Pingelsensor signaal 5GTT ????

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wie kan mij vertellen wat voor soort Signaal de originele Renault 5 Gt Turbo pingelsensor afgeeft?

dit omdat ik bezig ben met een vrij programmeerbare ontsteking voor de 5GTT.

de ECU waar ik mee bezig ben is erg goedkoop en zou dus een prima vervanger kunnen zijn van de antieke originele renault 208 of 209 ontsteking waar je niets aan kan afstellen en die dus minder geschikt is om op hoge druk te rijden.

alle advies is welkom.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Beetje een rommelspanning.

Je moet denken dat daar een piezo-element inzit wat bij pingelen gaat resoneren.

Als je beschikking hebt over een oscilloscoop, moet je het signaal meten als je met een koperen hamer in de buurt van de pingelsensor een tik geeft. Als het goed is geeft dit de juiste resonantie. Dan kun je kijken welk voltage en frequentie uit die pingelsensor komt.

Zou het signaal ergens bekend zijn? Doorgaans is het een spanningkje tussen -1 en +1 volt rond de 4kHz als ik het me kan herinneren :)

Je moet echter wel 'ruis' filteren denk ik? Misschien is er de mogelijkheid tot monteren van een alternatieve, nieuwere sensor waar meer info van is?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Waar het echt om gaat is hoe het signaal eruit ziet wanneer de motor daadwerkelijk gaat pingelen. Dat moet je weten om die programmeerbare ontsteking te vertellen wat wel pingelen is, en wat niet.

Misschien weet Menno wat de topwaarden zijn van die pingelsensor bij een pingelende motor.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ok ik begrijp dus al wel dat dit niet eenvoudig zal worden.

welke wagens zou ik dan een nieuwerwetse sensor vanaf kunnen trekken?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

clio 16v heeft er ook 1

maar of dat anders werkt? kan je zo'n ding niet gebruiken puur voor ontsteking in combie met een dummie er achter voor de injecoren?

Menno? (Y)
Jerome16v
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 19 feb 2007 21:31
Locatie: enschede
Contacteer:

Die pingelregeling van die auto's en Clio's zijn vaak niet al te best, ik heb zelf een clio 16v, en heb daarin ook een XRD display, de pingelwaarde heeft op het XRD een schaalverdeling van 0 tot 100 (denk ik), hoogste wat ik ooit gehaald heb ik 70 ongeveer, maar mijn motor is niet bepaald de stilste, en heb daarom veel last van erg fluctuerende waardes, zelfs bij stationair.
Ik heb het XRD er al bij 10+ verschillende auto's achter gehangen, en bij elke auto zijn de waardes weer compleet anders, en denk daarom dat het niet echt makkelijk is wat je wil gaan proberen.
Als je het mij vraagt moet je die pingelregeling gewoon niet zo serieus nemen, en gewoon zorgen dat je op goede benzine rijdt, en niet met belachelijk hoge drukken gaat rijden.

Greetz
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Uit m'n hoofd 50 Hz, staat in het cupboek overigens.

Anders het WPHB
Plaats reactie