ACT: Electra

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.

Postby Sandro [Clio Club Med] » Fri 2 Jan 2009 16:07

ff een vraagje voor de zekerheid :wink:

Sinds het zo koud geworden is kan mn Clio sochtends niet meer starten.
Bij het omdraaien van de sleutel gaat mn startmotor nog maar 1,5 keer langzaam rond en kapt er dan mee. Starten met startkabel gaat wel goed. Als ik dan een stukje gereden heb start hij de rest van de dag ook goed.

Accu doorgemeten op de polen:
ca 12V (motor uit)
ca 14,5V (motor aan)

Is mijn accu nu op sterven na dood?
Sandro [Clio Club Med]
 
Posts: 13
Joined: Mon 26 Mar 2007 17:21
Location: Apeldoorn [NL]

Postby Tom » Fri 2 Jan 2009 17:30

Grote kans van wel. Je dynamo laait bij zo te zien (anders was je auto tijdens het rijden wel gestopt).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Sandro [Clio Club Med] » Fri 2 Jan 2009 17:32

Tnx, ja ik kon zelf ook nix anders bedenken. (Y)
Maar zoveel verstand van auto's heb ik ook weer niet.
Sandro [Clio Club Med]
 
Posts: 13
Joined: Mon 26 Mar 2007 17:21
Location: Apeldoorn [NL]

Postby Haas » Tue 7 Jul 2009 8:52

korte vraag: hoe weet ik of een antennekabel goed of kapot is? Radio van de clio van mijn zus ruist als de neten.. nu nog uitvinden waar het aan ligt :)

kan ik die gewoon op weerstand doormeten om te zien of er geen draadbreuk zit ? Aansluitpunten moet ik nog even kijken of ze goed corrosievrij zijn.. :)
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Postby Tom » Tue 7 Jul 2009 9:48

los gooien achter de radio en de antenne van het dak schroeven. Multimeter op weerstand aan beide zijde op de kern van de draad meten. Weerstand moet dan laag zijn! Of gewoon effe los gooien achter de radio en testen met een andere kabel of er dan wel ontvangst is (kan gewoon effe een enkele kabel zijn die je in "het midden" prikt).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Haas » Wed 8 Jul 2009 10:20

de antenne moet los om massa met de auto te voorkomen denk ik?
Dan meet je dus weerstand tussen de kern en de buitenzijde van de stekker zeg maar?
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Postby Tom » Wed 8 Jul 2009 14:24

nope, jij wilt toch meten of je een kabelbreuk hebt? Dan zul je dus aan beide zijden gewoon de kern moeten meten en kan alles gewoon vast blijven zitten. Enkel de spriet op het dak moet je effe los gooien.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Haas » Wed 8 Jul 2009 15:29

ah... (Y)

ja, weet ik veel, ik zou niet weten waar je anders zo'n slechte ontvangst van daan zou kunnen halen. Radio is echt wel goed, antenne niet gebroken of ingekort.
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Postby Tom » Wed 8 Jul 2009 15:59

Die auto-antenne kabel is vaak nogal baggerzooi. als er dan ook nog een niet zo frisse connector aanzit of een gecorrodeerde aansluiting in het dak dan kun je je lol op. Als je er een compleet nieuwe goede kabel in legt is het grote kans opgelost.

Zit er overigens nog wel de originele lengte spriet op het dak?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Steven » Wed 8 Jul 2009 16:23

Die originele lengte sprieten zijn wel nodig voor fatsoenlijke ontvangst ja!
Met zo'n halve spriet ist echt ruk (N)

Ik had in m'n corolla trouwens zo'n raamantenne met versterkertje erin, werkte wel erg goed, ontving beter dan al m'n franse sprieten :p
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Haas » Fri 10 Jul 2009 13:21

spriet is orig lengte ja!
Zal eens kijken t weekend (Y)
User avatar
Haas
 
Donateur
Posts: 26589
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Location: Nijmegen
Car: Megane RS

Postby Hessel » Thu 16 Jul 2009 16:31

weet iemand hoe je de automatische verlichting functie van een Vel Satis aanzet?
Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby MartijnG » Thu 16 Jul 2009 17:06

Op de linker hendel zit op de kopse kant een knopje waar 'AUTO' opstaat waarschijnlijk. Als je die een tijdje ingedrukt houd zal ie automatisch aan moeten gaan.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9997
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Hessel » Thu 16 Jul 2009 17:14

dat gaan we eens proberen (I)
Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby alexs » Fri 4 Sep 2009 21:18

Weet iemand waar de massa zit van het tellerpaneel en waar de massa heen gaat van de benzinepomp?

De massa van de pomp is niet helemaal fris meer, soms stottert de wagen en het stekkertje aan de pompkant word aardig warm.. En ik vond nog iets raars onder de bekleding..

Image
Bonus vraag: Wat is dat ijzere pijpje links? Er gaat een kabel doorheen, en ook dit ding word behoorlijk warm.. noem 't maar heet... Wtf is het?
alexs
 
Posts: 1160
Joined: Sat 16 Jun 2007 11:35
Location: UT

Postby cinqidriver » Fri 4 Sep 2009 23:21

alexs wrote:Weet iemand waar de massa zit van het tellerpaneel en waar de massa heen gaat van de benzinepomp?

De massa van de pomp is niet helemaal fris meer, soms stottert de wagen en het stekkertje aan de pompkant word aardig warm.. En ik vond nog iets raars onder de bekleding..

Image
Bonus vraag: Wat is dat ijzere pijpje links? Er gaat een kabel doorheen, en ook dit ding word behoorlijk warm.. noem 't maar heet... Wtf is het?


en over wat voor auto praten we hier??
cinqidriver
 
Posts: 215
Joined: Mon 7 Jan 2008 21:04
Location: oude pekela

Postby alexs » Sat 5 Sep 2009 10:11

Sorry, je kijkt boven op de pomp van een Clio 16v.
alexs
 
Posts: 1160
Joined: Sat 16 Jun 2007 11:35
Location: UT

Postby cinqidriver » Sat 5 Sep 2009 11:37

alexs wrote:Sorry, je kijkt boven op de pomp van een Clio 16v.


dat is niet de pomp, maar je vlotter voor je brandstofmeter.

die zwarte en rode draad gaan naar je pomp toe.

volgensmij zit je massa bij het achterlicht of bij voeteneinde van de bijrijder.
cinqidriver
 
Posts: 215
Joined: Mon 7 Jan 2008 21:04
Location: oude pekela

Postby alexs » Sat 5 Sep 2009 14:53

Hm ja, en dit ding dan?

Image
alexs
 
Posts: 1160
Joined: Sat 16 Jun 2007 11:35
Location: UT

Postby cinqidriver » Sat 5 Sep 2009 17:53

alexs wrote:Hm ja, en dit ding dan?

Image


heb ik volgens mij niet, ik ga even onder achterbank kijken hier.

zonet ff gekeken, maar ik heb het niet.

vroeger een gasinbouw ingezeten?

kan me ook niet voorstellen waar het voor dient.
cinqidriver
 
Posts: 215
Joined: Mon 7 Jan 2008 21:04
Location: oude pekela

Postby PaulM » Sun 6 Sep 2009 11:03

gister wel wat grappigs, rij ik in donker heen naar me bestemming, is het lampje van de oliedruk meter stuk, rij ik in donker weer terug, doet ie het weer (0)
PaulM
 
Donateur
Posts: 4975
Joined: Wed 27 Jul 2005 10:14
Location: Nijmegen

Postby Tom » Sun 6 Sep 2009 11:04

Ik lig helemaal dubbel :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Tim » Sun 6 Sep 2009 11:42

Lul :P
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Postby PaulM » Sun 6 Sep 2009 14:07

(0)
PaulM
 
Donateur
Posts: 4975
Joined: Wed 27 Jul 2005 10:14
Location: Nijmegen

Postby alexs » Sun 6 Sep 2009 17:12

cinqidriver wrote:
alexs wrote:Hm ja, en dit ding dan?

Image


heb ik volgens mij niet, ik ga even onder achterbank kijken hier.

zonet ff gekeken, maar ik heb het niet.

vroeger een gasinbouw ingezeten?

kan me ook niet voorstellen waar het voor dient.

Ik had 't in me vorige auto ook niet, vandaar dat ik 't zo raar vind. Ding word loeiheet.
alexs
 
Posts: 1160
Joined: Sat 16 Jun 2007 11:35
Location: UT

Postby cinqidriver » Sun 6 Sep 2009 20:47

kun je hem niet ergens loshalen?

kijk dan maar eens wat er gebeurt.
cinqidriver
 
Posts: 215
Joined: Mon 7 Jan 2008 21:04
Location: oude pekela

lampjes

Postby Mikey » Sun 4 Apr 2010 13:34

Weet iemand of alle lampjes het oliepeil, olietemp, oliedruk, blazerstand, blazertemp, blazersnelheid EN het klokje allemaal hetzelfde zijn qua sterkte e.d.?


Of zit hier onderling verschil in?
Mikey
 
Posts: 218
Joined: Thu 30 Jul 2009 21:29

Postby Riël » Sun 4 Apr 2010 23:14

Hetzelfde, type W3W.

(waarschijnlijk :))
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby M.I.Bbe » Tue 28 Jun 2011 22:15

Heb een vraagje. Mijn achteruitwisser van mijn R5GTT doet het niet. Deze zet je aan met een drukknopje op het dashbord. Weet iemand mischien dat de achteruitwisser werkt met een relais ertussen of dat deze rechtsstreeks op het knopje werkt? En als er een relais zou tussen zitten waar bevind die zich dan?

Wouter
M.I.Bbe
 
Posts: 70
Joined: Tue 10 Jul 2007 23:44
Location: Belgie

Postby tutuur » Wed 29 Jun 2011 7:34

Relais zitten bij de zekeringkast.
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Riël » Wed 29 Jun 2011 11:33

Maar ik geloof niet dat ie op een relais zit :p
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby tutuur » Wed 29 Jun 2011 12:47

Daarom gaf ik daar ook geen antwoord op :p

Het lijkt me dat hij wel via een relais gaat maar weet het niet zeker.
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Abel » Wed 29 Jun 2011 13:59

kabelbreuk bij de klep
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby thijn » Thu 29 Sep 2011 13:58

dit is niet echt techniek, maar ik hoorde dat er chip-dagen zijn ?
weet iemand een linkje waar je je kan inschrijven om je clio te laten chippen ?? heb een clio RS en dat werd gedaan bij fastchip henk of jo ?

dat waren een paar termen wat ik ergens opving (D)
thijn
 
Posts: 52
Joined: Mon 18 Jul 2011 22:04
Location: almelo

Postby jacques » Thu 29 Sep 2011 14:41

Dynodagen Goes 8 oktober: viewtopic.php?t=29884
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2393
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Return to Electronica



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group