eea nog moeilijk te beoordelen. Het schijnt dat de HKS en Forge verschillende geluiden produceren. Afgaande op de youtube-filmpjes lijkt de HKS een scherper geluid te maken. Ik kan me voorstellen dat dit na verloop van tijd enigszins gaat vervelen vandaar wellicht toch beter om voor een Forge te gaan. Nieuw vind ik deze te duur, tegen de EUR 200,- aan (zie https://www.forgemotorsport.co.uk/Blow_ ... --786.html). Mocht ik deze (net als jij toentertijd hebt gedaan) goedkoper vinden dan zal ik het nog eens overwegen. Ik ging er trouwens van uit dat het geluid bij lagere snelheden niet erg hoorbaar zou zijn zolang je je gas maar niet te ver intrapt. Klopt dat?

Over de luchtfilter volg ik je niet helemaal over de warme lucht die wordt aangetrokken. De locatie van de filter (of dit nu de standaard luchtfilter of een conical luchtfilter is) blijft om en nabij hetzelfde. Ik denk dat de temperatuur van de lucht die wordt aangezogen daarmee ook enigszins hetzelfde blijft. Bij de conical lijkt er wel meer oppervlakte te zijn waardoor er een grotere hoeveelheid lucht aangezogen kan worden. Onder de eindstreep zal het qua vermogen denk ik niet erg veel uitmaken maar op het filmpje lijkt er wel een groot verschil in geluid te zijn. Wat denk jij?
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Tsja de dump valve hoor je als je de turbo gebruikt zal ik maar zeggen.. Hks zou zomaar een ander geluid kunnen geven maar dat heb ik zelf niet in real live gehoord. Mijn forge was 80 piek dus die kon ik toen niet laten liggen. Het zit er nu op en vind het prima. Maar ik ook prima zonder kunnen hoor. Wat ik al zei soms klinkt het wat lullig haha.

Mbt luchtfilter ect. Er is door vele kenners en oa Fastchip aan mij uitgelegd dat bij turbo auto's een openluchtfilter eigenlijk geen zin heeft. Het klinkt grappig maar je verliest er vermogen door. Je originele lucht huis zal meer meer koude lucht opnemen als een openlucht filter. De mannen van Renault sport weten echt wat ze doen en veel beter dan wat zij hebben gemaakt ga jij het niet krijgen. Een inleg filter vervangen (dus de OEM "papieren" inleg filter van Renault) voor een K&N of pipercors of een ander merk zal qua performance het beste zijn. Maar dit ga je qua geluid niet echt horen.

Ik denk zelf je het beste kan beginnen met je uitlaat. Ik denk (weet bijna zeker) dat als je dit hebt gedaan dat je dit qua geluid voldoende vind. De pop and bangs zijn verslavend (zeker in sport stand).
Als je qua uitlaat ook nog vermogen erbij wilt zou ik de downpijp aanpassen. Hou er wel rekening mee dat de kat hierin verwerkt zit en dat dit bij de APK problemen oplevert. Om dat te omzeilen zou je een downpijp met sportkat kunnen nemen. Is wel een stukkie duurder.
Een downpijp icm back box of midboox chop zal de meeste pop and bangs opleveren.

Ik denk dat er ook nog wel andere mensen zullen reageren met tips and trucs.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Oh misschien kan je je even voorstellen in het wie is wie gedeelte. En een foto van je rs doet het altijd goed :D

http://www.renault-tuning.com/viewforum.php?f=70
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Welkom Willy, uit welke regio kom je?
Ik heb een Injen CAI en in mijn mening pak je daarmee tegelijkertijd het 'BOV-geluid' en het luchtfilter verhaal mee.
Ik heb een dag een Forge gehad, ik vond het helemaal niets... Ik heb deze toendertijd vervangen door eentje van Blitz, enorm verschil - imho veel bruter dan de scheetjes die een Forge maakt.
Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 15 mar 2013 20:09
Car: Twingo RS Gordini,R8
Locatie: Voorburg

Welkom hier.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het meeste is al gezegd maar toch een paar kleine tips van mijn kant:

Luchtfilter kun je idd het beste een aftermarket systeem pakken die ook nog ergens koude lucht aanzuigt, bijv. Het systeem dat Arno heeft! Anders lekker standaard laten of hooguit een aftermarket inlegfilter er in.

Dumpvalve is echt persoonlijk maar ik vind de hks geweldig klinken. Voordeel aan deze is dat hij lang niet zo hard slijt als alle anderen, en door de druk gesloten wordt gehouden in plaats van een veer die tegen de turbodruk in werkt. Geen last dus van lekken, raar stationair lopen of andere ongein. Overigens kun je met een hks de finnetjes vervangen om zo een ander geluid te creëren.

Voor wat betreft de uitlaat, het is al gezegd maar als je puur wat meer geluid wilt dan kun je een midbox chop of endbox chop doen. Wil je performance doe dan een volledig uitlaat systeem. Kosten hiervan kun je zelf ook wel op internet vinden.
Willy250
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 apr 2017 20:13
Car: Renault MeganeIII RS

Dank voor de input en verwelkomingen allen. Ik zal binnenkort nog wel een foto plaatsen op het wie-is-wie forum.

@ Arno - Ik kom uit regio Rotterdam. Kende de Blitz niet maar het geluid lijkt inderdaad een stuk bruter dan de Forge. Net zoals bij de HKS lijkt deze niet direct compatibel voor de RS. Begreep van Jap Power (officiële HKS dealer in NL) dat je een universele HKS met de Forge kit zou moeten combineren om deze op de RS te monteren.

Dat zou dan zo gaan:
1 x https://www.forgemotorsport.com/Turbo_B ... --917.html
1 x https://www.forgemotorsport.com/38mm_OD ... -1249.html
1 x https://www.forgemotorsport.com/4mm_Sil ... --512.html.
1 x een elbow
2 x slangenklem
1x universele HKS BOV en een aansluitpijpje voor de HKS BOV.

Ik ga ervan uit dat om en nabij hetzelfde zou moeten gebeuren voor de Blitz BOV.

Even afwachten op een leuke BOV-deal die tzt langskomt of de Injen CAI. Ik laat het nog even bezinken. Voor nu ga ik maar gewoon even voor een backbox chop.
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Er is inderdaad naar mijn weten enkel een plug-and-play BOV van Forge beschikbaar voor de Megane. Ik heb toendertijd bij Blitz zelf de nodige onderdelen besteld, was redelijk te doen qua kosten. Zal een vergelijkbaar verhaal zijn met HKS.

Ik werk in Rotterdam, kunnen eerdaags wel een keertje afspreken? Of natuurlijk de einde jaars meet van de RTC ;-)
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

(Y) Is een redelijk stukje rijden maar uiteraard zijn we hartstikke blij om jullie ook te zien! :biertjuh:
StephRS
Berichten: 218
Lid geworden op: za 21 nov 2015 9:28
Car: Megane RS

Iemand zou een mooie route naar de meeting toe moeten maken!
HaDries
Berichten: 233
Lid geworden op: za 4 sep 2010 9:35
Locatie: Thuis
Contacteer:

StephRS schreef:Iemand zou een mooie route naar de meeting toe moeten maken!
Voor de mensen die vanaf Zwolle komen is het vanaf Zwartsluis de dijk over naar Vollenhove, aldaar rechtdoor de dijk over richting Blokzijl en vanaf Blokzijl rechtdoor blijven gaan de dijk over naar Kuinre en daar op de rotonde linksaf en binnen en km vind je de Wip Kip aan de linker kant.

Vooral de dijk vanaf Vollenhove naar Blokzijl is de moeite waard
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

HaDries schreef:
StephRS schreef:Iemand zou een mooie route naar de meeting toe moeten maken!
Voor de mensen die vanaf Zwolle komen is het vanaf Zwartsluis de dijk over naar Vollenhove, aldaar rechtdoor de dijk over richting Blokzijl en vanaf Blokzijl rechtdoor blijven gaan de dijk over naar Kuinre en daar op de rotonde linksaf en binnen en km vind je de Wip Kip aan de linker kant.

Vooral de dijk vanaf Vollenhove naar Blokzijl is de moeite waard
Die route wilde ik in ieder geval wel pakken morgen! Via Lichtmis, Hasselt, Zwartsluis, Vollenhove en Blokzijl inderdaad. Daarna over de Kuinderdijk richting Kuinre (Y)
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Plaats reactie