koelvloeistofsensor

Stel hier je vragen op electronisch gebied, accu, startmotor, dynamo etc.
Plaats reactie
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Hallo mensen,

Ik heb een probleem met mijn motor van mijn clio 16v. Hij draait niet stationair. Als ik hem start moet ik perse het gaspedaal indrukken om de motor draaiende te houden.

Stappenmotor heb ik al gereinigd en ik heb hem horen werken.


Bij het zoeken op het forum ben ik er achter gekomen dat de stationairwerking door de volgende 3 dingen mogelijk word gemaakt.

• Koelvloeistoftemperatuur (E.C.T. Engine Coolant Temperature)
• Gaskleppotmeter (T.P.S. Throttle Position Sensor)
• Rijsnelheid (V.S.S. Vehicle Speed Sensor)


Ik kan vertellen dat ik de kabel heb doorgemeten naar de koelvloeistofsensor en er loopt geen stroom door. Hoe kan ik dit oplossen? Er zit dus een kabelbreuk ergens. Moet ik perse een nieuwe kabelboom steken of kan ik op een andere manier stroom op die stekker krijgen? Bij voorbaat dank!

Groetjes,

Sunny.
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

meten is weten, en niet zoeken is vloeken.

kan meerdere oorzaken hebben, kun je met een multimeter overweg?

er zit wel een verschil tussen weerstand en strooom.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Misschien kun je hier iets mee:
De stationair regeling uitgelegd:

Betreft
F7P Clio, 19 16v
F7R Clio Williams


De stationair regeling voor de bovenstaande motoren is gebaseerd op het toevoeren van extra lucht aan de motor door een luchtregelschuif. Deze regelschuif geeft een omloopkanaal over de gasklep meer of minder vrij. Dit geeft hetzelfde effect als het openen van de gasklep.

Bij de F7P/F7R wordt een Bosch regelschuif gebruikt. (BOSCH dubbelspoel 0280 140 501) De 2 spoelen van de schuif worden door middel van PWM (Pulse Width Modulation of puls breedte modulatie) signalen door de ECU (rekeneenheid/ motormanagement-computer)aangestuurd. Deze signalen werken elkaar tegen om een nauwkeuriger regeling te verkrijgen. De luchtschuif wordt als het ware door de ECU "vastgehouden" in een bepaalde stand. Er worden 2 typen luchtregelschuiven door Renault gebruikt. Uiteraard moet de schuif bij de juiste ECU passen.


Werking

De PWM puls en daarmee de opening van de luchtschuif voor de stationair regeling wordt door de ECU bepaald aan de hand van de volgende ingangssignalen.

• Koelvloeistoftemperatuur (E.C.T. Engine Coolant Temperature)
• Gaskleppotmeter (T.P.S. Throttle Position Sensor)
• Rijsnelheid (V.S.S. Vehicle Speed Sensor)

Het openingspercentage van de luchtschuif kan variëren van 37 % tot 68 % bij koude motor en van 29 % tot 60 % bij warme motor.
De ECU bepaalt een referentie stationair toerental aan de hand van de motortemperatuur. Bijv. koude motor 1200tpm en warme motor 900tpm.
Wordt het gas los gelaten dan stelt de ECU onmiddellijk het referentie stationair toerental in.
Het is dus heel belangrijk dat de ECU de "gas los" stand herkent. Wanneer de motor sneller of langzamer dan z’n referentie toerental draait dan zal de ECU langzaam het PWM signaal wijzigen. Het wijzigen van het PWM signaal wordt bewust langzaam gedaan omdat anders het gevaar bestaat dat de motor afwisselend hoog dan wel laag toerental gaat draaien.
Het TPS signaal is het belangrijkste signaal. Bij gesloten gasklep moet de TPS signaalspanning tussen de 0.12 en 0.16 Volt liggen. Dit is tussen 0% en 1% op het Fastchip XRD X-Ray Display of Renault's XR-25 diagnose computer.

Wijzigingen aan de motor zoals veranderingen in compressie, ouderdom (slijtage), nokkenassen en inspuitventielen (injectoren) verstoren de stationairloop en regeling! Omdat de stationair regeling langzaam reageert moet het referentie stationair toerental van de ECU opnieuw ingesteld worden na iedere motorwijziging .
Dit gebeurt bij de F7P/F7R NIET automatisch.
Er is geen adaptatieve correctie (automatische aanpassing) van de referentiewaarde van de luchtschuif. Vandaar ook de aanwezigheid van een luchtomloopschroef op het gasklephuis. De luchtomloopschroef kan op de volgende manier opnieuw ingesteld worden. N.b.: Bij een standaard motor in goede staat hoeft dit niet gedaan te worden !

- Draai de motor warm en verwijder de omloopschroef verzegeling. Koppel de TPS stekker los.
- Geef 1x voorzichtig gas en stel daarna het gewenste toerental met de omloopschroef in. Gebruik hiervoor een nauwkeurige toerenteller. Sluit de TPS stekker weer aan.

De stand van de stationair regelschuif wordt niet door de ECU aangepast als er een rijsnelheidsignaal is en/of de gasklep geopend is. De regelschuif wordt dan op een vaste grotere openingswaarde ingesteld. (Dit geeft een hoger toerental en voorkomt afslaan!)

Problemen

Bij problemen: Controleer of er geen luchtlek bij het inlaatspruitstuk is. Kijk of de luchtomloopschroef bij de gasklep dichtstaat of verzegeld is. Controleer de luchtschuif op vervuiling. Eventueel schoonmaken.
Stel de gasklepsensor af indien nodig tussen de 0.12 ~ 0.16 V. Draai de 2 bevestigingsschroeven daarvoor één slag los. Controleer het voltage opnieuw na het vastzetten van de sensor. Gebruik hiervoor een nauwkeurige multimeter.

Warme motor draait te hoog stationair na gereden te hebben.

- Controleer spruitstuk op luchtlekkage
- Controleer TPS voltage

Motor slaat af / draait te laag na gereden te hebben.

- Controleer TPS voltage
- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.

Motor slaat (bijna) af na koude start.

- Defekte lambda sonde
- Vastzittende luchtschuif
- Controleer TPS voltage

Warme motor draait onregelmatig stationair.

- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
- Controleer TPS voltage

Credits
---------
Henk Dijkstra (Fastchip)
Gerrit de Man (Speedline)

Dit artikel kan gebruikt worden voor de F.A.Q. Meer artikelen volgen.

Dit artikel staat tevens op de http://www.fastchip.nl website
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Als er geen rijsnelheidssignaal is dan blijft ie prima lopen op stationair toerental, eventueel wat hoger maar hij gooit daardoor de regelklep niet dicht.

Als de temperatuursensor niet werkt of een verkeerde waarde geeft dan beinvloed dat niet alleen het stationair toerental, dit merk je heel goed tijdens het rijden (vooral met koude motor)

Het probleem zit 'm eerder in de stationair regelklep zelf of de ECU, ik heb zelf ook al eens stevig zitten zoeken nadat ik een F7P motor ingebouwd heb die uit een auto kwam die op de kop in het water gelegen had, die draaide continue 2500 RPM stationair. een andere ECU was de oplossing :)
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Hartelijk dank voor de reacties.

E.c.u. wil ik nog even open laten. Het kan natuurlijk. Mijn motor is wel compleet gereviseerd. Zelf gedaan met mijn vader. Werkelijk alles is nieuw.

Ik heb de kabel die naar de koelvloeistoftemperatuursensor loopt doorgemeten met een multimeter. Die kabel krijgt wanneer de motor is gestart geen stroom. Het metertje die de koelvloeistoftemperatuur aangeeft in de auto beweegt ook niet. Zelfs na het 10 minuten draaien van de motor geeft hij zelfs niks aan.

Duidelijk is dat ik stroom op die kabel moet krijgen want volgens mij kan de e.c.u anders geen referentie toerental bepalen wanneer ik de motor start en slaat hij meteen af na het starten...

Hoe kan ik stroom krijgen op die kabel?

Gr Sunny.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

sunny16v schreef:Hartelijk dank voor de reacties.

E.c.u. wil ik nog even open laten. Het kan natuurlijk. Mijn motor is wel compleet gereviseerd. Zelf gedaan met mijn vader. Werkelijk alles is nieuw.

Ik heb de kabel die naar de koelvloeistoftemperatuursensor loopt doorgemeten met een multimeter. Die kabel krijgt wanneer de motor is gestart geen stroom. Het metertje die de koelvloeistoftemperatuur aangeeft in de auto beweegt ook niet. Zelfs na het 10 minuten draaien van de motor geeft hij zelfs niks aan.

Duidelijk is dat ik stroom op die kabel moet krijgen want volgens mij kan de e.c.u anders geen referentie toerental bepalen wanneer ik de motor start en slaat hij meteen af na het starten...

Hoe kan ik stroom krijgen op die kabel?

Gr Sunny.
De temperatuur wordt bepaald door de weerstand van de sensor, daar komt dus geen zinnige stroom/spanning op te staan, de meter op het dashboard heeft een aparte sensor, (de bruine) de ECU gebruikt de witte sensor, deze zitten naast elkaar op/naast het thermostaathuis.
sunny16v
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2008 18:01

Ronald1916V schreef:
sunny16v schreef:Hartelijk dank voor de reacties.

E.c.u. wil ik nog even open laten. Het kan natuurlijk. Mijn motor is wel compleet gereviseerd. Zelf gedaan met mijn vader. Werkelijk alles is nieuw.

Ik heb de kabel die naar de koelvloeistoftemperatuursensor loopt doorgemeten met een multimeter. Die kabel krijgt wanneer de motor is gestart geen stroom. Het metertje die de koelvloeistoftemperatuur aangeeft in de auto beweegt ook niet. Zelfs na het 10 minuten draaien van de motor geeft hij zelfs niks aan.

Duidelijk is dat ik stroom op die kabel moet krijgen want volgens mij kan de e.c.u anders geen referentie toerental bepalen wanneer ik de motor start en slaat hij meteen af na het starten...

Hoe kan ik stroom krijgen op die kabel?

Gr Sunny.
De temperatuur wordt bepaald door de weerstand van de sensor, daar komt dus geen zinnige stroom/spanning op te staan, de meter op het dashboard heeft een aparte sensor, (de bruine) de ECU gebruikt de witte sensor, deze zitten naast elkaar op/naast het thermostaathuis.

Dankje Ronald. Je zegt dus dat de ECU de witte stekker gebruikt. De sensor geeft dan een signaal via die witte stekker naar de ECU? Ik moet dus meten of de sensor een signaal doorgeeft aan die connector waar de witte stekker op aangesloten zit als ik daar iets zou willen meten? Ik denk dus dat er een onderbreking zit in die witte kabel naar de ECU waardoor de ECU geen signaal krijgt over de temperatuur en waardoor de sensor in het dashboard ook geen signaal krijgt. Kan dat?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

sunny16v schreef:
Ronald1916V schreef:
sunny16v schreef:Hartelijk dank voor de reacties.

E.c.u. wil ik nog even open laten. Het kan natuurlijk. Mijn motor is wel compleet gereviseerd. Zelf gedaan met mijn vader. Werkelijk alles is nieuw.

Ik heb de kabel die naar de koelvloeistoftemperatuursensor loopt doorgemeten met een multimeter. Die kabel krijgt wanneer de motor is gestart geen stroom. Het metertje die de koelvloeistoftemperatuur aangeeft in de auto beweegt ook niet. Zelfs na het 10 minuten draaien van de motor geeft hij zelfs niks aan.

Duidelijk is dat ik stroom op die kabel moet krijgen want volgens mij kan de e.c.u anders geen referentie toerental bepalen wanneer ik de motor start en slaat hij meteen af na het starten...

Hoe kan ik stroom krijgen op die kabel?

Gr Sunny.
De temperatuur wordt bepaald door de weerstand van de sensor, daar komt dus geen zinnige stroom/spanning op te staan, de meter op het dashboard heeft een aparte sensor, (de bruine) de ECU gebruikt de witte sensor, deze zitten naast elkaar op/naast het thermostaathuis.

Dankje Ronald. Je zegt dus dat de ECU de witte stekker gebruikt. De sensor geeft dan een signaal via die witte stekker naar de ECU? Ik moet dus meten of de sensor een signaal doorgeeft aan die connector waar de witte stekker op aangesloten zit als ik daar iets zou willen meten? Ik denk dus dat er een onderbreking zit in die witte kabel naar de ECU waardoor de ECU geen signaal krijgt over de temperatuur en waardoor de sensor in het dashboard ook geen signaal krijgt. Kan dat?
Wat je even kunt doen is opzoeken welke pinbezetting de ECU stekker heeft, dan kun je controleren d.m.v. weerstand meten of er nog verbinding is tussen beide aansluitingen van de temp.sensor en de ECU stekker. Ik heb niet je hele verhaal gelezen maar heb je al een andere temp.sensor geprobeerd? ze gaan nog wel eens stuk :)
Plaats reactie