ACT: Electra

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
knetter
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 28 nov 2004 10:36
Locatie: grave
Contacteer:

ok wie weet dat de kleuren bedrading zijn bij een 16v achter de radio?
mijn verlichting van de radio gaat al aan als ik de auto op contact zet en niet als ik mijn verlichting aanzet?
website
web-log

site stil under construction
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

hoe mooi is het? :)
knetter
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 28 nov 2004 10:36
Locatie: grave
Contacteer:

het is een rotzooi heb net mijn radio terug van pioneer ff een reparatie gehad € 150.- dus ik wil nou die kosten voorkomen door ff alles na te lopen maar.

maar als ik de kleur van de kabels weet en het bijbehoerende funktie zou dat mooi zijn
website
web-log

site stil under construction
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

knetter schreef:het is een rotzooi heb net mijn radio terug van pioneer ff een reparatie gehad € 150.- dus ik wil nou die kosten voorkomen door ff alles na te lopen maar.

maar als ik de kleur van de kabels weet en het bijbehoerende funktie zou dat mooi zijn
Spanningszoeker.... Multimeter..
is de beste oplossing.

kan er nix fout gaan met per ongeluk net een andere kleur in jouw auto..
CLIO 16V --> 19 16V
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

Afbeelding

heeft er iemand toevallig zulke stekkers te liggen komend uit een 21 txe, of iemand die weet in welk type renault deze nog meer te vinden zijn.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Joost Pennings
Berichten: 57
Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
Locatie: Gemert
Contacteer:

knarF16V schreef:
knetter schreef:het is een rotzooi heb net mijn radio terug van pioneer ff een reparatie gehad € 150.- dus ik wil nou die kosten voorkomen door ff alles na te lopen maar.

maar als ik de kleur van de kabels weet en het bijbehoerende funktie zou dat mooi zijn
Spanningszoeker.... Multimeter..
is de beste oplossing.

kan er nix fout gaan met per ongeluk net een andere kleur in jouw auto..
wellicht een beetje laat......

Maar pas aub wel op dat je de draad van de radioverlichting niet verwart met die van de massa... Dat heb ik ooit bij een japanner per ongeluk gedaan (swift). Ik had een blokje met drie draadjes, een vaste 12v, een contactgeschakelde 12v en een massa... dacht ik... Maar dat was dus niet zo!! Je meet al snel massa via de lampen van de verlichting zelf... tot je het licht aan zet... dan krijg je een ware disco!!!


Dus weet wel wat je meet!! (ofwel, zorg voor een goed massapunt (je contactslot ofzo) )

Daarnaast nog een tip van flip: Test de bende met een oude radio! Als je een foutje maakt en je blaast je radio op (en dat heb je al snel voor elkaar!!) dan is dat niet zo heeeel erg...

(yeps, ik heb dat ooit per ongeluk gedaan ja... liet een draadje met 12v op de behuizing vallen terwijl de antenne plug er in zat --> radio naar de maan!!! Een of andere chip vd tuner kapot... |: De radio deed het nog wel, maar fipte volledig wanneer ik de antenne er in prikte... die kon ik dus weg flikkeren!!!)

Groetjes!
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Weet niet of het wel helemaal in electra thuis hoort, mjah, ik probeer het gewoon.
Ik zoek een systeem waarmee ik via de sigaretteaansteker aansluiting een accu op kan laden.
Zit namelijk zo, ik wil op vakantie een elektrische koelbox op 12v mee maar nu gaan we in tentjes, dus geen elektra. Aangezien je niet de hele dag aan het rijden bent istie niet constant gekoeld. Nu wilde ik de koelbox via een losse accu laten koelen als we niet rijden maar die accu moet als we rijden wel weer opgeladen worden.
Verbruik van de koelbox is 7A, dus met een 65A dieselaccu moet ie met geluk zo'n 9 uur kunnen koelen voor die compleet leeg is.
Iemand tips of andere ideen?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Die zijn verkrijgbaar hoor, (druppel)laders via de sigaretteaansteker.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Dat dacht ik ook, maar kon het op internet nergens vinden en bij de halfords keken ze me aan of ze water zagen branden.
Ga straks wel ff bij de brezan kijken of ze het daar misschien hebben.
Joost Pennings
Berichten: 57
Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
Locatie: Gemert
Contacteer:

Ik heb een beetje het zelfde probleem... Ik heb dit bedacht, maare weet nog niet wat ik ga doen...

Het is wellicht ook een beetje TE 'hobby-hobby'... Maar je kunt ook de 2e accu gewoon vast in je auto maken en dan laden met je dynamo. Dan kun je twee dingen doen:

- als je stil staat je auto accu los trekken... Dus de accu gewoon parallel aan je autoaccu zetten. Wellicht niet handig als je moet starten... Je kunt dus ook het volgende doen...

- Plaats een relais (wat de laadstroom kan hebben...) tussen de draden van je autoaccu naar je 'koelkastaccu'. Maak dan ergens een schakelaartje wat het relais bedient. Dan kun je als je gaat rijden eerst je eigen autoaccu laden, En als die vol is kun je de accu van de koelkast laden... Maar ik denk dat je dan wel een diesel moet hebben met een lekkere dynamo om die accu te laden... Let er wel op dat je de twee accu's parallel zet: de totaalweerstand van de accu's wordt dus de veel minder: de laadstroom wordt dus veel meer... Daarom moet je ze niet gelijktijdig laden!! Dat wil wel eens problemen geven met je dynamo!

En als je dus geen diesel hebt kun je dus ook lekker makklijk doen --> Kamperen is aanklooien.... dus kun je ook beide accu's leeg trekken, en je auto aanduwen!!!! haha...


Laat even weten wat je doet!


Groetjes Joost
Pr0f
Berichten: 311
Lid geworden op: di 26 aug 2003 7:49
Locatie: Delft

Het is niet de 5, maar een leaseautootje waar ik mee op vakantie ga, dus ik wil eigenlijk niets direct aan de dynamo koppelen, ook al was dat ook mijn eerste idee. Ik ga vaak op verschillende campings/ in hotels slapen maar ik ga kijken of ik ook in een tent 220 kan krijgen, dan kan daar koelkast draaien en eventueel een gewone acculader aan dieselaccu knopen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als je naar een camping gaat hebben ze toch al stroom, die ene euro kan er toch wel vanaf 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Yde 16V
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 5 aug 2002 19:22
Locatie: Oosterbeek
Contacteer:

Heeft ook wel een beetje met elektra te maken:

Ik kwam er net achter dat er ongeveer 1 liter (!) water in mijn zekeringskastje onder het dashboard stond, zeg maar het plastic bakje wat onder de zekeringen hangt.

Snap er helemaal niets van, die wagen is helemaal hard. Voorruit + rubbers zien er goed uit, accubak ziet er ook perfect uit...

Heb al met de tuinslang de accubak door gespoeld en hij begint te lekken als er water op de ventilator van kachel spuit. Maar... dat water komt niet bij het zekeringskastje, dat komt helemaal onder bij de middenconsole uit...

Het is btw. ook GEEN koelvloeistof, dus een lekke kachelradiateur is het ook niet.

Ik snap er echt niets van, alles ziet er goed uit! Maar toch, 1 liter is niet niks. HELP!!!

Iemand een idee? Het gaat hier om een R5 GTE.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Moet daar geen waterafvoer zitten? Volgens mij wel... Maar misschien zit die verstopt?

Weet niet precies om wat voor auto het gaat, maar dit is het eerste wat me te binnen schiet.

edit: een GTE dus. Nee, dat zit effe wat anders. Geen idee hoe het komt. :S
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

ik heb een renault 5 gt turbo. Er zit centrale deurvergrendeling in met afstandsbediening, maar ik heb de zender niet meer, maar nu kan ik aan een sleutel met zender en een bijpassende ontvanger van een clio komen. Mij is verteld dat de dit setje onder renaults uitwisselbaar is, want he is allemaal hetzelfde, maar past de zender en ontvanger van een clio ook?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

weet wel dat een laguna en een clio niet uitwisselbaar is. Van een clio en gtt wel dacht ik?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

het is zo'n infrarood ding. Ontvanger is een zwart rechthoekig bakje met een printplaatje erin.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

ja, volgens mij wel uitwisselbaar dus...
sleutel en ontvanger horen wel bij elkaar.
Joost Pennings
Berichten: 57
Lid geworden op: di 19 jul 2005 12:07
Locatie: Gemert
Contacteer:

Yde 16V schreef:Heeft ook wel een beetje met elektra te maken:

Ik kwam er net achter dat er ongeveer 1 liter (!) water in mijn zekeringskastje onder het dashboard stond, zeg maar het plastic bakje wat onder de zekeringen hangt.

Snap er helemaal niets van, die wagen is helemaal hard. Voorruit + rubbers zien er goed uit, accubak ziet er ook perfect uit...

Heb al met de tuinslang de accubak door gespoeld en hij begint te lekken als er water op de ventilator van kachel spuit. Maar... dat water komt niet bij het zekeringskastje, dat komt helemaal onder bij de middenconsole uit...

Het is btw. ook GEEN koelvloeistof, dus een lekke kachelradiateur is het ook niet.

Ik snap er echt niets van, alles ziet er goed uit! Maar toch, 1 liter is niet niks. HELP!!!

Iemand een idee? Het gaat hier om een R5 GTE.
Heej Yde!

Euuh, ik zeg altijd maar: als je het niet waterdicht krijgt, moet je gewoon zorgen dat het water wat er in komt weer weg kan! Gaatje boren dus!!! :beer:

Ben je er al achter wat het was??

Groetjes Joost
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Worden er in de autotechniek vaste kleuren gebruikt qua aders net zoals in de 'normale' electrotechniek. Zoja, welke kleur voor wat?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, dat wordt niet of nauwelijks gedaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Riël schreef:Nee, dat wordt niet of nauwelijks gedaan.
Dus je kan elk kleur voor elke toepassing gebruiken? :s
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, voor wat ik meemaak gebeurt dat nogal eens.

Bij de volvomotor is zwart de +, bij renault is dat weer rood (meestal), nee, er zijn geen speciale kleuren per toepassing waar ik van weet.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

oke

Ik had de kleuren:
Bruin = aarde
rood = + vaste spanning
Zwart = + geschakelde spanning doorgekregen.
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

Niet echt een ja/nee vraag maar toch:

In hoeverre is het mogelijk om LED verlichting in een clio I te plaatsen? Ik denk hierbij aan de tellers e.d. Verder vraag ik me af of de knopjes voor mistlicht en waarschuwingslichten licht moeten geven net zoals het klokje en de kachel? Want deze zijn bij mij aardig donker.

Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat er iets van folie in zit oid, waardoor het niet echt mogelijk zou zijn. Heeft iemand ervaring hiermee? Of heeft iemand zon dash eens van achteren gezien hoe t werkt?

[img]http://82.173.150.110/clio/dash.jpg[/img]
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Tommeer schreef:Niet echt een ja/nee vraag maar toch:

In hoeverre is het mogelijk om LED verlichting in een clio I te plaatsen? Ik denk hierbij aan de tellers e.d. Verder vraag ik me af of de knopjes voor mistlicht en waarschuwingslichten licht moeten geven net zoals het klokje en de kachel? Want deze zijn bij mij aardig donker.

Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat er iets van folie in zit oid, waardoor het niet echt mogelijk zou zijn. Heeft iemand ervaring hiermee? Of heeft iemand zon dash eens van achteren gezien hoe t werkt?

[img]http://82.173.150.110/clio/dash.jpg[/img]
[img]http://137.224.224.161/1916v/photos/dashboard1.JPG[/img]

http://www.team1916v.com/forum/viewtopi ... 1706#31706

ik ben bezig geweest met leds in mijn 19 16V phase 1 dash, zelfde als van de clio..

en het kan wel, is alleen wel veel werk.
als je het makkelijk wil hebben, dan koop je gewoon custom wijzerplaten, bijvoorbeeld van Heiz

mocht je vragen hebben, kun je me altijd pm-en

gr frank
CLIO 16V --> 19 16V
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

Het resultaat ziet er mooi uit idd!

Wel jammer dat het zo lastig is om te maken. Ik weet van corsaatjes dat je gewoon de lampjes kan vervangen voor LEDs in een vitting, maar hier gaat dat een stuk moeilijker dus.
Die wijzerplaten die je kunt kopen zien er wel netjes uit! Hoe doen zij dat met die kleuren?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik ben op zoek naar een betaalbare sensor, die ook gebruikt wordt in adaptive cruise control systemen.

Een sensor met een lage nauwkeurigheid die de afstand t.o.v. een voorganger kan bepalen tot een meter of 75 - 100, tot 5 meter onnauwkeurigheid kan ik mee leven.

Niet te vinden die dingen i.e.g. :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Tommeer schreef:Het resultaat ziet er mooi uit idd!

Wel jammer dat het zo lastig is om te maken. Ik weet van corsaatjes dat je gewoon de lampjes kan vervangen voor LEDs in een vitting, maar hier gaat dat een stuk moeilijker dus.
Die wijzerplaten die je kunt kopen zien er wel netjes uit! Hoe doen zij dat met die kleuren?
Dat kan bij de 19/Renault ook, ledjes met vitting zijn verkrijgbaar op ondermeer http://www.conrad.nl (scheelt je heel erg veel solderen! zijn zo'n 15/20 lampjes ongeveer). Dan zit je nog met dat folie wat er tussen zit, mogelijkheid is om het gewoon een nachtje in bleek te gooien (Dan is het opeens wit (0) ).
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Eej Melcon... Jij ook hier? :)
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

Hoe bedoel je precies folie? Waar zit dat?
Dit zijn voorbeelden van een fitting die ik bedoel:
[img]http://www.steve010.nl/fittingen/opel_blauw7000mcd1.jpg[/img]
Die schijnen zo in een fitting van een lampje geschoven te kunnen worden. Dan is het wel te doen :D
knarF16V
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 30 mei 2005 15:02
Locatie: Wageningen
Contacteer:

zij hebben bij de vervangende wijzerplaten, andere kleur folie gemonteerd, die het licht filtert.

Even over die leds, je kunt ze gewoon krijgen, maar het verschil tussen die leds en gloeilampjes is de stralings hoek, en gloeilampje schijnt veel breder, dan een led, en de verlichting van de tellerplaten gaat via plexiglas, dat meestal niet precies bovenop het lampje zit, maar schuin richting de zijkant, met als gevolg dat het grootste gedeelte van het licht van de led niet de goeie kant op gaat en dus verloren gaat.

Ik heb de leds in het plexiglas geboord, zodat ze precies de goede kant opschijnen.
CLIO 16V --> 19 16V
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Merijn schreef:Eej Melcon... Jij ook hier? :)
ja, sindskort :D er wordt hier tenminste vaker dan 1 keer per week gepost :lol:

Tommeer, die fittingen die jij bedoelt kun je op http://www.conrad.nl vinden, dat zijn gewoon dezelfde fittingen als nu in je tellerkak/dashboard zitten, alleen dan zit er een led lampje in ipv gloeilampje (en die zijn in alle kleuren van de regenboog verkrijgbaar (D) )... Bij je tellerbak zit er een oranje folie achter je wijzerplaten (de lampjes zijn gewoon wit namelijk)... dus die folie moet je weghalen of bleken of vervangen wil je een ander kleurtje beetje redelijk kunnen bereiken...

En dan zit je ook nog met het plexi gebeuren zoals knarf16v al aangeeft, al valt dat opzich nog wel mee...
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

http://www.ripca.com/

Mocht er nog iemand iets zoeken qua spanning in de auto. (Y)
Tommeer
Berichten: 111
Lid geworden op: di 28 nov 2006 20:04
Locatie: Velserbroek (NH)

Heb je de kopjes van de LEDs opgeschuurt? Als je dat doet heb je zat spreiding alle kanten op. Als je een beetje felle LED neemt dan moet dat super werken.

Die folie moet je dus bleken, je kunt het er niet afpulken oid?

En dan nog iets, zit er origineel verlichting achter het klokje en de verwarmingsknopjes? En bij de schakelaars van de achterruitverwarming, mistlichten enzo? Bij mij is dat namelijk pikkedonker, dat zou ik wel graag mee willen nemen als ik dat LED gedoe door ga zetten.
Plaats reactie